Semiterveet pakko-oireet

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Tuli työkavereiden it-nörttitavoista mieleen: esim. kerää muitten kiusaksi kahvikuppikasaa lavuaariin päivässä tai kerää pöydälle roskaläjää.

Mutta omat tapani eivät ole sen terveempiä: haluan että roskat ovat roskiksessa edes hieman järjestyksessä (esim tyhjä taittelematon maitotölkki ei törröta sieltä), ja kaikenlaiset mytyt ja silmiä kohti törröttävät asiat häirisevät. Kouluikäisenä pidin ehkä epäterveenkin paljon pöytäni järjestyksessä, mutta enää ei jaksa, vaikka edelleenkin kiinnitänkin huomiota yksityiskohtiin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Näemmä taas avasin hieman ajattelematta ketjun joka ei kiinnosta ketään.

Kiinnostavaa voisi olla esim. jos tulostaisi kaikki kitinäviestinsä, ja peittäisi korjasuskynällä kaikki a-kirjaimet ja korvaisi ne e:llä, ja sitten tapetoisi seinän nillä A4:llä ja maalaisi mustalla päälle.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 12.10.2019 1:19

Kiinnostavaa voisi olla esim. jos tulostaisi kaikki kitinäviestinsä, ja peittäisi korjasuskynällä kaikki a-kirjaimet ja korvaisi ne e:llä, ja sitten tapetoisi seinän nillä A4:llä ja maalaisi mustalla päälle.
Eihän tuo ole mitenkään outoa?

Viime aikoina olen liikaa fiksoitunut hampaisiini. Tosiasiahan on, että ne eivät kiinnosta ketään muuta kuin mua itsenäni (ja tietysti hammaslääkäriä, jos maksan hänelle). Pitäisi antaa leegojen olla. Ne ovat aivan ok.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2019 9:26
nokkaelain kirjoitti: 12.10.2019 1:19

Kiinnostavaa voisi olla esim. jos tulostaisi kaikki kitinäviestinsä, ja peittäisi korjasuskynällä kaikki a-kirjaimet ja korvaisi ne e:llä, ja sitten tapetoisi seinän nillä A4:llä ja maalaisi mustalla päälle.
Eihän tuo ole mitenkään outoa?

Viime aikoina olen liikaa fiksoitunut hampaisiini. Tosiasiahan on, että ne eivät kiinnosta ketään muuta kuin mua itsenäni (ja tietysti hammaslääkäriä, jos maksan hänelle). Pitäisi antaa leegojen olla. Ne ovat aivan ok.
Älä nyt! Antti Hulkokin hampaista saatiin aikanaan lähes kansallinen hätätapaus.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Diddley Bow kirjoitti: 12.10.2019 10:22
James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2019 9:26
nokkaelain kirjoitti: 12.10.2019 1:19

Kiinnostavaa voisi olla esim. jos tulostaisi kaikki kitinäviestinsä, ja peittäisi korjasuskynällä kaikki a-kirjaimet ja korvaisi ne e:llä, ja sitten tapetoisi seinän nillä A4:llä ja maalaisi mustalla päälle.
Eihän tuo ole mitenkään outoa?

Viime aikoina olen liikaa fiksoitunut hampaisiini. Tosiasiahan on, että ne eivät kiinnosta ketään muuta kuin mua itsenäni (ja tietysti hammaslääkäriä, jos maksan hänelle). Pitäisi antaa leegojen olla. Ne ovat aivan ok.
Älä nyt! Antti Hulkokin hampaista saatiin aikanaan lähes kansallinen hätätapaus.
Jos alkaisin bloggaamaan hampaistani?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2019 10:26
Diddley Bow kirjoitti: 12.10.2019 10:22
James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2019 9:26

Eihän tuo ole mitenkään outoa?

Viime aikoina olen liikaa fiksoitunut hampaisiini. Tosiasiahan on, että ne eivät kiinnosta ketään muuta kuin mua itsenäni (ja tietysti hammaslääkäriä, jos maksan hänelle). Pitäisi antaa leegojen olla. Ne ovat aivan ok.
Älä nyt! Antti Hulkokin hampaista saatiin aikanaan lähes kansallinen hätätapaus.
Jos alkaisin bloggaamaan hampaistani?!
Parempi varainkeruu kanava kuin Hulkolla.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000004370313.html
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei oltaisi Suomessa, jos ei verottaja olisi puuttunut leegoremonttiin :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Itse asiaan sen verran, että pojalla on ihan todettuja pakko-oireita. Ei mitään vakavaa ja nuppitohtorin hoidossa on. Aiheuttaa arjessa lievää säätöä. Eli ei voi sanoa, että on semitervettä, vaan kyllä niistä tietyistä oireista olis hyvä oppia pois.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mulla asiaa käsittelee tämä ohje

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... otuksessa/

Kohta

3 Osakkeenomistajan ja yhtiömiehen työterveyshuollon kulut


Tärkeä kohta

" edun katsominen verovapaaksi henkilökuntaeduksi edellyttää myös sitä, että etua on pidettävä luonteeltaan tavanomaisena ja määrältään kohtuullisena. Näillä edellytyksillä myös työnantajan järjestämään vapaaehtoiseen terveydenhuoltoon kuuluvan hammashoidon kustannuksia voidaan pitää verovapaana henkilökuntaetuna ja yhtiölle vähennyskelpoisena kuluna, vaikka Kela ei kustannuksista korvausta maksaisikaan."

Eli pelkästään kosmeettinen hammashoito ei varmaan tiukasti katsoen tuohon mene, mutta jos vain laittaa kulut sisään ja kirjanpitäjä ja tilintarkastaja ne hyväksyy, niin ellei tule verotarkastusta, kukaan ei kysele perään.

:on: Verottajan ohjeiden lukeminen on mulle joskus pakko-oireista..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2019 10:41 Eli pelkästään kosmeettinen hammashoito ei varmaan tiukasti katsoen tuohon mene, mutta jos vain laittaa kulut sisään ja kirjanpitäjä ja tilintarkastaja ne hyväksyy, niin ellei tule verotarkastusta, kukaan ei kysele perään.

:on: Verottajan ohjeiden lukeminen on mulle joskus pakko-oireista..
Ala-asteen paras kaverini toimi tilitoimistonsa kautta mopopoikien kirjanpitäjänä. Hänellä ei jostain syystä ole enää tilitoimistoa.

Hän on kyllä ehtinyt moneen junaan. Yläasteella oli vaihe jolloin hänellä oli pitkä, epäsiisti tukka, ja pitkä, epäsiisti nahkatakki (ja röökiä kului.) Sitten alkoi bisnemiesvaihe purjeveneilyineen. Sitten taas kokoomuspoliittikko ja yrittäjäjärjestövaihe. Sittemmin hän on ollut tunnettu kirkollisten aiheitten toimittaja jota mm. Urpianen on siteerannut.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja Gat »

Diddley Bow kirjoitti: 12.10.2019 10:39 Itse asiaan sen verran, että pojalla on ihan todettuja pakko-oireita. Ei mitään vakavaa ja nuppitohtorin hoidossa on. Aiheuttaa arjessa lievää säätöä. Eli ei voi sanoa, että on semitervettä, vaan kyllä niistä tietyistä oireista olis hyvä oppia pois.
Ehkä lyömällä onnistuisi :mrgreen:
James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2019 10:41 Eli pelkästään kosmeettinen hammashoito ei varmaan tiukasti katsoen tuohon mene, mutta jos vain laittaa kulut sisään ja kirjanpitäjä ja tilintarkastaja ne hyväksyy, niin ellei tule verotarkastusta, kukaan ei kysele perään.

:on: Verottajan ohjeiden lukeminen on mulle joskus pakko-oireista..
Mä en ole työnantaja. Pakolliseen Myeliini (Mata) laitoin raksit täyteen, eli kuulemma korvaisi jopa vapaa-ajan tapaturmat sekä extremelajien vauriot. Mutta kysyessäni ei kuitenkaan yksityishammaslääkäriä tavallisessa (tai mulla vakavassa) hammashoidossa! (Ellen sitten saisi jonkun lyömään multa hampaat kurkkuun. Kyllä kuulemma silloin, mutta "älä tee niin".) Kyselin myös miksi se on "ryhmähenkivakuutus" vaikka ei ole nimettyä edunsaajaa. "Sitä vain sanotaan henkivakuutukseksi".

Kela-korvauksen saan, mutta en maksettua terveysvakuutusta Myelistä siis. Vaikka maksan myelmataa yli kolme donaa vuodessa!!
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 12.10.2019 10:55
James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2019 10:41 Eli pelkästään kosmeettinen hammashoito ei varmaan tiukasti katsoen tuohon mene, mutta jos vain laittaa kulut sisään ja kirjanpitäjä ja tilintarkastaja ne hyväksyy, niin ellei tule verotarkastusta, kukaan ei kysele perään.

:on: Verottajan ohjeiden lukeminen on mulle joskus pakko-oireista..
Mä en ole työnantaja. Pakolliseen Myeliini laitoin raksit täyteen, eli kuulemma korvaisi jopa vapaa-ajan tapaturmat sekä extremelajien vauriot. Mutta kysyessäni ei kuitenkaan yksityishammaslääkäriä tavallisessa (tai mulla vakavassa) hammashoidossa! (Ellen sitten saisi jonkun lyömään multa hampaat kurkkuun. Kyllä kuulemma silloin, mutta "älä tee niin".) Kyselin myös miksi se on "ryhmähenkivakuutus" vaikka ei ole nimettyä edunsaajaa. "Sitä vain sanotaan henkivakuutukseksi".

Kela-korvauksen saan, mutta en maksettua terveysvakuutusta Myelistä siis. Vaikka maksan myelmataa yli kolme donaa vuodessa!!
Sekoitat vakuutuksen korvauksen ja kulujen vähentämisen. Voit laittaa terveydenhuoltosi, myös hammashoidon, kulut yritystoimintasi menoihin. Se ei liity siihen, korvaako vakuutus ne. Aivan kuten jos sinulla on muita kuluja yritystoiminnastasi. Ei se, että laittaisit esim. lannoitteiden hankinnan tai traktorin polttoaineen kulut yritystoiminnan menoihin mitenkään liity siihen, korvaisiko joku vakuutus sinulle lannoitteita tai löpöä.

Onko sulla kirjanpitäjää?

Myelistä sen verran, että maksat puolet siitä, mitä normaalit yrittäjät. Tästä oli juttua jo aiemminkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2019 11:06 Sekoitat vakuutuksen korvauksen ja kulujen vähentämisen. Voit laittaa terveydenhuoltosi, myös hammashoidon, kulut yritystoimintasi menoihin. Se ei liity siihen, korvaako vakuutus ne. Aivan kuten jos sinulla on muita kuluja yritystoiminnastasi. Ei se, että laittaisit esim. lannoitteiden hankinnan tai traktorin polttoaineen kulut yritystoiminnan menoihin mitenkään liity siihen, korvaisiko joku vakuutus sinulle lannoitteita tai löpöä.
Mielenkiintoista. Onnistuisiko sitten veronkiertoneuvojani naamioimaan hammaskulut maatalouskuluiksi kuten sanoo että pitää olla... vaikea uskoa. Pitääpä säilyttää kuitit joo. Ei mulla ole edes toiminimeä, vain Y-tunnus. Kunhan puhelinmyyjät soittelee, vaikka muuten blokki niille on.
James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2019 11:06 Myelistä sen verran, että maksat puolet siitä, mitä normaalit yrittäjät. Tästä oli juttua jo aiemminkin.
Niinkö. Sepä hyvä. Se vain määriteltiin ihan heti talokaupan jälkeen, minulla ei mitään tuloja siitä "yrityksestä" vielä.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 12.10.2019 11:16
James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2019 11:06 Myelistä sen verran, että maksat puolet siitä, mitä normaalit yrittäjät. Tästä oli juttua jo aiemminkin.
Niinkö. Sepä hyvä. Se vain määriteltiin ihan heti talokaupan jälkeen, minulla ei mitään tuloja siitä vielä.
https://www.hs.fi/talous/art-2000006247568.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 12.10.2019 11:16
James Potkukelkka kirjoitti: 12.10.2019 11:06 Sekoitat vakuutuksen korvauksen ja kulujen vähentämisen. Voit laittaa terveydenhuoltosi, myös hammashoidon, kulut yritystoimintasi menoihin. Se ei liity siihen, korvaako vakuutus ne. Aivan kuten jos sinulla on muita kuluja yritystoiminnastasi. Ei se, että laittaisit esim. lannoitteiden hankinnan tai traktorin polttoaineen kulut yritystoiminnan menoihin mitenkään liity siihen, korvaisiko joku vakuutus sinulle lannoitteita tai löpöä.
Mielenkiintoista. Onnistuisiko sitten veronkiertoneuvojani naamioimaan hammaskulut maatalouskuluiksi
Ei niitä tarvitse naamioida. Kyseessä on yrittäjän työterveydenhuollon kulu ja vähennyskelpoinen. Toki voi olla, että menee tuon edellä linkittämäni "tavanomaisen ja kohtuullisen" ohi, jos kovin suurella summalla leegoja laitetaan. Mutta kirjanpitäjälle kaikki kuitit, hän sitten arvioi mitä voi laittaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gat kirjoitti: 12.10.2019 10:55 (Ellen sitten saisi jonkun lyömään multa hampaat kurkkuun. Kyllä kuulemma silloin, mutta "älä tee niin".) Kyselin myös miksi se on "ryhmähenkivakuutus" vaikka ei ole nimettyä edunsaajaa. "Sitä vain sanotaan henkivakuutukseksi".
Luin: "Eilen sain jonkun lyömään hampaat kurkkuun" :D Ja olin vastaamassa siihen. Ajattelin että olit ärsyttänyt jotakuta baarissa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Työssä yksityiskohtiin kiinnittämisessä on jotain hyötyäkin: Entiset työkaverit mm. tabuloivat koodia hakkaamalla spacea ja hyvin usein se meni aivan päin persettä. Muotoilen kyseiset koodit ennen kuin edes yritän ymmärtää mitä on tehty. Yhteisesti sovitut kirjoittamattomat säännöt eivät ole vain kiusaa. Näyttää vaan olevan harvassa tyypit jotka eivät rupea tekemään oman mielensä mukaan.

Vähättelin ehkä edellä sitä roskiksen järjestyksen kaipuutan (oikeasti järjestelen roskia.) Mutta se rajoittuu kotiin, töissä annan muitten täyttää ison roskiksen päivässä.

Joskus oli lyhyt kausi, kun napsuttelin hellanlevyjä edestakaisin; liittyi johonkin ahdistukseen. Nykyisessä asunnossa on hellassa ajastin levyille :D . Ko. Rosenlewin hellassa on myös "lapsilukko": yhden uunin säätimen kääntämällä koko laite menee pois päältä; mutta siinä on suunnitteluvia: pitäisi siis yksi säätimistä kääntää pystysuunnasta pois. Ei voi olla hyvää suunnittelua.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Semiterveet pakko-oireet

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Pakko-oireista fobioihin: itselläni on korkean paikan kammo. Nuorempana esim. pelkästään Näsinneulassa oleminen aiheutti hallitsematonta huimausta (ei tarvinnut edes ulos katsoa.) Piti vaan pitää kiinni seinästä kun oli tunne että kaatuu. Sittemmin olen kyllä ollut siellä ravintolassa syömässäkin.

En vaan ymmärrä, että ihimset voivat mennä isojen pudotusten reunalle. Esim. Isokarin saarella on kymmeniä metrejä syvä ihmisen kaivama kuoppa. Nuorin serkkuni meni muitten lasten kanssa sinne kurkkimaan.

Itsestäni ei kyllä tulisi rakennusmiestä. Siellä heiluvat 8. kerroksessa viistoilla peltikatoilla, eikä edes turvavaljaita viitsitä kiinnittää.
Vastaa Viestiin