Ilmastoahdistus

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Ilmastoahdistutko (joskus/välillä/koko ajan)

Ahdistun voimakkaasti
0
Ei ääniä
Ahdistun melko voimakkaasti
0
Ei ääniä
Ahdistun lievästi
0
Ei ääniä
En ahdistu
8
100%
 
Ääniä yhteensä: 8

Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Varsinkin moni nuori nainen tuntee voimakasta ilmastoahdistusta. Se on jotenkin trendikästä, olen ymmärtänyt. Moni ei esimerkiksi halua lapsia, koska eihän niitä voi tällaiseen saastoittuvaan pahuuden pesään päästää kärsimään ja nuorena kuolemaan. Tarkoitukseni tässä on kartoittaa asiaa palstalla, koska itse en tunne enkä ole tuntenut oikeastaan minkäänlaista ilmastoahdistusta. Toki olen jo pitkään yrittänyt tehdä pieniä ekologisia valintoja arjessani, mutta kun ahdistun, on syy joku ihan muu kuin ilmasto. En koe huonoa omaatuntoa ahdistumattomuudestani, vaan lähinnä ihmettelen, miksi niin moni kokee ilmaston muutoksen niin kovin raskaana taakkana.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En näe ilmastonmuutoksessa muita huonoja puolia kuin ilmastopakolaisten määrän, mutta siitäkin selvitään kunhan on tarpeeksi rautaa rajalla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tarkennan sen verran, että uskon ymmärtäväni ilmastomuutoksen, sen vaikutukset ja mm. oman vastuuni asiassa. Tuen myös tiettyyn pisteeseen ekologista vaikuttavuutta monissa asioissa. Esimerkiksi kansallinen politiikkamme on jiirissä omaan näkemykseeni. En vaan kykene ahdistumaan edes vähän.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

En ahdistu, enkä tee ilmastotekoja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suomalainen päästelee 10 tonnia. Tonnin päästöoikeus on 30 egee. Omantunnon puhdistaminen maksaa siis noin 300e vuodessa. Kannattaako tuommoisen summan takia ihan ahdistua? Sen kun maksaa pois.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei ole minkäänlaista ilmastoahdistusta. Muuta ahdistusta kyllä :dumb:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tässä oli aito tarkoitus keskustella asiasta. Keskustelun lähtökohtahan on oppia ymmärtämään toisen erilaista kantaa. Kuulisin mieluusti eriäviä mielipiteitä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.11.2019 18:36 Suomalainen päästelee 10 tonnia. Tonnin päästöoikeus on 30 egee. Omantunnon puhdistaminen maksaa siis noin 300e vuodessa. Kannattaako tuommoisen summan takia ihan ahdistua? Sen kun maksaa pois.
Jos yksityisihmisten pitäisi ostaa päästöoikeuksia, olisko hinta oikeasti tuota?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eka hakuhitti tarjoa 469e / 10 tonnia:
https://co2esto.com/kauppa

Luulis jostain heruvan halvemmallakin.

Yhdistymisen sijaan kandee maksaa yksi ylimääräinen suomalainen ja ryhtyä lapsentekohommiin. Kun on kerran maksettukin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tämä tarjosikin jo 270e / 10 tonnia:
https://carbonkiller.org/en/buy-co2
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.11.2019 21:49 ^ Tämä tarjosikin jo 270e / 10 tonnia:
https://carbonkiller.org/en/buy-co2
Kysymys oli että jos "pitäisi ostaa" eikä jos "saa ostaa jos huvittaa." Hintahan tulee kysynnän mukaan. Montako tonnia on tarjolla?
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Raha kun kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Jo jossain aimmessa keskustelussa perustelin, miksi en ahdistu.

Tässä ja nyt voin kyllä ahdistua jonkun muun nyt tai todennäköisesti tulevaisuudessa kokemasta ahdistuksesta, mutta sekin ajatusmalli on usein lähinnä haitallinen.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 05.11.2019 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 05.11.2019 21:56
sivustahuutaja kirjoitti: 05.11.2019 21:49 ^ Tämä tarjosikin jo 270e / 10 tonnia:
https://carbonkiller.org/en/buy-co2
Kysymys oli että jos "pitäisi ostaa" eikä jos "saa ostaa jos huvittaa." Hintahan tulee kysynnän mukaan. Montako tonnia on tarjolla?
Nyt en ymmärrä? Tarkoitatko, että haluat tietää montako tonnia päästöoikeuksia pystyy ostamaan? Nehän saa ostettua kaikki, jos fyrkkaa on. 144 miljardia pitäs löytyä taskusta, eli Bezos ei vielä saa kaikkea ostettua. En vaan ymmärrä miten tuo on relevantti skenaario ilmastoahdistuneelle normituloiselle yksilölle. Nyt kun toimii, niin saa oman tunnon puhtaaksi hintaan 270e. Ensi vuonna hinta voi olla toinen. Euroopan oikeuksien hinta esim. noin kolminkertaistui viime vuodesta. Kannattaisi ehkä ostaa kerralla 10v potti, kun vielä halvalla saa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.11.2019 22:37
So Hard kirjoitti: 05.11.2019 21:56
sivustahuutaja kirjoitti: 05.11.2019 21:49 ^ Tämä tarjosikin jo 270e / 10 tonnia:
https://carbonkiller.org/en/buy-co2
Kysymys oli että jos "pitäisi ostaa" eikä jos "saa ostaa jos huvittaa." Hintahan tulee kysynnän mukaan. Montako tonnia on tarjolla?
Nyt en ymmärrä? Tarkoitatko, että haluat tietää montako tonnia päästöoikeuksia pystyy ostamaan? Nehän saa ostettua kaikki, jos fyrkkaa on. 144 miljardia pitäs löytyä taskusta, eli Bezos ei vielä saa kaikkea ostettua. En vaan ymmärrä miten tuo on relevantti skenaario ilmastoahdistuneelle normituloiselle yksilölle. Nyt kun toimii, niin saa oman tunnon puhtaaksi hintaan 270e. Ensi vuonna hinta voi olla toinen. Euroopan oikeuksien hinta esim. noin kolminkertaistui viime vuodesta. Kannattaisi ehkä ostaa kerralla 10v potti, kun vielä halvalla saa.
Huokaus. Eihän Ilmastoa koskevat asiat ratkea silmää että 1:100000 ihmisestä ostaa jonkun päästöoikeuden ja 99999:1 ei tee mitään. Miksi ajattelet, että jonkun ilmastoahdistuneen ahdistuksen lähde olisi omaa kulutusta vastaavan teoreettisen kiintiön osto. Jos jokaisen yksityishenkilön täytyisi olla hiilineutraali joko tekojen tai eurojen kautta, mikä olisi tonnihinta? Moniko intialainen tai kiinalainen maksaisi sen?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Saahan sitä murehtia asioista, joille ei voi itse tehdä mitään. Kivaa elämää vaan.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^^Meinasin enne reloadia vastata vähän samaa asiaa. Vastauskin tuli jo.

Miten päästöjä vähennettäisiin isossa mittakaavassa, jos olisi niitä oikeuksien ostajia? (Tosin vaikea nähdä, että vähemmän kehittyneet maat suostuisivat maksamaan samaa hintaa, tai että niille maksettaisiin, ettei tilannetta ainakaan pahenneta.)

Länsimaissa puuhastellaan esim. hiilen talteenoton kanssa ja ihan hyvä että asiaa tutkitaan.

Niin, no Kiinalla on varmaan on varmaan mahdollisuuksia tehdä aisioille jotain. Joku Brasialia taas tuntuu läpeensä korruptoituneelta.

No, ei ehkä tullut koherentti kirjoitus, mutta materiaalia ilmastoahdistuneille kuitenkin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 05.11.2019 22:58 ^ Saahan sitä murehtia asioista, joille ei voi itse tehdä mitään.
Eikös ilmastoahdistus ole leimallisesti juuri sitä? Tarkoittiko tämä nyt myöntöä sille, ettei 300 euroa jollekin säätiölle olekaan ratkaisu ahdistukseen asiasta jolle ei voi mitään vai ei?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ voihan sitä ahdistua omistakin teoista. Olisi vähän idioottimaista huolestua planeetan asioista ja istua silti sormi perseessä tekemättä mitään.

Kuva
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä noin lähtökohtaisesti oletan asioiden menevän hyvin. Jos ei mene, niin sopeudun realiteetteihin. Eiköhän tästä ilmastonmuutoksesta selvitä. Joku miljardi saattaa tietysti kuolla, mutta todennäköisesti köyhemmistä maista ja alueilta jotka kärsivät muutoksesta Suomea enemmän. Kun en koe mitään kollektiivista yhtenäisyyttä koko ihmiskunnan kanssa, niin asia ei sinänsä kosketa mua.

Toisekseen, niin kauan kuin Kiina ja Yhdysvallat kasvattavat päästöjään, on aika sama mitä täällä puuhaillaan. Se, että pyritään vähentämään päästöjä tekniikkaa kehittämällä ja samalla näytetään isommille suuntaa on hyvä, mutta mihinkään yli-innokkaaseen keulimiseen ja elintason laskuun ei mielestäni kannata lähteä. Valtio voi tarvita maksukykyä tulevaisuudessa, kun pitää sopeutua ilmastonmuutoksen aiheuttamiin muutoksiin, joten maksukyvystä olisi syytä pitää huolta.

Miksiköhän mä kirjoitin tän viestin, kun en oikein jaksa koko aihetta :think:
Menköön nyt jakeluun, kun tuli jo tehtyä...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mulla on snadi toisen asteen ahdistus. Eli ihan vähän ahdistaa se, että ilmastonmuutos ei ahdista käytännössä ollenkaan. Kyseessä lienee kuitenkin varmaan sukupolvemme suurin kysymys, ja jos edes kaltaiseni tiedostavat, hyvän ja kauniin puolella olevat valveutuneet kansalaiset, jotka eivät pakene denialismiin tai yltiöindividualismiin, eivät ahdistu ilmastonmuutoksesta, päin seinää tässä tullaan ajamaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 06.11.2019 8:56 Mulla on snadi toisen asteen ahdistus. Eli ihan vähän ahdistaa se, että ilmastonmuutos ei ahdista käytännössä ollenkaan. Kyseessä lienee kuitenkin varmaan sukupolvemme suurin kysymys, ja jos edes kaltaiseni tiedostavat, hyvän ja kauniin puolella olevat valveutuneet kansalaiset, jotka eivät pakene denialismiin tai yltiöindividualismiin, eivät ahdistu ilmastonmuutoksesta, päin seinää tässä tullaan ajamaan.
Minusta on ihan tervettä olla ahdistumatta asioista jotka ovat oman välittömän vaikutuspiiriin ulkopuolella. Ahdistus ei ole eteenpäin kantava vaan lamauttava voima. Parempi olla kognitiivisesti täydellä lippaalla pelaava jos meinaa johonkin jotenkin vaikuttaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.11.2019 8:56 Mulla on snadi toisen asteen ahdistus. Eli ihan vähän ahdistaa se, että ilmastonmuutos ei ahdista käytännössä ollenkaan. Kyseessä lienee kuitenkin varmaan sukupolvemme suurin kysymys, ja jos edes kaltaiseni tiedostavat, hyvän ja kauniin puolella olevat valveutuneet kansalaiset, jotka eivät pakene denialismiin tai yltiöindividualismiin, eivät ahdistu ilmastonmuutoksesta, päin seinää tässä tullaan ajamaan.
1. Älä ahdistu ilmastonmuutoksesta
2. Ahdistu, koska et ahdistu
3. Ole tyytyväinen, koska ahdistut et ahdistumisesta
4. Profit
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Toi on tosiaan varmaan mun identiteettiperformanssiprojektini kannalta hyvä positio. En ahdistu, porsastelen menemään kuin ennenkin, mutta toisen asteen kevytahdistumiseni antaa kuitenkin minulle perusteen olla tyytyväinen omaan tiedostavuuteeni.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12292
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoahdistus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vähän :off:
Ihmiset kuuntelevat mieluummin mukavia valheita kuin ikäviä totuuksia. Tässä kohtaa esim. lehdistö joutuu tasapainottelemaan. Vaihtoehtoina eivät ole niinkään totuus vs. valhe vaan totuus vs. vaikeneminen. Kaupallinen lehdistö pyrkii miellyttämään lukijoitaan. Usein totuuden kustannuksella.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin