Marinin hallitus 2019

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Poliittista rälssiä olisi syytä karsia isolla vesurilla.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 25.11.2022 11:07
sivustahuutaja kirjoitti: 25.11.2022 11:04 Marin: Pienin reilu palkka on 3000€/kk
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009225511.html

Keskipalkka Suomessa on alle 3000€. Eli puolet tienaa vähemmän kuin "reilun" palkan.
Eikös jotain kokoomusedustajaa vähän aikaa sitten riepoteltu juuri vähän aikaa sitten samanlaisesta ajattelusta?

Edit: Joo. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000797771.html
Ei kai se ollut samankaltaista ajattelua? Käsittääkseni Laura Räty esitti käsityksenään, että juuri kukaan Suomessa ei saa alle 2600 kuussa tuloja. Tämä tulkittiin kokoomuslaisen vieraantuneisuudeksi siitä, millainen todellinen tilanne on. Marin esitti käsityksenään, että olisi kiva (reilua) jos kaikki saisivat 3000 kuussa. Tämä tulkitaan demarin vieraantuneisuudeksi siitä, mikä on realistisesti mahdollista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun mielestä 100t kuussa nettona kaikille olisi reilua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.11.2022 11:20 Mun mielestä 100t kuussa nettona kaikille olisi reilua.
Pakko myöntää, et oishan se.
Mulle tosin kelpaisi 90k ja oma sihteeri.
Viimeksi muokannut Ylermi Ylihankala, 25.11.2022 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 25.11.2022 11:21
James Potkukelkka kirjoitti: 25.11.2022 11:20 Mun mielestä 100t kuussa nettona kaikille olisi reilua.
Pakko myöntää, et oishan se.
Niin! Kuka väittää vastaan?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ajatusleikkinä, mikä summa Sannan olisi poliittisesti kannattanut mainita reiluna minimikuukauspalkkana?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 25.11.2022 11:23 Ajatusleikkinä, mikä summa Sannan olisi poliittisesti kannattanut mainita reiluna minimikuukauspalkkana?
3000 on varmasti aivan hyvä. Miksi vähempää? Ohisalo oli sanonut 1500. Miksi äänestää Ohisaloa, jos Marin sanoo 3t ja Ohisalo 1,5t.

Laitetaan kaupanpäälle vielä Marinin aiemmin tavoittelema 4 päivän työviikko.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.11.2022 11:22
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 25.11.2022 11:21
James Potkukelkka kirjoitti: 25.11.2022 11:20 Mun mielestä 100t kuussa nettona kaikille olisi reilua.
Pakko myöntää, et oishan se.
Niin! Kuka väittää vastaan?!
Saako ton ilman työvelvoitetta? Ei oo reiluu, jos joutuu vielä töitä tekemään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 25.11.2022 11:23 Ajatusleikkinä, mikä summa Sannan olisi poliittisesti kannattanut mainita reiluna minimikuukauspalkkana?
Poliittisesti kannattaa tietenkin heittää sellainen summa, joka vetoaa omiin äänestäjiin. Demareiden äänestäjillä ei keskimäärin ole mitään ymmärrystä palkan muodostuksesta ja sen suhteesta tuottavuuteen. He ymmärtävät palkan vain numerona. Näin ollen on hyvä heittää summa, joka on suurempi kuin demareiden potentiaalisten pienituloisten äänestäjien. Näin heille kerrotaan, että Sannan mielestä olisi reilua maksaa teille enemmän. Ja iso valhe on tietenkin parempi kuin pieni valhe. Suurin osa demareiden äänestäjistä on jo eläkkeellä, joten heille Sannan heittämä numero ei merkkaa paljoakaan, kunhan kentällä hyristään tyytyväisenä.

Aidosti pienituloiset äänestävät vasemmistoliittoa. Demareiden äänestäjät ovat keskiluokkaisempia ja demareiden nettokuukausio on sama kuin puolueiden kannattajilla keskimäärin. Teollisuuden alan työntekijöiden keskiansio on jotain 2600 kieppeillä. Sannan heitto 3000e reilusta palkasta uppoaa hyvin tähän duunareiden eliittiin.

Äänestäjien miellyttämiseen Sannan summa oli siis täysin oikea ja hieno pyöreä luku. Muuten Sannan ajatus oli ihan pöljä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

urpiainen kirjoitti: 25.11.2022 11:17 Ei kai se ollut samankaltaista ajattelua? Käsittääkseni Laura Räty esitti käsityksenään, että juuri kukaan Suomessa ei saa alle 2600 kuussa tuloja. Tämä tulkittiin kokoomuslaisen vieraantuneisuudeksi siitä, millainen todellinen tilanne on. Marin esitti käsityksenään, että olisi kiva (reilua) jos kaikki saisivat 3000 kuussa. Tämä tulkitaan demarin vieraantuneisuudeksi siitä, mikä on realistisesti mahdollista.
Btw. kun aloitin 10v sitten IT-alalla, palkkani oli 2500e/kk. Yliopistolla maksettiin valmistuneelle (FM) huomattavasti vähemmän, alkaen 1800e, mutta sain takuupalkkaa vajaa 2100e/kk yo-uudistuksen jälkeen. (Nyt palkka on jo suomalaisten keskitason mukainen.)

En tiedä mikä ponttini on :)
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pointtisi on kysyntä ja tarjonta. Yliopistolla leikitään teatteria, jonka mukaan palkka määräytyy "vaativuuden" mukaan. Todellisuudessa yliopistollakin palkka määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Vaativiin tutkimushommiin on paljon tulijoita = matala palkka. Yliopistonkin IT hommiin on vähemmän tulijoita = korkea palkka.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

sivustahuutaja kirjoitti: 26.11.2022 12:48 ^ Pointtisi on kysyntä ja tarjonta. Yliopistolla leikitään teatteria, jonka mukaan palkka määräytyy "vaativuuden" mukaan. Todellisuudessa yliopistollakin palkka määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Vaativiin tutkimushommiin on paljon tulijoita = matala palkka. Yliopistonkin IT hommiin on vähemmän tulijoita = korkea palkka.
Ei niistä IT-hommistakaan äärettömän hyvin makseta. Yksi entinen baarituttu oli ollut tutkijakoulun ensimmäinen 5 vuoden apurahan saanut. Äärimmäisen lahjakas, mutta sen ajan hän ryyppäsi. Pääsi kuitenkin laskentakeskukseen, töihin ja palkka oli lähellä mediaania. (Nykyään kuulemma lähes raitistunut, vaikka tuolloin kun tunsin, hän veti kaksi kertaa viikossa perseet ja oli saikulla maanantain ja torstain.) Mutta anyway, siitä palkkatasosta on vaikea päästä enää ylemmäksi ylläpitohommissa.
Viimeksi muokannut nokkaelain, 29.11.2022 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^Okei, olen vähän kateellinen tilanteesta, jossa voi vaan puuhastella jo osaamaansa kohtuullisella palkalla. Itse opettelen nyt iOS-koodaamista, twistillä (rajapinnan käyttö legacy-kielestä, jonka kanssa täytyy ymmärtää syvällisemmin mitä tapahtuu, ja minkälaisten käyttöä Apple ei ole halunnut), ja siinä sivussa mm. tietoturvaan liittyvien algoritmien kehittelyä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009231369.html

Piikki on taas auki. Saarikko vähän vastustelee, mutta eiköhän tämä hoideta niin, että kepu saa maatalousrahat ja demarit sote-rahat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tietenkin Saarikko on ymmällään. Jyvittämätöntä ylimääräistä fyrkkaa oli jaossa 360 milstiä ja kepu vaati 300. Eihän tuosta jää kuin 50 miltsiä ylimääräistä turhaa fyrkkaa Sannan touhuihin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009233665.html

https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... t=promobox

Joopa joo. Taas lupaillaan hallituksen kaatumista. Olen jo menettänyt toivoni. Antavat ymmärtää, mutta eivät kuitenkaan ymmärrä antaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2022 12:42 https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009233665.html

https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... t=promobox

Joopa joo. Taas lupaillaan hallituksen kaatumista. Olen jo menettänyt toivoni. Antavat ymmärtää, mutta eivät kuitenkaan ymmärrä antaa.
Mä luulen, että nyt on aika lähellä. Jos ei olisi sotaa Euroopassa ja siitä juontuvaa nato-prosessia energiakriiseineen, kaatuisi varmaan. Nyt voi olla, että kitkuttelevat eteenpäin osittaisena toimitusministeristönä, joka hoitaa vain ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa sekä sen suuria johdannaisia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri Annika Saarikko puolestaan sanoi, ettei keskusta peräänny luonnonsuojelulaista muodostamastaan kannasta. Hänen mukaansa puolue on muodostanut kantansa tarkkaan harkiten.


https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009238296.html

Veikkaan urpiaisen tapaan, että hallitus ei hajoa, vaan siirtyy toimitusministeristömoodiin
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Hillotolppapolitiikassa hallitukset eivät hajoa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.12.2022 9:09 ^ Hillotolppapolitiikassa hallitukset eivät hajoa.
Eiks tässä kuohunnassa kuitenkin keskeisin hillotolppa-aspekti ole se, että näillä kannatusluvuilla varmaan puolet kepun kansanedustajista on jäämässä työttömiksi. Heidän on nyt kerta kaikkiaan pakko profiloitua kepun aatteellisessa ytimessä, eli luontovastaisuudessa. Hallituksen viimeiset kuukaudet ovat aika pientä tähän verrattuna.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä tulkitsen keskustan viime aikaisen änkyröinnin niin, että ei ole oikeastaan enää mitään menetettävää. Ei keskusta ole hallitukseen menossa, joten välit voi pistää vaikka syväjäihin muihin puolueisiin, kunnes sitten seuraavan kerran hierotaan hallitusneuvotteluita. Vaalipaniikissaan vain omalle vaalikarjalle poseeraaminen on nyt oleellista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 01.12.2022 9:48 Mä tulkitsen keskustan viime aikaisen änkyröinnin niin, että ei ole oikeastaan enää mitään menetettävää. Ei keskusta ole hallitukseen menossa, joten välit voi pistää vaikka syväjäihin muihin puolueisiin, kunnes sitten seuraavan kerran hierotaan hallitusneuvotteluita. Vaalipaniikissaan vain omalle vaalikarjalle poseeraaminen on nyt oleellista.
Juu
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 01.12.2022 9:43 Eiks tässä kuohunnassa kuitenkin keskeisin hillotolppa-aspekti ole se, että näillä kannatusluvuilla varmaan puolet kepun kansanedustajista on jäämässä työttömiksi.
Johan tämä uusi hallintokerros saatiin luotua? Sinne mahtuu kepulaisia ihan suunnitelmien mukaan. Palkatkin ovat paremmat kuin kansanedustajilla.

EDIT: en ymmärrä yllen heittoa, että kepu ei olisi menossa hallitukseen. Tietenkin se menee, jos sille tarpeeksi luvataan. Pudonneet kansanedustajat saavat maakuntatason hillotolpat. Hallitukseen päätyneiden ja eduskunnassa säilyneiden on sitten mahdollista saada sellaiset Tiilikais-tasoiset hillotolpat palkkiona ansiokkaasta palveluksesta.

EDIT2: kepun kannatus tulee jatkumaan joka tapauksessa laskevana, jos puolue ei kykene muuttumaan jonkinlaiseksi yleispuolueeksi ilman, että perinteiset kannattajat hylkäävät puolueen. Tästä syystä kepun ei kannata mennä oppositioon "nostamaan kannatustaan", koska se heitä äänestävä väestö vähenee oppositiossa istumisen aikana. Eli neljän oppositiovuoden aikana kannatuspohja pienenee ja kannatus tuon joukon sisällä kasvaa kepun ollessa oppositiossa, jolloin tuloksena voidaan päätyä ihan samaan kannatus %:iin kuin oli oppositioon mentäessä. Ministeriaudit ja pääjohtajan virat kuitenkin jäivät saamatta, samoin kuin opintolainan armahdukset böndelään ja kaikki muu kiva.
Viimeksi muokannut sivustahuutaja, 01.12.2022 10:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Marinin hallitus 2019

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.12.2022 9:56 EDIT: en ymmärrä yllen heittoa, että kepu ei olisi menossa hallitukseen. Tietenkin se menee, jos sille tarpeeksi luvataan.
Todennäköisyys hallitukseen päätymiselle on erittäin pieni. Eikä tuo ole mikään mun heitto.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin