VKO 4/2020

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En tajunnut, että noin paha, että olet edelleen sairaalassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Niba »

:paavi: Sarsia odotellessa?

Onko tässä Shiva-maailmojen tuhoaja vai vaipuuko muistoksi ihmislajin genomin laitamille?
lÖYDÄ OMA aVATARESI? https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_ ... aluuksista
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006379791.html

Ehkä riittävän virulentti, mutta ld50 kaukana 8/440 dead toll- tunnetuista tapauksista, kiinalaiset pitää pitää kiinassa?
Viimeksi muokannut Niba, 22.01.2020 9:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei liene erityisen vaarallinen. Kaikki kuolleet ovat olleet pitkäaikaissairaita. Tavallinen influenssakin on vaarallinen pitkäaikaissairaalle ja tappaa vuosittain satoja Suomessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Niba »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2020 9:55 Ei liene erityisen vaarallinen. Kaikki kuolleet ovat olleet pitkäaikaissairaita. Tavallinen influenssakin on vaarallinen pitkäaikaissairaalle ja tappaa vuosittain satoja Suomessa.
Vaikka lääkärit aina oikeassa olekaan, niin kuulostaa järkeenkäyvältä!
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Mitä mieltä olet, Dave, influessarokotuksesta tai siis lähinnä siitä, kuinka kannattavaa se on ottaa (jos ei kuulu riskiryhmään)?

Itse en ole sitä ikinä ottanut enkä ole kertaakaan sairastanut influessaa enkä välttis yhtäkään flunssaa vuodessa. Viime vuonna oli yksi miniflunssa, joka meni päivässä ohi. En elä mitenkään eristyksissä, vaan olen paljon ulkomaailmassa ja ihmisten keskuudessa, mutta eipä vain tartu minuun. Näin on ollut aina. Lueskelin erästä influessarokotusketjua, jossa halveksittiin kaikkia, jotka eivät rokotetta ota (ne saivat armoa, jotka eivät syystä tai toisesta voi ottaa rokotetta). Niin että tapanko nyt koko ihmiskunnan, kun en ota rokotetta? :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Jos et kuulu riskiryhmiin, et tee töitä siihen kuuluvien kanssa ja jos et ole läheisessä tekemisissä riskiryhmiin kuuluvien kanssa, ei tarvetta ottaa, jos et itse koe tarpeelliseksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2020 13:34et tee töitä siihen kuuluvien kanssa ja jos et ole läheisessä tekemisissä riskiryhmiin kuuluvien kanssa
Mites näiden kanssa kun jos olen oikein ymmärtänyt niin voit olla kantaja vaikka olisi kuinka rokotettu vastaan, et vain itse sairastu siihen. Voit kuitenkin tartuttaa muita.

Edellyttäen, että rokotteen rakentelijat ovat tietenkin lotonneet litkuun oikeat taudinaiheuttajat juuri sitä sinulla olevaa pöpöä vastaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2020 9:55 Ei liene erityisen vaarallinen. Kaikki kuolleet ovat olleet pitkäaikaissairaita. Tavallinen influenssakin on vaarallinen pitkäaikaissairaalle ja tappaa vuosittain satoja Suomessa.
Radiouutisten mukaan nyt on todettu 450 tapausta ja 9 kuollutta, eli 2 % todetuista tapauksista. Mikäköhän on tavallisessa influenssassa vastaava tehokkuusluku?

Muuten olen sitä mieltä, että myös influenssarokotus tulee ottaa vuosittain, jos ei ole erityistä ei-hörhö-syytä olla ottamatta. Asia ei kuitenkaan ole yhtä tärkeä, kuin sotaveteraanien asioiden laittaminen kuntoon.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 22.01.2020 13:40
James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2020 9:55 Ei liene erityisen vaarallinen. Kaikki kuolleet ovat olleet pitkäaikaissairaita. Tavallinen influenssakin on vaarallinen pitkäaikaissairaalle ja tappaa vuosittain satoja Suomessa.
Radiouutisten mukaan nyt on todettu 450 tapausta ja 9 kuollutta, eli 2 % todetuista tapauksista. Mikäköhän on tavallisessa influenssassa vastaava tehokkuusluku?

Taudin saaneita lienee kuitenkin paljon enemmän kuin todettuja tartuntoja.

Itse kysymykseesi en osaa lonkalta vastata.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 22.01.2020 13:38
James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2020 13:34et tee töitä siihen kuuluvien kanssa ja jos et ole läheisessä tekemisissä riskiryhmiin kuuluvien kanssa
Mites näiden kanssa kun jos olen oikein ymmärtänyt niin voit olla kantaja vaikka olisi kuinka rokotettu vastaan, et vain itse sairastu siihen. Voit kuitenkin tartuttaa muita.

Edellyttäen, että rokotteen rakentelijat ovat tietenkin lotonneet litkuun oikeat taudinaiheuttajat juuri sitä sinulla olevaa pöpöä vastaan.
Varmaankin mahdollista. En ole asiantuntija :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Minä olen kun en tiedä aiheesta mitään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2020 13:34 Jos et kuulu riskiryhmiin, et tee töitä siihen kuuluvien kanssa ja jos et ole läheisessä tekemisissä riskiryhmiin kuuluvien kanssa, ei tarvetta ottaa, jos et itse koe tarpeelliseksi.
Juu, en hengaile sairaaloissa enkä vanhainkodeissa saati lastentarhoissa. Enkä halua puuttua elimistöni toimintaan influessanrokotteen muodossa ainakaan toistaiseksi. Ehkä joskus muuttuu mieli, mutta just nyt ei. En siis ole rokotevastainen ja muut rokotukset on kyllä ajan tasalla, mutta just tätä en koe tarvitsevani.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

No kuinkas moni on ottanut tai aikoo ottaa influenssarokotuksen? Uteliaisuudesta kyselen.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kreitsu kirjoitti: 22.01.2020 14:12 No kuinkas moni on ottanut tai aikoo ottaa influenssarokotuksen? Uteliaisuudesta kyselen.
Olen ottanut itsekkäistä syistä. Tulee kalliiksi, jos en pääse sorvaamaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kreitsu kirjoitti: 22.01.2020 12:08 Mitä mieltä olet, Dave, influessarokotuksesta tai siis lähinnä siitä, kuinka kannattavaa se on ottaa (jos ei kuulu riskiryhmään)?

Itse en ole sitä ikinä ottanut enkä ole kertaakaan sairastanut influessaa enkä välttis yhtäkään flunssaa vuodessa. Viime vuonna oli yksi miniflunssa, joka meni päivässä ohi. En elä mitenkään eristyksissä, vaan olen paljon ulkomaailmassa ja ihmisten keskuudessa, mutta eipä vain tartu minuun.
Mä en nyt malta olla jatkamatta tästä. Viimeksi, kun influenssarokotuksesta keskusteltiin, muistelen myös Vagabondon edustaneen tätä linjaa, että oman kokemuksensa mukaan ei useinkaan sairastu influenssaan tai edes flunssaan - ja jos sairastuukin, ei siitä kärsi paljoa ja on nopeasti taas pystyssä. Ja tästä hänkin vetää tämän johtopäätöksen, että on joku poikkeusyksilö, eikä näin ollen tarvitse rokotusta. Tulkitsen, että tämä on kutakuinkin Sinunkin linjasi.

Mun suhtautumiseni tähän argumentaatioon on aika erilainen. Minusta pikemminkin kerrotte syitä, miksi juuri teillä on moraalinen velvollisuus ottaa rokote vuosittain.

Ensimmäinen pointti on se, että epäilen tätä tulkintaanne, että olette erityisiä supervastustuskyvyn omaavia poikkeusyksilöitä, jotka eivät vaan saa tartuntaa. Uskottavampi hypoteesi on, että vapamatkustatte laumasuojan varassa, kun riittävän moni muu rokotuttaa itsensä. Olette poikkeusyksilöitä egoismissanne, ette immuniteetissanne.

Toinen pointti on se, että jos pitää paikkansa (kuten varmaan pitää), että silloinkin kun saatte tartunnan, sillä ei ole teille kovinkaan vakavia seurauksia, niin minun näkökulmastani tämä on - aivan päinvastoin kuin esitätte - nimenomaan peruste sille, että juuri teidän tulee ottaa rokotus. Tiedämme, että on paljon iäkkäitä ja monisairaita ihmisiä, joille influenssa on vakava, jopa kuolettava tauti. Epäilemättä tässä joukossa on paljon sellaisia, jotka syystä tai toisesta eivät voi rokotetta ottaa. Minusta on selvää, että tämän riskiryhmän edustajat ovat niitä, joille voimme suoda oikeuden vapaamatkustaa ja nauttia rokotusten tuomasta laumasuojasta, vaikka eivät itse kontribuoi siihen. On ihan kummallista, että tämän vapaamatkustusoikeuden ottavat ne, jotka voisivat rokotuksen hyvin ottaa ja joille ei taudista haittaa juuri aiheudu. Näin toimimalla nostatte niiden henkilöiden riskitasoja, joille riski on todella vakava.

Ehkä voisi myös ajatella, että sairauden oireista vähän kärsivät lienevät aika todennäköisiä tartuttajia, koska eivät kaivaude sängyn pohjalle viikkokausiksi (mutta toisaalta eivät sitten kyllä mene sairaalaankaan tartuttamaan riskiryhmiä, eli ehkä tämä viimeinen on huono argumentti).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

urpiainen kirjoitti: 22.01.2020 14:19 :paavi:
Tulkintasi on kuta kuinkin perseestä. En ajattele olevani mikään poikkeusyksilö, vaikka harvoin mitään flunssia sairastankaan. Jokseenkin kyllästyttävää, vaikka toki varsin ennalta arvattavaa, että tuollaisen johtopäätöksen revit .Täytyyhän toki kanssakeskustelija heti “pistää ruotuun” keksimällä hänelle epämieluisia ominaisuuksia.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.01.2020 14:18
Olen ottanut itsekkäistä syistä. Tulee kalliiksi, jos en pääse sorvaamaan.
Ottaisitko, jos ei olisi "pakko"?
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 22.01.2020 14:19 Mä en nyt malta olla jatkamatta tästä. Viimeksi, kun influenssarokotuksesta keskusteltiin, muistelen myös Vagabondon edustaneen tätä linjaa, että oman kokemuksensa mukaan ei useinkaan sairastu influenssaan tai edes flunssaan - ja jos sairastuukin, ei siitä kärsi paljoa ja on nopeasti taas pystyssä. Ja tästä hänkin vetää tämän johtopäätöksen, että on joku poikkeusyksilö, eikä näin ollen tarvitse rokotusta. Tulkitsen, että tämä on kutakuinkin Sinunkin linjasi.
Poikkeusyksilö menee ehkä vähän pitkälle, kun en toisten sairastamisista mitään tiedä, niin en myöskään mitenkään pysty arvioimaan kuinka poikkeuksellinen oma tilanteeni on. Kyllä mä varmaan voisin rokotteen ottaa, jos influenssabussi päräyttäisi kotiovelle ja tarjoaisi ilmaisen piikin. Mutta että itse pitäisi ottaa selville mistä niitä saa ja vielä raahautua paikanpäälle, vallankin jos se vielä vaatii jonkinlaisen ajanvarauksen, tuntuu kohtuutomalta vaivalta saavutettuun hyötyyn nähden. Erityisesti kun lapsuuden kipeistä piikityksistä, ei kyse perusrokotuksista vaan vähän tuhdimmista aineista, on jäänyt jonkinlainen lievä neulakammo jonka seurauksena sitä ei mitenkään riemusta kiljuen riennä piikitettäväksi. Nykynuoriso tiivistäisi influenssarokottomuuteni ei motii -lausahdukseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja aasi »

Kreitsu kirjoitti: 22.01.2020 14:12 No kuinkas moni on ottanut tai aikoo ottaa influenssarokotuksen? Uteliaisuudesta kyselen.
Tulevat töihin piikittämään, niin olen ottanut.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, mulla on kanssa helppoa olla tässä moraalijeesus, kun sisar hento valkoinen tulee pitkin syksyä tuohon aulaan kyselemään, että sopisiko tänään pieni piikki.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kreitsu kirjoitti: 22.01.2020 14:33
urpiainen kirjoitti: 22.01.2020 14:19 :paavi:
Tulkintasi on kuta kuinkin perseestä. En ajattele olevani mikään poikkeusyksilö, vaikka harvoin mitään flunssia sairastankaan. Jokseenkin kyllästyttävää, vaikka toki varsin ennalta arvattavaa, että tuollaisen johtopäätöksen revit .Täytyyhän toki kanssakeskustelija heti “pistää ruotuun” keksimällä hänelle epämieluisia ominaisuuksia.
No, tämähän vain tarkoittaa, että toinen pointtini on entistä vakavampi sinun tapauksessasi. Jos olisit aito poikkeusyksilö, et rokottamattomuudellasi rapauttaisi niiden laumasuojaa, joille mahdollinen tartunta on kohtalokas. Nyt rapautat. Varaisin sen oikeuden riskiryhmille.
Viimeksi muokannut urpiainen, 22.01.2020 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Niba »

Petteri Urpolla todettiin uniapnea ei varmaan joudu jonottamaan HUS jonossa puolta vuotta saadakseen tiedon hoito-ajasta?
https://www.is.fi/politiikka/art-200000 ... e=tf-other
Kiitos tästä..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

urpiainen kirjoitti: 22.01.2020 14:55
No, tämähän vain tarkoittaa, että toinen pointtini on entistä vakavampi sinun tapauksessasi. Jos olisit aito poikkeusyksilö, et rokottamattomuudellasi rapauttaisi niiden laumasuojaa, joille mahdollinen tartunta on kohtalokas. Nyt rapautat. Varaisin sen oikeuden riskiryhmille.
Ei, vaan se tarkoittaa sitä, että olet vääntänyt kaksi olettamusta ja taputat nyt itseäsi ylpeänä selkään, kun kuvittelet olevasi oikeassa. Kertaakaan et ole kysynyt toisen kantaa. Mutta mitäpä sitä kyselemään, kun voi itse antaa vaihtoehdot ja julistaa sitten itse omahyväisyydessään niistä toisen oikeaksi. Perinteistä iltapulutasoista kommentointia, onneksi olkoon.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Influenssarokote tuo huonon osumatarkkuutensa vuoksi aika vähän laumasuojaa. Aika usein se ei osu niihin kantoihin jotka leviävät. Enemmänkin riskiryhmien ja riskiryhmiä hoitavien se rokote juuri kannattaa ottaa, koska on parempi että 40% tai 60% suoja liikkeellä olevista viruksista on blokattu vasta-aineilla valmiiksi kuin ei yhtään.

Paras tapa välttää flunssia on olla pois julkisista tiloista ja kulkuvälineitä ja pestä käsiä saippualla usein. En muista lukeneena oikein missään että vapaaehtoinen influenssarokotus toisi mitään relevanttia laumasuojaa ja kun se tulisi uusia niin usein niin useasta eri kannasta koko väestölle, sen ylläpito olisi vaikeaa vaikka se olisi pakollista.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 4/2020

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Tuo lienee aika relevantti kulma, ja tuonee myös synninpäästön Kreitsulle ja Vagabondolle. Ehkä mun argumenttini toimii vain sellaisia rokotekriitikoita kohtaan, joita esim. nämä hahmot eivät ole. On varmaan tosiaan hyviä syitä, miksi tätä rokotetta ei oteta yleiseen rokotusohjelmaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin