Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bhven kirjoitti: 27.08.2021 16:27 Kun muualla sodittiin 1914-1918, niin Suomessa rähinä alkoi vasta 1939.
Sun pitäisi ehkä vähän kerrata historiaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 27.08.2021 16:41 Sun pitäisi ehkä vähän kerrata historiaa.
Historia on rasistista.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bhven kirjoitti: 27.08.2021 17:25
urpiainen kirjoitti: 27.08.2021 16:41 Sun pitäisi ehkä vähän kerrata historiaa.
Historia on rasistista.
Laita kiitospaita päälle, niin helpottaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.08.2021 14:26
urpiainen kirjoitti: 13.08.2021 12:19 Pauli Rautiainen lähti pari viikkoa sitten Kalevi Sorsa -säätiön kalifin paikalta, ja nyt hän jo kutsuu ketjussaan valtioneuvoston toimia absurdeiksi ja valtioneuvoston (vai kanslian?) jäseniä hyvää tarkoittaviksi hölmöiksi:

Toivottavasti yliopistonlehtorin virka on vakituinen, uutta hyvä toveri -työpaikkaa ei demareilta varmaan ihan nopeasti tipu.
Sen verran tymäkkää tekstiä Rautiaiselta nyt tosiaan tulee, että toivottavasti kyseessä on eläkevirka!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bac9 ... ae30a3124d

Kannanotoista päätellen on :)
Jep jep

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3 ... dac0ba179e
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ilmeisesti Kalevi Sorsa -säätiöllä kaikki ei sujunut kuten strömsössä :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008235615.html

"Kuuden suurimman kaupungin tartunta­tautilääkärit vaativat korona­jäljityksen järkeistämistä"

Joo.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008243137.html

HS muuttaa koronauutisoinnin painopistettä. Kannatan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2021 11:15 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008243137.html

HS muuttaa koronauutisoinnin painopistettä. Kannatan.
Mä kannatan myös painopisteen muuttamista, mutta muuten mua vähän oudoksuttaa tuossa sellainen toimittajille joskus tyypillinen holhoava sävy. Eritysesti se, että ilmoittavat lopettavansa tartuntalukujen raportoinnin (vaikka sitten myöhemmin kyllä kertovat, että kyllä sen luvun Hesarin sivuilta jatkossakin löytää, jos jaksaa penkoa). Jotenkin tässä on enemmän sellainen asenteenmuokkauksen kuin tiedonvälityksen sävy. Mieluummin enemmän dataa kuin vähemmän, eikä hirveästi tarkoitushakuista valikointia. Vai olenko vähän yliherkkä tässä? Alarmistit jo muutenkin epäilevät, että Hesari ei pyri kuvaamaan sitä, mitä tapahtuu, vaan ajaa (poliittista?) asiaa.

Lisäksi mua hämää esim. tämä loppukaneetti: "Korona loppuu siinä vaiheessa, kun kukin meistä itse päättää lakata pelkäämästä." Ei se korona nyt kyllä ihan näin selkeä abstrakti sosiaalinen tai jopa yksilöpsykologinen konstrukto ole. Kyllä sillä on ihan vahva fysikaalinen perusta ja havainnoijasta riippumaton olemassaolo ja kausaalivaikutus! Vähän samaa oli viikonlopun iltapäivälehdissä, joissa toisteltiin sen tamperelaisen rokotustutkimuskeskusjohtajan argumenttia, että tuplarokotettujen pitää alkaa nyt elää normaalisti, koska jos ei nyt, niin koska sitten? Tosi outo argumentti lääketieteilijältä. Kuulostaa siltä, että nyt tiedetään kaikki, mitä on tiedettävissä, ja rokote on kehitetty niin hyväksi, kuin koskaan kehitetäänkään. Kumpikaan ei liene totta.

Eli olen johtopäätöksistä pitkälti samaa mieltä, mutta eri perustein.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.09.2021 11:33
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2021 11:15 https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008243137.html

HS muuttaa koronauutisoinnin painopistettä. Kannatan.
Mä kannatan myös painopisteen muuttamista, mutta muuten mua vähän oudoksuttaa tuossa sellainen toimittajille joskus tyypillinen holhoava sävy. Eritysesti se, että ilmoittavat lopettavansa tartuntalukujen raportoinnin (vaikka sitten myöhemmin kyllä kertovat, että kyllä sen luvun Hesarin sivuilta jatkossakin löytää, jos jaksaa penkoa). Jotenkin tässä on enemmän sellainen asenteenmuokkauksen kuin tiedonvälityksen sävy. Mieluummin enemmän dataa kuin vähemmän, eikä hirveästi tarkoitushakuista valikointia. Vai olenko vähän yliherkkä tässä? Alarmistit jo muutenkin epäilevät, että Hesari ei pyri kuvaamaan sitä, mitä tapahtuu, vaan ajaa (poliittista?) asiaa.

Lisäksi mua hämää esim. tämä loppukaneetti: "Korona loppuu siinä vaiheessa, kun kukin meistä itse päättää lakata pelkäämästä." Ei se korona nyt kyllä ihan näin selkeä abstrakti sosiaalinen tai jopa yksilöpsykologinen konstrukto ole. Kyllä sillä on ihan vahva fysikaalinen perusta ja havainnoijasta riippumaton olemassaolo ja kausaalivaikutus! Vähän samaa oli viikonlopun iltapäivälehdissä, joissa toisteltiin sen tamperelaisen rokotustutkimuskeskusjohtajan argumenttia, että tuplarokotettujen pitää alkaa nyt elää normaalisti, koska jos ei nyt, niin koska sitten? Tosi outo argumentti lääketieteilijältä. Kuulostaa siltä, että nyt tiedetään kaikki, mitä on tiedettävissä, ja rokote on kehitetty niin hyväksi, kuin koskaan kehitetäänkään. Kumpikaan ei liene totta.

Eli olen johtopäätöksistä pitkälti samaa mieltä, mutta eri perustein.
Juu. Muakin ärsytti tuo holhoava sävy. Mutta toisaalta Hesari nyt pelaa avoimin kortein.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 06.09.2021 11:33 Vähän samaa oli viikonlopun iltapäivälehdissä, joissa toisteltiin sen tamperelaisen rokotustutkimuskeskusjohtajan argumenttia, että tuplarokotettujen pitää alkaa nyt elää normaalisti, koska jos ei nyt, niin koska sitten? Tosi outo argumentti lääketieteilijältä.
Eikös tuo ollut ihan hyvä kommentti? Hyvä lääkäri nimenomaan korostaa sitä, että elämän pointtina on elää. Elämään kuuluu pienien riskien hyväksyminen. Koronakuoleman riski on marginaalinen esim. liikenneonnettomuuteen verrattuna. Silti pääministeri ei perjantaisin esiinny suorassa lähetyksessä ja sano "Nyt. Ei. Todellakaan. Ole. Aika. Mennä. Mökille."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.09.2021 12:53 Hyvä lääkäri nimenomaan korostaa sitä, että elämän pointtina on elää.
Me selvästi halutaan koko lailla erilaisia asioita lääkäreiltä. Mä en kaipaa niiltä tippaakaan normatiivisia elämänfilosofisia arvostelmia, vaan aika puhtaan deskriptiivistä lääketieteellistä asiantuntemusta biomedikaalisista faktoista. En puolivillaisia tulkintoja elämän tarkoituksesta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minä tosiaan haluan lääkärini tukevan minun hyvää elämääni. Eihän ne sitä kykene toimittamaan, joten käyn lekurilla lähinnä vain kun on pakko hakemassa hoitoa johonkin.

Sinä siis haluat lääkäriltä lähinnä kuvauksen potentiaalisen tartunnan vaikutuksista? Tartuntariskiähän lääkärin on aika vaikea arvioida, joten sen kai joudut sitten hakemaan muilta asiantuntijoilta?
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2803
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Kannatta hankkia lääkäri kumppaniksi, niin tämä voi tukea hyvää elämää.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Saa nappeja?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.09.2021 14:11 sen kai joudut sitten hakemaan muilta asiantuntijoilta?
Joo. Lääkärit ovat sellaisia kapea-alaisia asiantuntijoita. Jos haluan kuulla, mitä kaikkea maailmassa on vialla ja mitä kaikille asioille pitäisi tehdä, tilaan taksin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.09.2021 13:51
sivustahuutaja kirjoitti: 06.09.2021 12:53 Hyvä lääkäri nimenomaan korostaa sitä, että elämän pointtina on elää.
Me selvästi halutaan koko lailla erilaisia asioita lääkäreiltä. Mä en kaipaa niiltä tippaakaan normatiivisia elämänfilosofisia arvostelmia, vaan aika puhtaan deskriptiivistä lääketieteellistä asiantuntemusta biomedikaalisista faktoista. En puolivillaisia tulkintoja elämän tarkoituksesta.
On kuitenkin mielenkiintoista suhteuttaa riskejä.

Esim. kaatumisissa kuolee vuosittain yli 1000 ikääntynyttä henkilöä. Työikäisiä kuolee kaatumisissa ja putoamisissa vuosittain yli 100.

https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-t ... emien-syyt

Uskoakseni em. lukemaa voitaisiin huomattavasti alentaa, jos vähintään eläkeläiset käyttäsivät kypärää ja lonkkamurtumilta suojaavia turvahousuja koko ajan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, ilman muuta.Tuollaiset tarkastelut ovat tosiaan kiinnostavia. Kuten sanoin, voi olla, että olen tässä vähän yliherkkä, ja jotenkin hyväksyttävä johtopäätös tuli huonoilla perusteluilla ja ikään kuin väärästä roolista ollakseen useamman lehtijutun kärki.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eräs ortopedi kertoi, miten jouluaaton päivystys on painajainen, kun mummot, jotka eivät ole vuoteen käyneet ulkona lähtevät viemään kynttilöitä omaisten haudoille
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2803
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2021 15:03 Eräs ortopedi kertoi, miten jouluaaton päivystys on painajainen, kun mummot, jotka eivät ole vuoteen käyneet ulkona lähtevät viemään kynttilöitä omaisten haudoille
Vaikkei siihen kaatumiseen kuolisi, usein varmaan esim lonkanmurtuma tarkoittaa lopullista ja nopeaa alamäkeä vielä sitä ennen lähes itse pärjänneille.

T. en ole varmaan ainoa tämän nähnyt.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 06.09.2021 15:07
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2021 15:03 Eräs ortopedi kertoi, miten jouluaaton päivystys on painajainen, kun mummot, jotka eivät ole vuoteen käyneet ulkona lähtevät viemään kynttilöitä omaisten haudoille
Vaikkei siihen kaatumiseen kuolisi, usein varmaan esim lonkanmurtuma tarkoittaa lopullista ja nopeaa alamäkeä vielä sitä ennen lähes itse pärjänneille.

T. en ole varmaan ainoa tämän nähnyt.
Mun mielestäni (siitä on kyllä aikaa yli 20 vuotta, kun olen kuolintodistuksia kirjoittanut) tuon kaltaisessa tilanteessa kuolinsyyksi tilastoidaan juuri se lonkkamurtuma, vaikka itse murtuman ja kuoleman välillä olisikin muutama kuukausikin aikaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2803
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2021 15:45 Mun mielestäni (siitä on kyllä aikaa yli 20 vuotta, kun olen kuolintodistuksia kirjoittanut) tuon kaltaisessa tilanteessa kuolinsyyksi tilastoidaan juuri se lonkkamurtuma, vaikka itse murtuman ja kuoleman välillä olisikin muutama kuukausikin aikaa.
En ole tietenkään lääkäri, vaan ajattelin viimeisiä isovanhempiani. Mummini oli lähellä 90 vuotta kun lähti talvella kauppaan (vailkka kaikki olisi tuotu.) Muutaman viikon sängyssä makaamisen jälkeen tuli keuhkoveritulppa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 06.09.2021 16:15
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2021 15:45 Mun mielestäni (siitä on kyllä aikaa yli 20 vuotta, kun olen kuolintodistuksia kirjoittanut) tuon kaltaisessa tilanteessa kuolinsyyksi tilastoidaan juuri se lonkkamurtuma, vaikka itse murtuman ja kuoleman välillä olisikin muutama kuukausikin aikaa.
En ole tietenkään lääkäri, vaan ajattelin viimeisiä isovanhempiani. Mummini oli lähellä 90 vuotta kun lähti talvella kauppaan (vailkka kaikki olisi tuotu.) Muutaman viikon sängyssä makaamisen jälkeen tuli keuhkoveritulppa.
Kyllä. Ja voi olla, että tuo tilastoitiin tapaturmaperäiseksi kuolemaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2 ... 48024.html

Eli siis näyttää siltä, että epidemiaa ja viruksen laajaa kiertoa yhteiskunnassa pitävät yllä kulkutautimyönteiset, jotka eivät halua rokotuttaa itseään. Heidän lisäkseen sairaalaan kuitenkin joutuu myös tuplarokotettuja, joilla on syystä tai toisesta rajoitteita immuunijärjestelmässään.

Mun sellaisessa semilähipiirissä alkaa olla useampia edellisen sukupolven tyyppejä, joilla esimerkiksi rankkojenkin syöpähoitojen takia immuunipuolustus on aika alamaissa. Lääkärit ovat olleet sitä mieltä, että niin kauan kuin tartuntaluvut ovat nykyisellä tasolla, näiden hahmojen pitäisi jatkaa aika suurta etäisyydenpitoa muista ja suosia esimerkiksi yleistä maskilinjaa yksityistilaisuuksissakin, koska tuplarokotus ei suojaa täydellisesti sen enempää tartunnalta kuin levittämiseltäkään.

Kuitenkin ymmärtääkseni tuplarokotus suojaa näiltä niin hyvin, että jos urpompi kansanosa vaan ottaisi rokotukset, olisi hyviä perusteita uskoa viruksen kierron hidastuvan merkittävästi. Ajattelen, että kulkutautimyönteiset laskevat itsekkyydellään merkittävästi näiden iäkkäämpien riskiryhmäläisten viimeisten vuosien elämänlaatua ja pahimmassa tapauksessa vauhdittavat kuolemaa. Pikkaisen nyppii touhu.

Totalitaristipäissäni voisin kannattaa rokotepassia, jossa tuplarokotteesta ilman lääketieteelistä syytä kieltäytyneitä edellytettäisiin FFP2-maskin käyttöä kodin ulkopuolella ja evättäisiin pääsy mihinkään kodin ulkopuolisiin sisätiloihin tai tapahtumiin. Tilatkoon ruokansa netistä ovelle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin