Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.11.2022 10:37 ^ Uskoisin noista sitä kovapalkkaista johtajaa, joka on enemmän vastuussa ylikuolleisuuden estosta. Hänellä on virkavastuu, joten hän ei voi tehdä virhettä.
Niin kauan kun kuolleet ovat pääosin 85+, asia on aika merkityksetön.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Meillä laitettiin kuitenkin noiden 85+ takia maa kiinni. Mikä nyt on eri lailla?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.11.2022 10:53 ^ Meillä laitettiin kuitenkin noiden 85+ takia maa kiinni. Mikä nyt on eri lailla?
Oletko sinä tässä jonkun salaliiton jäljillä?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Onko sinusta ok, että vastuussa oleva johtaja kertoo virallisten numeroiden olevan tuubaa ja totuuden selviävän sitten aikanaan? Eli jos joku poliisipomo vaikkapa sanoisi noin riollisuuden noususta niin se olisi ihan jees?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Otapa taas ihan rauhassa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009249804.html

Hyvä. Tämä on ollut merkittävä jarru koko maailman taloudelle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tuo sekä tää:
sivustahuutaja kirjoitti: 15.03.2022 9:24 ^ Onko tämä nyt joku brutaali ihmiskoe taas kiinalta? Hongkongissa on siis rokotettu vanhuksia vähiten? Jos tilanne on tuo Hongkongissa, niin eiköhän se tilanne ole huonompi muualla Kiinassa. Viime viikkojen tapahtumat pistävät kysymään, onko Kiinassa menossa Remeksen uusimman kirjan juoni: Tapetaan vanhukset ja boostataan taloutta?
Mitäs veikkaatte, oliko 15.03.2022 esittämäni epäilyksessä perää?

Olen tosin viime aikoina kallistunut sille kannalle, että Kiinalla ei ole mitään pitkän aikavälin maailman herruuteen tähtäävää master plania, vaan maata johdetaan ihan tavallisena tylsänä diktatuurina kaikkine sapelinkalisteluineen. Mikä tietenkin on helpotus, koska pian tapahtuva aseellinen yhteydenotto on helpompi voittaa kuin vakaasti kasvanut super-kiina joskus 2050.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.01.2023 16:19 pian tapahtuva aseellinen yhteydenotto on helpompi voittaa kuin vakaasti kasvanut super-kiina joskus 2050.
Mitä konfliktia ajattelit? Taiwanin Kiina näkyy haluavan ottaa no matter what ja ei sitä kyllä parin vuoden päästä mikään estä.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En osaa yksilöidä mitään noin kauas. Kiinan halut eivät välttämättä lopu Taiwaniin. Yhdysvaltoja lukuunottomatta mahtavimmat valtiot ovat tupanneet olemaan vallloitushaluisia. Kiinan viimeisimmän dynastian rajat antavat vähän osviittaa siitä, missä olisi "historiallista oikeutusta":

Kuva
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kumulatiivinen korona-ylikuolleisuus per 100.000 asukasta: Suomi 228 ja Ruotsi 158.
https://ourworldindata.org/grapher/exce ... SA~IDN~BRA

Nauretaan yhdessä Ruotsin kuolemille ja taloudelle. Meillä mumoilla menee hyvin ja sote vaan kasvattaa meidän mummojen etumatkaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No siis mä olen aina valmis puolustamaan Ruotsia, mutta just tuo kuva/luku ei ehkä kerro, mitä luulet sen kertovan. Tai sit mä ymmärrän sut tai kuvan väärin, mikä on ehkä kuitenkin todennäköisintä.

Tai siis Suomen huiman nopeasti vanhenevalla väestöllä on joka vuosi ylikuolleisuutta ihan pandemiasta riippumatta (ja ylikuolleisuutta oli jo ennen pandemiaa), koska väestöpyramidi on vuosi vuodelta julmempi. Kuolleisuustilastot pitäisi ikävakioida ja ottaa huomioon väestörakenteen jatkuva muuttuminen.

Edit. Siis jotenkin näin (erityisesti tuo Brittikuva pohjalla, vaikka siinä ei vielä näy koko vuotta 2022 - ja noista ylemmistä näkyy, että Ruotsissa 2020 nähty piikki oli Suomessa vasta 2022):



Edit. Muistin, että Hesarillakin oli tästä juttu:

HS-analyysi | Laskelmat Suomen ”huikeasta” yli­kuolleisuudesta eivät kestä tarkastelua: https://www.hs.fi/tiede/art-20000092981 ... 77bb651375
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ toi hesarin juttu just on ihan tuubaa. Ylikuolleisuuden kansainvälisesti käytetyt mittarit huomioivat ikärakenteen.

Edit:
https://www.laakarilehti.fi/terveydenhu ... -kuollaan/

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1 ... 380a46c809
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kiinnostavaa. Mä olen näissä koronaluvuissa seurannut yleensä Markku Peltosta, joka tuntuu olevan sillä kannalla, että Hesari on oikeassa ja Iltalehti ja Lääkärilehti tuubaa. Vähän vaikea ottaa harrastajapohjalta kantaa, kumpi puoli on oikeassa, mutta en ihan vielä sulkisi pois sitä työhypoteesia, että sä olet taipuvainen hyväksymään sen näkemyksen, jonka voit tulkita olevan suurin kritiikki hallitukselle.

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ylikuolleisuus huomioi väestörakenteen. Eihän muuten olisi mitään järkeä puhua ylikuolleisuudesta, jos ei tiedettäisi paljonko normaalilla trendillä odotetaan kuolemia.

Kuolemat ovat kuolemia ja niistä varmaan ei ole mitään kiistaa. Eli kiista kulminoituu siihen, paljonko olisi ollut normaali kuolemien määrä korona-aikana. Kukaan vaan ei ole suoraan esittänyt virhettä esim. eurostatin käyttämissä menetelmissö, vaan on keskitytty ihan muihin asioihin.

Periaatteessa olisi mahdollista, että Suomen väestörakenteessa olisi jokin hyvin nopea muutos, joka aiheuttaisi kuolemia 2020 ja 2022 ja jota esim- eurostatt ei huomioisi, mutta ei olisi aiheuttanut kuolemia 2018 ja 2019. Mutta kun ihmiset eivät kuole ohjelmoidusti, niin mikä aiheuttaisi parissa vuodessa hyppäyksen odotettuihin kuolemiin?

Eiköhän tämä asia selviä tässä alkuvuodesta. Matikkaa tämä on pohjimmiltaan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ No kuten siinä Hesarin jutussa (joka toki sun mukaasi on tuubaa, ilmeisesti koska ei vastaa ideologisia preferenssejäsi) selitetään, ei ole mitään yhtä ja ainoata "ylikuolleisuuden" vakiintunutta mittaria, vaan ylikuolleisuutta voidaan laskea eri tavoilla riippuen vähän siitä, mitä tietoa halutaan. Hesarin mukaan "Eurostat sanoo, ettei se huomioi tilastossaan lainkaan maiden ikärakennetta."

Tällainenkin ylikuolleisuusmittari on tietysti kiinnostava ja hyödyllinen, kun halutaan seurata kuolleiden määrää (odotettavissa ihan pandemiasta riippumatta kovia lukuja Suomessa, koska suuret ikäluokat alkavat olla massakuolemisiässä), mutta ei sillä oikein voi osoittaa tuota koronan vertailumaihin verrattuna huonoa hoitoa Suomessa, jota korona-alarmistit ja ideologiset hallituskriitikot koettavat sillä tehdä. Edelleen, se linkkaamani Brittien maavertailu on aika hyvä - kun se päivitetään 2022 loppuun asti, Suomen korona-ylikuolleisuus näkynee siinä entistä voimakkaammin (siitähän ei ole epäselvyyttä, etteikö tappava globaali pandemia olisi aiheuttanut Suomessa ylikuolleisuutta (joka näkyy isoimmin vasta 2022, kun virus meni kunnolla läpi - onneksi pitkälti rokotetun - väestön), kysymys on vain siitä, haluammeko tarkastella sitä aidosti vaikuttavien tekijöiden vai ideologian valossa).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 01.02.2023 8:40 Hesarin mukaan "Eurostat sanoo, ettei se huomioi tilastossaan lainkaan maiden ikärakennetta."
Hesari on nyt samaan aikaan oikeassa ja väärässä. Eurostat ei erikseen huomioi ikärakennetta, mutta koska Eurostatin menetelmä perustuu aiempien 5v kuolemiin, niin se huomioi ikärakenteen lukuunottamatta täysin yllättäviä hyppäyksiä odotetuissa kuolemissa. Eli jos aiempien vuosien trendi ei kelpaa, niin pitäisi osata kertoa miten väestörakenne on isosti muuttunut vuosista 2018 ja 2019. Tuota odotan mielenkiinnolla.

Our World in Data käyttää ylikuolleisuudessa tätä Human Mortality Databasea
https://www.mortality.org/

urpiainen kirjoitti: 01.02.2023 8:40 Tällainenkin ylikuolleisuusmittari on tietysti kiinnostava ja hyödyllinen, kun halutaan seurata kuolleiden määrää (odotettavissa ihan pandemiasta riippumatta kovia lukuja Suomessa, koska suuret ikäluokat alkavat olla massakuolemisiässä), mutta ei sillä oikein voi osoittaa tuota koronan vertailumaihin verrattuna huonoa hoitoa Suomessa
Mitä nyt tarkoitat koronan huonolla hoidolla?

Ylikuolleisuus huomioi kaiken ylikuolleisuuden ottamatta kantaa ylikuolleisuuden aiheuttajiin. Toki muitakin syitä saa esittää kuin korona, mutta kun tiedetään, että hoidot yleisesti lykkääntyivät niin kyllähän se korona on se todennäköisin syyllinen. Nyt alkava sote-touhu tuo sitten koronan rinnalle uuden selittäjän vuodelle 2023.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.02.2023 9:12 jos aiempien vuosien trendi ei kelpaa, niin pitäisi osata kertoa miten väestörakenne on isosti muuttunut vuosista 2018 ja 2019. Tuota odotan mielenkiinnolla.
Olisko vastaus, että "vanhusten määrä ei todellisuudessa lisäänny tasaista vauhtia. Yli 75-vuotias väestönosa on kasvanut pandemiavuosina lähes kaksi kertaa niin paljon kuin neljän edellisen vuoden aikana". Tai kontekstissaan Hesarin jutussa:
Hesari kirjoitti:Emeritusprofessori Jantusen laskelma menee harhaan ainakin ikävakioinnissa.

Jantunen kertoo HS:lle ottaneensa vertailukohdaksi Tilastokeskuksen tilastoimat kuolemat vuosilta 2005–2019. Hän sanoo huomioineensa ikääntymisen laskemalla, kuinka paljon kuolleisuus on noussut vuosittain vertailujaksolla: keskimäärin 420 kuolemalla vuodessa.

Sen, mikä menee tämän nousutahdin ylitse, Jantunen on laskenut pandemia-ajalta ylikuolleisuudeksi. Vuoden 2021 kesäkuusta tämän vuoden loppuun on hänen mukaansa kuollut 10 000 ihmistä liikaa. Se on selvästi enemmän kuin tilastoidut koronakuolemat.

Yliaktuaari Rapo huomauttaa, että vanhusten määrä ei todellisuudessa lisäänny tasaista vauhtia. Yli 75-vuotias väestönosa on kasvanut pandemiavuosina lähes kaksi kertaa niin paljon kuin neljän edellisen vuoden aikana.

Maiden välistä kuolleisuuden vertailua haittaa sama ongelma. Matti Jantusen mukaan hänen lukunsa ovat yhteneväisiä Eurostatin ylikuolleisuustilaston kanssa. Siinä Suomen ylikuolleisuus lähenteli alkusyksyllä kahtakymmentä prosenttia.

Eurostat sanoo, ettei se huomioi tilastossaan lainkaan maiden ikärakennetta. Se vain vertaa kuolemien määrää vertailujakson kuolemien määrään.
Tän tilaisuuden materiaaleissa homma on ehkä laskettu oikein - ylikuolleisuus merkittävää, mutta ei tuossa ikävakioimattomien ja ikärakenteen muutosta huomioimattomien tarkastelujen mittakaavassa (elinajanodotteen kova lasku kuitenkin siis huomionarvoinen - eritoten, kun eikö ollut niin, että jos laski pandemian takia ja korjaantuu pian, niin tämä nostaa meidän kaikkien eläkeikää):

https://www.stat.fi/ajk/tapahtumat/medi ... uonna-2022
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 01.02.2023 9:35 Olisko vastaus, että "vanhusten määrä ei todellisuudessa lisäänny tasaista vauhtia. Yli 75-vuotias väestönosa on kasvanut pandemiavuosina lähes kaksi kertaa niin paljon kuin neljän edellisen vuoden aikana".
Eihän tuo ole mikään selitys. Ei se kuoleman todennäköisyys tee mitään hyppyä tuossa 75 kohdalla, vaikka jokin mekaanisesti iästä laskettu luku hyppäisikin.
urpiainen kirjoitti: 01.02.2023 9:35Tän tilaisuuden materiaaleissa homma on ehkä laskettu oikein - ylikuolleisuus merkittävää, mutta ei tuossa ikävakioimattomien ja ikärakenteen muutosta huomioimattomien tarkastelujen mittakaavassa (elinajanodotteen kova lasku kuitenkin siis huomionarvoinen - eritoten, kun eikö ollut niin, että jos laski pandemian takia ja korjaantuu pian, niin tämä nostaa meidän kaikkien eläkeikää):

https://www.stat.fi/ajk/tapahtumat/medi ... uonna-2022
Tilastokeskuksen mukaan ylikuolleisuus odotuksiin nähden 2022 oli 6942

Our world in datan mukaan 2022 ylikuolleisuus Suomessa oli 7808

Oletko siis tosiaan sitä mieltä, että tuo our world in data luku on ihan huuhaata?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ei kun mä olen sitä mieltä, että se tuubana pitämäsi Hesarin juttu saattaa hyvinkin olla parhaita yleistajuisia juttuja tästä tematiikasta, ja se brittien katsaus ylikuolleisuuteen maittain lienee parasta, mitä itse asiasta voi tällä hetkellä sanoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Olen täysin eri mieltä. Koko juttu alkaa huikeudesta puhumisella, mutta sitten ei anneta enää mitään tietoa siitä, mikä se kuolleisuus sitten oli. Koko juttu on kansantajuisesti luettavisssa "huikeat väitteet eivät pitäneet paikkaansa, kaikki on hyvin". Ikärakenteesta jauhetaan täysin epäloogisella tavalla.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Otin neljännen rokotteen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.03.2023 15:49 Otin neljännen rokotteen.
Mä luulen, että työnantaja alkoi just tarjoamaan samaa minulle. Toisaalta THL:n suositus taitaa yhä olla, että jos on, kuten minulla, 3 piikkiä ja 1 sairastus, ei oteta enempää. Taidan silti ottaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 02.03.2023 16:11
James Potkukelkka kirjoitti: 02.03.2023 15:49 Otin neljännen rokotteen.
Mä luulen, että työnantaja alkoi just tarjoamaan samaa minulle. Toisaalta THL:n suositus taitaa yhä olla, että jos on, kuten minulla, 3 piikkiä ja 1 sairastus, ei oteta enempää. Taidan silti ottaa.
Mulla oli myös ennestään 3+1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Jos nyt muihin ketjuihin viitaten haetaan jotain täydellistä myrskyä Suomeen, niin saattaapi olla, että korona on vaikuttanut hedelmällisyyteen. Kuvassa siis hdelmättömyyteen liittyvän lääkärikäynnit, jotka ovat raketoineet.

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ Dystooppisen fiktion ainekset.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin