Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 11.08.2020 12:23 Toisaalta, Putin ratkaisi jo tän homman: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006598330.html
Kuinkahan monta prosenttia venäläisista kuolee rokotteeseen?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Korkeintaan muutama sata toimittajaa
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Onkohan ikkunoista tippuminen rokotteen oire?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

urpiainen kirjoitti: 11.08.2020 12:23 Toisaalta, Putin ratkaisi jo tän homman: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006598330.html
Voi kauhia :shock: Ihan ekana tuli mieleen Pohjois-Korea tuosta tekstistä, mutta eihän sielä kuulema edes ole koko koronaa.

Että ihan pysyvä immuniteetti!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 11.08.2020 12:30 Onkohan ikkunoista tippuminen rokotteen oire?
Kyllä se taitaa olla.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

”Yhteiskunnan tasolla tästä aiheutuu valtavat tappiot, jos testeihin pääsy ja tulosten saaminen on näin pahasti viivästynyt.”

”Onhan tämä aikamoinen soppa päiväkoti-ikäisten kanssa. Jos jokaista niiskausta varten pitää odottaa kolme päivää puhelinlinjojen vapautumista, sitten kolme päivää itse testiä ja vielä kolme tuloksia, niin siinähän tämä syksy menee. Terkkuja vaan työnantajalle.”


https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006598970.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti: 11.08.2020 12:27
urpiainen kirjoitti: 11.08.2020 12:23 Toisaalta, Putin ratkaisi jo tän homman: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006598330.html
Kuinkahan monta prosenttia venäläisista kuolee rokotteeseen?
Virallisesti nolla, joten turha murehtia. Ja Putinovski saa lääketieteen Nobelin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Sellainen tuli mieleeni, että jos tällä hetkellä matkustaa riskimaahan, niin eikö olisi perusteltua laskuttaa matkustajalta kaikki kulut, mitkä hän aiheuttaa valtiolle ja mahdollisesti työnantajalleen kotimaahan palattuaan?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Perusteltua ehkä, lainmukaista ei. Nythän uuden linjauksen mukaan riskimaahan matkustamisesta saa 2 vkoa palkallista (karanteenipäiväraha) karanteenia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9 ... ec258e651a

Krista "James Joyce" Kiurun tajunnanvirtaa oiotaan. Olisi vain kysytty kitinästä.

Kummallista, että tämä ei ollut selvää STM:ssä ja Marinkin vielä eiliseen kokoukseen mennessään puhui vastoin lakia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Se kevään matkustuskieltosekoilu kyllä opetti lukemaan kaikki lausunnot ja määräykset hyvin tarkasti.

Ärsyttää tuo pakkokaranteeni-sana. Karanteeni on aina pakko. Ymmärrän vielä termin omaehtoinen karanteeni erotuksena karanteenista, mutta tuo pakko-lisä antaa kuvan, että on olemassa vielä jokin kolmaskin karanteenin muoto.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

annepa kirjoitti: 13.08.2020 9:56 Se kevään matkustuskieltosekoilu kyllä opetti lukemaan kaikki lausunnot ja määräykset hyvin tarkasti.

Ärsyttää tuo pakkokaranteeni-sana. Karanteeni on aina pakko. Ymmärrän vielä termin omaehtoinen karanteeni erotuksena karanteenista, mutta tuo pakko-lisä antaa kuvan, että on olemassa vielä jokin kolmaskin karanteenin muoto.
Vapaaehtoinen pakkokaranteeni!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen moneen kertaan tässä ketjussa ventiloinut sitä, mikä koronan infection fatality rate (IFR) on. IFR siis yrittää ottaa huomioon myös ne, jotka sairastavat taudin ilman, että sitä koskaan diagnostisoidaan heillä.

Tässä suht tuore Naturen juttu asiasta.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-01738-2

” The studies I have any faith in are tending to converge around 0.5–1%,”

Eli aika korkea. Noin kymmenen kertaa kausi-influenssaa korkeampi.

Ruotsalaiset saivat luvuksi 0,6%

https://www.folkhalsomyndigheten.se/con ... report.pdf
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ruotsi julkaisi tämmöisen:
swe.jpg
swe.jpg (95.17 KiB) Katsottu 330 kertaa
Kertoo enemmän kuin pelkkä kuolleisuus.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

En tiedä kuinka vakavia jälkitiloja influenssa aiheuttaa, mutta tietääkseni tämä uusi tauti aiheuttaa pahempia ja vielä pysyviä vammoja. Itse en tätä hoksannut, mutta onneksi joku muu hoksasi. Tämän taudin vakavuutta lisää se, että vaihtoehdot eivät ole vain "parani" tai "kuoli", siihen väliin jää aikamoinen kirjo pysyviä ja vakaviakin vammoja.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tarkentaisin; _voi_ aiheuttaa aiheuttaa pahempia ja vielä pysyviä vammoja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006598073.html

"Saksan terveysministeri Jens Spahn sanoi torstaina odottavansa koronavirusrokotteen valmistuvan lähikuukausina tai viimeistään ensi vuonna, Reuters kertoo.

"Olen optimistinen sen suhteen, että meillä on rokote lähikuukausina tai viimeistään ensi vuonna", Spahn sanoi ZDF-televisiokanavalle.

Spahn kieltäytyi nimeämästä mitään tiettyä kuukautta.

Saksan opetus- ja tiedeministeri Anja Karliczek sanoi Reutersin mukaan aiemmin, että rokotetta ei todennäköisesti saada laajaan levikkiin ennen ensi vuoden puoltaväliä.
"

Otan nyt maskin käyttöön kodin ulkopuolella sisätiloissa liikkuessani. Kuntosalia pitää vielä miettiä.. Toki käyn siellä harvoin mutta kyllä se varmaan asiallista olisi laittaa maski päälle. Siellä porukkaa pärskii ympäriinsä ja käpälöi laitteita. Saa nähdä, mitä jengi tuumaa, jos tulen salille maski päällä. Tuskin tuumaavat mitään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.08.2020 11:03 ^Tarkentaisin; _voi_ aiheuttaa aiheuttaa pahempia ja vielä pysyviä vammoja.
Tarkenna vaan, mutta se aiheuttaa. Ei tosin kaikille. Puhumme samasta asiasta. Joillekin aiheuttaa, useimmille ilmeisesti ei.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

annepa kirjoitti: 13.08.2020 13:13
James Potkukelkka kirjoitti: 13.08.2020 11:03 ^Tarkentaisin; _voi_ aiheuttaa aiheuttaa pahempia ja vielä pysyviä vammoja.
Tarkenna vaan, mutta se aiheuttaa. Ei tosin kaikille. Puhumme samasta asiasta. Joillekin aiheuttaa, useimmille ilmeisesti ei.
Juu. Ymmärrämme suomea hiukan eri tavalla. Jos sanoo "A aiheuttaa B:n", mun käsittääkseni se tarkoittaa, että A:sta aina aiheutuu B. Mutta itse asiasta emme ole eri mieltä. Aiheuttaa komplikaatiota joillekin, ei kaikille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.08.2020 13:32
annepa kirjoitti: 13.08.2020 13:13
James Potkukelkka kirjoitti: 13.08.2020 11:03 ^Tarkentaisin; _voi_ aiheuttaa aiheuttaa pahempia ja vielä pysyviä vammoja.
Tarkenna vaan, mutta se aiheuttaa. Ei tosin kaikille. Puhumme samasta asiasta. Joillekin aiheuttaa, useimmille ilmeisesti ei.
Juu. Ymmärrämme suomea hiukan eri tavalla. Jos sanoo "A aiheuttaa B:n", mun käsittääkseni se tarkoittaa, että A:sta aina aiheutuu B. Mutta itse asiasta emme ole eri mieltä. Aiheuttaa komplikaatiota joillekin, ei kaikille.
Tää idea, että aiheuttaminen edellyttää seurauksen aiheutumista aina on kyllä aika raskas vaade, jos aiheuttaminen viittaa jonkinlaiseen kausaatioon (aiheuttaako tupakointi syöpää?). Vähintäänkin siihen kai pitää lisätä joku ceteris paribus -ehto. Mutta toisaalta ei pelkkä satunnainen korrelaatiokaan oikein vakuuta.

Usein analyysin lähtökohtana on Mackien klassinen INUS-ehto: a aiheuttaa b:n joss a on Insufficient mutta Non-redundant osa tilannetta, joka on Unnecessary mutta Sufficient b:n ilmaantumiselle. Tässä hengessä voitaisiin ehkä sanoa, että covid-tartunta ja jotkut riskitekijät ovat yhdessä ei-välttämättömiä mutta riittäviä aiheuttamaan pysyviä vammoja, mutta covid-tartunta itsessään ei ole riittävä aiheuttamaan pysyviä vammoja, vaan vaatii tosiaan kumppanikseen niitä muita riskitekijöitä. Tartunta ei kuitenkaan ole epäredundantti tekijä, koska monessa tapauksessa oli nimenomaan se ratkaiseva tekijä (mutta ei siis vältämätön, koska näitä pysyviä keuhkovaurioita voi saada muidenkin viruksien jälkitauteina).

Johtopäätöksenä näyttäisi, että covid on pysyvien vammojen INUS-ehto eli, pace James, aiheuttaa pysyviä vammoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Varmaan kaikille on selvää, mutta vielä selvyyden vuoksi todettakoon, että olen toki sitä mieltä, että covid19-tartunta aiheuttaa joillekin ihmisille komplikaatioita. Kiinnitin ainoastaan huomiota siihen, miten se tulee luonnollisella kielellä ilmaista.

On esim. eri asia sanoa "tupakointi aiheuttaa keuhkosyövän" kuin "tupakointi aiheuttaa keuhkosyöpää". Mutta tarkemmin katsoen annepa nimenomaan sanoi "tupakointi aiheuttaa keuhkosyöpää", ei "tupakointi aiheuttaa keuhkosyövän". Eli olin väärässä

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Puolen vuotta paskan alkamisesta on vähän aikaista sanoa aiheutuvan pysyviä vaurioita. Kunhan joskus vähän myöhemmin tutkimukset toteaa näin niin sitten on niin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hallitus muotoili maskisuosituksen aika sumeaksi. Tässä olisi tarvittu Juhani Tammisen KISS-metodia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12381
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kansalaisiin vedotaan mutta heidän olisi helpompi toimia jos kerrottaisiin tarkemmin havaituista tartuntaketjuista.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 13.08.2020 15:18 Kansalaisiin vedotaan mutta heidän olisi helpompi toimia jos kerrottaisiin tarkemmin havaituista tartuntaketjuista.
Voitko avata tätä ajatusta tarkemmin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin