Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2021 10:15 Tauti lienee lievä.
Tuo on selvää, mutta vaikka vakavasti sairastuvia olisi vain kymmenesosa deltasta, niin absoluuttiset luvut voivat piikata, jos omikron tartuttaa esim. 100 kertaisen määrän jengiä aikayksikössä. Minusta tämä on ainoa huoli nykytiedon valossa.

Omikronia varten tehdyt lisätemput luultavasti painavat deltan lukuja alas, eli lievän omikronin tapauksessa saadaan deltan ongelmat hallintaan ja samalla kiristettyä / peloteltua porukka ottamaan rokotteita.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2021 10:05 Juu. Nyt mennään tungoksessa naama punaisena tappelemaan joulukinkuista ja leluista ja sen jälkeen kokoonnutaan vanhusten kanssa syömään.
Valtion tulisi jakaa ilmaisia kotitestejä prismoissa. Paras joululahja - niinku.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.12.2021 10:21
James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2021 10:15 Tauti lienee lievä.
Tuo on selvää, mutta vaikka vakavasti sairastuvia olisi vain kymmenesosa deltasta, niin absoluuttiset luvut voivat piikata, jos omikron tartuttaa esim. 100 kertaisen määrän jengiä aikayksikössä. Minusta tämä on ainoa huoli nykytiedon valossa.

Juu
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun toive on, että tämä on loppu kertarytinällä jatkuvan kitinän (pun not intended) sijaan. Eli jos kaikki menee hyvin, omikron on lievä ja lopputuloksena kaikilla on immuniteetti ja sen jälkeen party like it's 2019!

Toki ruumiita tulee, mutta sittenpä se on ohi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16712
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.12.2021 10:16 Meille ostettiin kotitestejä joulua varten. Vanhemmat saa kolmannen piikin. Meillä on kahdet. 80% testit ennen lähtöä ja ilman taukoja ovelta ovelle, niin eiköhän tuo riitä.
Kuten olen aiemminkin maininnut, mulla on edellisen sukupolven lähihkösukulaisissa syöpähoitopotilaita sun muita riskiryhmiä, joita nyt kuitenkin olisi jotenkin keskeistä nähdä livenäkin niin kauan kuin vielä kerkeää. Olen omaksunut tuon linjasi, mutta just viime viikonloppuna, kun pyörittelin sitä kotitestitikkua itse nenässäni mietin, että tää on varmaan aika itsensä huijaamista. Tuntuu, että testin omien epävarmuuksien lisäksi erityisesti testin suorittajan taito on kovin epäluotettavaa.
Viimeksi muokannut urpiainen, 17.12.2021 10:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.12.2021 10:21

Omikronia varten tehdyt lisätemput luultavasti painavat deltan lukuja alas, eli lievän omikronin tapauksessa saadaan deltan ongelmat hallintaan ja samalla kiristettyä / peloteltua porukka ottamaan rokotteita.
Ei deltaa ole omikronin jäljiltä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Ne testit on aika hyviä.

Itse olen järkeillyt homman niin, että vanhempien elämästä on turha ottaa sosiaalisia vuosia pois varsin pienen riskin takia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2021 10:43
sivustahuutaja kirjoitti: 17.12.2021 10:21

Omikronia varten tehdyt lisätemput luultavasti painavat deltan lukuja alas, eli lievän omikronin tapauksessa saadaan deltan ongelmat hallintaan ja samalla kiristettyä / peloteltua porukka ottamaan rokotteita.
Ei deltaa ole omikronin jäljiltä.
Onko meillä siis näyttöä siitä, että omikronin tulo poistaa deltan? Tarkoitan siis, poistaa heti, eikä vasta kun omikronin jälkeiset vasta-aineet vievät tilan deltalta?

Prof Chris Whitty, England’s chief medical officer sanoi 2 päivää sitten: What we’ve got is two epidemics on top of one another – an existing Delta epidemic, roughly flat, and a very rapidly growing Omicron epidemic on top of it.
https://www.theguardian.com/politics/li ... fb65d9623a
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.12.2021 10:49
James Potkukelkka kirjoitti: 17.12.2021 10:43
sivustahuutaja kirjoitti: 17.12.2021 10:21

Omikronia varten tehdyt lisätemput luultavasti painavat deltan lukuja alas, eli lievän omikronin tapauksessa saadaan deltan ongelmat hallintaan ja samalla kiristettyä / peloteltua porukka ottamaan rokotteita.
Ei deltaa ole omikronin jäljiltä.
Onko meillä siis näyttöä siitä, että omikronin tulo poistaa deltan? Tarkoitan siis, poistaa heti, eikä vasta kun omikronin jälkeiset vasta-aineet vievät tilan deltalta?

Tarkoitin tosiaan, että poistaa siinä vaiheessa viimeistään, kun vasta-aineet nousseet ja soluvälitteinen immuniteetti kehittynyt.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Viime aikojen uutiset sairaaloiden kuormituksesta olivat deltaa ja omikron tulee siihen ainakin lyhyellä tähtäimellä päälle. Jos vasta-aineiden kehittymiselle laskee 2-3 viikkoa, niin delta häviää varmaankin vasta tammikuun puolella. Deltan vakavien tapausten hoitojaksot ovat pitkiä, joten vuoden viimeisestä viikosta ja tammikuusta voi tulla haastava HUS:in alueella. Olen nääs voittanut useamman pelin Pandemiaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Noin voi tosiaan olla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Oikeesti oon voittanut?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Miksei puhuta maakuntavaalien siirtämisestä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Hullua puhetta? Vaalien viivästyminen maksaisi 10.000€ kuussa tuleville maakuntakalifeille.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Epäilen Aivelonkin pärjänneen Pandemiassa:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008476530.html

Norjalaisten skenaarioista hurjemmassa sairaalaan omikronmuunnoksen vuoksi joutuvien määrä ohittaa deltamuunnoksen vuoksi sairaalaan päivittäin joutuvien 50 ihmisen rajan joulukuun lopulla. Lievemmässä skenaariossa näin käy tammikuun alussa.

Suomen tilanne on hyvin lähellä Norjaa. Ollaan ehkä 1-2 viikkoa perässä omikronissa ja deltassa taas edellä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25711
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

7 päivän liukuvan keskiarvon kulmakerroin mielenkiintoinen

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008482605.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16712
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 17.12.2021 9:59 Mun mielestä tässä on eniten kyse siitä, mikä on paras asiantuntija-arvio sairaalakapasiteetin riittävyydestä.

Mun tiedoilla tilanne näyttää kutakuinkin siltä, että oikeasti emme tiedä omikronin vaikuttavuudesta sairaalatarpeeseen vertailukelpoisessa kontekstissa vielä kovin paljoa, mutta tiedämme tietävämme parin viikon päästä paljon enemmän. Jos parin viikon päästä osoittautuu, että olisi pitänyt hidastaa paljon vahvemmin, on se aika katastrofi. Jos parin viikon päästä osoittautuu, että hidastimme tarpeettoman kovaa, vahinko ei ole kovin suuri. Erityisesti jos ne hidastustoimenpiteet ovat linjaa muutaman hömppäpäivän peruuttaminen koulujen jouluviikolta, iltaravintoloiden sulku ja joukkokokoontumisten peruuttaminen. Ei jouluviikkoina kuitenkaan tapahdu mitään erityistä, paikat kiinni ja porukka ulkoilemaan sisäkokoontumisten sijaan.
Tanska näyttäisi yrittävän, jopa sitä ostoryysiksen porrastamista: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f3b ... babf4424fa
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Koska säätely on tyritty, meillä ei ole efektiivistä maskipakkoa. Se pitäisi olla, mielellään ffp2 tasoisena ihmisten ilmoilla sisätiloissa.

Koulut pitäisi ottaa nyt ennen joulua etään ja tammikuussa jatkaa maskeilla + ilmanpuhdistimilla.

Sairaalat on uutena vuotena tupaten täynnä, kun katsoo tanskan kehitystä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23523
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Omikron vei Etelä-Afrikassa sairaalaan kymmeneksen deltan luvuista, väki oli nuorta ja 70% vasta-aineita. Noilla spekseilla sanoisin, että deltan päälle tuleva omikron olisi rajoittamattomana meillä aika iso juttu. Deltan päälle tulisi helposti 10-kertainen määrä omikronia, jolloin sairaalaluvut tuplaantuisivat. Eikä eksponentiaalinen kasvu mihinkään 10-kertaiseen pysähdy ilman toimenpiteitä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23523
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Käsittääkseni vaikka iso O kiertää rokotteen paremmin niin piikit antaa edelleen suojaa vakavaa tautimuotoa vastaan. Kun E-Afrikassa todettu vakavaa tautimuotoa vähemmän, mutta rokotekattavuus heikko niin sanoisin noiden perusteella paljon jengiä joutuvan vuodelepoon kotipunkkaan Suomessa.

Toki E-Afrikassa enemmän immuniteettia jo sairastetusta, mutta kuinka paljon?

Kolmas piikki annettu 15%, joka kattanee riskiryhmät.

O syrjäyttää D:n hyvin nopeasti, aivan kuten kävi D:n ilmaantuessa. Vieläkin nopeammin koska O on niin paljon hurjempi hyppäämään kropasta toiseen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21420
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Nopea on suhteellista. Delta hävinnee parissa kuukaudessa, mutta omikron tuplaa luvut 2-3 päivässä. Omikronia on nyt noin 600 keissiä päivässä, eli 3 pivän tuplaantumisajalla tuosta tulee 30 päivässä 614.400 tartuntaa päivässä. Totuus ei tietty ole noin paha, koska a) rajoitteita tulisi kauan ennen noita lukuja ja b) omikronilta loppuvat helpot kohteet, koska iso osa kansalaisista edelleen rajoittaa kontaktejaan paljon vapaaehtoisesti.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö tässä ole käynyt myös niin, että tieteellisesti merkittävien ja vertailuarvoisten tietomassojen kerääminen eri varianteista on käynyt maailmanlaajuisestikin hankalaksi. On hyvin vähän varmaa tietoa, eikä sitä oikein pystytä haalimaankaan. Päättäjät joutuvat tekemään päätöksiään melko isoilta osin vajaavasten tietojen pohjalta.

o Emme tiedä, kuka tai kuinka suuri osa on koronan sairastanut, jopa useampaankin kertaan. Tämä jo pelkästään vie pohjaa kaikelta muulta vertailulta.
o Emme tiedä kuka tai kuinka suuri osa on minkäkin variantin sairastanut.
o Vaikka tietomäärämme koko ajan kasvaa, samalla lisääntyy myös epävarmuustekijöiden vaikutus. Tieto lisää tuskaa, voisi sanoa.

Voi sanoa, että tiedämme rokotteiden suojaavan varsinkin vakavalta tautimuodolta. Lisäksi lienee kiistatonta, että tehosterokotteet parantavat edelleen suojaa vakavampaa tautimuotoa kohtaan. Myös iän ja perussairauksien tuoman haitan tartunnan saaneille tiedämme.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 19.12.2021 23:38 Käsittääkseni vaikka iso O kiertää rokotteen paremmin niin piikit antaa edelleen suojaa vakavaa tautimuotoa vastaan. Kun E-Afrikassa todettu vakavaa tautimuotoa vähemmän, mutta rokotekattavuus heikko niin sanoisin noiden perusteella paljon jengiä joutuvan vuodelepoon kotipunkkaan Suomessa.

Toki E-Afrikassa enemmän immuniteettia jo sairastetusta, mutta kuinka paljon?

Kolmas piikki annettu 15%, joka kattanee riskiryhmät.

O syrjäyttää D:n hyvin nopeasti, aivan kuten kävi D:n ilmaantuessa. Vieläkin nopeammin koska O on niin paljon hurjempi hyppäämään kropasta toiseen.
https://www.independent.co.uk/news/heal ... 78280.html

Ei Omicron syrjäytä deltaa vaan kulkee sen rinnalla. Pahimmillaan henkilö saa molemmat.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.12.2021 23:58 ^ Nopea on suhteellista. Delta hävinnee parissa kuukaudessa, mutta omikron tuplaa luvut 2-3 päivässä. Omikronia on nyt noin 600 keissiä päivässä, eli 3 pivän tuplaantumisajalla tuosta tulee 30 päivässä 614.400 tartuntaa päivässä. Totuus ei tietty ole noin paha, koska a) rajoitteita tulisi kauan ennen noita lukuja ja b) omikronilta loppuvat helpot kohteet, koska iso osa kansalaisista edelleen rajoittaa kontaktejaan paljon vapaaehtoisesti.
Ei se delta mihinkään häviä. Se on kiertänyt jo vuoden ja jatkaa kiertoa.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin