Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Normaali ohjeistus Tampereella on, kahden rokotuksen ja lievien oireiden kanssa alle 5 kk tokasta rokotteesta ilman altistusta EI oteta näytettä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuolla speksillä lieväoireinen omikron lyö hetkessä läpi väestön. Toivotaan, että vakavien keissien absoluuttiset määrät pysyvät hallinnassa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sehän oli tainnut Etelä-Afrikassa tippumaan tartuntamäärät.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 16.12.2021 12:28 ^ Tuolla speksillä lieväoireinen omikron lyö hetkessä läpi väestön. Toivotaan, että vakavien keissien absoluuttiset määrät pysyvät hallinnassa.
Näin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 16.12.2021 16:04
sivustahuutaja kirjoitti: 16.12.2021 12:28 ^ Tuolla speksillä lieväoireinen omikron lyö hetkessä läpi väestön. Toivotaan, että vakavien keissien absoluuttiset määrät pysyvät hallinnassa.
Näin.
Tegnellin ja Salmisen visio toteutuu vihdoin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Viime viikko: HUS:in testeistä 6-7% on omikronia
Tämä viikko: HUS:in testeistä 25% on omikronia. Sekvensointiin menee viikko, joten 25% oli todellinen tilanne viime viikolla.
Tämä viikko: Hallitus kokoontuu torstaina pohtimaan omikronin maahantulon estämistä.
Joulu: Lähes kaikki HUS:in testit ovat omikronia, vaikka torstaina suljettaisiin rajat
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kun kerran Omikronin tautimuotoa on vertailtu muihin variantteihin, niin mitkä nämä vertailuaineistot ovat? Eihän sitä enää tiedä kuka on jo jonkun version sairastanut ja rokotettujakin on jo paljon. Ja nykyäänhän tartunnan saaneet ovat paljon nuorempia kuin alkuaikoina.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Aika vähän mitään vertailutietoa on saatavilla, lähinnä kai Etelä-Afrikan luvut:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008478769.html

Minusta tuossa jutussa annetaan suomeen nähden vähän turhan positiivinen kuva:
- omikron on kyllä vähemmän vaarallinen sairastuneelle kuin delta, mutta nopeasti leviävän omkronin aiheuttamat absoluuttiset vakavat sairaudet voivat silti nousta korkealle per aikayksikkö ja johtaa terveydenhuollon ylikuormitukseen
- etelä-afrikassa väestö on nuorta ja monilla on sairastetusta koronasta vasta-aineita. Meillä kumpikaan ei päde.
- omikron saattaa levitä deltan rinnalla, eikä välttämättä mitenkään tapa deltaa pois, ainakaan lyhyellä tähtäimellä. Omikronin aiheuttamat sairastumiset tulevat ehkä deltan päälle

Paras tilanne tietysti olisi, jos omikron syrjäyttäisi pois muut variantit, aiheuttaisi korkeintaan lievää nuhaa ja antaisi kattavan immuniteetin. Tämä pandema olisi tuolla taputeltu.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.12.2021 8:17


Paras tilanne tietysti olisi, jos omikron syrjäyttäisi pois muut variantit, aiheuttaisi korkeintaan lievää nuhaa ja antaisi kattavan immuniteetin. Tämä pandema olisi tuolla taputeltu.
Toivotaan tätä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://yle.fi/uutiset/3-12235593


Koronan omikronmuunnos saavuttaa valtaviruksen aseman pääkaupunkiseudulla mahdollisesti jo tänään
---
Lehtosen mukaan omikron leviää nyt niin nopeasti, että iso osa väestöstä tulee kohtamaan viruksen sillä rokotussuojalla, jonka tähän mennessä on ehtinyt saamaan.


Eli turha tässä on enää hötkyillä.

Muistuu mieleen lapsuuden kaverin isän sanat, hän totesi, että monesti kannattaa lykätä kiireellisten asioiden tekemistä, koska ne kyllä vanhenevat itsestään ei-kiireellisiksi, kun vähän aikaa odotaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ainoa aikataulullisesti mahdollinen temppu olisi välitön täydellinen lockdown. Pitäisi vaan olla tiedossa joku muu toimenpide, jolle tuolla haluttaisiin ostetaan aikaa. Nyt tuollaista toimenpidettä ei taida olla tiedossa, eikä lockdownia pystytä pitämään päällä uusien temppujen keksimisen vaatimaa aikaa.

Tää on vähän kuin istuisi Taigassa odottamassa!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Minäkään en usko, että täydellinen lockdown ihmetemppua odotellessa on mahdollinen kulma. Mutta kyllä kai edelleen on ihan painavia syitä hidastaa epidemiaa ja tasata aaltoa ihan vain sairaalakapasiteetin riittämisen kannalta. Ja kaikki viivytys antaa lisää aikaa parantaa rokotuskattavuutta.

Nauratti tuo taiga :D
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En oikein keksi miten tätä merkittävästi hidastetaan ilman isompaa lockdownia? Kaikenlaisen puuhastelun kanssa loppuu aika.

Kiurun suunnitelmat esimerkiksi hymyilyttävät:
https://www.talouselama.fi/uutiset/tyot ... f66a32e4cb

"THL on arvioinut, että maita, joissa omikron-koronavirusmuunnos on levinnyt, ovat Etelä-Afrikka, Botswana, Eswatini (Swazimaa), Iso-Britannia, Lesotho, Namibia, Nigeria, Norja, Tanska ja Zimbabwe."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tartuntatautilääkärit: Laaja jäljitys turhaa, karanteeneista eroon

Lekurit lykänneet paperin Kiurun käteen niin tämä tekee juurikin päinvastoin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 17.12.2021 9:04 ^ En oikein keksi miten tätä merkittävästi hidastetaan ilman isompaa lockdownia? Kaikenlaisen puuhastelun kanssa loppuu aika.
Onko joku toiminto puuhastelua vai ei riippunee siitä, mitä merkittävällä hidastuksella tarkoitetaan (tai mitä tarkoitat täydellisellä lockdownilla).

Muut maat näyttävät kokeilevan sellaisia keinoja kuin lasten rokottaminen, maskipakon laajentaminen (ja FFP2-suositus), HEPA-suodattimet julkisiin tiloihin, koulujen joululoman alkamisen aikaistaminen, juomaravintoloiden sulkeminen (Norjassa jopa ravintoloiden täysi alkoholikielto tammikuun puoliväliin asti), sisärajatarkastusten aloittaminen jne. Varmaan mallintajat osaavat esittää valistuneen arvion siitä, olisiko tällaisilla keinoilla käyttöä omikron-käyrän muotoilussa. Täydelliseen lockdowniin ulkonaliikkumiskieltoineen en oikein jaksa uskoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen bolshevistisen rauhallisuuden kannalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun mielestä tässä on eniten kyse siitä, mikä on paras asiantuntija-arvio sairaalakapasiteetin riittävyydestä.

Mun tiedoilla tilanne näyttää kutakuinkin siltä, että oikeasti emme tiedä omikronin vaikuttavuudesta sairaalatarpeeseen vertailukelpoisessa kontekstissa vielä kovin paljoa, mutta tiedämme tietävämme parin viikon päästä paljon enemmän. Jos parin viikon päästä osoittautuu, että olisi pitänyt hidastaa paljon vahvemmin, on se aika katastrofi. Jos parin viikon päästä osoittautuu, että hidastimme tarpeettoman kovaa, vahinko ei ole kovin suuri. Erityisesti jos ne hidastustoimenpiteet ovat linjaa muutaman hömppäpäivän peruuttaminen koulujen jouluviikolta, iltaravintoloiden sulku ja joukkokokoontumisten peruuttaminen. Ei jouluviikkoina kuitenkaan tapahdu mitään erityistä, paikat kiinni ja porukka ulkoilemaan sisäkokoontumisten sijaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Nyt on menossa vähittäiskaupan kovin sesonki.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 17.12.2021 9:59Ei jouluviikkoina kuitenkaan tapahdu mitään erityistä, paikat kiinni ja porukka ulkoilemaan sisäkokoontumisten sijaan.
Paitsi jengi palloilee ympäri Suomea sukuloimaan. Osa pomppii jopa rajojen ulkopuolelle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Juu. Nyt mennään tungoksessa naama punaisena tappelemaan joulukinkuista ja leluista ja sen jälkeen kokoonnutaan vanhusten kanssa syömään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16668
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 17.12.2021 10:03
urpiainen kirjoitti: 17.12.2021 9:59Ei jouluviikkoina kuitenkaan tapahdu mitään erityistä, paikat kiinni ja porukka ulkoilemaan sisäkokoontumisten sijaan.
Paitsi jengi palloilee ympäri Suomea sukuloimaan. Osa pomppii jopa rajojen ulkopuolelle.
Joo, onhan tässä aikamoisen levityskoneiston ainekset. Mut perhepiirin pienkokoontumiset ovat paljon vaarattomampia kuin julkiset parveilut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 17.12.2021 9:40
sivustahuutaja kirjoitti: 17.12.2021 9:04 ^ En oikein keksi miten tätä merkittävästi hidastetaan ilman isompaa lockdownia? Kaikenlaisen puuhastelun kanssa loppuu aika.
Onko joku toiminto puuhastelua vai ei riippunee siitä, mitä merkittävällä hidastuksella tarkoitetaan (tai mitä tarkoitat täydellisellä lockdownilla).

Muut maat näyttävät kokeilevan sellaisia keinoja kuin lasten rokottaminen, maskipakon laajentaminen (ja FFP2-suositus), HEPA-suodattimet julkisiin tiloihin, koulujen joululoman alkamisen aikaistaminen, juomaravintoloiden sulkeminen (Norjassa jopa ravintoloiden täysi alkoholikielto tammikuun puoliväliin asti), sisärajatarkastusten aloittaminen jne. Varmaan mallintajat osaavat esittää valistuneen arvion siitä, olisiko tällaisilla keinoilla käyttöä omikron-käyrän muotoilussa. Täydelliseen lockdowniin ulkonaliikkumiskieltoineen en oikein jaksa uskoa.
Monet noista keinoista ovat liian hitaita tähän tilanteeseen. Esim. meillä joidenkin afrikan maiden listaaminen on ihan naurettavaa, jos HUS epäilee omikronin nousevan tällä viikolla valtavirukseksi. Toki minusta on ihan aiheellista tarkastella myös Botswanan lisäämistä listoille. Samoin Tsadista on kantautunut huolestuttavia huhuja.

Deltan R-luku oli yhden pinnassa, omikronilla se on 3-4. Jos R-luku on kovinkaan paljon yli yhden, niin tartunnat lähtevät taivaisiin hetkessä eksponentiaalisen kasvun takia. Kompuutteri sanoo noin. Tarvittaisiin todella kovat toimenpiteet, jotta omikron saataisiin lähelle deltaa. Ja meillä deltan luvutkin olivat vahvasti nousussa jo ennen omikronia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tuota yritän sanoa. Omicron on nyt täällä ja jokainen rokottamaton saa sen ja monet rokotetuista myös, turhaa käsienheiluttelua tehdä mitään. Liian hidasta ja liian vähän. Ainoa mikä _voisi_ vaikuttaa on täydellinen lock down à la Wuhan. Hitsataan kerrostalojen ovet kiinni jne. Ei ole mahdollista tehdä mitään, mikä vaikuttaisi. Vaikuttamattomia toimia voidaan toki tehdä kuinka paljon vain.

Tauti lienee lievä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 17.12.2021 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21363
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 17.12.2021 10:07 Mut perhepiirin pienkokoontumiset ovat paljon vaarattomampia kuin julkiset parveilut.
Perheissähän deltakin viime aikoina levisi?

"Selvin tartuntareitti löytyy kotoa, sillä 45 prosenttia koronaan sairastuneista on saanut tartunnan oman perheen parissa"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008268830.html

Ja omikron on sitten ihan eri luokkaa.

Meille ostettiin kotitestejä joulua varten. Vanhemmat saa kolmannen piikin. Meillä on kahdet. 80% testit ennen lähtöä ja ilman taukoja ovelta ovelle, niin eiköhän tuo riitä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25609
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin