Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Pitisi laskea, kumpi tulee kalliimmaksi, hoitaa rokottamattomia ja menettää joidenkin rokottamattomien työpanos kuoleman tai sairauden takia, vai jatkaa rajoituksia. Veikkaan, että jälkimmäinen tulee kalliimmaksi. Rokottamattomien inhimillisestä kärsimyksestä en ole kiinnostunut, itse ovat valintansa tehneet.

Halukkaat voivat tietysti edelleen jatkaa omaehtoista eristäytymistä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 02.02.2022 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Minusta voi olla hyväkin ajatus seurata rajoitusten purussa vähän matkaa perässä ja katsoa, mitä Tanskassa ja Norjassa nyt tapahtuu. Niissähän, ja varsinkin Tanskassa, on nyt niin korkea ilmaantuvuus, että tuskin selittyy pelkällä laajemmalla testaamisella? Tai vaikka selittyisikin, niin ehkä sen paremmin toimivat laboratorioina siitä, mitä Suomessakin tapahtuu rajoitusten purun jälkeen.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008582673.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.02.2022 9:45 ^Pitisi laskea, kumpi tulee kalliimmaksi, hoitaa rokottamattomia ja menettää joiden rokottamattomien työpanos kuoleman tai sairauden takia, vai jatkaa rajoituksia.
Kuolleisuuskäppyröitä tuijotellessa pitää aina muistaa, että ne tietyllä ajanhetkellä kuolemia mittaavat käyrät eivät yleensä kerro kokonaiskuolleisuudesta. Jos omikron joka tapauksessa menee läpi väestön, niin tietty osa jengistä kuolee. Jos rajoituksia avataan, niin sama määrä ihmisiä kuolee sitten jokusen kuukauden aiemmin. Sen sijaan, jos terveydenhoito kuitenkin ylikuormiittuu, niin tuo voi lisätä kokonaiskuolleisuutta, jolloin menetetään paljon enemmän elinvuosia.

Tanskassa kansalaiset olivat ihan syystä eniten huolissaan sairaalahoidon saatavuudesta. Omikroniin kuolemista on turha murehtia, koska sen omikronin todennäköisesti saa ja jos sitten huono säkä käy, niin henki lähtee. Mitä sitä stressaamaan jos asiaan ei voi vaikuttaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 02.02.2022 9:55 Minusta voi olla hyväkin ajatus seurata rajoitusten purussa vähän matkaa perässä ja katsoa, mitä Tanskassa ja Norjassa nyt tapahtuu. Niissähän, ja varsinkin Tanskassa, on nyt niin korkea ilmaantuvuus, että tuskin selittyy pelkällä laajemmalla testaamisella? Tai vaikka selittyisikin, niin ehkä sen paremmin toimivat laboratorioina siitä, mitä Suomessakin tapahtuu rajoitusten purun jälkeen.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008582673.html
"PÄÄMINISTERI Jean Castex sanoi tammikuussa, että rajoituksista voidaan luopua uuden rokotepassin ansiosta. Rokotepassilla todistetaan otetut koronarokotteet, ja sillä pääsee esimerkiksi ravintoloihin ja baareihin sekä matkustamaan."

Suomessahan tuo ei ole juridisesti mahdollista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, hämäykseksi linkkasin Ranskaa ja Norjaa koskevaan artikkeliin, mutta mä siis puhun Tanskasta ja Norjasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olisi mielenkiintoista tietää, miksi esim. Ranskan ja Suomen ihmisoikeuskäsitys eroaa niin, että Ranskassa on mahdollista vaatia rokotepassia, mutta Suomessa ei.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tanskassa arviolta 30% on jo saanut koronan, suomessa 9%. Tanskan rokotekattavuus on parempi kuin suomen. Tanskassa on kuollut miljoonaa ihmistä kohden 646, Suomessa 360. Tanskan talous on pärjännyt varsin hyvin koronan aikana: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/45e ... 72cb6c0597

Numeroiden valossa Tanska on pärjännyt kaikkiaan paremmin kuin Suomi. Noilla luvuilla Tanskan päättäjien on aika helppo löysätä rajoitteita. Pitäisi katsoa mitä Tanska teki toisin, vai pystyyko toimista edes erottamaan mitään oleellisia eroja.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Sairastettu koronahan ei suojaa kuin muutaman kuukauden, joten laumaimmuniteettiajatus on tässä vain hetkellinen. Toki tuore koronatartunta antaa terveydenhoidolle tuon hetkellisen lepohetken, mutta seuraava, toivottavasti taas lievä, variantti odottaa kulman takana.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sairastettu korona suojaa THL:n mukaan yhtä hyvin kuin yksi tehosterokote:
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/sairas ... 52df81cc9c

Pikaisena heittona voisi sanoa, että nyt on aika höllätä rajoitteita ja antaa omikronin levitä, koska kolmospiikit suojaavat vielä. Omikronista otetaan sitten nelonen, jolloin ollaan ihan tikissä omikronia seuraavaa aaltoa varten.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ei ole olemassa tarkkaa tietoa rokotteiden suojasta ja sitten on vielä se, että tartuntasuoja ja suoja vakavalta tautimuodolta pitää eritellä. Myös varianttityyppi vaikuttaa ja minkälaisia variantteja tässä vielä syntyykään.

Turha näihin on kuitenkaan jäädä kiinni. Kyseessä on atm influenssan kaltainen tauti, jota kuuluu käsitellä sellaisena. Tautia ei voi nykyrajoituksilla kovin tehokkaasti hidastaa, joten on ongelmallista pitää rajoituksia yllä, koska ei tuo terveydenhuollon kuorma ole kohtuuttomaksi käynyt.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 02.02.2022 12:05 Ei ole olemassa tarkkaa tietoa rokotteiden suojasta ja sitten on vielä se, että tartuntasuoja ja suoja vakavalta tautimuodolta pitää eritellä. Myös varianttityyppi vaikuttaa ja minkälaisia variantteja tässä vielä syntyykään.
Kyllä tämä aihe on varsin hyvin tutkittu:
https://faktabaari.fi/kylla-koronan-sai ... larokotus/

Sairastaminen antaa pirun hyvän suojan yhdistettynä rokotteisiin. Tuota taustaa vasten Tanskan veto avata yhteiskuntaa vaikuttaa erittain fiksulta ja turvalliselta.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tehohoidossa 37 potilasta, joista ei taida monikaan olla siellä koronan takia.

Saisiko maan auki, kiitos.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti: 02.02.2022 12:55 Tehohoidossa 37 potilasta, joista ei taida monikaan olla siellä koronan takia.

Saisiko maan auki, kiitos.
+1
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Pirkanmaalla saa taas lyödä päähän harrastusmielessä. Oikein hyvä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

exsu kirjoitti: 02.02.2022 15:02 Pirkanmaalla saa taas lyödä päähän harrastusmielessä. Oikein hyvä.
Kauppahalliin keilaamaan mummoja.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Salminen kaipailee koronanyrkkiä
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008580294.html

Postmodernissa maailmassa moisille vanhanaikaisille rakenteille ei kuitenkaan ole käyttöä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tämä se taitaa olla tarkin mittari:
Koronaviruksen määrä jätevesissä on laskussa
Koronaviruksen määrä jätevesissä on vähentynyt. Koronaviruksen määrä jätevedessä laski kaikissa niissä kaupungeissa, joissa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tekee jätevesiseurantaa. Poikkeuksena on Rovaniemi, jonka uusin tulos puuttuu.

Eniten koronaviruksen määrä jätevedessä väheni Kouvolassa ja Lappeenrannassa.

Jätevesiseurannan tuoma tilannekuva koronaviruksen lukumääristä on testausaktiivisuudesta riippumaton. Tällä hetkellä jätevesiseurannan piirissä on lähes puolet Suomen väestön tuottamasta jätevedestä. Vertailtavat näytteet otettiin 30.–31. ja 23.–24. tammikuuta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Saa nähdä, kääntääkö omikronin kakkosversio tartunnat uuteen nousuun. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008595791.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21384
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Hyviä uutusia siis sinulle.

"Using live-virus neutralization assays, we show that a superior infection-neutralizing capacity against all VoCs, including omicron, developed after either two vaccinations in convalescents or after a third vaccination or breakthrough infection of twice-vaccinated, naive individuals."
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja aasi »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.02.2022 8:26 ^
Hyviä uutusia siis sinulle.

"Using live-virus neutralization assays, we show that a superior infection-neutralizing capacity against all VoCs, including omicron, developed after either two vaccinations in convalescents or after a third vaccination or breakthrough infection of twice-vaccinated, naive individuals."
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mielestäni on typerää, että edelleen uutisoidaan säännöllisesti koronakuolemista ja sairaalahoidon kuormituksesta positiivisilla tapauksilla. Nuo luvut eivät ole mitenkään vrtailukelpoisia aiempiin lukuihin nähden. Miksei voisi puhua kokonaiskuolleisuuden muutoksesta ja yleisen sairaanhoidon tarpeesta verrattuna keskimääräisiin tarkasteluaikavälin lukemiin?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12372
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 17.02.2022 11:28 Mielestäni on typerää, että edelleen uutisoidaan säännöllisesti koronakuolemista ja sairaalahoidon kuormituksesta positiivisilla tapauksilla. Nuo luvut eivät ole mitenkään vrtailukelpoisia aiempiin lukuihin nähden. Miksei voisi puhua kokonaiskuolleisuuden muutoksesta ja yleisen sairaanhoidon tarpeesta verrattuna keskimääräisiin tarkasteluaikavälin lukemiin?
Epäkohdat ovat kiinnostavia. Kiinnostavuus= myyvyys.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Viime viikonloppuna keskimmäinen bonuslapsi plussasi ja maanantaina sitten puolisoni plussasi. Molemmat sairastavat. Lapsi pääsi aika vähällä, puoliso ei niinkään, mutta siis pärjää mainiosti kotona, vaikka onkin aika kehnossa kunnossa. Kaikki muut ovat oireettomia. Positiiviset on tietysti eristetty parhaamme mukaan ja käyttävät sisälläkin muiden kanssa samassa tilassa ollessaan FFP2-maskia, mutta kyllä minä silti ihmettelen, että KAIKKI muut on oireettomia. Minä olen tehnyt pari kotitestiä ja saanut negatiivisia tuloksia. Kaikilla on kaikki mahdolliset rokotukset, aikusilla 3 ja nuorisolaisilla 2. Lapset on rokottamattomia ja se minua vähän hermostuttikin, mutta mitään oireita ei ole tullut.

Sisareni porukka sairasti pari vkoa sitten koronan. Ensin sairastui yksi lapsi ja sitten sisareni. Hänen puolisonsa plussasi, mutta ei saanut oireita. Yksi lapsi ei sairastunut ollenkaan. On tämä ihme hommaa.

Meillä ei enää eilisestä alkaen saa eristyspäätöksiä. Karanteenipäätöksiä altistuneille ei ole saanut enää vähään aikaan. On tosi vaikea alkaa elää "normaalisti", kun on kaks vuotta väistellyt parhaansa mukaan.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Meillä atm vaimo ja vanhin muksu kahdella viivalla. Nuorimmat lapset ja meikksi oireettomia. Mulla pari yhden viivan kotitestiä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin