Koronavirus

Yleinen lätinä jä kitinä
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Koronatartunnat ovat taas huipussaan. Rokotusaikoja ei julkiselta saa. Jostain syystä työterveyshuoltoa ei vieläkään ole otettu mukaan rokotustalkoisiin. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ilmeisesi syksyn epidemia tuli yhtä yllätyksenä kuin talvi autoilijoille...
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Vaikeeta on. Vaikeeta.

"Me terveysviranomaiset emme ehkä ole riittävästi tiedottaneet rokotteen merkityksestä. Myös alueiden välillä on vaihtelua, kaikkialla Suomessa ei ole tartuttu rokottamisiin kovin tehokkaasti. Rokotteita on jopa mennyt vanhaksi ja roskiin, Broas sanoo."
https://yle.fi/a/74-20057456
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mikä se rokotusten merkitys sitten on? Oon käsittänyt että rokotusten suoja on siinä mielessä vajavainen että sen antama neutralisoiva suoja kestää vain hetken, osuu lähinnä vain piikkiproteiiniin ja toisaalta suurimmalla osalla pitäisi jo olla suoja vakavalta taudilta aikaisempien rokotusten ja sairastumisten kautta. Sairastaneilla on kattavampi suoja uusia variantteja vastaan, kun löytyy vasta-aineita tai kyky tehdä nopeasti vasta-aineita myös viruksen muita osia vastaan.

Ehkä rokotuksilla voidaan riskiryhmien haavoittuvuutta siirtää niin että muut ehtii taudin sairastaa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ei meillä taida oikein olla hyvää ymmärrystä rokotteiden tehosta. Ei maiden käytännöt viittaavat tuohon suuntaan. En kuitenkaan ymmärrä, miksi rokotetta ei saa työterveyden kautta halutessaan tai edes omalla rahalla. Jos matkustat vaikka jenkkeihin, niin lyömällä rahaa tiskiin saat piikin käteen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

aasi kirjoitti: 07.11.2023 10:46 Mikä se rokotusten merkitys sitten on? Oon käsittänyt että rokotusten suoja on siinä mielessä vajavainen että sen antama neutralisoiva suoja kestää vain hetken, osuu lähinnä vain piikkiproteiiniin ja toisaalta suurimmalla osalla pitäisi jo olla suoja vakavalta taudilta aikaisempien rokotusten ja sairastumisten kautta. Sairastaneilla on kattavampi suoja uusia variantteja vastaan, kun löytyy vasta-aineita tai kyky tehdä nopeasti vasta-aineita myös viruksen muita osia vastaan.

Ehkä rokotuksilla voidaan riskiryhmien haavoittuvuutta siirtää niin että muut ehtii taudin sairastaa.
Rokotusten idea on suojata riskiryhmäläisiä vakavalta taudilta. Suojahan heikkenee ajan kanssa ja kirjanoppineet ovat arvioineet, että riskiryhmäläisten suojaa syytä tehostaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja aasi »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.11.2023 10:50 En kuitenkaan ymmärrä, miksi rokotetta ei saa työterveyden kautta halutessaan tai edes omalla rahalla.
Mä veikkaan että subventoimaton hinta on niin korkea ettei ole järkevä bisnes lähteä tarjoamaan yrityksille. Potentiaalinen asiakaskunta lienee kuitenkin sairastanut jo jonkun kerran rokotteiden kanssa tai ilman, vaikea myydä kun ei taida olla mitään selkeää uutta versiota kuten vuosittaisissa influenssarokotteissa.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ymmärtääkseni THL on estänyt rokotteen myynnin yksityisellä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^^ Eikös Astran litkun markkinahinta ollut alle 2€. Kyllä tuohon kykenisin (tietenkin tulisi 50€ tykitys- ja toimistomaksuja päälle).
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Näyttää siltä, että aiemmat arviot koronan aiheuttamasta huikeasta ylikuolleisuudesta pitivät paikkansa. Senkin jälkeen kun ikä on huomioitu.
https://www.taloustaito.fi/blogit/juha- ... /#dc1a0d38

Eli talous meni vihkoon ja ylikuolleisuus meni vihkoon. Noita kahta pidin koronan hoitamisen mittareina. Eli koronankin hoitaminen meni vihkoon.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylikuolleisuudesta tosiaan puhutaan hämmästyttävän vähän huomioiden ilmiön laajuus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ehkä siitä puhutaan jatkossa enemmän kun persut pilasivat koronan voittamisen.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Kiva kuitenkin, että koronarokotteet maistuivat ihmisille, niin edes lääkeyhtiöt pääsivät hyötymään.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bhven kirjoitti: 21.12.2023 16:44 Kiva kuitenkin, että koronarokotteet maistuivat ihmisille, niin edes lääkeyhtiöt pääsivät hyötymään.
Nehän ovat olleet erinomaisen hyödyllisiä.
Universaali disclaimer.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

So Hard kirjoitti: 21.12.2023 19:42
Bhven kirjoitti: 21.12.2023 16:44 Kiva kuitenkin, että koronarokotteet maistuivat ihmisille, niin edes lääkeyhtiöt pääsivät hyötymään.
Nehän ovat olleet erinomaisen hyödyllisiä.
Kyllä. Kahdella lähipiirin rokotetulla vanhuksella on tartunta, mutta ovat toistaiseksi oireettomia. Toivottavasti pysyvätkin oireettomina.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

annepa kirjoitti: 30.12.2023 0:24
Nehän ovat olleet erinomaisen hyödyllisiä.
Kyllä. Kahdella lähipiirin rokotetulla vanhuksella on tartunta, mutta ovat toistaiseksi oireettomia. Toivottavasti pysyvätkin oireettomina.
[/quote]
Vanhemmillani oli nyt talvella ekaa kertaa korona. Oli se ikävä tauti kuulemma. Suhteellista kuitenkin, joku vuosi sitten riskitymäläimen isäni influenssan takia keuhkokuumeessa sairaalassa. Itselläni ei vielä ole ollut koronaa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja annepa »

nokkaelain kirjoitti: 30.12.2023 4:13 Vanhemmillani oli nyt talvella ekaa kertaa korona. Oli se ikävä tauti kuulemma. Suhteellista kuitenkin, joku vuosi sitten riskitymäläimen isäni influenssan takia keuhkokuumeessa sairaalassa. Itselläni ei vielä ole ollut koronaa.
Mulla on ollut kahdesti. Ikävä tauti tosiaan, vaikkakin kumpikin sairastamiskerta oli täysin erilainen. Onneksi ei ole tullut pitkäkestoisia jälkioireita. Edes keuhkojen kanssa ei ole ollut ongelmia, vaikka olen astmaatikko, tosin astma on erittäin hyvässä hoitotasapainossa.
Voi se influenssakin olla tosi paha. Mulla ei tietääkseni ole ollut ikinä sitäkään.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Koronavirus

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

annepa kirjoitti: 30.12.2023 17:32 Mulla on ollut kahdesti. Ikävä tauti tosiaan, vaikkakin kumpikin sairastamiskerta oli täysin erilainen. Onneksi ei ole tullut pitkäkestoisia jälkioireita. Edes keuhkojen kanssa ei ole ollut ongelmia, vaikka olen astmaatikko, tosin astma on erittäin hyvässä hoitotasapainossa.
Voi se influenssakin olla tosi paha. Mulla ei tietääkseni ole ollut ikinä sitäkään.
Puolitutulla oli Piilaakson lähettyvillä pari vuotta sitten korona (pelialan yrittäjä.) Vakuutus periaatteessa kattoi hoidon mutta ei lähellä olevissa kalliissa sairaaloissa. Ja koronan ollessa pahimmillaan ambulanssifirmat eivät halunneet kuljettaa. Jonkin aikaa ei ollut varma selviääkö tyyppi, ja kotonakin tarvittiin lisähappea. Sellainen perusflussa, kunten kitiänässäkin jotkun kuvailevat.
Vastaa Viestiin