On liian kallista olla useiden merkkien erikoslukijoita ja jotain tesloja on niin vähän, että hankalaa saada kannattavaksi puuhastelua.
Viikko 23 2020
Re: Viikko 23 2020
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Re: Viikko 23 2020
Sama lienee pätee ferrareihin. Ei siitä silti kannata salaliittoja tehdä.
Universaali disclaimer.
Re: Viikko 23 2020
Kolmannen sukupuolen korjaamo, ehettämiskoneisto.
Joo mulla työtä saada muutakin kuin ylähuulta leivän päälle, saati sitten mitään autoa uutta, millään energiatähteellä.
Joo mulla työtä saada muutakin kuin ylähuulta leivän päälle, saati sitten mitään autoa uutta, millään energiatähteellä.
Pyyhin Netikettiin..
Re: Viikko 23 2020
Tarkoitat sitä kaveria joka ajoi 50K vuodessa ja oli kustannuksiin tyytyväinen?exPertti kirjoitti: ↑10.06.2020 20:55Maailmalla epäillään isoksi syyksi:sivustahuutaja kirjoitti: ↑10.06.2020 20:45Jos tässä olisi kyse tavoitteellisesta toiminnasta Teslan taholta, niin ainoaksi selitykseksi jäisi se, että Tesla ei usko autoilleen tulevaan juuri muuta korjaustarvetta kuin kolarit. Auton omistajat kiinnittävät huomiota elinkaarikustannuksiin ja älyttömät korjauslaskut eivät ole hyvä strategia.exPertti kirjoitti: ↑10.06.2020 12:47 https://cleantechnica.com/2018/05/20/he ... a-model-3/
Halvin korjauslasku mikä netistä löytyi teslalle. Ehkä juuri ja juuri ei mene lunastukseen,
Eiköhän tässä ole kyse vain osaamisen puutteesta. Auto on aika vittumainen vehje suunniteltavaksi ja kasattavaksi. Korjaamisen mahdollistaminen on yksi aspekti tuossa rubikin kuutiossa. Sähköauton kohdalla Tesla on voinut tehdä tietoisen valinnan keskittyä niihin juttuihin, jotka kaatuvat valmistajan niskaan. Kolarivaurio ei ole Teslan vika, joten kolarikorjaus on jätetty prioriteettilistalla alemmas.
1. Monopolihinnoittelua
2. Todella alimitoitettua korjaamoverkostoa
Hiljattainhan oli nimenomaan suomalaisessa lehdessä (hesari?) ?artikkeli jossa läpikäytiin tesla-autoilun kulut eräältä suomalaisautoilijalta ja huoltolaskut olivat model s:ssä tonneja vuodessa. ND voi varmaan ottaa kantaa huoltokulujen määrään. Jäähdytysnestevuotoja, Ripustusremppaa, jarruremppaa, moottorien vaihtoja (niitä ei kyllä tuohon rahaan saa), ovenkahvojen vaihtoa, mitä näitä nyt on.
Universaali disclaimer.
Re: Viikko 23 2020
Kaikkien kalliiden autojen huoltokulut ovat toista kuin 25K renaultin. Aka toki 25K renaultilla jos haluat. Teslaa halvempia sähköautoja on, kuten mies artikkelissa sanoi. Tunne silti monta miljonääriä jotka ovat vaihtaneet autoa kuin paitaa kunnes päätyivät Teslaan.
Ehkä ne vain ovat pirun hyviä autoja.
Ehkä ne vain ovat pirun hyviä autoja.
Universaali disclaimer.
Re: Viikko 23 2020
Keep ihmeessä tämä maaginen iso auto jolla 50K vuodessa ajaessa 300K kohdalla ylläpitokulut on 1100 vuodessa. Epäilemättä näin maagisen auton täytyy myydä kuin häkä.exPertti kirjoitti: ↑10.06.2020 22:17 Sattumalta kun tiedän autoni a ja b huoltojen hinnan marmoritiskillä ja rengassarjan hinnat jos ajaisin 50t vuodessa isolla taksikokoluokan autollani se maksaisi
A huolto + b huolto + yksi rengassarja per vuosi (joka toinen vuosi kesä joka toinen talvi) = noin 1100e vuodessa.
Universaali disclaimer.
Re: Viikko 23 2020
Ei tohon mun citymaasturiin ole ensimmäisen puolen vuoden jälkeen tuon enempää mennyt. 250tkm mittarissa nyt. Toki siitä voi laueta jotain kallista, jolloin kulut pomppaa.
Mutta toi on kuitenkin aika perustekniikkaa, eikä mikään M bemari.
Edit: En ole kyllä saanut 50tkm vuodessa mittariin, eli ei mitään
Viimeksi muokannut Vagabondo, 10.06.2020 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Re: Viikko 23 2020
Mitä tää tarkoittaa? Eikö taksimersu ole C malli, eli pieni? Onko tää nyt niin kuin Volvo v90 tai vastaava, jos se on kooltaan taksiksi iso?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21428
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Viikko 23 2020
Luitko tuota linkkaamaasi artikkelia? Siinähän korjauksen hinta paisui vaaditun työmäärän takia. Ei se ole korjaamolle mikään kultakaivos, jos puoli autoa pitää purkaa ihan simppelin jutun takia. Työ on ihan helvetin kallista. Monopolin tai kapasiteetin sijaan kyse oli huonosti suunnitellusta tuotteesta, jonka korjaaminen on pirun työlästä. M4 Sherrmanin vaihdeloota vs Pantherin vaihdeloota.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21428
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
-
- Kitisijä
- Viestit: 21428
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Viikko 23 2020
Kaikki data viittaa siihen, että ovat pirun hyviä. Ovat edelleen paskasti suunniteltuja ja kasattuja, mutta jos nuo aspektit olisivat kunnossa, niin sitten puhuttaisiin jo jostain ihan maagisesta. Harvemmin missään tuotteessa kaikki on fantastista. Jopa iPhonessa on ollut jotain pielessä, vaikka se on kiistatta maailman kaikkien aikojen paras tuote tähän asti.
Re: Viikko 23 2020
Sulla on varmaan joku taloudellinen mittari sille mikä on maailman paras tuote. Esim. mongolien vastakaarijousi on ollut oman aikansa kiistatta paras tuote, jonka maailmanvalloitus (sic!) on ollut paljon kovempaa sorttia kuin iPhonen.sivustahuutaja kirjoitti: ↑10.06.2020 23:24Jopa iPhonessa on ollut jotain pielessä, vaikka se on kiistatta maailman kaikkien aikojen paras tuote tähän asti.
Universaali disclaimer.
Re: Viikko 23 2020
Ootko sä suunnitellut Teslan hankintaa vai mistä moinen mielenkiinto rakkineen korjaamiseen? Ihan vaan sillä, että mua ei vois vähenpää kiinnostaa
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Re: Viikko 23 2020
Koska sähkötekniikka on tylsää?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Re: Viikko 23 2020
Tälläisinä hetkinä sitä tuntee olevansa huono DI
Sitä mieluummin keskittyy urheiluun, musiikkiin ja valokuvaukseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25728
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Viikko 23 2020
^Polttomoottoritekniikka nykymuodossaan on aika surkeaa. Tavallisen autonmoottorin hyötysuhde on luokkaa 25%, sähkömootorissa selvästi yli 90%. On aivan selvää, että sähkömoottori korvaa sen. Siitä, onko sähköenergia varastoituneen akkuun vai tehdäänkö se polttokennolla, voi väitellä, mutta moottori on jatkossa sähköinen ilmanmuuta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21428
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Viikko 23 2020
Ei tuolla hyötysuhteella ole niin väliä. Jos polttoaine on halpaa ja haitatonta, niin kuka sitä hyötysuhdetta kaipaa.James Potkukelkka kirjoitti: ↑11.06.2020 9:20 ^Polttomoottoritekniikka nykymuodossaan on aika surkeaa. Tavallisen autonmoottorin hyötysuhde on luokkaa 25%, sähkömootorissa selvästi yli 90%. On aivan selvää, että sähkömoottori korvaa sen.
CO2 on se ongelma. Hiilineutraalia polttoainetta ei ole näköpiirissä, joten sähköön siirtyminen on ainoa vaihtoehto.
Re: Viikko 23 2020
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Re: Viikko 23 2020
Taattua perttilaatua. Juu, varmasti totta. Yhteyttämistä ei opeteta.
Universaali disclaimer.
Re: Viikko 23 2020
Tää on kyllä persujenkin touhuksi aivan ilmiömäisen ääliö salaliittoteoria. Jos nämä viherhipit nyt jostain messuavat, niin metsien suojelusta, jotta ne sitoisivat hiilidioksidia. Tältä kannalta olisi aika erikoinen strategia pyrkiä salaamaan, että kasvit sitovat hiilidioksidia.
Ai niin, Hesarikin taisi kirjoittaa tästä: https://www.hs.fi/nyt/art-2000006514732.html Kun opetetaan kaikkein pienimmille koululaisille, mitä kasvien kasvaminen/kasvattaminen edellyttää (eikä siis opeteta esim. yhteyttämistä, joka tulee myöhemmin), on tuo linkkaamasi kuva ihan asiallinen tietopaketti.
Ai niin, Hesarikin taisi kirjoittaa tästä: https://www.hs.fi/nyt/art-2000006514732.html Kun opetetaan kaikkein pienimmille koululaisille, mitä kasvien kasvaminen/kasvattaminen edellyttää (eikä siis opeteta esim. yhteyttämistä, joka tulee myöhemmin), on tuo linkkaamasi kuva ihan asiallinen tietopaketti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Re: Viikko 23 2020
Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu: Klassikkolause.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Re: Viikko 23 2020
Sä olet kyllä vahvasti irtaantunut todellisuudesta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25728
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Viikko 23 2020
Väärin.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-volt ... Advantages
HVDC:llä siirtotappiot luokkaa 3%/1000km ja DC:llä n 5%/1000km. Merkityksetöntä.
Näetkö muuten polttomoottoreita pyörittämässä paperikoneita tai toimiiko partakoneesi tai vatkaimesi polttomoottorilla? Ei toimi, koska sähkömoottori on niin paljon parempi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Viikko 23 2020
Siis sä otit jonkun 3-luokkalaisten kirjan. Ei niille vielä opeteta edes mitä on O2 tai CO2. Voi kiesus.exPertti kirjoitti: ↑11.06.2020 10:55No oliko se unohtunut pois vaiko eikö ollut unohtunut? Koetahan nyt kovasti yrittää tuoda muutakin uutta tähän oikeaan keskustelun aiheeseen eikä tähän polveutumiseen.urpiainen kirjoitti: ↑11.06.2020 10:53 Tää on kyllä persujenkin touhuksi aivan ilmiömäisen ääliö salaliittoteoria. Jos nämä viherhipit nyt jostain messuavat, niin metsien suojelusta, jotta ne sitoisivat hiilidioksidia. Tältä kannalta olisi aika erikoinen strategia pyrkiä salaamaan, että kasvit sitovat hiilidioksidia.
Ai niin, Hesarikin taisi kirjoittaa tästä: https://www.hs.fi/nyt/art-2000006514732.html
Viimeksi muokannut So Hard, 11.06.2020 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.