USA:n pressavaalit

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Trump vai Biden?

Trump
0
Ei ääniä
Biden
16
100%
 
Ääniä yhteensä: 16

Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

exsu kirjoitti: 07.01.2021 10:07 Jälleenrakennuksen kannalta nuo on merkittäviä. Jos halutaan palauttaa luottamus viranomaisten toimintakykyyn, niin kaikki nämä kättelyvideot ja selfiet näyttää pahalta.
Tässä tullaan medialukutaitoon. Ottaisin esimerkin Suomesta - odin-"soturi" kättelemässä virkapukuista poliisia jonkun härdellin aikana. Tämän voi tulkita juuri, kuten haluaa. Tottaki nämä on sinänsä vaikuttavuuspotentiaaliltaan isoja asioita, mutta kuitenkin vaativat selvityksensä, joka usein on jotenkin siltä väliltä tai jotakin muuta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 07.01.2021 10:34
exsu kirjoitti: 07.01.2021 10:07 Jälleenrakennuksen kannalta nuo on merkittäviä. Jos halutaan palauttaa luottamus viranomaisten toimintakykyyn, niin kaikki nämä kättelyvideot ja selfiet näyttää pahalta.
Tässä tullaan medialukutaitoon. Ottaisin esimerkin Suomesta - odin-"soturi" kättelemässä virkapukuista poliisia jonkun härdellin aikana. Tämän voi tulkita juuri, kuten haluaa. Tottaki nämä on sinänsä vaikuttavuuspotentiaaliltaan isoja asioita, mutta kuitenkin vaativat selvityksensä, joka usein on jotenkin siltä väliltä tai jotakin muuta.
Vähä huono vertaus imo, Odinit tuskin menivät laittamaan paikkoja remonttiin sekä pyrkivät vahingoittamaan / tappamaan poliitikkoa ( pommeja löytyi tonteilta).
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen taipuvainen ymmärtämään Yllen vertausta. Lisäksi mä ehkä ajattelisin, että nyt mulla käytettävissä olevien tietojen mukaan - vaikka onkin järkyttävää, että etelävaltioiden lippua heiluttavat äärityypit valtasivat Capitolin - oli ehkä lopputuleman kannalta aika hyvä, että poliisi oli niin sovitteleva ja isommilta tappioilta vältyttiin? Ehkä poliisi voisi jatkossa muutenkin ammuskella vähän vähemmän kansalaisia siellä.

Aika outoa tässä on tämä Suomessakin jonkun aikaa jatkunut netin läppämeiningin ja todellisuuden sekoittuminen. Onhan se nyt tietyssä mielessä aika mahtava läppä, että netti on nyt täynnä kuvia, joissa USA:n demokratian avainpaikoilla heiluu joku sarvipäinen QAnon-shamaani. Ja samaan aikaan oikeasti tietysti ihan hirveää. Mun mielestä edelleen se linkkaamani Ylen kirjeenvaihtajan kolumni oli hyvä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Haemaeraemies kirjoitti: 07.01.2021 10:49 Vähä huono vertaus imo, Odinit tuskin menivät laittamaan paikkoja remonttiin sekä pyrkivät vahingoittamaan / tappamaan poliitikkoa ( pommeja löytyi tonteilta).
Vertaukseni päätarkoitus ei ollut toimia aivan vastaavana tapauksena, koska sellaista ei edes ole, vaan muistutuksena medilukutaidosta yleisellä tasolla, toki myös tässäkin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja exsu »

Jenkkien medialukutaidon puute on suurin syy sille, miksi tuo tapahtui. Eihän ne tyypit edes tehneet sisällä muuta kuin mediasisältöä. Parit videot ja selfiet ja takaisin kadulle, kun ei muutakaan keksinyt.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Oleelinen asia tässä on se, että Capitoli police on tunnettu kovaotteisena pieniinkin häiriöihin. Nyt heillä oli kevyet varusteet, juoksivat vain pakoon ja availivat portteja. Kauhea tuplastandardi valkoisille terroisteille vs. vähemmistöjen oikeuksia ajavat kansalaisoikeusaktivistit.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 07.01.2021 11:01 USA:n demokratian avainpaikoilla heiluu joku sarvipäinen QAnon-shamaani.
Mutta täytyy myöntää, että kuvauksellinen hahmo ja hammasfetissinä kiinnitin erityishuomiota virheettömiin hampaisiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 07.01.2021 11:01 - oli ehkä lopputuleman kannalta aika hyvä, että poliisi oli niin sovitteleva ja isommilta tappioilta vältyttiin?
Onko Paavilla hassu hattu? Ei kai tuosta ole mitään epäselvyyttä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kannattaa lukea juttu linkin takaa, niin saa kuville selitykset.

En olisi kovin iloinen, jos oman työpaikan poistumisharjoituksessa pitäisi käsien sojottaa taivaaseen, koska ohjaajilla on rynkyt ja herkät liipasinsormet. Briteissä Jeeves olisi kiertänyt huoneet ja kehottanut työntekijöitä poistumaan hallitusti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.01.2021 18:41 ^ Kannattaa lukea juttu linkin takaa, niin saa kuville selitykset.

En olisi kovin iloinen, jos oman työpaikan poistumisharjoituksessa pitäisi käsien sojottaa taivaaseen, koska ohjaajilla on rynkyt ja herkät liipasinsormet. Briteissä Jeeves olisi kiertänyt huoneet ja kehottanut työntekijöitä poistumaan hallitusti.
Luin kyllä jutun. En aivan ymmärrä pointtiasi. Kun ovelle tulee mies rynkyn kanssa, on fiksua laittaa kädet kohti taivasta. Ei kukaan tiennyt tilanteen ollessa päällä, miten se tulee kehittymään, eli mielestäni kannattaa mielummin laittaa rynkkymiehet Jeevesin sijaan asialle. Ainakin minä toivoisin niin, jos olisin tuolla töissä.

Jos kyseessä olisi ollut harjoitus, voisin ymmärtää pointtisi. Nyt en.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Meinasin vaan, että kuvista ei saanut mitään tolkkua ilman tekstejä. Pöytäkuvasta katsoin ensin, että jotkut on passitettu siihen kädet pöydälle, mutta sitten tekstistä selvisi, että kyse olikin oven blokkaamisesta. Kädet ylhäällä olevat pukuheebotkin olivat asiallisia duunareita, eivätkä valtaajia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.01.2021 21:19 ^ Meinasin vaan, että kuvista ei saanut mitään tolkkua ilman tekstejä. Pöytäkuvasta katsoin ensin, että jotkut on passitettu siihen kädet pöydälle, mutta sitten tekstistä selvisi, että kyse olikin oven blokkaamisesta. Kädet ylhäällä olevat pukuheebotkin olivat asiallisia duunareita, eivätkä valtaajia.
:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja exsu »

Lähes ikätoverina ilahduttaa, että tästä 35- vuotiaasta on laajasti puhuttu tyttönä/ teininä.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007726372.html
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mitä raati ajattelee tästä Trumpin some-bannista?

Jos hyväksytään keskustelun lähtökohdaksi, ja miksi ei hyväksyttäisi, että trumpismissa ja muodikkaassa oikeistopopulismissa laajemminkin on kyse paljolti siitä, että populistijohtaja ohjailee valheilla, puolitotuuksilla, lietsonnalla ja kiihottamisella tyhmälistöä omaksumaan erilaisia viholliskuvia, uhriutumisfantasioita, katkeruutta, vihaa ja lopulta poliittista aktivoitumista populistijohtajan taakse, niin tavallaan esim. Facebookia ja Twitteriä kohtaan suunnattu kritiikki ja vastuunkantovaade on hyvinkin ymmärrettävä. Nämä somejätit ovat tarjonneet Trumpille foorumin rakentaa liikettään tavalla, joka on pitkälti johtanut väkivaltaiseen hyökkäykseen liberaalin demokratian peruspilareita kohtaan. Tavallaan on vastuullista todeta, että Trump käyttää edelleen näitä alustoja valheiden jakamiseen lietsoakseen lisää tuhoa liberaalin demokratian instituutioille, ja siksi hänen viestinsä sensuroidaan ja urpolle annetaan bannia.

Mutta samaan aikaan en oikein voi olla ajattelematta, että on jotain perustavanlaatuisesti ongelmallista siinä, että tällaiset firmat sensuroivat demokraattisesti valittua presidenttiä ja vaientavat hänen käyttämänsä viestintäkanavia. Vaikka hänen viestinsä tuhoisia olisivatkin. Olisi vakavien tiedotusvälineiden ja poliittisten vastustajien tehtävä argumentoida väsymättömästi valehtelijaa vastaan. Hankalaa, jos vastuu poliittisesta keskustelusta sälytetään näille firmoille ja sitä toteutetaan vaientamalla.

Edit. Piti vielä sanomani, että bannissa voi olla sekin huono puoli, että nostaa ja normalisoi erilaisia alt-rightin vaihtoehtofoorumeja, jos Yhdysvaltain presidenttikin ajautuu viestimään niiden kautta.
Viimeksi muokannut urpiainen, 08.01.2021 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Trumpin some-banni olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten. Se, että valtionpäämies sylkee disinformaatiota on juuri se syy, miksi esim. epäluottamus vaaleihin on niin vahvaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 08.01.2021 9:58 Trumpin some-banni olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten. Se, että valtionpäämies sylkee disinformaatiota on juuri se syy, miksi esim. epäluottamus vaaleihin on niin vahvaa.
Nämä ehkä formuloivat huoleni tätä linjaa kohtaan selkeämmin kuin itse osasin: https://www.ft.com/content/ef64b160-5f0 ... 13fde808ca
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos perseilee, tulee bänniä. Koskee niin herroja kuin narrejakin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 08.01.2021 9:58 Trumpin some-banni olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten. Se, että valtionpäämies sylkee disinformaatiota on juuri se syy, miksi esim. epäluottamus vaaleihin on niin vahvaa.
+1 Asioita on toki hyvä pohtia monesta näkökulmasta ja itseään haastaa, mutta Trumpin kohdalla en näe asiassa juurikaan ongelmallisuutta. Yleisellä tasolla urppiksen kysymys on hyvä nostaa ja pitää esillä, koska tietyt yhteiset pelisäännöt ja moraalinormisto on hyvä olla tai sitä kohden pyrkiä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä jotenkin ajattelen, että kun kerran on fakta, että kansallismielinen populismi toimii näin, ja se kerää suurta kansansuosiota Texasista Tuupovaaraan, on melkein parempi, että tämä uskomaton typeryys on nähtävillä päivänvalossa. Jos emme pysty torjumaan kansallismielistä populismia koulutuksella, sivistyksellä ja argumentaatiolla, ehkä ihmiskunta ansaitsee rappionsa.

Ja siis näyttäisi siltä, että esim. Murdochin mediaimperiumi on paljon enemmän vastuussa kuin somealustat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 08.01.2021 10:19 Mä jotenkin ajattelen, että kun kerran on fakta, että kansallismielinen populismi toimii näin, ja se kerää suurta kansansuosiota Texasista Tuupovaaraan, on melkein parempi, että tämä uskomaton typeryys on nähtävillä päivänvalossa. Jos emme pysty torjumaan kansallismielistä populismia koulutuksella, sivistyksellä ja argumentaatiolla, ehkä ihmiskunta ansaitsee rappionsa.

Ja siis näyttäisi siltä, että esim. Murdochin mediaimperiumi on paljon enemmän vastuussa kuin somealustat.
Median vastuu pienenee koko ajan ja erilaisten somekiihottajien vaikutus kasvaa. Osin vihamielistä valtioiden infosodan seurauksena. Siksi disinfob pysäyttäminen pitäisi asettaa somealustoille niiden olemassaolon ehdoksi.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olisin valmis sensuroimaan valtamediaa sen verran, että Markku Ruotsilaa ei enää kutsuttaisi A-ohjelmiin avaamaan Trumpin kannattajien mielenmaisemaa. Varmasti jostain löytyy joku tutkija, joka osaa puhua aiheesta analyyttisesti ilman, että toistelee Trumpin propagandaa. Eilen kuultiin tutkijan objektiivisina arvioina, että Trump on oikeassa siinä, että vaalit ratkaisivat perustuslain vastaisesti annetut väärät äänet ja että Trump jää historiaan kaikkien aikojen menestyksekkäimpänä yhden kauden presidenttinä, jonka talouspolitiikka oli ilmiömäisen tehokasta ja joka edisti ennennäkemättömällä tavalla Lähi-Idän rauhansopimuksia, uskonnon vapautta ja syntymättömien lasten oikeuksia. Mika Aaltola koetti korjata sekä Ruotsilan "faktat" että koko tavan puhua asiasta Trumpin propagandakielen termein, mutta toimittajalla ei ollut aikaa tällaiseen. Luulisi, että olisivat vaalivalvojaisista oppineet, mutta ei.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ruotsila on häirinnyt ja ärsyttänyt minua ajankohtaisohjelmissa jo vuosia. Usein A-studion kokoonpano vastaavissa tilanteissa on koostunut Maria Annalasta, Ruotsilasta ja joistakin muista, kuten Heiskasesta. Annalahan viitoittaa usein keskustelua heti alussa hymähtelemällä Ruotsilan Trump fanitukselle ja toteaa, että voidaanhan näistä taas puhua, mutta olen kaikesta eri mieltä kuin Ruotsila. Eilen oli sitten vähän tuoreempia ja tottumattomapia kasvoja, kuten Hentunen ja osin Aaltola, jotka selvästi ärsyyntyivät ja hieman provosoituivat Ruotsilan Trump fanituksesta.

Kysymys kai kuuluu, kuka Ruotsilan tilalle ikään kuin vastapuolelle, kun kerran nykypäivänä ei oikein saisi käydä Yle:n alaisuudessa keskusteluita, joissa kuuluisi vain yksi ja sama ääni. Mulla ei tähän ole vastausta, mutta luulisi sellaisen löytyvän.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ruotsilan voisi ampua kuuhun.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 08.01.2021 9:51 Mitä raati ajattelee tästä Trumpin some-bannista?
Pidän sitä todella suoraselkäisenä nyt kun Trump on hävinnyt. Voittaneen pressan bannaaminen olisi ollut pelkkää moraalista patsastelua.
urpiainen kirjoitti: 08.01.2021 9:51 Mutta samaan aikaan en oikein voi olla ajattelematta, että on jotain perustavanlaatuisesti ongelmallista siinä, että tällaiset firmat sensuroivat demokraattisesti valittua presidenttiä ja vaientavat hänen käyttämänsä viestintäkanavia.
Vapaassa markkinataloudessa en näe tuossa ongelmaa. Jos joku firma haluaa tarjota bannatulle uuden alustan, niin firma voi tehdä niin. Julkisuudessa on kuitenkin hyvä käydä näistä asioista keskustelua, jotta somefirmojen asiakkaat ja osakkeenomistajat voivat tehdä omat päätelmänsä. Markkina sitten ohjaa alustat oikeaan suuntaan. Lakeja tietty pitää noudattaa.
Vastaa Viestiin