USA:n pressavaalit

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Trump vai Biden?

Trump
0
Ei ääniä
Biden
16
100%
 
Ääniä yhteensä: 16

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 06.01.2021 16:31
James Potkukelkka kirjoitti: 06.01.2021 16:14...jolla on absoluuttinen yksinvalta määrätä ydinaseisku...
Onneksi ei ole.
Kyllä on. Toinen henkilö ainoastaan vahvistaa presidentin henkilöllisyyden. Se on hänen ainoa tehtävänsä.
The United States has a two-man rule in place at nuclear launch facilities, and while only the president can order the release of nuclear weapons, the order must be verified by the secretary of defense to be an authentic order given by the president (there is a hierarchy of succession in the event that the president is killed in an attack). This verification process deals solely with verifying that the order came from the actual president. The secretary of defense has no veto power and must comply with the president's order.[7]
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_football
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 06.01.2021 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No joo, määrätä kyllä. Toteuttaa ei.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 06.01.2021 16:37 No joo, määrätä kyllä. Toteuttaa ei.
Tarkoitatko, että hän ei konkreettisesti paina nappulaa? Ei niin, mutta lain mukaan hän päättää siitä ehdottomalla vallalla. Fyysisen nappulan painajalla ei ole mitään harkintavaltaa. Ei myöskään presidentin henkilöllisyyden vahvistajalla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vasili Arhipov
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^
Tuossahan ohjesääntö sanoi, että pitää olla kolme vahvistajaa

https://en.wikipedia.org/wiki/Vasily_Ar ... ile_Crisis

Tietysti toivomme, että Yhdysvalloissa komentoketju rikkoisi lakia, jos Trump määräisi iskun. Mutta jos ei riko, niin Trumpin valta on ehdoton.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ei se täysin poissuljettua ole että tRunp nakkaa ydinristeilyohjuksen Iraniin. Luulen kuitenkin, että se tapahtuisi vain jos Iran iskisi isosti ensin.

Täytyy pitää mielessä, että tRunp petaa jo itselleen tai Ivankalle 2024 vaaleja.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

No niin. Häpellinen lopetus Trumpin kaudelle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 07.01.2021 8:30 No niin. Häpellinen lopetus Trumpin kaudelle.
No, samalla meni kyllä kenenkään Trumpin perheenjäsenen tulevaisuuden presidenttihaaveet vessasta alas.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuva

"Law and Order"
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 06.01.2021 11:52 Trumpin narsistinen persoonallisuushäiriö on niin vakava, että hän uskoo omiin valheisiinsa - maailmankuva jossa Biden on suositumpi ja hän hävisi ei vain mene jakeluun.

Kummallista, että silti 74 miljoonaa äänesti seinähullua.
Mä en ole ihan varma tästä Trumpin hulluudesta. Piittaamaton ja härski se kyllä on, mutta täyden harhaisuuden sijaan on ihan mahdollista, että se koettaa ajaa Yhdysvaltoja tilanteeseen, jossa Trumpia ei esimerkiksi uskalleta laajojen mellakoiden pelossa haastaa oikeuteen pressan virkakauden aikaisen immuniteettisuojan päättyessä parin viikon kuluttua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 07.01.2021 8:38Mä en ole ihan varma tästä Trumpin hulluudesta. Piittaamaton ja härski se kyllä on, mutta täyden harhaisuuden sijaan on ihan mahdollista, että se koettaa ajaa Yhdysvaltoja tilanteeseen, jossa Trumpia ei esimerkiksi uskalleta laajojen mellakoiden pelossa haastaa oikeuteen pressan virkakauden aikaisen immuniteettisuojan päättyessä parin viikon kuluttua.
Suuri osa haasteista on tulossa ihan yksityisiltä tahoilta, kuten Trumpin raiskaamalta naiselta, osavaltioilta joita ei Trump-mellakat pelota ensinkään tai jopa Dominion voting systemsiltä, joka voi viedä miljardikaupalla vahingonkorvauksia.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Voi jopa löytyä palloja tässä tilanteessa syyttää mellakoiden lietsomisesta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuva

Hurja kuva. Poliisille propsit fiksusta perääntymisestä.

Edit: poikani mukaan tuossa tilanteessa olisi kyllä ammuttu laukauksia, jotka olisivat johtaneet yhden mielenosoittajan kuolemaan. Mutta olisi kyllä voinut tietysti käydä paljon pahemminkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja exsu »

Meidän aamukahvikeskustelussa spekuloitiin sitä, miksi nämä mielenosoittajat päästettiin näin pitkälle? He ilmoittivat kuitenkin tulleensa kutsuttuina, eikä varmasti ole sisäiseltä turvallisuudelta tuollainen kutsuhuuto ohi. Onko hallitusti haluttu näyttää, mihin asti tuo sekoilu oikeasti menee, vai onko ollut pelko että jos paikalle tulee vielä virallisesti presidentin käskyvallan alla olevia joukkoja, niin on riskinä että alkavat tappelemaan keskenään sen mukaan, kenen käskyjä kukakin kuuntelee?

Olivatko kaikki neljä kuollutta näitä terroristeja?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 07.01.2021 9:00 Meidän aamukahvikeskustelussa spekuloitiin sitä, miksi nämä mielenosoittajat päästettiin näin pitkälle? He ilmoittivat kuitenkin tulleensa kutsuttuina, eikä varmasti ole sisäiseltä turvallisuudelta tuollainen kutsuhuuto ohi.
Niin. Poikani, joka seuraa aktiivisesti näitä juttuja (ei ole MAGA-mies) kertoi jo eilen aamulla klo 9.25 WA viestissä mulle, että kova show luvassa tänään DC:ssä..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja exsu »

Ja kyllähän löyhemminkin seuraaville (kuten itselle) oli tietysti hiljaiset signaalit näkyvissä, niiden pohjaltahan eilen kirjoitin tuon viestinikin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti: 07.01.2021 9:00 Meidän aamukahvikeskustelussa spekuloitiin sitä, miksi nämä mielenosoittajat päästettiin näin pitkälle? He ilmoittivat kuitenkin tulleensa kutsuttuina, eikä varmasti ole sisäiseltä turvallisuudelta tuollainen kutsuhuuto ohi. Onko hallitusti haluttu näyttää, mihin asti tuo sekoilu oikeasti menee, vai onko ollut pelko että jos paikalle tulee vielä virallisesti presidentin käskyvallan alla olevia joukkoja, niin on riskinä että alkavat tappelemaan keskenään sen mukaan, kenen käskyjä kukakin kuuntelee?
Mä ajattelin, että halusivat välttää väkivaltaa valtaajia kohtaan lähinnä sen takia, että pelkäsivät voimankäytön vain eskaloivan tilannetta, joka muuten tulee kuivumaan piakkoin kasaan. Mutta just äsken radiouutisissa Mika Aaltola, joka kai on yleensä ihan vakavasti otettava taho, spekuloi ihan eksplisiittisesti sillä, että osa poliiseista olisi ollut valtaajien kanssa samassa juonessa. Käytti ihan vakavissaan termiä "salaliitto". Tämä olisi kai juridisesti aika mielenkiintoista, koska arvatenkin siellä on vanhastaan aika roimia pykäliä tällaisia suunnitelmaillisia, kumouksellisia hankkeita kohtaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.01.2021 16:38
Bluntly kirjoitti: 06.01.2021 16:37 No joo, määrätä kyllä. Toteuttaa ei.
Tarkoitatko, että hän ei konkreettisesti paina nappulaa? Ei niin, mutta lain mukaan hän päättää siitä ehdottomalla vallalla. Fyysisen nappulan painajalla ei ole mitään harkintavaltaa. Ei myöskään presidentin henkilöllisyyden vahvistajalla.
Jussi Pullinen huomautti ihan hauskasti ("hauskasti"), että Trump vetelee nyt niin sekopäisen vaarallisesti, että yleisen edun ja turvallisuuden nimissä se ei voi enää postata twitteriin tai facebookiin, mutta kyllä laukaista ydinaseet.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 07.01.2021 9:21 Trump vetelee nyt niin sekopäisen vaarallisesti, että yleisen edun ja turvallisuuden nimissä se ei voi enää postata twitteriin tai facebookiin, mutta kyllä laukaista ydinaseet.
Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tääkin saattoi tietty hidastaa:
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun mielestä tuollaisten kuvien ja videopätkien todistusvoima on kuitenkin aika pientä. Ilmeisesti joku paikallisviskaali oli pyytänyt ihan hyvissä ajoin lisäresursseja vaikka sitten kansalliskaartin valtuuksia laajentamalla, mutta kaikki oli evätty. Jos linja oli viedä poliitikot turvaan ja säilyttää tilanne valtaajien kanssa mahdollisimman rauhallisena, voin hyvin kuvitella, että erilaisiin selfietilanteisiin ajautuu. Kiinnostavaa nähdä, mitä kunnollisissa selvityksissä paljastuu.

Mä pidin Ylen kirjeenvaihtajan kommentista - enkä ehkä vähiten siksi, että soveltuu aika suoraan kotoisiin persuihimme: https://yle.fi/uutiset/3-11726182
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joo. Trump kieltäytyi määräämästä kansalliskaartia paikalle.

" Presidentti Trump ei suostunut antamaan määräystä kansalliskaartin sotilaiden määräämisestä turvaamaan kongressirakennusta. Lopulta määräyksen antoi varapresidentti Mike Pence."

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007724049.html
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja exsu »

Jälleenrakennuksen kannalta nuo on merkittäviä. Jos halutaan palauttaa luottamus viranomaisten toimintakykyyn, niin kaikki nämä kättelyvideot ja selfiet näyttää pahalta.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Ja twitter täyttyy kuvista, minkälainen militäärisyyttä uhkuva mellakkapoliisijoukko oli asetettu turvaamaan Capitolia BLM-mielenosoitusten aikaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: USA:n pressavaalit

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Se että valkoiset ääriliikkeen kannattajat voivat aseistautuneina marssia poliisin ohi Capitolille kertoo jotain siitä, mikä on oikea tilanne jenkeissä: Toiset ovat ihan helvetisti tasa-arvoiseimpia, kuin toiset. Mikäli BLM tyypit olisivat tälle linjalle lähteneet, niin veikkaan että poliisin toimesta ammuttuja kärrättäisiin pois hieman eri numeroissa. Kummallista että joku 50 ihmistä pidätettiin koko sotkussa numeroiden mukaan jotka itse näin.

En ole yllättynyt että paskamyrsky levisi tähän pisteeseen, kaikki palstatila ääriainekselle maksaa itsensä nyt takaisin juuri kuten oli oletettua.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Vastaa Viestiin