Lempiruoat ja inhokit

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:on:

Vaimo laittoi eilen karjalanpaistia!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2021 15:45 :on:

Vaimo laittoi eilen karjalanpaistia!
Äijä santsas?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.03.2021 15:49
James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2021 15:45 :on:

Vaimo laittoi eilen karjalanpaistia!
Äijä santsas?
Kyllä! Vaikka aamuinen punnitus hiukan kummitteli mielessä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2021 16:11
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.03.2021 15:49
James Potkukelkka kirjoitti: 15.03.2021 15:45 :on:

Vaimo laittoi eilen karjalanpaistia!
Äijä santsas?
Kyllä! Vaikka aamuinen punnitus hiukan kummitteli mielessä!
:ohyeah:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

nokkaelain kirjoitti: 11.03.2021 12:27 Aika tylsästi pidän:
- lasagne
- pizza
- grillatut ruoat
- (hyvä) kebu
- sinihomejuusto

Inhokki numero yksi on ollut (erityisesti etikka-) punajuuri. Aiemmin se aiheutti oksetusreaktiota, kun yritti syödä. Toki keitetty punajuurikin on hirveää paskaa, varsinkin jos siihen jää vielä suutuntumaa.

Esim. selleri on myös pahaa: sillä voi pilata salaatin kuin salaatin ja sen liuotinmainen maku on vielä voimakaskin.
Sun inhokit on mun suosikkeja (ja sun suosikit mun inhokkeja). :D Paitsi etikkapunajuuri, sitä en voi sietää. Mutta noin muuten punajuuri on suuri intohimoni. Selleriä napostelen raakana välipaloiksi ja lisäisen sitä ruokiin.


Täytyykin palata tähän ketjuun illemmalla, kun on paremmin aikaa. Ajattelin tänään nautiskella viiniä ja sitten tulla kommentoimaan. Että sori jo etukäteen.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Tofu on ikivanha ruokatuote Aasiassa. Ja lihaa prosessoidaan runsaasti, mutta ehkä Kitinän liharaati on niin valistunutta, että ei koske prosessoituun lihaan (rohkenen epäillä).

Huvittaa myös tuo “kasvikset kasviksina” ja “liha lihana”. Kuitenkin koette, että lihasta voi valmistaa vaikka mitä ja siinä valmistamisessa käyttää kaikenlaista, mutta sitten kasviksien kohdalla kauhea itku, jos on muuta kuin rehua (mitkä asiat lasketaan rehuiksi?). Liharuokiin usein laitetaan myös kasviksia. Pitkän linjan vegenä koen nuo asenteet aika ysärinä.

“Lihaimitaatiomarkkinat” lienee suunnattu niille, jotka pitävät lihasta mutta haluavat yrittää vähentää sen käyttöä. Hattua nostan. Itse en liharuokia kaipaa, mutta olen maistanut joitakin “imitaatioita” ihan uteliaisuudesta ja kokeilunhalusta. Imitaatiota niissä on lähinnä nimi, jonka tehtävä on kertoa, miten niitä käytetään ruuanvalmistuksessa. Eli varmaan helpottaa markkinoinnissa. Esim. joku nyhtökaura on helppo nimi: ostaja voi päätellä, miten sitä käytetään ja millaisissa ruuissa. Herää taas kysymys: Miksi makuinnovaatioiden suuntaaminen muille kuin liharakastajille nostattaa niin paljon vastarintaa. Onhan se liharuokakulttuurikin muuttunut vuosien saatossa, miksei kasvisruokakin voisi. :roll:

Hyvää "lihaimitaatiotuotteissa" (valikoivasti toki: prosessoinnin aste vaihtelee) on nimenomaan runsas proteiinin määrä. Vege saa kyllä proteniinia kasvisruuastakin (mm. linssit, joita en muuten syö sellaisenaan vaan VALMISTAN ja palkokasvit ovat minun herkkua), mutta miksei voisi kokeilla muitakin juttuja. Miksi sekasyöjiä kauhistuttaa niin kovasti se, että on tarjolla vegevaihtoehtoja ruuan valmistukseen?

Luulen, että kun aika tästä vielä vähän kuluu, varttuu uusi sukupolvi joka pitää lihaa syöviä ihmisiä fossiilisina jäänteinä. Pyörittelee silmiä heille.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

exsu kirjoitti: 12.03.2021 10:00 https://jalotofu.fi/tuotteet/tofu/jalot ... aton-250g/

Tämä on koostumukseltaan parhaita kaupan valmistofutuotteita. Ei ole yhtään pyyhekumi vaan tosi kiva suutuntuma ja pannulla saa helposti pintaa tähän. Vaatii toki maustamista, koska ominaismaku on olematon.
Olen syönyt tofua lähinnä lentokoneessa, koska siellä sitä on lähes aina vegaanivaihetoehdossa. Olen tykännyt kovasti (on ihanan miedosti maustettua), mutta silti ei tule kotiin ostettua. Varmaan siksi, etten kaipaa lihasta mitään - en edes tekstuuria.

Mutta oikeastaan piti kertoa, että tykkään kovasti ajatuksistasi tässä keskustelussa (luin koko rimpsun läpi).

Ja yleisesti: jauhelihakaan (niin kuin ei liha yleensä) ei maistu mitenkään erikoiselta, ellei sitä mausta. Niin kuin ei tofukaan.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Harmittaa oma kyvyttömyyteni kasvisten syöntiin. Vaikka mieltymykseni ovat aika lihapainotteisia, ei minun olisi mikään pakko aina saada lihaa. Voisin aivan hyvin syödä kasvipainotteisempaa ruokaa, jos vaan pystyisin yökkäämättä. Yksi lempieineksistäni oli kotimainen vegaani panang curry, jossa liha oli korvattu tofulla. Sitten se firma meni konkurssiin. Rohkeasti kokeilin toista einestä, jossa oli kofta-pyöryköitä, riisiä ja soosia. Epäilin pyöryköitä ja ajattelin, että on siinä sit riisi ja soosi, jos niitä pullia ei voi syödä. Pyörykät oli mahtavia, mutta porkkanan keitinliemeen mausta päätellen tehty soosi pilasi riisin. Ehkä mun pitää keskittyä valmistaan kasvisruokaa itse vaikka puolivalmisteista. Ihmeellinen into itsessä löytää ligalle vaihtoehtoja, vaikka en kotimaista lihantuotantoa pahemmin vastusta.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kreitsu kirjoitti: 20.03.2021 18:55 Miksi sekasyöjiä kauhistuttaa niin kovasti se, että on tarjolla vegevaihtoehtoja ruuan valmistukseen?
Ei tässä ole kyse lihasta. Karsastan myös puulta näyttävää muovia. Haluan asioiden olevan sitä mitä ne ovat, oli kyse ruuasta tai muusta.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kreitsu kirjoitti: 20.03.2021 18:55 Huvittaa myös tuo “kasvikset kasviksina” ja “liha lihana”. Kuitenkin koette, että lihasta voi valmistaa vaikka mitä ja siinä valmistamisessa käyttää kaikenlaista, mutta sitten kasviksien kohdalla kauhea itku, jos on muuta kuin rehua (mitkä asiat lasketaan rehuiksi?). Liharuokiin usein laitetaan myös kasviksia. Pitkän linjan vegenä koen nuo asenteet aika ysärinä.

“Lihaimitaatiomarkkinat” ...
Ainakin mulle toi kasvikset kasviksina tarkoittaa sitä etten näe mitään syytä syödä näitä "lihaimitaatiotuotteita", kun kaikki mitä olen maistanut on ollut heikkoja kopioita aidosta asiasta. En kaipaa joka aterialle lihaa. Syön ihan sujuvasti kasvisruokaa tietyt ruokarajoitteeni huomioiden. Ei mua tarvitse harhauttaa sen ääreen feikkaamalla kasvisruoka liharuuan näköiseksi. Toki ruuan pitää olla hyvää oli se sitten kasvis- tai liharuokaa. Mä valitsen yleensä sen mikä vaikuttaa herkullisemmalta.

Kerran oon elänyt kuukauden kasvisravinnolla, kun hengasin paikassa missä lihan hinta ylitti mun budjetin. Olishan sitä voinut ostaa, jos olisi ollut pakko, mutta mieluummin säästi hieman, kun oli rahat tiukoilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja exsu »

Vagabondo kirjoitti: 20.03.2021 22:35
Kerran oon elänyt kuukauden kasvisravinnolla, kun hengasin paikassa missä lihan hinta ylitti mun budjetin. Olishan sitä voinut ostaa, jos olisi ollut pakko, mutta mieluummin säästi hieman, kun oli rahat tiukoilla.
Tää on selvästi urheilijaglamouria :mrgreen:

Mikä sun laji oli?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exsu kirjoitti: 21.03.2021 16:53
Vagabondo kirjoitti: 20.03.2021 22:35
Kerran oon elänyt kuukauden kasvisravinnolla, kun hengasin paikassa missä lihan hinta ylitti mun budjetin. Olishan sitä voinut ostaa, jos olisi ollut pakko, mutta mieluummin säästi hieman, kun oli rahat tiukoilla.
Tää on selvästi urheilijaglamouria :mrgreen:
Just sitä. Ihmisillä on ihan väärä kuva urheiluelämän taloudellisista realiteeteista, kun lehdet uutisoi vain noiden rahalajien huippujen tuloja. Vähän pienempi laji eikä maailman top 5 urheilija, niin melkosta kituuttamista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.03.2021 22:01
Kreitsu kirjoitti: 20.03.2021 18:55 Miksi sekasyöjiä kauhistuttaa niin kovasti se, että on tarjolla vegevaihtoehtoja ruuan valmistukseen?
Ei tässä ole kyse lihasta. Karsastan myös puulta näyttävää muovia. Haluan asioiden olevan sitä mitä ne ovat, oli kyse ruuasta tai muusta.
Tätä yritin sanoa.

Jotkut sähköautovalmistajat laittavat kajareista kuulumaan polttomoottoriääntä. Sama asia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä jotenkin sohvalobotomoiduin katselemaan Henri Alenin ja Lauri Reuterin ruokaohjelmaa, jossa ne syöttivät ihmisille ruokarekastaan hampurilaisia, joissa pihvinä oli piilaaksolaiselta startupilta saatuja solukasvatettuja tuotteita, joissa siis kasvisolut oli geeniteknologian avulla saatu tuottamaan lihasoluja ja veren hemiproteiineja. Jos ymmärsin oikein.

Ovatko nämä lihaa imitoivia kasvikorvikkeita, koska siis kasvavat kasvisolukoissa, mutta ovat samoja aineita kuin lihassa? Ei-aitoa imitaatiota, kuten myös ei-vegetaarinen solukasvatettu laboratorioliha, ne ovat ainakin siinä mielessä, että prosessissa ei ollut lahdattu eläintä ja jauhettu sen lihaksia pihveiksi. Ja koehenkilöt eivät ymmärtäneet syövänsä korviketuotetta. Ne siis eivät olleet sitä, miltä näyttivät. Toivoisin, ja ehkä uskonkin, että tämä on suht lähitulevaisuutta laajemminkin, sanoivat sekä aitouspuhujat että gmo-pelkääjät mitä sanovat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 22.03.2021 9:35 Ovatko nämä lihaa imitoivia kasvikorvikkeita, koska siis kasvavat kasvisolukoissa, mutta ovat samoja aineita kuin lihassa?
Kasviksista tehty "pihvi" on ihan validi tuote: mössätään jotain, muotoillaan pihviksi ja paistetaan. Jauhelihapihvillä homma menee suunnilleen samoin. Jos näillä uusilla solukasvatetuilla raaka-aineilla ei imitoida kasviksia, eikä lihaa, niin ihan hyvinhän niistä voi muotoilla lätyn ja paistaa sen sämpylän väliin. Se lätty on sitten sen näköinen ja makuinen kuin se on. Ja paketissa lukee mitä se on. Sitten ostajat tekevät päätökset omilla rahoillaan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.03.2021 10:16
urpiainen kirjoitti: 22.03.2021 9:35 Ovatko nämä lihaa imitoivia kasvikorvikkeita, koska siis kasvavat kasvisolukoissa, mutta ovat samoja aineita kuin lihassa?
Kasviksista tehty "pihvi" on ihan validi tuote: mössätään jotain, muotoillaan pihviksi ja paistetaan. Jauhelihapihvillä homma menee suunnilleen samoin. Jos näillä uusilla solukasvatetuilla raaka-aineilla ei imitoida kasviksia, eikä lihaa, niin ihan hyvinhän niistä voi muotoilla lätyn ja paistaa sen sämpylän väliin. Se lätty on sitten sen näköinen ja makuinen kuin se on. Ja paketissa lukee mitä se on. Sitten ostajat tekevät päätökset omilla rahoillaan.
Tarkoitin siis, että tällainen pihvi ilman muuta imitoi lihaa: sen on tarkoitus olla mahdollisimman paljon lihan kaltainen ulkonäöltääm, maultaan, tuntumaltaan. Twisti ehkä olisi siinä, että kyseessä on puhtaasti kasviperäinen tuote, mutta samaan aikaan se tavallaan on lihaa, koska geenimuuntelun kautta tuottaa samoja soluja. Teknologian edistyessä tää vähän omituinen aitousdiskurssi jää vähän irrelevantiksi.

Mä luulen, että lihan syöntiä on pakko vähentää globaalissa mittakaavassa, mutta että jengi ei ihan helposti käänny perinteisiksi vegaaneiksi, vaan haluavat lihaelämyksen. Voi olla, että jatkossa se on usein tällainen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 22.03.2021 10:27 Tarkoitin siis, että tällainen pihvi ilman muuta imitoi lihaa: sen on tarkoitus olla mahdollisimman paljon lihan kaltainen ulkonäöltääm, maultaan, tuntumaltaan.
Eihän esim. makkarakaan imitoi lihaa. Lisäksi todella iso lihasta myydään vahvassa marinadissa, jollloin myytävän tuotteen tarkoitus ei ole maultaan muistuttaa tarkasti esim. kanaa.

Miksi ei siis tavoiteltaisi jotain parempaa kuin liha? Jos kasvit saadaan tuottamaan eläinproteiinia ja hyviä makuja, niin miksi vaikka muuntoporkkanan pitäisi vaikuttaa pihvilta, eikä lihaliemessä haudutetulta porkkanalta?
urpiainen kirjoitti: 22.03.2021 10:27 Mä luulen, että lihan syöntiä on pakko vähentää globaalissa mittakaavassa, mutta että jengi ei ihan helposti käänny perinteisiksi vegaaneiksi, vaan haluavat lihaelämyksen.
"Pakko vähentää" kuulostaa tuossa samanlaiselta, kuin "maapallo ei kestä sitä, että kaikki kiinalaiset hankkivat jääkaapin". Itse veikkaan ihmisten syövän lähitulevaisuudessa yhä vain enemmän lihaa elintason noustessa. Lihan hinta voi tietenkin nousta jos kysyntä kasvaa ja tarjonta ei pysy perässä esim. rehunviljelyyn vaadittavan pinta-alan loppuessa.
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 549
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Mä pidän hyvästä ruoasta. Nyt kevään parsakauden koittaessa teen varmaan ainakin pari kertaa parsaa hollandaise-kastikkeella kera ilmakuivatun kinkun, parmesan-lastujen ja sitruunan. Nam. Muutenkin rakastan tuoretta ruokaa, kesällä uppoaa ihan eri määrät salaatteja ja kasviksia, kuin talvikaudella.

Muita herkkuruokiani on hyvä naudanlihapihvi erilaisilla kastikevariaatioilla (esim. punaviinikastike ja chateaubriand), häränhäntäkeitto, ranskalainen sipulikeitto, chili con carne runsaalla chilillä ja riittävällä määrällä valkoisia papuja ja ihan perus kotiruoat. Kaikki itsetehtynä. Muutaman kerran vuodessa satsaan ja menen hyvään ravintolaan tuonne isolle kylälle, ja nautin.

Inhokkeja on kaikki maitopohjaiset keitot, sisäelinruoat ja kaikki jossa on liikaa majoneesia.
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Vastaa Viestiin