Lempiruoat ja inhokit

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

nokkaelain kirjoitti: 11.03.2021 13:25
urpiainen kirjoitti: 11.03.2021 13:15 No, lattiakanaloissa on kuitenkin lähtökohtaisesti 50 % enemmän kanoja pinta-alaan nähden, minkä lisäksi luomukanat saavat ulkoilla kesäkaudella lintuinfluenssarajoitusten puitteissa. Pidän näitä ihan oleellisina eroina.
Kirjoittaessani edellistä vastausta ei ollut vielä puhetta kanoista, mutta mietin jo siinä poikkeuksena kanoja. Munat ovat joka tapauksessa halpaa kuin saippua, ja kun tietää häkkikanojen olosuhteet, ei ole juuri mitään syytä valita halvinta. Tosin tästä on ennenkin keskusteltu Kitinässä, ja muistaakseni Prosessilla oli jokin asiantunteva mielipide.
Mä olen myös toisinaan muistellut tätä keskustelua. Muistaakseni koitin jo silloin vähän kyseenalaistaa Prosessin mielipiteen asiantuntevuuden. Muistaakseni asiantuntemus kun perustui siihen, että hän on pitänyt todella paljon erilaisia eläimiä viihdetarkoituksessa äärimmäisen epälajinomaisissa oloissa (tyyliin lampaita eteisessä) ollen siten eläinten hyvinvoinnin kokemusasiantuntija, ja että hänen uusi miesystävänsä oli suurkanalayrittäjä, joka ei halunnut luopua häkkikanaloista. Joka tapauksessa Prosessin kanta oli, että virikehäkkikanalat ovat eettisempiä kuin lattiakanalat ja luomukanalat. Nyttemminhän esim. Lidl on imagosyistä luopunut kokonaan virikehäkkimunista, koska ei niitä Euroopassa enää haluta ostaa.

Virikehäkki-, lattiakanala- ja luomumunien lisäksihän Suomessa on tarjolla vielä ulkokanalan munia. Se voisi olla kilpailija luomulle vielä paremman ulkoilumahdollisuutensa ansiosta, mutta erityisesti Suomen oloissa luomukanaloiden pienempi kanatiheys taitaa olla keskeisempää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mulle luomu-leima on aika irrelevantti. Voin ostaa luomua, jos koen siten saavani maukkaamman tuotteen, mutta se liittyy nimenomaan tuotteen makuun eikä valmistusmenetelmään. Aika harvoin ostan luomua.

Mä oon silleen holtiton kaupassakävijä, että aika vähän katselen hintoja, vaan otan sen minkä haluan. Tää on elintasoon liittyvä periaatepäätös. Urheiluaikoina tuli riittävästi venytettyä penniä ja laskettua ostoksia. Nyt kun on töissä, niin ostan mitä huvittaa, niin kauan kuin perheen talous sen kestää. Toistaiseksi jää riittävästi rahaa muuhunkin humputteluun.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 11.03.2021 13:54
urpiainen kirjoitti: 11.03.2021 13:45
Luomutuotannosta.
Mä ajattelen, että tämä on vähän sama kun se, että vietäisiin joku runsaasti saastuttava teollisuus toiseen maahan, että meillä Suomessa olis pienet päästöluvut. Eläinten hyvinvointi on mielestäni tärkeä asia, jota yritän ratkoa lähinnä vähentämällä eläintuotteiden käyttöä.
Onkos maailman väestö mahdollista ruokkia, jos kaikki ruoantuotanto olisi luomua? Tietysti se edellyttäisi kasvisruokaan siirtymistä, mutta silläkin oletuksella?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti: 11.03.2021 13:54
urpiainen kirjoitti: 11.03.2021 13:45 Luomutuotannosta.
Mä ajattelen, että tämä on vähän sama kun se, että vietäisiin joku runsaasti saastuttava teollisuus toiseen maahan, että meillä Suomessa olis pienet päästöluvut. Eläinten hyvinvointi on mielestäni tärkeä asia, jota yritän ratkoa lähinnä vähentämällä eläintuotteiden käyttöä.
Mä olen ihan varma, että sun eläintuotteiden käytön vähentämisesi on paljon tehokkaampaa kuin mun osittainen luomunsuosimiseni. Enkä muutenkaan haluaisi alkaa jankata tästä asiasta, mutta täytyy kuitenkin sanoa, että en ymmärrä tuota esittämääsi analogiaa sen enempää kuin Daven kävelyanalogiaakaan. Miten ihmeessä se, että kieltäydyn ostamasta tehotuotettua lihaa tai teholannoitettua jauhoa, lisäisi eläinten kärsimyksiä muualla tai lisäisi jotain muuta kautta Suomen vesistöjen ravinnekuormaa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sapuskat, jotka olen vääntänyt meksikolaisen keittokirjani mukaan, pieksee kiinalaisen keittokirjan mukaan laitetut.

Aasialaisessa varmaan pitää olla kuunasentokin oikein, että täyttää niiden vaatimukset.

Meksikolaisessa ei ole osunut kohdalle mitään tacobell kamaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 11.03.2021 14:09 Meksikolaisessa ei ole osunut kohdalle mitään tacobell kamaa.
Mä en oo koskaan käynyt tacobellissä. Jotenkin niiden mainoskuvat näyttää siltä ettei annokset houkuttele. Vallankin kun tietää pikaruokapaikkojen panostuksen näihin mainoskuviin.

Silloin kun tacobell tuli Isoon Omenaan mä ihmettelin kun sinne oli jonoa ja eatos melkein tyhjä. En voi ymmärtää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Edellisestä tuli mieleen mainita, että mä tykkään hyvästä karvakäsikebabista. Joskus Saksassa saanut niin hyvää turkkilaisten vääntämää mättöä, että järki lähtee. Jos tästä läheltä löytyis saman tasoinen mesta, niin mä lihoisin 5 kiloa viikossa :lol:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 11.03.2021 14:16 Joskus Saksassa saanut niin hyvää turkkilaisten vääntämää mättöä, että järki lähtee.
Mä vedin kerran Istanbulissa kotiinlähtöpäivänä sellaisen katukebabin, että olipahan elämys. Koneenvaihdossa Prahassa (ehkä...) oli vaikea löytää portille, ja Helsinki-Vantaalta ajoinkin sitten suoraan taksilla kotivessaan molempien päiden syöksytyhjennykselle, jonka jälkeen nukuin varmaan vuorokauden taju poissa. Jotenkin tämä kokonaisuus on kuitenkin kääntynyt mielessä jälkikäteen melkein myönteiseksi kokemukseksi. Maistui sairaan hyvältä, ja tuotti niin tyrmäävän kokonaisvaltaisen vaikutuksen, että tiesi syöneensä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti: 11.03.2021 14:13 Mä en oo koskaan käynyt tacobellissä.
Kuten myöskään. Entisen työkaverin puheiden perusteella tuo on jenkkien kaikkein köyhimpien paikka, kaikenlaista papumössöä dollarilla.

Joskus olen harkinnut tilaavani himaan erilaisia settejä kaljan kanssa naposteltavaksi.

En muuten siedä yhtään niitä sipsien sijaan syötäviä kovia pikkujuttuja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja exsu »

urpiainen kirjoitti: 11.03.2021 14:08 Miten ihmeessä se, että kieltäydyn ostamasta tehotuotettua lihaa tai teholannoitettua jauhoa, lisäisi eläinten kärsimyksiä muualla tai lisäisi jotain muuta kautta Suomen vesistöjen ravinnekuormaa?
Mun ajatus on että luomua voi ostaa niin pieni ja etuoikeutettu porukka, että sillä ei esimerkiksi tuohon rehevöitymishaasteeseen ole mitään vaikutusta. Sitten jos luomua ostaisi suurempi porukka, niin mikäli ruokailutottumuksia ei ruuvattaisi ihan merkittävästi eri suuntaan kuin mitä ne nyt on, niin ruoka ei riittäisi kaikille. Ajattelen, että herkästi tälläisillä tuotteilla maksetaan lisähintaa siitä huonosta omastatunnosta, joka tulee siitä ettei ole oikeasti valmis muuttamaan mitään, mutta toisaalta on varaa kompensoida sitä jotenkin. Sikäli se ei mua millään tavalla haittaa, ihmetyttää vaan.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 11.03.2021 14:08 en ymmärrä tuota esittämääsi analogiaa sen enempää kuin Daven kävelyanalogiaakaan. Miten ihmeessä se, että kieltäydyn ostamasta tehotuotettua lihaa tai teholannoitettua jauhoa, lisäisi eläinten kärsimyksiä muualla tai lisäisi jotain muuta kautta Suomen vesistöjen ravinnekuormaa?
Jos jossain tuotetaan ravintoa aiempaa tehottomammin, jossain muualla täytyy kompensoida se tuottamalla ruokaa aiempaa enemmän? Jos siis lähdetään siitä, että kalorien määrä/maapallon asukas ei vähene.

Tietysti jos vähentää lihan määrää ja lisää kasviksia, se vähentää ruoantuotannon tarvetta, mutta tämähän ei liity luomuun mitenkään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2021 14:44
urpiainen kirjoitti: 11.03.2021 14:08 en ymmärrä tuota esittämääsi analogiaa sen enempää kuin Daven kävelyanalogiaakaan. Miten ihmeessä se, että kieltäydyn ostamasta tehotuotettua lihaa tai teholannoitettua jauhoa, lisäisi eläinten kärsimyksiä muualla tai lisäisi jotain muuta kautta Suomen vesistöjen ravinnekuormaa?
Jos jossain tuotetaan ravintoa aiempaa tehottomammin, jossain muualla täytyy kompensoida se tuottamalla ruokaa aiempaa enemmän? Jos siis lähdetään siitä, että kalorien määrä/maapallon asukas ei vähene.

Tietysti jos vähentää lihan määrää ja lisää kasviksia, se vähentää ruoantuotannon tarvetta, mutta tämähän ei liity luomuun mitenkään.
Joo, on tässä tämä, ilman muuta mun luomukiinnostukseni on lisännyt mielenkiintoa myös tuotantoeläinten kokonaisvaltaisempaan hyödyntämiseen, ja toivottavasti myös kaloreita per tämä asukas vähentämiseen.

Lisäksi mä en ajattele tai toivo, että pikku hiljaa koko maapallon asujaimisto siirtyy luomuruoan piiriin. Pikemminkin kela menee jotenkin niin, että mitä enemmän nousee esiin tämä, että vesistö- ja eläinten hyvinvointisyistä ei osteta normikamaa, niin ehkä normikamankin standardit nousevat, tai ainakin standardit ylittävät tuottajat haluavat tuoda sen esiin. Kuten todettu, mieluiten ostaisin riittävän pienellä vaivalla eettisesti vastuullista (erityisesti eläinten kärsimyksen, vesistöjen rehevöitymisen ja ilmastovaikutuksen kannalta) tavaraa, ja ideaalitapauksessa tämä ei varmaan olisi luomua, vaan vastuullisesti lannoitettua jne.

Mun mielestä on aivan absurdia, että kepu-mtk on saanut Suomen eläintepitostandardit pysymään vuosikymmenia länsi-eurooppalaista standardia jäljessä, ja että maatalouden ravinneylijäämä on vesistöjen suurin pilaaja - tilanteesssa, jossa koko maatalous on sosialistisesti ylläpidettyä puuhastelua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Bhven »

exsu kirjoitti: 11.03.2021 11:55 Yleisesti broileri on aika turha eväs.
Joe Roganissa oli jollain puntti-penalla paras argumentti tähän: It's a weak bird.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Luomu on vähän samanlaista hyvätuloisten elitististä pröystäilyä kuten downshiftaaminen. Ei niillä maailmaa pelasteta. Tahi saavuteta Agenda2030 tavoitteita.
urpiainen kirjoitti: 11.03.2021 14:00 hän on pitänyt todella paljon erilaisia eläimiä viihdetarkoituksessa äärimmäisen epälajinomaisissa oloissa (tyyliin lampaita eteisessä)
En muista tällaista keskustelua. Oliko kyse aikuisviihteestä?
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2021 13:55 Luomuruoantuotanto on samaa kuin takaperin kävely; onhan sitä mahdollista liikkua vaikeastikin, mutta vaikea nähdä siinä
mitään järkeä.
Vaimo ostaa luomua perheen kemikaalikuormituksen vähentämiseksi. Vaimo on sen verran kova luu tuolla alalla, että en jaksa väitellä vastaan. Itse en kuitenkaan näe tuotakaan perustetta syynä luomun suosimiseen. Itse ostan luomua vain silloin kun perusteena on maku tai tuotteen käyttö: lähinnä kannanmunat (maku) ja sitruuna (käytän paljon kuorta, joten en halua kemikaaleja siihen). Luomutuotanto vaatii enemmän pinta-alaa ja on tehotonta, joten maailman ruokkiminen luomulta veisi tilaa muulta luonnolta ja esim. rehun kasvattamiselta nostaen pihvin hintaa.

Lempiruokia on vähän vaikea listata, koska kokkaamme ruokamme lähes aina itse ilman reseptejä. Samasta syystä inhokkeja on vaikea listata. En tietenkään osta inhokkeja tai edes keskinkertaisia ruokia ravintolassa, enkä missään nimessä halua tuhlata itsessään hyviä raaka-aineita edes keskinkertaisen ruuan valmistukseen. Tähtäimessä on joka ikisellä aterialla hyvä tai erinomainen ruoka. Minulla on tasainen verensokeri. Jos tarjolla olisi vain huonoa ruokaa, niin minun ei tarvitsisi syödä sitä.

Jos nyt lempiruokia kuitenkin on pakko nimetä, niin:
- Kaikki tasokkaiksi todettujen fine dining ravintoloiden annokset. Minulla oli lyhyt kokkauskausi, jolloin tein monimutkaisempaa ruokaa resepteistä. Homma oli aivan liian työlästä kotona tehtäväksi. Nykyisin jätän hifistelyn ammattilaisille.
- Tuore kala kaikissa muodoissa.
- Runsaasti kasviksia sisältävät ruuat

Inhokkeja:
- huonosti tehty ruoka: kypsyydet pielessä, ei mausteita jne.
- mauttomat korkeakaloriset ruuat. Kulutukseni on maltillinen. Joudun rajoittamaan hyvää pekonia, koska terveys. Miksi siis söisin pekonin kalorit pekonia paskemmassa ruuassa?

Wolt kuljettaa kotiin näitä:
- pizza (puttes ja guidos)
- nepalilainen
- aasialaiset
- rioni
- sushi

Itse keräämme kasvatamme:
- Yrtit vesikiertoviljelyssä lampun alla
- Kesällä vuokrapalstalta kasviksia
- Metsästä marjaa ja sientä
- Vanhemmilta hirvenlihaa ja marjoja

Jollekin kokkauskurssille voisi osallistua kun korona hellittää. Haluaisin oppia paremmin parittamaan makuja ja hallitsemaan kypsyysasteita. Tekniikkaa ja reseptejä en tarvitse yhtään. Kaipa tuollaisia kursseja jossain olisi.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Tykkään rasvasta ja huonoista hiilareista. Lempiruokia on, kuten kai aikuisten yleensäkin, vaikea nimetä. Tykkään pizzasta, hampurilaisista, lasagnesta, uunimakkarasta, grilliruuista, pastasta ja lihasta yleensä. Herkkua on nepalilainen, intialainen ja texmex.

Inhokkiruokaa, siis sellaista mitä en voi syödä koska oksennan, on kypsennetyt kasvikset kaikissa muodoissaan pois lukien sipuli ja paprika. Kesäkeitto on the ultimate yrjötys. Punajuuri ei mene myöskään etikkaversiona. Hernekeitto on kuitenkin poikkeuksellisesti neutraali ruoka, ja PoPo-jauhelihaa voin syödä.

Että vaikka lihan vähentäminen kiinnostaa, niin käytännössä se ei onnistu kovin hyvin. Pitäisi kokeilla lihankorvikkeita.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mainittakoon, että tofu köntit mielestäni näyttävät
isoilta pyyhekumeilta. Niitä (ei pyyhekumeja) tulee ostettua, kun tyttö tulee käymään kotona.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.03.2021 8:48Mainittakoon, että tofu köntit mielestäni maistuvat isoilta pyyhekumeilta.
Tämä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Lolita kirjoitti: 11.03.2021 19:42Pitäisi kokeilla lihankorvikkeita.
Muutamaa olen kokeillut ja ne ei vaan olleet syömisen arvoisia. Joko lihaa tai kasviksia ihan rehellisesti ilman tuollaista yletöntä prosessointia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 12.03.2021 8:51
James Potkukelkka kirjoitti: 12.03.2021 8:48Mainittakoon, että tofu köntit mielestäni maistuvat isoilta pyyhekumeilta.
Tämä.
Mm. Useissa raaka-aineissa on lähtökohtaisesti hyviä ja huonoja versioita, ja kaikkiin niihin voidaan vielä vaikuttaa valmistuksessa. Kunhan korona sallii, käykää ihan mielenkiinnosta - jos ette ole tätä jo tehneet - kokeilemassa vaikka Farangin Morning Glory -annos. Aivan todella hyvää tofua!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Uskon kyllä, että Japanissa sotatunneleissa 20 vuotta kypsytetty tohveli maistuu paremmalta kuin bulkki. Mutta epäilen siltikin sen maistuvan soijalta, en pidä. Ja pahinta on se pyyhekumimainen rakenne.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 12.03.2021 9:22 Kunhan korona sallii, käykää ihan mielenkiinnosta - jos ette ole tätä jo tehneet - kokeilemassa vaikka Farangin Morning Glory -annos. Aivan todella hyvää tofua!
Mä lasken tofun noihin lihankorvikkeisiin. Mä en keksi mitään kulmaa miksi haluiaisin sitä syödä, vaikka joku jossain siitä jonkun mielestä pystyisi hyvää tekemään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 12.03.2021 9:36
urpiainen kirjoitti: 12.03.2021 9:22 Kunhan korona sallii, käykää ihan mielenkiinnosta - jos ette ole tätä jo tehneet - kokeilemassa vaikka Farangin Morning Glory -annos. Aivan todella hyvää tofua!
Mä lasken tofun noihin lihankorvikkeisiin. Mä en keksi mitään kulmaa miksi haluiaisin sitä syödä, vaikka joku jossain siitä jonkun mielestä pystyisi hyvää tekemään.
Joo, lähtökohtaisesti suhtautumiseni lihankorvikkeisiin kallistuu samalle kannalle kanssasi. Ostan joskus jotain uusia korviketuotteita ihan mielenkiinnosta, mutta esim. just tofua en oikeastaan koskaan.

Mainittu tofuannos kuitenkin esiintyy melkein aina Farangin maistelumenuissa, kun nauttii jonkinlaista kulttimainetta kaupungissa, joten menun osana se on tullut joitain kertoja syötyä. Tässä suhtatutumiseni taitaa kyllä erota muutenkin sinun asenteestasi: vaikka muuten en olekaan tofusta juuri kiinnostunut, niin jos pitämäni ravintola haluaa sen omana huippuannoksenaan tarjota, niin toki se tekee asiasta oikein kiinnostavan!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja exsu »

https://jalotofu.fi/tuotteet/tofu/jalot ... aton-250g/

Tämä on koostumukseltaan parhaita kaupan valmistofutuotteita. Ei ole yhtään pyyhekumi vaan tosi kiva suutuntuma ja pannulla saa helposti pintaa tähän. Vaatii toki maustamista, koska ominaismaku on olematon.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla taitaa olla jokin ruoan rakennegeenivirhe. Siis juurikin sienistä ja läskilihasta kumpuava niljakkaiden ja lötköjen ruoka-aineiden ällötys. Toisaalta esmes tofun rakenne on myös nounou. Sama juttu myös vaikkapa teollisen makaroonilaatikon kohdalla. Niissä on aina ylikypsää makaroonia, jolloin ruoan rakenne muuttuu vanhainkotimaiseksi mössöksi. Mulla on hampaat kuitenkin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin