Lempiruoat ja inhokit

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Siitä näkövinkkelistä, että myös oikeasti syötte niitä. Ja myös pidätte niistä (siis ei signalointia).

Satunnaisessa järjestyksessä
-Hernekeitto
-Pitsa
-Spagetti bolognese
-Pannulla paistettu sisäfilepihvi (medium) kermakastikkeella ja lohkoperunat
-Kesällä grillatut hornetit ja makkara

Olisi tietysti muitakin, mutta noi tuli ekana mieleen, eli varmaankin listan kärjessä

Ainoa varsinainen inhokki on lipeäkala.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä en oikein tiedä, voinko olla signaloimatta. Lisäksi mun ruokasuhde ei oikein asetu sellaisiin lempi- ja inhokkiruokiin luokitteluun. Pikemminkin mulla on sellaisia kausia, että kiinnostun ja innostun joistain tietystä jutuista ja kokkailen niitä sitten aika paljon.

Esim. nyt mulla on ollut aika pitkään jo käynnissä aika vahva risottokausi. Voisi ehkä sanoa, että just nyt erityisesti äyriäisrisotot ovat mun lempiruokaa.

Toinen vahvasti nyt pinnalla oleva juttu on ollut kotimaisen kalan käyttäminen. Pakastimessa on vielä loppusyksyltä joitain haukifileitä, joita tykkään jauhaa ja maustaa aika tujustikin, ja tehdä erilaisia haukipihvejä. Tapiolan K-Marketista saa Espoon viimeisen ammattikalastajan kuhia suoraan Espoonlahdelta, niitä ostan silloin tällöin. Pitkäaikainen suosikkini on myös paistettu siikafile. Ja tässä talvella olen tehnyt madekeittoa jonkun kerran.

Luulen, että kohta alan suuntautua kohti pääsiäistä, koska lammasruoat ovat alkaneet kiinnostaa. Veikkaan, että noin kuukauden päästä lempiruokani on joku kreikkalaisvaikutteinen lammasruoka (koska tänä keväänä en taida päästä syömään pääsiäislammasta Kreikkaan :( ).

Lisäksi olen anti-Dave: inhokkiruoaksi osaan nimetä vain hernekeiton. En ole koskaan pitänyt siitä. Jos sitä minulle jostain syystä tarjotaan, toki syön mielenkiinnolla maistellen, mutta en koskaan laita tai valitse sitä itse.

Pidän lipeäkalasta ja maksaruoista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos unohdetaan sellaiset uberherkulliset annokset joita joskus aikaan ennen koronaa sai hyvistä ravintoloista niin kyllä varmaan sellaiseen usein syötyjen suosikkeihin menee pizza itse tehtynä tai oikeista paikoista tilattuna sekä grilliruoka valtavalla määrällä eri variansseja. Aikaisemmin söin myös usein kanafajitaksia mutta vatsa ei tahdo enää kestää paprikaa ja sipulia siinä määrin että piereskelyn ja nautiskelun välinen suhde kannustaisi ko. annokseen. Viime aikoina olen tehnyt myös aika usein pulled porkin ei-bbq versiota josta saa hyviä salaatteja tai "sandwich" -tyyppisiä ratkaisuja.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tykkään:

- maksastroganoff
- grillatut rasvaiset possunpalaset
- kalakeitto
- kaalikeitto
- hernekeitto


En tykkää

- Janssonin kiusaus
- sillit
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä tykkään ruoasta. Eniten sellaisista joissa on aika selkeitä makuja ja joku kiva yhdistelmä, tyyliin makea-tulinen tai kirpeä-kermainen. Ravintolassa pyrin tilaamaan jotain, miten en tekisi kovin hyvin itse. Tällä hetkellä pinnalla punajuuri, palsternakka ja jalapeno, jotain näistä on ollut varmaan kaikissa viimeaikojen ruoissa. Toisaalta tykkään myös sellaisista perus arkiruoista, kuten perunamuusista ja jauhelihakastikkeesta. Lihaa pyrin toki muuten välttelemään kuin mieltymyssyistä.

Vaikea luetella ruokia joista en pidä. Yleisesti broileri on aika turha eväs. Toki sen voi maustaa syötäväksi, mutta miksi ei samaan vaivaan maustaisi vaikka tofua tai muuta ei-eläintä? En myöskään pidä leivästä jossa on kuminaa. Vehnänuudelissa pelkkä haju alkaa etoa ja yökityttää, mutta olen sille myös allerginen, joten syömättä jäisi joka tapauksessa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Minulla ei ole lempiruokia, vaan pidän laajasti monenlaisesta ruoasta. Ratkaisevaa ei ole ainesosat, vaan maku, tuoksu, ulkonäkö ja rakenne. Myös oma fiilis ja miljöö ratkaisevat elämyksen onnistumisen.

Inhokkeja voisin mieltä paljonkin, kuten silli, sienet (saanut lapsena ryöppäyksestä trauman) ja eritoten mössömäiset ruoat, joissa liikaa kermaa/majoneesia tai puutteellinen rakenne.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Aika tylsästi pidän:
- lasagne
- pizza
- grillatut ruoat
- (hyvä) kebu
- sinihomejuusto

Inhokki numero yksi on ollut (erityisesti etikka-) punajuuri. Aiemmin se aiheutti oksetusreaktiota, kun yritti syödä. Toki keitetty punajuurikin on hirveää paskaa, varsinkin jos siihen jää vielä suutuntumaa.

Esim. selleri on myös pahaa: sillä voi pilata salaatin kuin salaatin ja sen liuotinmainen maku on vielä voimakaskin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Muiden kontribuutiot saavat mieleen nousemaan lisää lempiruokia! Viime syksy oli paras herkkutattivuosi ainakin viiteen vuoteen, ja kermainen herkkutattimuhennos on kyllä aina korkealla lempiruokalistalla, kuten sieniruoat muutenkin, eli tässä olen Yllen kanssa vahvasti eri linjoilla. Sitä paitsi, korkeampaan sosiaaliluokkaan kurottelun hengessä olen tietysti myös kieltä huonosti osaava elämäntapasuomenruotsalainen, eli sillit ja janssoninkiusaukset kuuluvat ilman muuta herkkujen kategoriaan.

Bluntlyn mainitsemista rasvaisista sianruhonosista sekä So Hardin ei-bbq-nyhtöpossusta tuli myös mieleen, että olen muutamia kertoja tehnyt jollain satunnaisgooglauksella löytyneen ruokablogin ohjeella aasialaistyyppistä pulled porkia kasslerista, ja pidän kovasti. BBQ-kastikkeet ja -marinadit sen sijaan ovat, jos eivät nyt suorastaan inhokkeja, niin kuitenkin välttelemiäni tyylejä. Lisäksi suoraan Australian Master Chefistä on keittiööni tullut pork belly, eli nahallisen tai nahattoman porsaan kyljen paahtaminen rapeapintaiseksi mutta sisältä suussa sulavaksi uunissa. Tässä on kyllä vielä harjoittelu käynnissä. Näissä sikaruoissa on vähän se ongelma, että tällaisena kroonisesta huonosta omastatunnosta kärsivänä lihansyöjänä pyrin suosimaan lihatuotteissa lähituottajien luomulihaa, ja sitä on Espoon marketeissa huomattavan huonosti saatavilla, eli possua syön lähinnä kun saan aikaiseksi raahautua johonkin luomumyyntiin tai sivistyksen pariin Helsinkiin vaikka Anton & Antoniin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

nokkaelain kirjoitti: 11.03.2021 12:27 Esim. selleri on myös pahaa: sillä voi pilata salaatin kuin salaatin ja sen liuotinmainen maku on vielä voimakaskin.
Selleri on mielestäni käsittämätön ruokatuote. Miten joku voi pitää sen mausta?!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

nokkaelain kirjoitti: 11.03.2021 12:27 Inhokki numero yksi on ollut (erityisesti etikka-) punajuuri. Aiemmin se aiheutti oksetusreaktiota, kun yritti syödä. Toki keitetty punajuurikin on hirveää paskaa, varsinkin jos siihen jää vielä suutuntumaa.

Esim. selleri on myös pahaa: sillä voi pilata salaatin kuin salaatin ja sen liuotinmainen maku on vielä voimakaskin.
Etikkasäilykepunajuuri on minusta vähän turha tuote, mutta uuden sadon punajuuret kuuluvat minulla ilman muuta kesää rytmittäviin elämyksiin. Pidän niistä ihan keitettynä, mutta myös uunipaahdettuna, muiden juuresten tai vuohenjuuston kanssa.

Selleriongelman tunnistan. Juuriselleri kuuluu toki moneen keittoon, mutta lehti- tai varsiselleri salaatissa on kyllä aika kurja kokemus, just jotain englantilaisten juonia. Ostan kyllä lehtiselleriäkin aika usein, koska yhdessä porkkanan ja salottisipulin kanssa kuullotettuna se on niin monen välimerellisen ruoan kivijalka.

Ylipäänsä tykkään ehkä ajatuksesta, että syö edes vähän sesongin raaka-aineiden mukaisesti. Tässä hengessä manitsinkin jo aikaisemmin talvisen madekeiton, ja väitin pitäväni myös maksaruoista. Täytyy kyllä myöntää, että kokeiluni mateen maksan kanssa keitossa ovat epäonnistuneet: huonoa on ollut. En oikein osaa sanoa, olenko liottanut maksaa liian vähän vai enkö vain pidä sen mausta. Pitäisi mennä johonkin ravintolaan kokeilemaan, mutta ei taida korona tämän sesongin aikana sallia. Ehkä ensi talvena.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja exsu »

Meillä on yleensä hauesta ylitarjontaa, ja jakelen niitä lähipiiriin. Siinä aina muistelen lapsuutta, jolloin kaveri on älyttömän kateellinen kun mun kodissa sai sellaista luksusherkkua kun kalapuikot. He joutui tyytymään voissa paistettuun järvikalaan, joka ei ollut yhtään niin hyvää.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

urpiainen kirjoitti: 11.03.2021 12:40 Selleriongelman tunnistan. Juuriselleri kuuluu toki moneen keittoon, mutta lehti- tai varsiselleri salaatissa on kyllä aika kurja kokemus, just jotain englantilaisten juonia. Ostan kyllä lehtiselleriäkin aika usein, koska yhdessä porkkanan ja salottisipulin kanssa kuullotettuna se on niin monen välimerellisen ruoan kivijalka.
Tarkoitin juuri niitä tuoreita varrenpätkiä. Esim keitossa ei mikään ongelma.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ainiin, unohdin mainita (olen onneksi aiemmin maininnut) signalointiperäisen aversion luomuruokiin.

En koskaan osta, vaikka saattavat yhtä hyviä olla, kuin ei-luomutkin. En halua kuulua siihen porukkaan, joka ostaa luomuruokia
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä rakastan etikkapunajuurta. Sopii lähes kaiken kanssa. Myös varsiselleristä pidän kyllä.

Luomua ostan välillä, esim. sitruunat silloin kun aion käyttää kuoren. Ennen ostin luomumunia kun ajattelin niiden saavan kuopsutella enemmän kuin muut kanat. Sittemmin olen ymmärtänyt, että toisinaan luomun ja lattiakanalan ero on lähinnä joku ikkuna, josta kanalle tulee luonnonvaloa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mäkään en koskaan osta luomuruokia. Jos maksaisivat saman verran kuin normi ruoka, niin ostaisin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2021 12:56 Ainiin, unohdin mainita (olen onneksi aiemmin maininnut) signalointiperäisen aversion luomuruokiin.

En koskaan osta, vaikka saattavat yhtä hyviä olla, kuin ei-luomutkin. En halua kuulua siihen porukkaan, joka ostaa luomuruokia
En yleensä osta, vaikka tuntuisi ehkä paremmalta ostaa. Ei ole jotenkin luottamusta siihen, luomulla olisi aina mitään parempia ominaisuuksia (siis edes eettiseltä näkökannalta.) Tai sitten vaan olen pihi (katson aina jokaisen ostamani tuotteen hinnan.)
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti: 11.03.2021 13:06 Ennen ostin luomumunia kun ajattelin niiden saavan kuopsutella enemmän kuin muut kanat. Sittemmin olen ymmärtänyt, että toisinaan luomun ja lattiakanalan ero on lähinnä joku ikkuna, josta kanalle tulee luonnonvaloa.
No, lattiakanaloissa on kuitenkin lähtökohtaisesti 50 % enemmän kanoja pinta-alaan nähden, minkä lisäksi luomukanat saavat ulkoilla kesäkaudella lintuinfluenssarajoitusten puitteissa. Pidän näitä ihan oleellisina eroina.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja exsu »

Luomu usein on kai melkein epäekologisempi vaihtoehto, kun samalla viljelyalalla saadaan vähemmän lopputuotetta aikaiseksi?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

urpiainen kirjoitti: 11.03.2021 13:15 No, lattiakanaloissa on kuitenkin lähtökohtaisesti 50 % enemmän kanoja pinta-alaan nähden, minkä lisäksi luomukanat saavat ulkoilla kesäkaudella lintuinfluenssarajoitusten puitteissa. Pidän näitä ihan oleellisina eroina.
Kirjoittaessani edellistä vastausta ei ollut vielä puhetta kanoista, mutta mietin jo siinä poikkeuksena kanoja. Munat ovat joka tapauksessa halpaa kuin saippua, ja kun tietää häkkikanojen olosuhteet, ei ole juuri mitään syytä valita halvinta. Tosin tästä on ennenkin keskusteltu Kitinässä, ja muistaakseni Prosessilla oli jokin asiantunteva mielipide.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Lempiruuat on aika laajalla paletilla. Tykkään meksikolaisesta, välimeren keittiöistä ja kaukoidän ruuista pakistanista japaniin. Toki noista kaukoidän keittiöistä arvostan näitä länsimaisia versioita joiden lihassa on vähemmän sattumia. Aitoa en ole syönyt kuin Japanissa, kun lomailen yleensä länsimaissa. Tyypillisesti käyn ravintolassa lounaalla melkein jokainen arkipäivä, mutta korona on häirinnyt tätä.

Kotona kokkaan lähinnä italialaista ja suomalaista ruokaa nykyisin. Molempia pyöräyttää lonkalta ja aika nopeasti, niin soveltuu arkikäyttöön. Myös tuorepasta tulee vaivattua rutiinilla. Lapsen myötä on wokkailut jääneet pois ohjelmistosta, kun ei viitsi vääntää ruuasta. Mun into italialaiseen ruokaan kattaa myös pizzan, jossa lemppariksi voisi nimetä pepperonipizzan. Tärkeää on että pyhä kolminaisuus (pohja, kastike ja juusto) on kaikki hyviä. Se ratkaisee pizzan maun. Päälle voi sitten lisätä jotain jos mieli tekee. Jottei oltaisi liian snobeja, niin arvostan myös hyviä burgereita ja snagarin klassinen höyrytetty lihapiirakka on makuuni. Myös atomi ja vety kelpaa.

Noin yleisesti mun ongelma ruuan kanssa on, että saan hyvästä ruuasta turhankin isot kiksit ja siihen tulee sitten panostettua ja syötyä enemmän kuin välttämättä olisi järkevää.

Inhokki puolella on sitten maksa ja keitetyt kasvikset. Erityisesti tosiaan parsa- ja kukkakaali sekä ihan kaali. Myöskään sienille en erityisesti lämpeä, mutta olen oppinut että pannulla lössöksi paistamisen sijaan ne voi valmistaa niin että ne säilyttää rakenteen ja maistuu hyvältä. Kierrän kaikki kasviskeitot jos vaan mahdollista. Hernerokka on erityinen inhokki, kun sitä niin innokkaasti yritetään syöttää. Viimeksi olen seuran vuoksi suostunut syömään 4.6.1994.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exsu kirjoitti: 11.03.2021 13:18 Luomu usein on kai melkein epäekologisempi vaihtoehto, kun samalla viljelyalalla saadaan vähemmän lopputuotetta aikaiseksi?
Ajattelen vähän samoin kuin joku maa- ja metsätieteellisen proffa sanoi äskettäin oliko nyt Hesarin haastattelussa. Luomu ei ole täydellinen ratkaisu mihinkään, ja monesti just tuossa kirjaamassasi mielessä vastuullinen lannoitus olisi mahdollisesti parempi ratkaisu kuin luomutuotanto. Mutta jos on kiinnostunut esimerkiksi normimaatalouden katastrofaalisesta vaikutuksesta vesistöjen rehevöitymiseen sekä eläinten tarpeettoman kärsimyksen vähentämisestä - mutta ei kuitenkaan aio selvittää, mistä löytyisi tila, josta ei valu mitään vesistöihin ja jossa tuotantoeläimiä pidetään kuin kukkaa kämmenelleä, ja keskitä ruokaostoksiaan suoraan tällaiselle tilalle - niin luomun suosiminen on ilman muuta tehokkain tapa tukea systemaattista parannusta sellaiseen tehomaatalouskulttuuriin, joka on niitä vesistö- ja hyvinvointiongelmia valtavasti aiheuttanut.

Tavallaan luomun suosimista on vaikea puolustaa kahta kitinän standardiargumenttia vastaan: eikö ensin pitäisi hoitaa sotaveteraanien asiat kuntoon, ja onko ihan varma, että luomun suosiminen antaa täydellisen optimaalisen ratkaisun kaikkiin maatalouden ongelmiin? Itse en ole niin vakuuttunut näiden argumentaatiolinjojen voimasta, ettäkö en maksaisi nykyisin jo aika pientä lisähintaa luomutuotteista, ainakin aika usein. Mutta kyllä mä siis ostan aika paljon myös ei-luomukamaa, eli en ole kovinkaan systemaattinen tai ehdoton tässä asiassa. Pyrkimisen suunta on kuitenkin selvä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 11.03.2021 13:28 Tykkään meksikolaisesta
Mä en ole koskaan käynyt Meksikossa, ja mulla on suuria vaikeuksia innostua meksikolaisesta ruoasta. Muutama vuosi sitten sellaiset tasokkaammat meksikolaisravintolat vähän trendasivat Helsingissä, ja koetin niissä vähän asioidakin laventaakseni mieltymyksiäni. Ja kyllä mä jonkun taco- tai tortillajutun saatan itsekin koettaa väkertää silloin tällöin, eikä meksikolainen ruoka ole missään nimessä minusta pahaa. Mutta en millään löydä kulmaa siitä innostumiseen tai kiinnostumiseen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja exsu »

urpiainen kirjoitti: 11.03.2021 13:45
Luomutuotannosta.
Mä ajattelen, että tämä on vähän sama kun se, että vietäisiin joku runsaasti saastuttava teollisuus toiseen maahan, että meillä Suomessa olis pienet päästöluvut. Eläinten hyvinvointi on mielestäni tärkeä asia, jota yritän ratkoa lähinnä vähentämällä eläintuotteiden käyttöä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Luomuruoantuotanto on samaa kuin takaperin kävely; onhan sitä mahdollista liikkua vaikeastikin, mutta vaikea nähdä siinä
mitään järkeä.

Ps. tämä oli ehkä kitinä-asteikollakin huono vertaus :oops:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Lempiruoat ja inhokit

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 11.03.2021 13:48 Mä en ole koskaan käynyt Meksikossa, ja mulla on suuria vaikeuksia innostua meksikolaisesta ruoasta. Muutama vuosi sitten sellaiset tasokkaammat meksikolaisravintolat vähän trendasivat Helsingissä, ja koetin niissä vähän asioidakin laventaakseni mieltymyksiäni. Ja kyllä mä jonkun taco- tai tortillajutun saatan itsekin koettaa väkertää silloin tällöin, eikä meksikolainen ruoka ole missään nimessä minusta pahaa. Mutta en millään löydä kulmaa siitä innostumiseen tai kiinnostumiseen.
Juu, ei mullakaan kokemusta autenttisesta elämyksestä. Texas taitaa olla lähinnä meksikoa mun matkakohteista.

Mä innostuin 90-luvulla texmex buumin mukana. Nykyään siitynyt suosimaan noita tasokkaampia, joiden sanotaan tekevän aidompaa meksikoilaista. Ainakin käyttävät tuoreempia ja raikkaampia ainesosia eikä kaikkea ole peitetty mausteseoksen alle. Silloin kun Eatos oli Isossa Omenassa yritin käydä joka viikko, mutta se ei näyttänyt saavan suurempaa suosiota, kun poistui liian nopeasti. Nyt hieman lohtua antaa Tortilla House, josta oikein raikasta ja hyvää street mättöä.

Texmexit tulee nykyään tehtyä kotona. Kontuu säännöllisesti niitä väännetään, kun lapsi tykkää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin