Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

McJanne kirjoitti: 27.11.2023 8:20
James Potkukelkka kirjoitti: 26.11.2023 14:46 ^juu. Mutta ei tuo edelleenkään vastaa siihen, mitä "nato" tuossa tarkoittaa..
Ilmavoimien majuri EVP lausui näin

"Suomalaiset näkivät ensimmäistä kertaa kyseistä piikkilankaa jossain operaatiossa jonkun NATO-maan käyttämänä"
Kuten amerikkalaisetkin? Clipped Concertina NATO Razor Wire
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Jonkun löytämäni sivun mukaan tämä nimenomainen lankatyyppi olisi kehitetty USAssa ja otettu jenkkiarmeijan käyttöön, ja termi olisi sitten syntynyt Saksassa tälle uudelle lankatyypille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Eli termi olisi Saksasta lähtenyt ja kulkenut takaisin Yhdysvaltoihin? Kuulostaa sikäli uskottavalta, että ilmeisesti ei ole kovin laajalti käytössä (googlettelun perusteella) uudella mantereella, vaan siellä ensisijaisesti Concertina wire.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Juuri näin. Ehkä voisi myös ajatella, että nimi olisi luontevasti syntynyt USAn ulkopuolella, kun näkivät tätä lankaa nimenomaan nato-tukikohdissa. Jenkeissä ei ehkä tällaista nato-kytkentää ollut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Minulla on 2 kutsua hammashoitoon länsi uudenmaan sotessa toinen menee 2025 vuoteen asti. Kumpaankaan ei löydy ainuttakaan vapaata aikaa missään.

Missä kohtaa minulle lyödään palveluseteli kouraan, kun en voi varata minulle kuuluvaa aikaa?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.11.2023 10:19 Minulla on 2 kutsua hammashoitoon länsi uudenmaan sotessa toinen menee 2025 vuoteen asti. Kumpaankaan ei löydy ainuttakaan vapaata aikaa missään.

Missä kohtaa minulle lyödään palveluseteli kouraan, kun en voi varata minulle kuuluvaa aikaa?
Ei siitä palvelusetelistä ole iloa, kun ei sielläkään ole vapaita aikoja.

Oikeasti aikoja ei ole varattu vuosiksi eteenpäin. Aikoja tarjotaan vain tyyliin pari kuukautta nykyhetkestä eteenpäin. Ilmeisesti sen mukaan mitä työvuorolistoja tehdään tai jotain. Käsittääkseni kalenteriin päivitetään aikoja kerran viikossa. Muistaakseni tiistaiaamuna ja sieltä ne säännön mukaisesti aika nopeasti varataan pois.

Mekin taisteltiin asian kanssa pitkään ja vaimo jaksoi valittaa palveluntarjoajan suuntaan, josta sitten saatiin vinkki koska pitää olla kärkkymässä kalenteria, jonka jälkeen vuorojen varaus onnistui.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Kiitos tuosta. Hoituuhan tuo aikojen kyttäys näin terveenä ja toimintakykyisenä, kun tietää koska kytätä. Tällä tavalla ei terveydenhoidon menot alene.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

^^ Varhassa aikoja saa aina n. 5 kk päähän. Palvelusetelin voi saada suoraan vain hammastarkastukseen, ja siitä jää itselle maksettavaa n. 60e eli enemmän kuin halvimmat yksityisellä. Pontti on se, etteivät yksityiset lähetä tietoja, rötngenkuvia jne. ilman palveluseteliä julkiselle puolelle. Myös juurihoitoon voi "saada" pavelusetelin, mutta kiireettömämmät hoidetaan kun ehditään.

Minulla oli maitohammas jonka tilalle ei koskaan tullut "pysyvää" hammasta, ja sen juuresta löytyi tulehdus. Julkinen puoli poisti hampaan n 1,5 vuotta tarkastuksen jälkeen. Mitään vaivaa ei ollut, ja sinänsä harmi kun toimiva hammas lähti.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12378
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Jos käyttää jossain kontakti-ilmoituksessa (tai muussa ilmoituksessa) sanaa joka on myös jonkin firman nimi syyllistyykö tekijänoikeusrikkomukseen?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Airführer eli töhötin vaikuttaa olevan kaikkien huulilla. Mikä sen idea on?

edit:taitaa olla uudelleenbrändätty ja paketoitu kiertoilmauuni.

Veikkaan jäävän keittiökaappiin monella. Uunipellillä on kuitenkin paljon enemmän tilaa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 01.12.2023 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mitähän firefox on mennyt tekemään, kun hymiöt ei suostu enää kuvia klikkaamalla tippumaan tekstiboksiin. Kitinän puolella hymiöt ovat käytössä.

Kun kirjoittaa merkkeinä, niin muuttuvat kyllä hymiöiksi :) mutta enhän mä nyt millään muista kaikkia tarvittavia merkkiyhdistelmiä :(
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.12.2023 10:55 Airführer eli töhötin vaikuttaa olevan kaikkien huulilla. Mikä sen idea on?

edit:taitaa olla uudelleenbrändätty ja paketoitu kiertoilmauuni.
On se tehokkaampi tuossa kiertouunimaisuudessaan.

Ite päädyin siihen, että airfryer siirtäisi valmistettuja ruokia epäterveellisempään suuntaan, joten ei kannata ostaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.12.2023 11:07Ite päädyin siihen, että airfryer siirtäisi valmistettuja ruokia epäterveellisempään suuntaan, joten ei kannata ostaa.
Eikös se mahdollista kypsentämisen käytännössä ilman rasvaa?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kyllä. Mutta ei airfryerilla kuitenkaan salaattia kypsennetä. Minusta laite kannustaa tekemään mättöruokia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.12.2023 12:46 ^ Kyllä. Mutta ei airfryerilla kuitenkaan salaattia kypsennetä. Minusta laite kannustaa tekemään mättöruokia.
Kyllä youtu.be on täynnä reseptejä ihan kaikesta. Eikä siihen vekottimeen edes mahdu aikuisten annoksia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tiedän. Uskon kuitenkin, että käytännössä mentäisiin epäterveellisempään suuntaan.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.12.2023 12:46 ^ Kyllä. Mutta ei airfryerilla kuitenkaan salaattia kypsennetä. Minusta laite kannustaa tekemään mättöruokia.
Outo ajatus. Jos perunaa tai kanaa paistaa pannulla rasvalla vs ilmapöristää ilman rasvaa, samat raaka-aineethan siinä kypsennetään mutta hieman tervellisemmin.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En vain oleta ruokavalion pysyvän samana, ei sen kummempaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.12.2023 10:55 Airführer eli töhötin vaikuttaa olevan kaikkien huulilla. Mikä sen idea on?

edit:taitaa olla uudelleenbrändätty ja paketoitu kiertoilmauuni.

Veikkaan jäävän keittiökaappiin monella. Uunipellillä on kuitenkin paljon enemmän tilaa.
Führerhan oli uusi juttu joitakin vuosia sitten, ja pari vuotta sitten eläkeläisvanhempani hankkivat sellaisen.

Pointtini hankkimiseen on että en viitsi lämmittää uunia. Nytkin on pakastimessa ranskiksia ja kalapuikkoja, joita epähuomiossa kuvittelin "valmistavani" joskus.

Jos ruoan valmistuksen alun ja syömisen välillä on yli 10 min, voin olla syömättä päivän. Tai kaksi. Yhden päivän voi olla juomatta vettä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Päädyin siihen, että führer on kiertoilmauunia huonompi, koska führer pitää pestä joka käytön jälkeen. Uunissa riittää, kun laittaa leivinpaperin roskiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2825
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Olettaisin, ett führer ei ainakaan vie epäterveempään suuntaan syömistä. Uunin lämmittäminen olisi aika extremeä, ja perinteinen keittolevykin on vähän siinä ja siinä, jaksaako odottaa lämpiämistä.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12378
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ovatko missikisat naisia esineellistäviä?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kyllä ne varmaan jossain määrin on.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Makuasia. Onhan noita kehonrakennuskisoja ja fitness-kisoja. Mallit esiintyvät näytöksissä, jne. Mutta ehkä joku löytää juuri missikisoista jonkun tunkkaisen patriarkaalisen sortoasetelman.

Minulle itselleni on vaikea nähdä miten valtavan yltäkylläisen soiaaliturvan maassa, kuten Suomessa, voisi vapaaehtoisuuteen perustuva kisa olla jotenkin osallistuvia sortava. Finaaliin päästäkseen on läpäistävä isot karsinnat, joten siinä kyllä ehtii harkita useamman kerran. Kisan katsominenkin on vapaaehtoista. Puhtaan Hyvään ja Oikeudenmukaiseen ajatteluun tietty voi kuulua se, että vapaahtoisista osallistujista ja katsojista huolimatta jostain löytyy joku kuvitteellinen metafyysinen naisuhri, jota kisa sortaa ja esineellistää.

Vaikka en pidä kisoja esineellistävinä tai sortavina, niin olen silti moraalisesti muita ylempänä, koska en katso kisoja tai oikeastaan piittaa niistä lainkaan, lukuunottamatta satunnaisia kitinän galluppeja.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielestäni asiaa voi myös tarkastella ilman hyvä/paha -ulottuvuutta. Lienee aika kiistatonta, että jos kohde tuodaan estradille ja sitä arvioidaan, niin silloin se esineellistetään. Eo:n voi todeta ilman hyvä/paha -ulottuvuutta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin