Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eli kaikki telkkarissa oleva on esineellistettyä? Urheilijat, poliitikot, luontodokkarien eläimet, sää, jne.?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

No eihän noita kaikkia pisteytetä? Lisäksi tietysti esim. urheilijat ovat aktiivisia toimijoita. Samoin poliitikot. Avainsana on kohde eli objekti. Poliitikot ja urheilijat ovat subjekteja.

Musta tuntuu, että sinä koet, että esineellistäminen olisi automaattisesti huono asia? Tai oletat, että minä ajattelisin niin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Vaikea tästä on mitään arvoneutraalia käsitystä saada:

Substantiivi
esineellistäminen

"se, ettei suhtaudu ihmiseen ihmisyksilönä, vaan tavarana, jota voi liikutella, omistaa, kosketella ja katsella"
https://fi.wiktionary.org/wiki/esineellist%C3%A4minen


Minun pointtini siis oli, että missit ovat äärimmäisen aktiivisia toimijoita. Kukaan heistä ei ole päätynyt finaaliin vahingossa. He ihan kirjaimellisesti treenaavat kaikkea telkkarissa näytettyä. Esim. juuri iltapäivälehdessä esitelty pressan perse on ihan eri asia. Stubb osallistui harrastelijoiden urheilukisaan, eikä hän mitenkän aktiivisesti ollut siellä esittelemässä persettään.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.02.2024 13:01 ^
Vaikea tästä on mitään arvoneutraalia käsitystä saada:

Substantiivi
esineellistäminen

"se, ettei suhtaudu ihmiseen ihmisyksilönä, vaan tavarana, jota voi liikutella, omistaa, kosketella ja katsella"
https://fi.wiktionary.org/wiki/esineellist%C3%A4minen

.
Totta. Tuossa on negatiivinen konnotaatio.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Osaatko kuvata yhtään esimerkkiä, jossa esineellistäminen tehdään positiivisessa mielessä?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.02.2024 13:24 ^
Osaatko kuvata yhtään esimerkkiä, jossa esineellistäminen tehdään positiivisessa mielessä?
Jos arvioidaan taideteosta, eläintä, autoa, moottoripyörää jne?

https://www.hotcars.com/10-of-the-most- ... orvette-c1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.02.2024 13:01 Substantiivi
esineellistäminen

"se, ettei suhtaudu ihmiseen ihmisyksilönä, vaan tavarana, jota voi liikutella, omistaa, kosketella ja katsella"
https://fi.wiktionary.org/wiki/esineellist%C3%A4minen


Minun pointtini siis oli, että missit ovat äärimmäisen aktiivisia toimijoita.
Toki missit itse hakeutuvat esineellistettäväksi, mutta ei se sitä poista, että perinteiset missikisat on oikein malliesimerkki naisten esineellistämisestä. Eihän niillä ole mitään muuta tehtävää ja virkaa kuin näyttää kauniilta kiertuetta vetävän setämiehen mielestä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.02.2024 13:34
sivustahuutaja kirjoitti: 13.02.2024 13:24 ^
Osaatko kuvata yhtään esimerkkiä, jossa esineellistäminen tehdään positiivisessa mielessä?
Jos arvioidaan taideteosta, eläintä, autoa, moottoripyörää jne?

https://www.hotcars.com/10-of-the-most- ... orvette-c1
Noihan on esineitä? Miten niitä voi esineellistää? Ymmärtäisin, jos haluaisit inhimmillistää noita.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 13.02.2024 13:40 Toki missit itse hakeutuvat esineellistettäväksi, mutta ei se sitä poista, että perinteiset missikisat on oikein malliesimerkki naisten esineellistämisestä. Eihän niillä ole mitään muuta tehtävää ja virkaa kuin näyttää kauniilta kiertuetta vetävän setämiehen mielestä.
Mutta eihän esineellistäminen lopu ulkonäköön. Jos orjalla ei ole muuta arvoa kuin poimia puuvillaa, niin se on orjan esineellistämistä. Jos jääkiekkoillilijalla ei ole muuta arvoa kuin pelata ja hänen yhteiskunnalliset ajatuksensa halutaan hiljentää, niin se on esineellistämistä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.02.2024 13:51
Vagabondo kirjoitti: 13.02.2024 13:40 Toki missit itse hakeutuvat esineellistettäväksi, mutta ei se sitä poista, että perinteiset missikisat on oikein malliesimerkki naisten esineellistämisestä. Eihän niillä ole mitään muuta tehtävää ja virkaa kuin näyttää kauniilta kiertuetta vetävän setämiehen mielestä.
Mutta eihän esineellistäminen lopu ulkonäköön. Jos orjalla ei ole muuta arvoa kuin poimia puuvillaa, niin se on orjan esineellistämistä. Jos jääkiekkoillilijalla ei ole muuta arvoa kuin pelata ja hänen yhteiskunnalliset ajatuksensa halutaan hiljentää, niin se on esineellistämistä.
Älä nyt taas esitä tyhmempää kuin olet. Ihan niin kuin et ymmärtäisi asioiden vivahde-eroja. Ja se kuinka vakava ongelma esineellistäminen on sekin avoin keskustelulle. Mutta kun katsotaan sanan määritelmää, niin perinteiset missikisat osuu kuvaukseen täydellisesti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Joo, minulle on ihan ok, että missikisat ovat 90% esineellistäviä ja lätkä 80% esineellistävää.

EDIT: en ole koskaan kuullut, että joku olisi myynyt missin, mutta pelaajia myydään jatkuvasti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.02.2024 14:00 ^
Joo, minulle on ihan ok, että missikisat ovat 90% esineellistäviä ja lätkä 80% esineellistävää.

EDIT: en ole koskaan kuullut, että joku olisi myynyt missin, mutta pelaajia myydään jatkuvasti.
Olisko noissa kuitenkin se ero, että urheilijaa pääsääntöisesti arvioidaan hänen tekemisensä perusteella? Vaikka hän kauppatavaraa onkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Totta. Ylipainoinen Liisa Kyröjoelta valittiin kadulta missiksi 1986 ilman että hän teki mitään.

EDIT:
Instrumentality – treating the person as a tool for another's purposes
Fungibility – treating the person as interchangeable with (other) objects
Ownership – treating the person as though they can be owned, bought, or sold (such as slavery)
https://en.wikipedia.org/wiki/Objectification


Eli jos lätkänpelaajalla on merkitystä vain pelaajana, niin se on esineellistämistä siinä missä:

Reduction to body – the treatment of a person as identified with their body, or body parts
Reduction to appearance – the treatment of a person primarily in terms of how they look, or how they appear to the senses
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aivan ok pointteja.

Mainittakoon, että kohdat

Instrumentality – treating the person as a tool for another's purposes
Fungibility – treating the person as interchangeable with (other) objects

sopivat hyvin palkkatyöhön.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Esineellistämistähän on yhteiskunnassa vähän siellä sun täällä ja mä luulen että jollain tasolla se on välttämätöntäkin yhteiskunnan toimivuuden kannalta eli ei liene järkevää edes yrittää siitä kokonaan eroon. Mutta mielestäni on ihan hyvä että asiasta keskustellaan, se tiedostetaan ja toivottavasti voidaan välttää pahimpia ylilyöntejä. Esimerkiksi katselin hiljattain Robbie Williams dokkarin ja mielisairaan ihmisen käsittely englannin lehdistössä oli aika hurjan kuuloista näin parikymmentä vuotta myöhemmin tarkasteltuna.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Nyt ollaan asian ytimessä. Jos työntekijällä on vain merkitystä sen suhteen, paljonko hän pakkaa laatikoita varastossa ja hänet voidaan vaihtaa toiseen vuokratyöntekijään koska tahansa niin se on esineellistämistä. Peräjönsterin vuokralääkäri on ihan samassa tilanteessa. Kunhan tulee paikalle ja hoitaa sen tontin terveyskeskuksessa. Vaihdettavissa toiseen luvalliseen vuokrajamppaan hetkessä.

Nyt ollaan tilanteessa, jossa esineellistäminen on absoluuttisen Paha Asia, mutta sitä esineellistämistä onkin kaikkialla ja se on ihan normaalia. Tästä valutaan helposti itsesensuuriin, koska asia on Paha ja raja on täysin veteen piirretty. En tykkää.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.02.2024 14:25 ^
Nyt ollaan asian ytimessä. Jos työntekijällä on vain merkitystä sen suhteen, paljonko hän pakkaa laatikoita varastossa ja hänet voidaan vaihtaa toiseen vuokratyöntekijään koska tahansa niin se on esineellistämistä. Peräjönsterin vuokralääkäri on ihan samassa tilanteessa. Kunhan tulee paikalle ja hoitaa sen tontin terveyskeskuksessa. Vaihdettavissa toiseen luvalliseen vuokrajamppaan hetkessä.

Nyt ollaan tilanteessa, jossa esineellistäminen on absoluuttisen Paha Asia, mutta sitä esineellistämistä onkin kaikkialla ja se on ihan normaalia. Tästä valutaan helposti itsesensuuriin, koska asia on Paha ja raja on täysin veteen piirretty. En tykkää.
Mun mielestäni nuo asiat ovat osittain ihan mukaviakin työntekijän kannalta. Kun ne tietää, niin terve kyynisyys auttaa jaksamaan.

Isäni (oli myyntimies) kertoi tällaista vitsiä

Firman myyntimies oli ollut asiakkaan luona ja saanut vessassa sairauskohtauksen ja kuollut. Asiakas soitti hädissään myyntifirman pomolle ja kertoi asian ja kysyi, mitä pitäisi tehdä.
- Ottakaa tilauskirja pois taskusta ja vetäkää vessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Komppaan. En itse ymmärrä näkemyksiä, joiden mukaan ei-välineellisellä arvolla olisi useinkaan suurta merkitystä. Jos tilaan Boltin, niin ei minua kiinnosta se kuski vittujakaan, kunhan pääseen a:sta b:hen. Korvattavissa robotilla.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja kun minä katselen naisia niin 70% on ylimääräistä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mun mielestä on itsestäänselvää, että missikisa-instituutio ylläpitää aika tunkkaisia normatiivisia odotuksia siitä, minkälainen erityisen ihailtavan naisen tulee olla ja minkälaisella osaamisella ja toiminnalla naisten kuuluu paikkansa yhteiskunnassa ansaita. Koko asetelma ylläpitää sukupuolittuneita normeja siitä, kuka on katsoja ja kuka katseen kohde, ja miten kohteen tulee katsojaa miellyttää. Missien asettaminen pikkutyttöjen roolimalleiksi ja ihanteiksi on jotenkin erinomaisen vastenmielistä. Mielestäni missikisat kuuluvat jonnekin historian hämärään ilman roolia nyky-yhteiskunnassa, ja onneksi näin on käytännössä tapahtunutkin. 80-luvulla olisin ilman muuta osannut nimetä hallitsevan Miss Suomen, nyt mulla ei ole harmainta hajua misseistä viime vuosilta ja vuosikymmeniltä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Jos noita samoja kriteerejä käytetään lätkään, niin näetkö jotain eroa? Miksi miehen pitää nykymaailmassa olla fyysisesti kyvykäs ja kyetä rajuun fyysiseen kontaktiin vastustajan kanssa? Teemuakin haluttiin vain katsella, hänen ajatuksensa eivät kelpaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.02.2024 15:29 ^
Jos noita samoja kriteerejä käytetään lätkään, niin näetkö jotain eroa? Miksi miehen pitää nykymaailmassa olla fyysisesti kyvykäs ja kyetä rajuun fyysiseen kontaktiin vastustajan kanssa? Teemuakin haluttiin vain katsella, hänen ajatuksensa eivät kelpaa.
Totta kai on eroa, mutta on myös joitain samankaltaisuuksia. Kuten yleensä, analogia on aika rajallinen. Jääkiekon kulttuuristen merkitysten analyysi on oma kysymyksensä, sen koplaaminen missikisa-kysymykseen ei välttämättä auta paljoa, vaan lähinnä sotkee asioita.

Mutta voinee ajatella, että kyllähän jääkiekkoilijat ovat erilailla aktiivisia toimijoita kuin vain kauniina koristeina. Jääkiekossa on myös oma pelin sisäinen säännöstönsä ja pistejärjestelmänsä, joilla menestystä mitataan. Pelaajien kelpaavuus on tässä mielessä objektiivista ja pelin sisäistä, ei riippuvaista katsojien miellyttämisestä olemalla mahdollisiman kuuliaisena katseen kohteena. Mä esimerkiksi en ajattele, että sukupuolten tasa-arvoa edistäisi jotenkin kovin toivottavalla tavalla esimerkiksi joidenkin Mr Finland -kisojen statuksen nostaminen korkeammalle ja tuominen lähemmäksi missikisoja. Sen sijaan ajattelen, että on hyvä asia, että tytötkin pelaa lätkää, kun ennen sen ajateltiin olevan naissukupuolelle sopimatonta. Ei yhtään haittaisi, vaikka naiskiekon arvostus kasvaisi entisestään, ja lätkätyttöydestä tulisi entistä arvostetumpi tai ainakin hyväksytympi yksi mahdollinen tapa olla tyttö. Siinä missä missikisa-instituutio nähdäkseni kaventaa naiseuteen liittyviä normatiivisia odotuksia, lätkä ehkä laajentaa tai heikentää niitä.

Toisaalta olen tietoinen tällaisesta urheilijapoikien vähän ylettömästä ihailusta vaikkapa teinimaailmassa, vieläpä tavalla, joka joskus kontrastoituu vaikkapa koulumenestyksen kanssa. Eivät nämä välttämättä ole hirveän hyviä roolimalleja nämäkään. Lisäksi erityisesti jääkiekkoon liittyy erityisen vastenmielisellä tavalla joku ihme miehisyyden koodisto, jossa kaukalon ulkopuolella ilmeisen rikollista väkivaltaisuutta ihaillaan ja halutaan nähdä. Tätä kulttuuria olisin mielelläni purkamassa.

Lisäksi mun mielestä on yksinomaan tervettä, että esimerkiksi persu-Teemun tapauksessa kyky pelata lätkää nähdään vain kykynä pelata lätkää. Se ei tarkoita, että hän olisi jotenkin laajemmin erityisen edistynyt miessukupuolen edustaja, jonka ajatuksia kannattaisi jotenkin kuunnella vaikka politiikan kentällä.
Viimeksi muokannut urpiainen, 13.02.2024 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Aika keinotekoiselta erolta kuulostaa ja keskityt nyt täysin ulkonäköön, et muihin esineellistämisen ulottuvuuksiin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 13.02.2024 15:48 Lisäksi mun mielestä on yksinomaan tervettä, että esimerkiksi persu-Teemun tapauksessa kyky pelata lätkää nähdään vain kykynä pelata lätkää. Se ei tarkoita, että hän olisi jotenkin laajemmin erityisen edistynyt miessukupuolen edustaja, jonka ajatuksia kannattaisi jotenkin kuunnella vaikka politiikan kentällä.
Tämä muuten on yksi esineellistämisen muoto mikä saisi kanssa purkautua. Monet rakentaa fanittamistaan urheilijoista tai viihdetaiteilijoista jotain palvottavia jumalolentoja ja lehdistö tuppaa tukemaan tätä tähtikulttia, vaikka oikeasti yleensä kyseessä on ihan tavallisia ihmisiä jotka on vaan poikkeuksellisen hyviä jossain tietyssä asiassa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat, osa 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.02.2024 15:56 ^ Aika keinotekoiselta erolta kuulostaa ja keskityt nyt täysin ulkonäköön, et muihin esineellistämisen ulottuvuuksiin.
Mun mielestä ero on sen sijaan aivan tavattoman syväluotaava, ja menee sinne sukupuolinormien kaikkein suurimpiin kysymyksiin, tällaisiin aktiivinen-passiivinen tai subjekti-objekti-erotteluihin.

Sen sijaan olen kyllä valmis myöntämään, että nykyisin, kun suurin osa ei edes mitenkään huomaa missikisoja, eikä niillä ole juurikaan yleiskulttuurista merkitystä jäljellä, ja niitä vielä kritisoidaan rutiininomaisesti, niin parhaimmillaan missikisat ovat muuttuneet ihan ok tai ainakin neutraaliksi kamaksi. Joku kiinnostuu ja voimaantuu missikisoista, joku toinen jostain muusta. Missikisat, ja olettamansa normatiivinen naiskuva, ei ehkä enää ole sellainen universaali normisto, johon naiset joutuvat alistumaan. Ehkä se on yksi leikki muiden joukossa vailla suurempaa merkitystä. Toivottavasti näin.
Viimeksi muokannut urpiainen, 13.02.2024 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin