Viikko 34

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.08.2021 13:59 Nykyisestä kodistamme tuli tarjous, jonka hyväksyimme :]
Onneksi olkoon! Muista laittaa jotain tunnistettavaa merkkiä ylle että sut sitten tunnistaa Ainoasta!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Diddley Bow kirjoitti: 29.08.2021 17:40
James Potkukelkka kirjoitti: 29.08.2021 13:59 Nykyisestä kodistamme tuli tarjous, jonka hyväksyimme :]
Onneksi olkoon! Muista laittaa jotain tunnistettavaa merkkiä ylle että sut sitten tunnistaa Ainoasta!
Suuret on puheet mutta teot pienet! Mä olen nyt päivystänyt päiväkausia Ainoan Subwayn edustalla valkoisessa takissa ja Björn Borgin kengissä, mutta ei ole kukaan tullut tarjoamaan sämpylää!

Mut joo, onnea Davelle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

urpiainen kirjoitti: 29.08.2021 18:05Björn Borgin kengissä, mutta ei ole kukaan tullut tarjoamaan sämpylää!
Hitto kun mä olen kattellut lattiaa kohden etsien valkoisia Keke Rosberg kävelykenkiä. Mun muistikuvissa lääkäreillä on sellaset!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25355
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Maallikkojuristina eilen tutustuin asuntokauppalakiin

https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19 ... p446594512

21 §
Oikeus pidättyä maksusta
Ostajalla on asunnon virheen perusteella oikeus pidättyä maksamasta jäljellä olevaa osaa kauppahinnasta. Ostaja ei kuitenkaan saa pidättää rahamäärää, joka ilmeisesti ylittää ne vaatimukset, joihin hänellä on virheen perusteella oikeus.


Olemme nyt maksaneet muuten koko kauppahinnan, mutta eo. pykälän perusteella olemme pidättäneet viimeisen erän.

Veikkaan, että pitää ottaa kohta oikea advokaatti asialle. Täytyy kuitenkin ensin katsoa, mitä mun kotivakuutus sanoo oikeusturvavakuutuksen suhteen. Sellainen siinä kyllä on.

Nyt seuraavaksi kiinnostaa, saammeko avaimet. Aion mennä pokkana isännöitsijältä hakemaan. Valitettavasti tänään ei ehdi. Jos onnistun saamaan avaimet (mistä en ole lainkaan varma), olemme erittäin vahvoilla, koska asunnostahan meitä ei enää saa ulos.

Vaimo ei yhtään tykkää mein kampfistani, vaan haluaisi että kiltisti maksaisimme ja odottaisimme korjauksia kuten muutkin. Mä en halua tätä, koska osa (tai siis lähes kaikki) vioista on hyvin pieniä, mutta niiden korjaaminen kallista. Veikkaan, että jos koko summa maksettu, firman hanskat tippuvat joidenkin naarmujen suhteen ja lasketaan, että ei asukas kuitenkaan lähde oikeuteen.

Myyjä tietysti olettaa, että asiakas maksaa koko hinnan ja odottelee sitten vuosikorjausta. Mutta laki ilmeisesti antaa mahdollisuuden toimia toisin. Mulle riittää, että mennään Suomen lain mukaan. Olen varmastikin hankala asiakas.
:hep:

Mutta olisi ehkä tarpeen saada oikea asiantuntija palvelukseen. Hän osaisi sanoa, milloin kannattaa antaa periksi ja milloin ei (jos siis ajaa päämiehensä etua). Hyvä juristihan suojelee asiakasta itseltään.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 30.08.2021 9:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 27.08.2021 13:05 Viikonloppuna reissu Girls cupiin eli Lauttasaaressa tyttöfutista. Lupauduin joukkueelle kuskiksi ja otan pojan mukaan. Vähän erikoinen turnausaikataulu meillä, kun su toisen pelipäivän pelit alkavat vasta 15:45 ja vika peli, jos finaaliin päästään, loppuu klo 20:30. Tuolloinhan kotona vasta klo 23 jälkeen, vaikka koulu/päikky alkaa jo kasilta maanantaina. Toivottavasti lapset nukahtavat automatkalla. Mut keli pitäis olla luokkaa ylempää keski-ihanaa, joten hyvillä mielin matkaan.
Klo 23 kotona, hävittiin finaali pilkuilla, vaikka alkusarjassa voitettiin mestari ja lohko. Mut on tuo vähän kyseenalaista aloittaa finaali 20 jälkeen, kun kyse on 9-10- vuotiasta tytöistä, jotka osa kauempaakin ja tietenkin kouluaamua edessä. Omalla tytölläkin seiskalta herätys ja viisvuotiaallakin päikkynsä. Mut oikein mukava reissu ja jalkapalloromantikko viihtyy kentänlaidalla vaikka satais vaakatasossa koko päivä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.08.2021 13:59 Nykyisestä kodistamme tuli tarjous, jonka hyväksyimme :]
Onnea tästäkin! Kylläpäs tässä nyt joutuu joka asiasta onnittelemaan. Ens kerralla laitat asiasi tiiviimmin yhteen viestiin, ettei tarvitse pelätä jännetuppitulehdusta!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25355
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 30.08.2021 9:02
James Potkukelkka kirjoitti: 29.08.2021 13:59 Nykyisestä kodistamme tuli tarjous, jonka hyväksyimme :]
Onnea tästäkin! Kylläpäs tässä nyt joutuu joka asiasta onnittelemaan. Ens kerralla laitat asiasi tiiviimmin yhteen viestiin, ettei tarvitse pelätä jännetuppitulehdusta!
:napu:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.08.2021 8:32 Mutta olisi ehkä tarpeen saada oikea asiantuntija palvelukseen. Hän osaisi sanoa, milloin kannattaa antaa periksi ja milloin ei (jos siis ajaa päämiehensä etua). Hyvä juristihan suojelee asiakasta itseltään.
Minusta kuulosti, että vaimo osasi sanoa tämän ilman sohardiaanista palkkiotakin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25355
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^noh.

Mulla on karkeasti kaksi vaihtoehtoa

1)maksaa koko hintaa ja odottaa, että viat ehkä kenties mahdollisesti joskus korjataan
2)pidättää osa kauppahinnasta itselläni ja odottaa, että viat ehkä kenties mahdollisesti joskus korjataan

Vaihtoehdossa 1 pääseen asumaan vaikka tänään

Vaihtoehdon 2 suhteen avainten saanti epävarmaa.

Voin koska tahansa valita vaihtoehdon 1. Jos olen valinnut vaihtoehdon 1, en voi enää valita vaihtoehtoa 2.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21129
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ oliko teillä jo vikalista laadittuna? Osa vioistahan voi olla sellaisia, että ne olisi kiva saada kuntoon ennen muuttoa.

Onnea vaan molemmista kaupoista!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25355
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.08.2021 10:13 ^ oliko teillä jo vikalista laadittuna?
Joo, vioista on kirjallinen lista ja kuvat ja lisäksi viat merkitty teipillä. Lista toimitettu mestarille (Obs! Huom! ei vielä kuitenkaan Halla-aholle) ja välittäjälle. Kuvat toimitetaan pyynnöstä. Mestari on aivan ok ja ei mitenkään kiista, etteikö vikoja olisi, vaan lupasi laittaa miehet töihin.

Mikään vika ei onneksi estä asumista. Mutta saako avaimet, on jo laajempi kysymys :mrgreen:

Mutta jos onnistun saamaan avaimet, vaikka viimeinen erä maksamatta, mulla ei sen jälkeen ole kiire. Epäilen kyllä, että eo.
ei onnistu helposti. Lukotkin voi myyjä tietysti vaihtaa, eli ei avainkaan vielä ole mikään Endlösung..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Onhan sun vikalista Excelinä? Muuten jää insinööripisteet 9/10:iin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Dave on kyllä periaatteen mies. :paavi:
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Joo. Ehkä se voisi soveltaa sitä myös oman praktiikkaansa. Muistaakseni jossain itäisessä dynastiassa oli aikanaan tapana, että hoviheebot maksoivat lääkärilleen vain silloin, kun olivat terveinä. Heti, jos oli jotain häikkää, maksuvirta katkesi kunnes potilas oli taas kunnossa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25355
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 30.08.2021 11:24 Joo. Ehkä se voisi soveltaa sitä myös oman praktiikkaansa. Muistaakseni jossain itäisessä dynastiassa oli aikanaan tapana, että hoviheebot maksoivat lääkärilleen vain silloin, kun olivat terveinä. Heti, jos oli jotain häikkää, maksuvirta katkesi kunnes potilas oli taas kunnossa.
Tämä legenda kait on paikkansapitämätön.

Mutta mielestäni erikoista, että jos asiakas esittää, että asuntokaupassa sovelletaan Asuntokauppalakia, se on ennenkuulumatonta..

Ehkäpä asunnot olisivat luovutusvaiheessa paremmassa kunnossa, jos suurempi osa asiakkaista toimisi samoin.

ps. näyttää olevan
Oikeusturvavakuutus

Vakuutusmäärä 8.500,00 e
Omavastuu 15,00 % korvausmäärästä, vähintään 200 e

Eli 10t laskutuksella tulisi vakuutusmäärä täyteen (jolloin omakustannus 1500). Eiköhän tuolla jo jotain saa..

Onko kenelläkään suositella asuntokauppariitoihin erikoistunutta juristia?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Juu, ihan hyvä tuossa on olla tarkkana. Sitä paitsi, näin internet-jurristin silmään nopealla katsannolla kiinnostavaa. Eiks pääsäännöt yleensä ole, että
1. Ostaja voi tosiaan pidättää osan kauppahinnasta itsellään, kunnes viat on korjattu (kuitenkin korkeintaan vikojen korjauksen arvoa vastaava summa).
2. Myyjän ei tarvitse luovuttaa hallintaa ja avaimia ennen kuin koko kauppahinta on maksettu.
3. Jos muuttotarkastuksessa havaitut viat ovat sellaisia, että niiden korjaus ei kohtuuttomasti haittaa asumista, niin myyjä saa siirtää niiden korjauksen vuositarkastuksen jälkeiseen korjaushommaan.
4. Jos hallintaa ja avaimia ei luovuteta luvatussa aikataulussa, ostajalla on oikeus viivästyskorvauksiin.

Näistä saa tosiaan yhdessä konstruoitua kiinnostavia tilanteita!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25355
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 30.08.2021 12:35 Juu, ihan hyvä tuossa on olla tarkkana. Sitä paitsi, näin internet-jurristin silmään nopealla katsannolla kiinnostavaa. Eiks pääsäännöt yleensä ole, että
1. Ostaja voi tosiaan pidättää osan kauppahinnasta itsellään, kunnes viat on korjattu (kuitenkin korkeintaan vikojen korjauksen arvoa vastaava summa).
2. Myyjän ei tarvitse luovuttaa hallintaa ja avaimia ennen kuin koko kauppahinta on maksettu.
3. Jos muuttotarkastuksessa havaitut viat ovat sellaisia, että niiden korjaus ei kohtuuttomasti haittaa asumista, niin myyjä saa siirtää niiden korjauksen vuositarkastuksen jälkeiseen korjaushommaan.
4. Jos hallintaa ja avaimia ei luovuteta luvatussa aikataulussa, ostajalla on oikeus viivästyskorvauksiin.

Näistä saa tosiaan yhdessä konstruoitua kiinnostavia tilanteita!
Lisäksi viimeinen erä kauppahinnasta maksetaan tilille, josta myyjä saa ne nostaa vasta 1kk:n kuluttua, ellei ostaja kiellä luovuttamasta rahoja. Tämä on yksi mahd. skenaario myös. Kyseistä erää emme siis ole maksaneet.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Toisaalta laki ei taida tuntea tuota muuttotarkastusta, vaan sen ideana on pikemminkin tarjota teille mahdollisuus kirjata jo ennen muuttoa olevat virheet ylös vuositarkastusta varten (jotta myyjä ei vuositarkastuksessa voi väittää kaappien naarmujen johtuvan teistä). Ja kun kerran oman lausuntosi perusteella kyse ei ole asumista kohtuuttomasti haittaavista ongelmista voi olla, että keissisi ei kuitenkaan ole kovin vahva?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25355
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Meillä on nyt avaimet :cheer: :ohyeah:

Sanoisin, että käytännön tasolla meillä on nyt aika vahva keissi :]

Häätö edellyttäisi oikeuden päätöstä nyt…
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 30.08.2021 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ :jee:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21129
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.08.2021 15:14 ^Meillä on nyt avaimet :cheer: :ohyeah:

Sanoisin, että käytännön tasolla meillä on nyt aika vahva keissi :]

Häätö edellyttäisi oikeuden päätöstä nyt…
Ei kun minisikoja hommaamaan!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25355
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.08.2021 15:49
James Potkukelkka kirjoitti: 30.08.2021 15:14 ^Meillä on nyt avaimet :cheer: :ohyeah:

Sanoisin, että käytännön tasolla meillä on nyt aika vahva keissi :]

Häätö edellyttäisi oikeuden päätöstä nyt…
Ei kun minisikoja hommaamaan!
:mrgreen:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Huikee tarina!! Nyt kustantamolle yhteydenotto! Tää täytyy saada äänikirjaksi!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25355
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Diddley Bow kirjoitti: 30.08.2021 16:05 Huikee tarina!! Nyt kustantamolle yhteydenotto! Tää täytyy saada äänikirjaksi!
Mä ajattelin suoraan Hollywoodiin?!

Henry Cavill as Dave
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Viikko 34

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.08.2021 16:14
Diddley Bow kirjoitti: 30.08.2021 16:05 Huikee tarina!! Nyt kustantamolle yhteydenotto! Tää täytyy saada äänikirjaksi!
Mä ajattelin suoraan Hollywoodiin?!

Henry Cavill as Dave
Kuka esittäisi vaimoa? Kathy Bates? Monica Bellucci? Tara Reid?
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin