Espoon kauppalan kehittäminen

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Espoon kaupunkikehitystä on kommentoitu muutamassakin ketjussa, mutta ajattelin nyt perustaa oman.

Avataan asia tällä: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008231759.html

Tää on mulle hankala rasti. Mä käyn varmasti monin verroin suomalaisten keskiarvoa - tai jopa pääkaupunkiseutulaisten keskiarvoa - enemmän teatterissa, ja pidän yleiselle elämänlaadulle tärkeänä, että myös poliittisesti vaalitaan kulttuurielämän vireyttä. Mutta Espoon kuntapolitiikassa mua on veronmaksajana vähän häirinnyt ristiriita siinä, että Espoo on olemuksellisesti Helsingin lähiö tai kehyskunta - ehkä nykydiskurssissa pitäisi sanoa parasiitti - jonka keskusta on siis Helsingin keskusta, mutta osa päättäjistä haluaa teeskennellä Espoon olevan omaehtoinen kaupunki. Kun kaupunkia johtavat kokoomuslaiset äijät, tämä on yleensä tarkoittanut erilaisia urheilupyhättöjä kaupunkimonumentteina, mutta nyt tämä näyttää jatkuvan teatterin puolelle. Oikeasti tietysti pitäisi ymmärtää, että matseissa, teatterissa, konsertissa, iltravintolassa jne käydään Helsingissä, ei lähiostarilla. Urheilupuiston urheilulinnat ovat olleet aika katastrofaalisia hankkeita, ehkä niissä - ja teatterissa - voitaisiin vaan jatkaa härskiä vapaamatkustamista Helsingin leveillä harteilla, kun espoolainen veronmaksaja jo valmiiksi rahoittaa niin ison osan kepusuomen monumenteista.

Toisaalta sitten länsimetron ja sen ympärille tiivistyvän kaupunkirakenteen myötä Espoo, tai ainakin Tapiola, on vihdoin tosiasiallisesti kiinnittymässä Länsi-Helsingin kaupunkiin jatkumona, vaikka kaupunkimotareilla tätä ihastuttavaa kehitystä haitataankin. Ehkä teatterille voisi vihdoin olla edellytyksiäkin! Olisihan se toisaalta kovin mukavaa, eikä vanhaa Revontulihallia kyllä tule ikävä.

Ja sitten tämä toteutus. Miksi ihmeessä ne haluavat varjella Kulttuuriaukion avaruutta ja avoimuutta erilaisille ulkoilmatapahtumille? Mä en ole koskaan nähnyt siellä mitään tapahtumaa, se ei ole mikään intiimi italialainen piazza, vaan ankea parkkipaikka-autiomaa, jossa viima piiskaa räntää vaakasuoraan naamaan vuodenajasta riippumatta. Kaikki Tapiolan markkinat ja muut ulko-yleisötapahtumat toteutetaan lähempänä Ainoaa ja ulkoallasta, ei tällä pysäköityjen autojen paraatikentällä. Sen sijaan aukion pohjoispuoli, jonne tätä teatteria ollaan nyt sijoittamassa Kulttuuriaukion varjelemiseksi, on Tapiolan elävimpiä kolkkia. Padel-kentillä on kesäaikaan lähes eurooppalainen tunnelma, Tapion urheilukentän täyttävät kesällä jalkapallojuniorit ja talvella tekojäällä pipolätkää pelaavat tyypit lapsista eläkeläisiin. Erityisesti tämä jälkimmäinen on minulle tärkeää: kun Tapiolassa ei oikein ole saatavilla kaupunkiäänistä ihaninta, raitiovaunun kolinaan peittyvää lokkien merellistä huutoa, niin talvi-illassa kuuluva kiekon pamahdus lapaan ja kaukalon laitaan on parasta, mitä toivoa saattaa.

No, havainnekuvasta voisi ehkä toivoa, että ainakin Tapion kenttä säilyy teatterin takana, vaikka sulkeutuukin erilleen muusta Tapiolan keskuksesta. Toivottavasti teatteri sitten vastapainoksi rajaa Kultuuriaukion paremmaksi tilaksi.
Viimeksi muokannut urpiainen, 03.09.2021 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tosiasiallisesti Espoon keskus on Helsingin keskus ja tästä olemme varmaan kaikki samaa mieltä. Mutta toisaalta ymmärrän, että Suomen toiseksi suurin kaupunki haluaa esittää oikeaa kaupunkia.

Kyseiseen spesifiin suunnitelmaan en osaa ottaa kantaa muuten kuin siten, että hyvä, että maan alle rakentamisesta on luovuttu. Miksi rakentaa maan alle, kun tilaa on riittävästi ylös ja sivuille.

Kuten aiemminkin olen sanonut, arkkitehdit jostain syystä rakastavat aukioita. Muut eivät ole niistä niin kiinnostuneita.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 03.09.2021 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.09.2021 10:42 hyvä, että maan alle rakentamisesta on luovuttu. Miksi rakentaa maan alle, kun tilaa on riittävästi ylös ja sivuille.
Joo, tämä on hyvä pointti. Kustannustason lisäksi olen tännekin kyllästymiseen asti mankunut siitä, että Ainoan viihtyisyyttä on pilattu merkittävästi sillä, että uusi kulkutila on maanalaista - tai joka tapauksessa ikkunatonta - epätilaa vailla näköyhteyttä ulkoilmaan. Teatteriin tämä toki olisi toisaalta sopinut paremmin kuin kahviloihin/ravintoloihin ja kulkuyhteyksiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Uusi teatteri kuulostaa hölmöltä. Eikös louhisalin pitäisi toimia ihan hienosti teatterissa? Ei Ryhmäteatterilla tai KOM:illa ole yhtään hienommat salit. Vai tähtääkö kaupunginteatteri enemmän sellaiseen kansallisteatterin ison salin meininkiin?

Minusta Tapiolassa pitäisi keskittyä pienimuotoisempiin kulttuurielämyksiin kuin johonkin 700 katsojan niskavuori-esityksiin. Tapiola on hyvien yhteyksien päässä, ympärillä on ostovoimaa, ravintolat ovat espoon parasta. Aika moni olisi valmis yhdistämään vierailuun kevyen kulttuuriannoksen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 03.09.2021 11:17 Kustannustason lisäksi olen tännekin kyllästymiseen asti mankunut siitä, että Ainoan viihtyisyyttä on pilattu merkittävästi sillä, että uusi kulkutila on maanalaista - tai joka tapauksessa ikkunatonta - epätilaa vailla näköyhteyttä ulkoilmaan.
Sello ja Omppu ovat maan päällä, eikö niistä juurikaan näe ulos. Stokkaltakaan ei näe ulos. Ikeasta ei näe ulos. Ostareita ja tavarataloja ei vain suunnitella siten, että niistä näkisi ulos, koska liikkeet ovat seiniä vasten ja liikkeet eivät halua uhrata seinäpinta-alaa ikkunoille, joita asiakkaat eivät kuitenkaan käyttäisi. Ainoan sisätilan ovat huomattavasti viihtyisämmät kuin Tapiolan ankeat ulkotilat. En usko tuon muuttuvan ainakaan 5 vuoteen. Ainoan ongelma suurin ongelma on epäselvä pohja, saa nähdä paraneeko tuo yhtään kun kaikki valmistuu.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Olisi hyvä paikka rakentaa sosiaalisen asuttamisen kerrostaloja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Espoon kehitysajatuksissa kannattaa miettiä käyntifrekvenssien ja etäisyyksien merkitystä.

Oopperassa käydään keskimäärin aika harvoin. Monesti samassa yhteydessä ei vedetä ämpärikaupalla viinaa. On siis ihan ok ajaa autolla kerran vuodessa oopperaan. Ikeassa käydään useammin, joten on hyvä, että Espoossa on ikea eikä oopperaa.

Tyttärellä on 4 harrastuskertaa viikossa. On ihan oleellista, että nuo löytyvät läheltä. Ei tartte kuskailla.

Koulujen ja päiväkotien pitää olla lähellä ja viereen on hyvä päästä tarvittaessa autolla.

Ruokaostokset tulevat netistä ovelle 1-2 kertaa viikossa. Meitä ei oikeastaan kiinnosta se, mistä se ovelle saapuva ruoka tulee.

Nettikauppojen noutopisteillä käydään jatkuvasti. Noiden saavutettavuus Espoossa on ihan samaa tasoa kuin Helsingissä. Autolla jopa paljon parempi.

Alkoja on 6 kpl vartin pyöräilymatkan päässä. Pienelläkin iltalenkillä saa siis repun täyteen vinettoa. Ei tartte mennä helsinkiin asti. Repullisella pärjää tovin. Tiukka viina tulee netistä.

Woltin myötä ruokatarjonta omassa lähiössä on aika hyvä. Ennen ruokalähettejä Kampin tarjonta oli heikompi kuin mitä Espoon metsässä nyt on.

Fyysistenkin ravintoloiden tarjontaa on aika hyvin pikkupurtavan osalta. Viihtyisät illallispaikat ovat edelleen vähän kiven alla. Aika vähän on paikkoja, johin viitsisi lähteä erikseen iltaa viettämään tai syömään yhtään pitemmän kaavan mukaan. Ylintä fine diningiä on vuositasolla niin vähän, että sitä voi mennä hakemaan stadistakin.

Kunnon kahviloiden määrä on lisääntynyt huimasti Espoossa. Jos jossain ihmisten ilmoilla liikkuu, niin luultavasti löytää hyvää kahvia.

Kirjastossa käydään paljon. Nykyisin meillä on pyörällä kirjastoon lyhyempi matka kuin mitä Kampissa oli kävellen.

Leffateatterien tarjonta on varsin hyvä, jos kotisohvalta jaksaa nousta. Vanhana ei enää jaksa niitä kaikkein taiteellisimpia leffoja. Ennen koronaa leffassa tuli käytyä ehkä 2-4 kertaa vuodessa.

Erikoisliikkeiden tarjonta on samaa kuin Helsingissä lukuunottamatta kourallista keskustan putiikkeja. Neljän huntin kenkiä ei kuitenkaan tartte joka vuosi ostaa.

Liikuntamahdollisuudet ovat kaikkinensa varsin hyvät ja merkittävästi paremmat kuin esim ydinkeskustassa.

Kulttuuritarjonta on ohutta. Kulttuurikeskus ja EMMA, siinäpä ne. Kaikenlaista sälää on tietty kaikki kaupungit väärällään, mutta itse en jaksa metsästää käymisen arvoisia juttuja, vaan nojaan isompiin vetonauloihin, sikäli kun johonkin erikseen suuntaan.

Yöelämästä olen nykyään ihan pihalla. Aikoinaan Espoossa ei ollut mitään. En tiedä onko nykyisin.

Yhteenveto: Frekvenssien perusteella kaipaan Espooseen vain näitä kahta lisää:
- kulttuurihommelit
- hyvät ja erityisesti viihtyisät "kahden ruokalajin" illallisravintolat

Nuo ravintolat ja kulttuurihommelit saa sijoittaa sieluttomiin ostareihin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.09.2021 11:30
urpiainen kirjoitti: 03.09.2021 11:17 Kustannustason lisäksi olen tännekin kyllästymiseen asti mankunut siitä, että Ainoan viihtyisyyttä on pilattu merkittävästi sillä, että uusi kulkutila on maanalaista - tai joka tapauksessa ikkunatonta - epätilaa vailla näköyhteyttä ulkoilmaan.
Sello ja Omppu ovat maan päällä, eikö niistä juurikaan näe ulos. Stokkaltakaan ei näe ulos. Ikeasta ei näe ulos. Ostareita ja tavarataloja ei vain suunnitella siten, että niistä näkisi ulos, koska liikkeet ovat seiniä vasten ja liikkeet eivät halua uhrata seinäpinta-alaa ikkunoille, joita asiakkaat eivät kuitenkaan käyttäisi. Ainoan sisätilan ovat huomattavasti viihtyisämmät kuin Tapiolan ankeat ulkotilat. En usko tuon muuttuvan ainakaan 5 vuoteen. Ainoan ongelma suurin ongelma on epäselvä pohja, saa nähdä paraneeko tuo yhtään kun kaikki valmistuu.
Kyllä Ainoan suunnittelu vielä korostaa tuota mainitsemaani ongelmaa, paraatiesimerkkinä vaikkapa Fazerin kahvila, joka on ulkoseinää vasten, mutta seinässä ei ikkunaa ole. Mutta muuten olen samaa mieltä: oli minusta todella ikävää, että Ainoaa lähdettiin rakentamaan pikku-omppu-selloksi samoin perusperiaattein. Olisi mieluummin pitänyt kehittää/korjata/palauttaa sitä ankeaa ulkotilaa ja liikkeiden avautumista sinne. Mutta olet myös oikeassa siinä, että vähän aikaista sanoa, ehkä ulkotilakin paranee kun valmistumisaste kasvaa. Ainoan 1-, 2- ja 3-osien välit ovat jo semi-ok, kun yhä enemmän on tullut ulkotilaan avautuvia kuppiloita ja liikkeitä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ en usko tapiolan ulkotilojen kehittyvän huimasti. Ihmisvirrat ovat se ongelma. Pöhinää syntyy sinne, missä kuljetaan. Iso osa tapiolaan tulevista tulee maanalaisen parkin, metron tai bussiterminaalin kautta. Kannen kujat ovat noista lähteistä katsottuna kaukana.

Ainoa olisi pitänyt suunnitella esim siten, että maan olla ja päällä olisi selkeä keskussuoni bussiterminaalilta kultuurikeskukselle. Jotain sellaista mikä kertoisi ihmisille miten siellä kuuluu liikkua. Nyt bussiterminaalilta lähtevä tila johdattaa ihmiset kääntymään oikealle ja marssimaan ulos ei-minnekään.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, osa noista kulkureiteistä on kyllä niin käsittämättömän hankalia, että se on jo jonkinlainen saavutus. Metrolta pitää ottaa tusinan verran sokkeloisia liukuportaita, ennen kuin pääsee ulos. Kerran olen löytänyt fillarilla tosi hienoon polkupyörien sisäparkkilaitokseen, mutta toista kertaa en ole sinne osannut ajaa. Sinänsä sillä ei toki ole väliä, kun sieltä olisi niin hankala kulkea minnekään, eli ajan edelleen pyöräni siihen Stockan eteen. Länsisuunnasta lähestyessä näkee jonkun varsin kiinnostavan kansirakennelman katukoristelineineen kaikkineen, mutta vielä minulle ei ole selvinnyt, miten sinne pääsee, jos ei ole lintu. Bussilaitureillakaan en ole käynyt, mutta ei ehkä ole tarkoituskaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 03.09.2021 13:01 Kyllä Ainoan suunnittelu vielä korostaa tuota mainitsemaani ongelmaa, paraatiesimerkkinä vaikkapa Fazerin kahvila, joka on ulkoseinää vasten, mutta seinässä ei ikkunaa ole.
Fazerin kahvila ei muuten ole ulkoseinää vasten. Eikä taida olla ulkoseinää vasten se Fazerin viereinenkään ravintola. Fazerin sisustus on hyvästä yrityksestä huolimatta niin ankea, että olen käynyt siellä kerran. Espresso House taitaa olla ainoa viihtyisä kahvila Ainoassa ja sekin on tylsä. Torrea odotellessa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.09.2021 13:59
urpiainen kirjoitti: 03.09.2021 13:01 Kyllä Ainoan suunnittelu vielä korostaa tuota mainitsemaani ongelmaa, paraatiesimerkkinä vaikkapa Fazerin kahvila, joka on ulkoseinää vasten, mutta seinässä ei ikkunaa ole.
Fazerin kahvila ei muuten ole ulkoseinää vasten.
Ai onko se niin päin, että Anne's Vege vai mikä se nyt onkaan, on ulkoseinällä ja Fazer sisempänä? Muistin toisinpäin. Pointti ei tästä muutu, vaan ehkä jopa korostuu osoittaessaan, miten samankaltaisuudessaan mieleenpainumattomia nämä ostoskeskuskuppilat miljööltään ovat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei oo vegekään ulkoseinässä kiinni, vaan siinä on joku hissiaula välissä: https://www.google.com/maps/@60.1758494 ... 000!8i5500

Saattaa olla daven hissi, jonka takia et näe maisemia vegenakkimukia nauttiessasi.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 03.09.2021 10:33 Ja sitten tämä toteutus. Miksi ihmeessä ne haluavat varjella Kulttuuriaukion avaruutta ja avoimuutta erilaisille ulkoilmatapahtumille? Mä en ole koskaan nähnyt siellä mitään tapahtumaa, se ei ole mikään intiimi italialainen piazza, vaan ankea parkkipaikka-autiomaa, jossa viima piiskaa räntää vaakasuoraan naamaan vuodenajasta riippumatta.
Siis jopa mä!!! olen käynyt siellä katsomassa sirkusta, eli on siellä joskus jotain toimintaa ollut.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.09.2021 10:42 Tosiasiallisesti Espoon keskus on Helsingin keskus ja tästä olemme varmaan kaikki samaa mieltä.
Mä olen sanoutunut irti Helsingistä enkä hyväksy sitä Espoon keskustaksi :leuhka:

Mä en hahmota miksi Espoon usean keskustan malli on niin vaikea ajatus monille. Sehän nimenomaan on Espoon vahvuus, ettei kaikkien tarvitse suunnata samaan rysään, jolloin palvelujen saavutettavuus on erinomainen. Yksi keskusta on jotenkin kauhean vanhanaikainen ja joustamaton malli, josta ei seuraa kuin liikenneongelmia ja liikkumiseen menee tolkuttomasti aikaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tapiola olisi pitänyt jyrätä ja rakentaa tilalle formularata.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 14.09.2021 11:35
urpiainen kirjoitti: 03.09.2021 10:33 Ja sitten tämä toteutus. Miksi ihmeessä ne haluavat varjella Kulttuuriaukion avaruutta ja avoimuutta erilaisille ulkoilmatapahtumille? Mä en ole koskaan nähnyt siellä mitään tapahtumaa, se ei ole mikään intiimi italialainen piazza, vaan ankea parkkipaikka-autiomaa, jossa viima piiskaa räntää vaakasuoraan naamaan vuodenajasta riippumatta.
Siis jopa mä!!! olen käynyt siellä katsomassa sirkusta, eli on siellä joskus jotain toimintaa ollut.
Olen ymmärtänyt, että kiertävät sirkukset kelpuuttavat vain hiekkapohjaiset kentät.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 14.09.2021 11:43
James Potkukelkka kirjoitti: 03.09.2021 10:42 Tosiasiallisesti Espoon keskus on Helsingin keskus ja tästä olemme varmaan kaikki samaa mieltä.
Mä olen sanoutunut irti Helsingistä enkä hyväksy sitä Espoon keskustaksi :leuhka:

Mä en hahmota miksi Espoon usean keskustan malli on niin vaikea ajatus monille. Sehän nimenomaan on Espoon vahvuus, ettei kaikkien tarvitse suunnata samaan rysään, jolloin palvelujen saavutettavuus on erinomainen. Yksi keskusta on jotenkin kauhean vanhanaikainen ja joustamaton malli, josta ei seuraa kuin liikenneongelmia ja liikkumiseen menee tolkuttomasti aikaa.
Just tässä tapauksessa Daven pointti oli minusta näennäisen vastakkaisesta muotoilustaan huolimatta täysin yhteensopiva sun näkemyksesi kanssa: Espoo koostuu useista pikkukeskuksista, ei ole mitään syytä rakentaa johonkin niistä sellaisia perinteisen suurkaupungin keskustamonumentteja. Jos sellaisia kaipaa, niitä on vieressä Helsingin monumentaalikeskustassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielestäni keskustan muodostuminen on painovoimaan verrattava luonnonlaki, joka ei välitä siitä, hyväksyykö sen olemassaolon vai ei.

Espoon keskusta on Helsingin keskusta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2021 12:12 Espoon keskusta on Helsingin keskusta.
Onko Espoo enemmän kaupunki kuin esikaupunki?

Itsehän olen ensimmäisen polven espoolainen vuosilta 1998-1999. Tuolloin Espoo näyttäytyi tamperelaiselle esikaupunkina.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.09.2021 8:43
James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2021 12:12 Espoon keskusta on Helsingin keskusta.
Onko Espoo enemmän kaupunki kuin esikaupunki?

Itsehän olen ensimmäisen polven espoolainen vuosilta 1998-1999. Tuolloin Espoo näyttäytyi tamperelaiselle esikaupunkina.
Eiköhän Espoo ole oppikirjan mukainen esikaupunki. Esikaupunki voi olla myös hallinnollisesti erillään varsinaisesta kaupungista, kuten Espoon tapauksessa on.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.09.2021 8:43
James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2021 12:12 Espoon keskusta on Helsingin keskusta.
Onko Espoo enemmän kaupunki kuin esikaupunki?

Itsehän olen ensimmäisen polven espoolainen vuosilta 1998-1999. Tuolloin Espoo näyttäytyi tamperelaiselle esikaupunkina.
Espoo on kehyskunta, joka muodostuu esikaupunkialueista, ostarien ympärille rakentuvista keskittymistä ja liikenneväylistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.09.2021 8:43
James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2021 12:12 Espoon keskusta on Helsingin keskusta.
Onko Espoo enemmän kaupunki kuin esikaupunki?
Espoo on suomen mittapuulla ihan oikea kaupunki. Urpiaisen kaipaama monumettikeskusta ja pari putiikkia ovat vain helsingin puolella.

Tiiviistä keskustaa kaipaavat tuntuvat unohtavan, että suomalaisissa kaupungeissa keskusta on yleensä aika kuollut. En keksi miten esim. Lahden keskusta olisi jotenkin parempi kuin Tapiola.

Tapiolassa, Leppävaarassa ja Matinkylässä rakennetaan edelleen aika paljon noiden aluekeskusten välittömässä läheisyydessä. Tiivistämisen varaa on myös paljon kaikilla kolmella alueella. Espoon keskukset eivät koskaan tule olemaan kävelyetäisyydellä toisistaan, joten ei ole mitään erityistä syytä yrittää rakentaa niiden välejä umpikortteleiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 15.09.2021 9:01 Espoo on kehyskunta, joka muodostuu esikaupunkialueista, ostarien ympärille rakentuvista keskittymistä ja liikenneväylistä.
Kuvasit juuri täydellisesti suomalaisen kaupungit, poislukien kourallisen suurimpia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.09.2021 9:04
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.09.2021 8:43
James Potkukelkka kirjoitti: 14.09.2021 12:12 Espoon keskusta on Helsingin keskusta.
Onko Espoo enemmän kaupunki kuin esikaupunki?
Espoo on suomen mittapuulla ihan oikea kaupunki.
Eihän tässä ole kyse siitä, paljonko siellä asuu väkeä tai kuinka korkeita taloja siellä on. Mielestäni on itsestään selvää, että Espoo on Helsingin esikaupunki.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin