Espoon kauppalan kehittäminen

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tapiolan uimahalli on tietysti Espoon liikuntapaikkaosaamisen kruununjalokivi, mutta yleisemminkin näyttää siltä, että Espoo ja julkiset uimahallit eivät vain ole mitenkään toimiva yhdistelmä: https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000010107872.html

Epäilen, että tämä on tahallista, Espoo ei halua tukea sosialisoitua sisäuimista: jos räpyläjalkaa vipattaa, tulee rakentaa kellariin oma allas tai kipittää kylpytakissa atriumpihalta pulikoimaan rantaraitilla. Prolet polskikoot itäisessä satamakaupungissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Voisikin käydä kokeilemassa pulikointia ainakin viidentoista vuoden tauon jälkeen. Lepuskin hallista ei ole hetkeen kuulunut vikauutisia. Tai ei ainakaan ole osunut silmiin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 18.01.2024 11:55
urpiainen kirjoitti: 18.01.2024 11:30
sivustahuutaja kirjoitti: 18.01.2024 11:23 Yleensä pohjoisella viitataan turunväylän tai radan pohjoispuoleen. Harvemmin länsiväylän pohjoispuoleen.
No mä nyt tarkkaan ottaen puhuin Tapiola-Westendiä pohjoisemmasta Espoosta, en Pohjois-Espoosta tai pohjoisesta. Toki sekin meni vähän pieleen, kun tarkoitin myös joitain näistä länteen olevia alueita, mutta kumminkin. Mulla on vielä 10 espoolaisvuoden jälkeenkin vähän tekemistä Espoon kulttuurimaantieteen kanssa.
Selvästi. Pohjois-Espoo tarkoittaa Turunväylän vartta ja siitä ylöspäin niin pitkälle kuin tiivistä asutusta riittää ennen kuin alkaa maantieteellisen pohjois-Espoon maaseutu ja erämaa-alueet. Tapauskohtaisesti pitää tietää kumpaa pohjois-Espoota tarkoitetaan. Keskusmetsä toimii luonnollisena jakajana joka erottaa etelä-Espoon pohjoisesta. Etelä-Espoossa on sitten se urbaani-itä Tapiolan suunnalla ja länsirannikon bönde toisella reunalla. Matinkylä-Olari toimii rajavyöhykkeenä ja omana kokonaisuutenaan siinä välissä.
Hyvä selvitys, mutta siis edelleen mun mielestä kontekstissaan suht yhteensopiva mun kaksijakoisen jäsennykseni kanssa. Tai siis sen pääjäsennyksen, että "urbaani itä" (tai kaakko) erottuu selkeästi muusta, vaikka sitten tän muun sisällä voidaan tietty eri tarpeisiin tietysti tehdä jatkoerittelyjä. Mun tuntuma on edelleen, että tällainen arkkikeskiluokkainen pyrkyryys signaloida yläluokkaan kuulumista, joka ilmenee esimerkiksi jo lapsesta asti koetulla tarpeella korostaa omaa statustaan nimenomaan tietyyn merkkisillä ja hintaisilla autoilla, ei olisi ehkä kovin tyypillistä nimenomaan urbaanin idän kulttuurille. Tapiola on liian urbaania, ja Westend liian yläluokkaista välittääkseen (vaikka joo, kyllä niillä on jatkossakin kakkosautona Tesla 3 tai Y eikä ë-C3 vai mikä se nyt oli).

Mut siis ostan sun perusjaon, kuulostaa perustellulta. Metron ympärille rakentuva urbaani lisärakentaminen, ja toisaalta mahdollisen Lohjan lähijunan, jota myös jostain ihme syystä Turun tunnin junaksi julkisuudessa kutsutaan, saattaa perustavanalaatuisesti tuottaa jollain aikavälillä (etelässä nopeammin, junaradalla hitaammin) uutta jäsennystä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Westend nimenomaan on alue, jossa noilla ulkoisilla merkeillä on väliä. Ei siellä näy mitään vanhoja skodia pihoissa.

Muut hyvätuloiset alueet ovat ihan erilaisia. Tuloerot ovat pieniä ja väki hyvin tasapaksua. Ketään ei kiinnosta laittaako naapuri rahansa autoon vai matkailuun. Kaikki tienaavat kuitenkin yhtä paljon.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 18.01.2024 12:13 Hyvä selvitys, mutta siis edelleen mun mielestä kontekstissaan suht yhteensopiva mun kaksijakoisen jäsennykseni kanssa. Tai siis sen pääjäsennyksen, että "urbaani itä" (tai kaakko) erottuu selkeästi muusta, vaikka sitten tän muun sisällä voidaan tietty eri tarpeisiin tietysti tehdä jatkoerittelyjä. Mun tuntuma on edelleen, että tällainen arkkikeskiluokkainen pyrkyryys signaloida yläluokkaan kuulumista, joka ilmenee esimerkiksi jo lapsesta asti koetulla tarpeella korostaa omaa statustaan nimenomaan tietyyn merkkisillä ja hintaisilla autoilla, ei olisi ehkä kovin tyypillistä nimenomaan urbaanin idän kulttuurille. Tapiola on liian urbaania, ja Westend liian yläluokkaista välittääkseen (vaikka joo, kyllä niillä on jatkossakin kakkosautona Tesla 3 tai Y eikä ë-C3 vai mikä se nyt oli).

Mut siis ostan sun perusjaon, kuulostaa perustellulta. Metron ympärille rakentuva urbaani lisärakentaminen, ja toisaalta mahdollisen Lohjan lähijunan, jota myös jostain ihme syystä Turun tunnin junaksi julkisuudessa kutsutaan, saattaa perustavanalaatuisesti tuottaa jollain aikavälillä (etelässä nopeammin, junaradalla hitaammin) uutta jäsennystä.
Joo, nimenomaan sun snobistiurbaaniin palstapersoonaan istuu erinomaisesti jako kahteen. Mun Espoo on aina ollut merellinen länsi-Espoo, niin mulla on tarve erottaa sen niin pohjois-espoosta kuin tuosta Tapiolan kultturellista puutarhakaupungin imagosta. Toki mun maailmankuva on vielä osittain viime vuosituhannella enkä oikein noteeraa viime vuosikymmenten kaupungistumista. Leppävaara on mulle suunnilleen yhtä merkityksellinen kuin Maxi marketin aikaan eli paikka josta ajetaan ohi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

ESPOON Tapiolassa sijaitseva legendaarinen Grilli Ribis on pahoissa vaikeuksissa.
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000010127970.html

Espoon ruokakulttuurin legendaarisuudesta kertoo, etten ole koskaan kuullut tai lukenut mitään Ribiksestä, paitsi nähnyt sen nimen Heikintorilla.

Voisin mennä tuollaiseen paikkaan lounalle, jos joku uskottava taho sanoisi ruuan olevan hyvää. Jos ravintola ei tarjoa hyvää ruokaa, niin sitten kannattaa myydä vaikka kenkiä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.01.2024 12:54 etten ole koskaan kuullut tai lukenut mitään Ribiksestä,
Moukka.

Edit: Sivistymätön moukka.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kävelen päivittäin ohi ja olen ihmetellyt, miten kioski on pystyssä.

Heikintorin omistaja varmasti maksaisi caymansaarille konsulttipalkkion, jos ostari sattuisi palamaan tuntemattoman henkilön varomattoman tulenkäsittelyn takia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Vihjaatko, että olisi rasvakeittimen omistavan tappiollisen ravintolayrittäjän pelipaikka?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 18.01.2024 12:55
sivustahuutaja kirjoitti: 18.01.2024 12:54 etten ole koskaan kuullut tai lukenut mitään Ribiksestä,
Moukka.

Edit: Sivistymätön moukka.
Onko Ribiksessä siis jotain sellaista safkaa, että kannattaisi mennä sinne eikä vaikka lepuskin Ghettoon? eDIT: olikin mennyt kiinni koronassa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No jos on suomalaiseen BBQ:n kallellaan. Ei milleekkään vatun vegaaneille tai finedining hipeille.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä en ole koskaan käynyt, mutta jotenkin olen tietoinen paikasta ehkä nimenomaan Matti Hagmanin ja muiden paikkana. Hagman kuitenkin on kaikkien aikojen suomalainen kiekkoilija. Olen pitkään suunnitellut käyväni, mutta koko Heikintori on niin luotaantyöntävä slummi, että ei ole toteutunut. Nyt en sitten tiedä, voinko mennä, kun lehtijuttu painostaa kohtelemaan nyt tapahtuvaa vierailua lupauksena ryhtyä pysyväksi asiakkaaksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.01.2024 12:54 Voisin mennä tuollaiseen paikkaan lounalle, jos joku uskottava taho sanoisi ruuan olevan hyvää. Jos ravintola ei tarjoa hyvää ruokaa, niin sitten kannattaa myydä vaikka kenkiä.
Et sen vertaa luota itseesi, että kokeilisit ja muodostaisit oman mielipiteen?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^^ Bluntly: Meinaatko, että Ribiksestä saisi ribsejä? Siis oikeita ribsejä, eikä keitettyjä possun luita kastikkeessa?

^ En tietenkään tuhlaa rahaa kammottavan näköiseen läävään sokkona. Eihän tuollaisessa olisi mitään järkeä. En ole käynyt edes kaikissa ribistä houkuttelevimmissa ravintoloissa tapiolassa, saati espoossa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.01.2024 13:03 ^ Vihjaatko, että olisi rasvakeittimen omistavan tappiollisen ravintolayrittäjän pelipaikka?
Hyvin vakuutettu on puoliksi poltettu!
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 18.01.2024 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 18.01.2024 13:10 ^^^ Bluntly: Meinaatko, että Ribiksestä saisi ribsejä? Siis oikeita ribsejä, eikä keitettyjä possun luita kastikkeessa?

Ribsit ei kuulu suomalaiseen BBQ:n. Nyt puhutaan lehtipihveistä ja vastaavista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tekevät siis itse pihvinsä, eivätkä käytä tukun tuotteita?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Sun kysymykset virittyvät nyt jotenkin ihan väärässä rekisterissä. Ei joku Ribis ole mikään modernien, laadukkaiden ravintoloiden kipailija. Edes se, onko ruoka hyvää, on ihan väärä kysymys. Vaikka en ole edes käynyt koko paikassa, ymmärrän, että kyseessä varsin harvinainen ja mahdollisesti pian katoava tilaisuus tehdä nostalgis-historiallinen ja sosiologinen matka maaltamuuton Suomen historiaan, vanhaksi menneisiin unelmiin, katoavassa olevaan maailmaan ja kulttuuriin, Matti Ijäksen elokuviin, taakse jääneeseen loistavaan tulevaisuuteen, Neuvostoliiton sortumiseen ja ties mihin. Kulttuuria vähän surumielisessä mutta lämpimässä hengessä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu. Ei kait Kosmoksessakaan ole tarkoitus käydä sen takia, että ruoka tai juoma on jotenkin poikkeuksellista.

En muuten ole käynyt kummassakaan. Kosmoksessa täytyy kyllä joskus käydä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 14:07 ^Juu. Ei kait Kosmoksessakaan ole tarkoitus käydä sen takia, että ruoka tai juoma on jotenkin poikkeuksellista.

En muuten ole käynyt kummassakaan. Kosmoksessa täytyy kyllä joskus käydä.
Mjoo. Paitsi että Kosmoksen keittiö on nostalgisen perinnetietoisuuden lisäksi ihan kunnianhimoinen. En ole kyllä tällä vuosikymmenellä käynyt, mutta aiemmin esim. heidän riistaviikkonsa olivat ihan hyvä tilaisuus kaupunkilaisille saada hyvin laitettua riistaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nyt puhutaan elämää suuremmista rasvan ja grillimausteen tuoksuista kulttuurinkehdoista, joilla tämä maa on rakennettu. Hassusti, vaikka laji on suuresti kuollut, niin Espoossa kaksi, Toro ja Ribis.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 18.01.2024 14:11
James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 14:07 ^Juu. Ei kait Kosmoksessakaan ole tarkoitus käydä sen takia, että ruoka tai juoma on jotenkin poikkeuksellista.

En muuten ole käynyt kummassakaan. Kosmoksessa täytyy kyllä joskus käydä.
Mjoo. Paitsi että Kosmoksen keittiö on nostalgisen perinnetietoisuuden lisäksi ihan kunnianhimoinen. En ole kyllä tällä vuosikymmenellä käynyt, mutta aiemmin esim. heidän riistaviikkonsa olivat ihan hyvä tilaisuus kaupunkilaisille saada hyvin laitettua riistaa.
Voi olla. Mutta mun tuleva Kosmoksen käynti on pyhiinvaellus 70-80 luvun kännisiin taiteilijapiireihin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2024 14:13 Voi olla. Mutta mun tuleva Kosmoksen käynti on pyhiinvaellus 70-80 luvun kännisiin taiteilijapiireihin.
Joo, ilman muuta toki ensisijassa noin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 18.01.2024 14:11 Nyt puhutaan elämää suuremmista rasvan ja grillimausteen tuoksuista kulttuurinkehdoista, joilla tämä maa on rakennettu. Hassusti, vaikka laji on suuresti kuollut, niin Espoossa kaksi, Toro ja Ribis.
Nimenomaan. Torossa olen käynyt, mahtava elämys sekin!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kosmos on ihan tasokas ruokaravintola. Käyn siellä suurin piirtein vuosittain. Ruoka on konstailematonta, laadukasta ja annokset melko isoja. Aina sieltä hyvin mielin poistuu.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin