Espoon kauppalan kehittäminen

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 15.11.2023 9:58 Emmäänyt tiedä onko asia ihan noinkaan.

https://www.etuovi.com/kohde/21637265
Joo. Kirjoitin "kovin usein", onnistuneitakin tapauksia on. Tuo on kyllä yksi parhaista, vaikka makuuhuoneiden ikkunat saisivat olla isompia, ja olisi ollut hienoa, jos kattoterasseja olisi saanut rakentaa meren puolelle (sattumalta tunnen ko. taloyhtiön hallituksen monivuotisen, entisen pj:n ja olen sitä kautta vähän tuota seurannutkin). Mutta hieno kyllä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 15.11.2023 9:32
Vagabondo kirjoitti: 15.11.2023 9:22
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.11.2023 14:41
Näyttäkää mulle siulullinen ja viihtyisänlämmin tai edes laadukkaasti tyylikäs kerrostalonkämppä uudiskohteena! Ei taida löytyä. Kun tehdään bulkkia, tulee bulkkia.
Todella sääli, että näissä pienemmissä luksuskerrostaloissakin hirttäydytään tuohon neukkukuutioblokkiin sen sijaan että tehtäisiin hienoja isoja kivitaloja, joissa sitten olisi useampia huoneistoja. Eirasta voisi vaikka käydä katsomassa mallia.
Kyllä mun mielestä koko ajan tehdään myös kiinnostavaa kamaa.
Alun perin taidettiin puhua asunnoista. Nyt sitten taidettiin siirtyä puhumaan rakennuksista. Keskustelu kai lähti siitä, että 10k hinnalla olisi kiva nähdä asunnossa jotain hintaan viittaavaa.

Jos nyt katsotaan tätä larun meren päälle menevää taloa, niin eihän tässä kämpässä ole muuta erityistä kuin maisema. Muuten asunto on nykymallin mukainen putki. Ainoat jotenkin luksukseksi tulkittavat materiaalit tai ratkaisut ovat parvekkeen puupinnat.
https://www.etuovi.com/kohde/80305091?haku=M2047470908

Sisäpinnat ja sisustuksen saa tietty jokainen fiksata mieleisekseen, mutta ei tuon larun kämpän putkimaisuutta esim. voi miksikään muuttaa. Plussaa kyllä luhtitaloratkaisusta, jossa porrashuone ei ole määritellyt asuntojen muotoa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Pitäs ensin purkaa tuo, että saatas tuohon niitä uudisrakennuksia!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.11.2023 10:17 ^ Pitäs ensin purkaa tuo, että saatas tuohon niitä uudisrakennuksia!
Juu, erinomainen tontti hitas-kohteelle!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.11.2023 10:05 Alun perin taidettiin puhua asunnoista. Nyt sitten taidettiin siirtyä puhumaan rakennuksista. Keskustelu kai lähti siitä, että 10k hinnalla olisi kiva nähdä asunnossa jotain hintaan viittaavaa.
No toihan se minunkin pointti oli. Tuolla neliöhinnalla pitäisi saada jotain muuta kuin neukkukuutio omakotitalolähiön pieneltä ostarilta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Juu. Arkkitehtonisesti mielenkiintoinen ja jännittävä rakennus, josta ostat 10k/m2 hinnalla putkimaisen asunnon ostarinäkymillä ja bulkkipinnoilla ja -ratkaisuilla = kiitos ei.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.11.2023 11:01 ^
Juu. Arkkitehtonisesti mielenkiintoinen ja jännittävä rakennus, josta ostat 10k/m2 hinnalla putkimaisen asunnon ostarinäkymillä ja bulkkipinnoilla ja -ratkaisuilla = kiitos ei.
Mä en nyt kertakaikkiaan ymmärrä mitä yrität sanoa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tämä olisi varmaankin meikäläiselle sopivampi hintaluokka. Toki tuokin vaatisi täyden rempan ja kotiteatteria siltikin vaikea pistää olkkariin.


https://www.etuovi.com/kohde/1354371
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuo uusi muoti "Avainsanat" ärsyttää mua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 15.11.2023 11:09
sivustahuutaja kirjoitti: 15.11.2023 11:01 ^
Juu. Arkkitehtonisesti mielenkiintoinen ja jännittävä rakennus, josta ostat 10k/m2 hinnalla putkimaisen asunnon ostarinäkymillä ja bulkkipinnoilla ja -ratkaisuilla = kiitos ei.
Mä en nyt kertakaikkiaan ymmärrä mitä yrität sanoa.
Tässä keskustelussa jutellaan rakennuksista, asunnoista ja molemmista. Ymmärtääkseni alkuperäinen keskustelu koski asuntoja. Siihen sitten tuli lisäksi arkkitehtuuri. En usko, että 10k hinnallakaan voi saada huippuarkkitehtuuria meren rannalla keskustassa vimpan päälle hiotuilla sisätilaratkaisuilla. Mutta 10k hinnalla lähiössä pitäisi saada edes jotain laatua itse asuntoon, eikä siinä lohduta rakennuksen mahdollisesti tasokas arkkitehtuuri (jota siis ei estendissä tai haukilahdessa näy)
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.11.2023 10:05
urpiainen kirjoitti: 15.11.2023 9:32
Vagabondo kirjoitti: 15.11.2023 9:22
Todella sääli, että näissä pienemmissä luksuskerrostaloissakin hirttäydytään tuohon neukkukuutioblokkiin sen sijaan että tehtäisiin hienoja isoja kivitaloja, joissa sitten olisi useampia huoneistoja. Eirasta voisi vaikka käydä katsomassa mallia.
Kyllä mun mielestä koko ajan tehdään myös kiinnostavaa kamaa.
Alun perin taidettiin puhua asunnoista. Nyt sitten taidettiin siirtyä puhumaan rakennuksista. Keskustelu kai lähti siitä, että 10k hinnalla olisi kiva nähdä asunnossa jotain hintaan viittaavaa.

Jos nyt katsotaan tätä larun meren päälle menevää taloa, niin eihän tässä kämpässä ole muuta erityistä kuin maisema. Muuten asunto on nykymallin mukainen putki. Ainoat jotenkin luksukseksi tulkittavat materiaalit tai ratkaisut ovat parvekkeen puupinnat.
https://www.etuovi.com/kohde/80305091?haku=M2047470908

Sisäpinnat ja sisustuksen saa tietty jokainen fiksata mieleisekseen, mutta ei tuon larun kämpän putkimaisuutta esim. voi miksikään muuttaa. Plussaa kyllä luhtitaloratkaisusta, jossa porrashuone ei ole määritellyt asuntojen muotoa.
Joo, olet oikeassa. Kommentoin lähinnä tätä:
"luksuskerrostaloissakin hirttäydytään tuohon neukkukuutioblokkiin sen sijaan että tehtäisiin hienoja isoja kivitaloja". Tällä rajauksella ei toki muut keskustelleet, mutta tätä tämä on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.11.2023 12:26 Mutta 10k hinnalla lähiössä pitäisi saada edes jotain laatua itse asuntoon, eikä siinä lohduta rakennuksen mahdollisesti tasokas arkkitehtuuri (jota siis ei estendissä tai haukilahdessa näy)
10K hinnalla lähiössä tosiaan pitäisi saada aika paljon enemmän kuin Westendin kohteessa rakennuttaja tarjoaa, mutta ei tuota ylihintaa pintamateriaaleilla ratkaista. Jos vältetään itsetarkoituksellinen ja tyylitön ökyily, niin pintamateriaaleihin on kovin vaikea upottaa ekstraa kovin montaa sataa per neliö. Pintamateriaalien osuus kustannuksista on kovin pieni.

Arkkitehtuurista ja rakenneratkaisuisa ja -materiaaleista sen sijaan syntyy ihan oikeita kustannuksia ja jotain rakennuksen eliniän kestävää hyötyä, joten niistä on ihan perusteltua pyytää korkeampaa hintaa ja myöskin maksaa sitä. Tai jos taloyhtiössä olisi sellaisia yhteisiä tiloja ja palveluja mitä ei normaalisti ole tarjolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Komps joo tolle.

On sillä asunnon suunnittelullakin merkitystä. makuuhuoneiden yhteydessä olevat kylppärit ovat yleistymässä. Tuo on esimerkki asunnon sisäisestä rakenteesta, jota ei helpolla muuta jälkikäteen. Kylppärineliöiden lisäys tietty nostaa neliöhintaa, kun ovat kalleimpia neliöitä. Huonekorkeus on myös aika muuttamaton juttu ja judend-tason korkeus vähentää talon asuntojen määrää talon korkeuden pysyessä samana. Putkimaisen pohjaratkaisun välttäminen pitää myös tehdä suunnitteluvaiheessa ja johtaa helposti kalliimpaan rakentamiseen. Isot terassimaiset parvekkeet eivät sisälly asuinpinta-alaan, joten nekin nostavat neliöhintaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Joo

Selvennyksenä aikaisempaan todettakoon, että mun mielestä toi asunnon suunnittelu mistä puhut kuuluu arkkitehtuuriin, koska ulkokuoren lisäksi arkkitehti piirtää myös sisätilat ja yleensä valkkaa myös materiaalit.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Juu, mutta kun tässä keskustelussa on ollut näitä tasoja. Alkuperäinen ihmettely lähti siitä, että 10k/m2 kämppä on sisältä identtinen jonkin vantaan lähiön kanssa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: Keilaniemen-Otaniemen suunnitelmat ovat myös lupaavia
Mitäköhän unta mä olin nähnyt?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009994499.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
On tuo nyt edes semikorkeaa tuohon kohtaan. Näyttää olevan lähes sikin sokin paskaa, muttei ihan kuitenkaan. Jotain rytmiä saatu aikaan ja selkeita vaaka ja pystylinjoja.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vaihteeksi aikalisä Tapiola uimahallin korjauksessa. Tällä kertaa kustannusten nousun takia.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009997533.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Alkaa huolestuttaa, näenkö koskaan!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Uusimman suunnitelman mukaan hanke toteutetaan avovesiuimalana merenpinnan noustua napajäätiköiden sulettua.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Epäilen, että Tapiolan uimahallin peruskorjaus on itsessään joku taideprojekti.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 17.11.2023 10:19 Epäilen, että Tapiolan uimahallin peruskorjaus on itsessään joku taideprojekti.
Uudeksi nimeksi muuten tulee "?". Tuo herättää mielenkiinnon ja pakottaa asiakasta leikittelemään kivoilla uimahalliin liittyvillä sanoilla. Sitten hän on henkisestikin valmis vesielementtiin!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 17.11.2023 10:24 Uudeksi nimeksi muuten tulee "?". Tuo herättää mielenkiinnon ja pakottaa asiakasta leikittelemään kivoilla uimahalliin liittyvillä sanoilla. Sitten hän on henkisestikin valmis syöksymään sementtiin!
Korjasin hieman.

Mulla oli tähän tunnelmamusiikkiakin ja jos en ihan väärässä ole, niin sopivasti aiheeseen liittyen levyn kansikuvassa Tapiolan keskustorni.

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaikki näyttäisi pidentävän mun työmatkaa. Tosin taidan olla eläkkeellä ennenkuin jotain tapahtuu.


spoo julkisti uudet havainne­kuvat Leppävaaran kehittämiselle
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin