Espoon kauppalan kehittäminen

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mm. Mä ajattelen, että Silkkiniitty ja Kaskiniitty ovat merkittävästi tasokkaampia alueita kuin esim. just se Ainoan-Otsolahden-välinen parkki/hanhikenttä, tai Urheilupuiston puolella vaikka Tuohipuisto eteläpuolisine parkkialueineen (tai Orionin hukkamaat). Tosin ehkä Urheilupuiston uusi kaava saa näihin jo vauhtia, ja toivottavasti myös Koivu-Mankkaantien länsipuolisiin sinapinkeltaisiin laatikoihin. Kaskiniityllä nyt sentään asukkaat ulkoilevat ja junioreiden urheiluseurat treenaavat, vaikka olisin toki valmis tarkastelemaan myös sen ja Silkkiniityn tiivistämistä, vaikka niillä enemmän arvoa näenkin kun näillä nyt käyttökelvottomilla alueilla.

Edit. En mä olekaan oikein varma, mikä niistä lukuisista kentistä on Tuohipuisto. Turhana pidin sitä Koivu-mankkaantien viereistä aluetta Urheilupuiston pohjoisosassa, en Honka-hallin viereistä aluetta, jonne onkin kai jo Espoon hengen mukaisesti kaavoitettu parkkitaloa puiston tilalle (no, kyllä siinä Honka-hallin läheisyydessäkin on urpopusikkoa enemmän kuin tarpeeksi).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Meikäläisen puistojen tuhoamissuunnitelmassa siis jätettiin näitä aukioita jäljelle vaikka kuinka paljon. Toi arvioimani 30-50 hehtaaria oli niitä ylenmääräisiä aukeita.

Kehä I varrella ABC:tä vastapäätä olevalle Marrinniitylle mahtuisi puolikas Innopoli, mutta niin vaan siinä on joku ryteikkö, jossa tukin kukaan haluaa kehän takia ulkoilla.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä luulen, että jossain yksityiskohdissa saattaisi olla hienosäädön varaa, mutta päälinjoista mä olen luullakseni ihan samaa mieltä sun puistontuhoamisohjelmasi kanssa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 30.09.2021 13:41...pidän sitä Ainoan ja Otsolahden välistä suurta autiota typeränä hukkamaana, eikä kantaani hirveästi muuta se, että sinusta voi olla hauska katsella sitä auton ikkunasta. Tulee mieleen, kun tässä päivänä muutamana erehdyin valittelemaan kauniaislaiselle tutulle sitä, että Tarvontie ja Länsiväylä hukkaavat sitä PKS:lla niin niukkaa merenrantaa aivan kohtuuttomasti - ja tyyppi närkästyi, että eivät ollenkaan hukkaa niitä, vaan suorastaan ovat hänen suosikki-motarimaisemaansa. Automatkat olisivat paljon tylsempiä ilman niitä merimaisemia!
Mä kun tykkään katsella peltoaukeita, sellaisen reunalla kasvaneena, niin ei tuon aukion koko ole mun autoilua koskaan haitannut, mutta on siinä ehkä vähän varaa reunoilta kuristaa, kun ei siitä aukene oikein kunnon näkymää Otsolahdellekkaan. Mutta noi motarimaisemat on ihan parhaat pääkaupunkiseudulla eikä niitä pidä rakentamisella pilata :kele: Eihän siellä motarin kupeessa kukaan viihdy. (paitsi minä kameran kanssa aina toisinaan.)
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 30.09.2021 19:10 Mä kun tykkään katsella peltoaukeita
Espoossa piisaa peltoja ja traktoreita, vaikka ne Tapiolasta ja Kehä II:sen varrelta häädettäisiinkin. Kannattaa katsoa kämppää Bodomin pohjoispuolelta.

On Helsingissäkin Vantaanjoen varren pellot, jotka nekin ovat omituisia kaupungin kahmiessa maata Sipoosta.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Mun penthousesta avautuu näkymä Hellsinkiin. Ei näy kuin puita ja pari hassua tönöä jossain.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ maa on loppu.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 30.09.2021 13:16
sivustahuutaja kirjoitti: 30.09.2021 13:14 ^ En pysty käsittämään... Minusta esim. noiden aukioiden läpi pyöräilykin on todella ankeaa, puhumattakaan kävelystä.
Uskon, etä olet oikeilla jäljillä. Vagabondo ei tosiaan puhu kävelystä, mutta ei myöskään pyöräilystä.
Sivistääkseni itseäni suuntasin päiväkävelyn tuolle Tapiolan pahamaineiselle aukiolle, jonka keskellä on se liikenneympyrä. Reunoja pitkin kävellen alue on vielä hienompi kuin autolla keskeltä ohi ajaen. Nimenomaan aukion iso koko avaa näkymiä, jotka on rakennetulle kaupunkiympäristölle harvinaisia ja poikkeuksellisen näyttäviä. Jopa niin harvinaisia, että aluetta ei missään nimessä saa mennä tuhoamaan liialla rakentamisella ja tiivistämisellä. Toivottavasti museovirasto suojelee alueen, ellei ole jo niin tehnyt.

Palaan siis alkuperäiseen lausuntooni ja perun kaikki liennytykset.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minä taas olen käynyt jo useampana päivänä laskemassa Silkkiniityn preerioiden käyttäjät!

Kolmen tarkastuskäynnin saldo:
- 2 ihmistä, 1 koira
- 2 ihmistä, tuhat hanhea
- 0 ihmistä
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Mitäs tuumaatte Matinkylä-Leppävaara pikaratikasta ja Espoon kaupunkiradasta?
https://hslhrt.maps.arcgis.com/apps/Map ... 670ad04974

Kasvaako Kauniaisten itäpuolelle Leppävaaran ja Matinkylän kaltainen ostarikeskusta kaupunkiradan ja pikaratikan risteykseen?

Jatkaako Länsi-Espoo Helsinkiin tukeutumista, vai katkeaako napanuora?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.10.2021 17:22 Mitäs tuumaatte Matinkylä-Leppävaara pikaratikasta ja Espoon kaupunkiradasta?
https://hslhrt.maps.arcgis.com/apps/Map ... 670ad04974

Kasvaako Kauniaisten itäpuolelle Leppävaaran ja Matinkylän kaltainen ostarikeskusta kaupunkiradan ja pikaratikan risteykseen?

Jatkaako Länsi-Espoo Helsinkiin tukeutumista, vai katkeaako napanuora?
Sähköbussien tulo tekee minusta kaupunkiraideliikenteen konseptin aika vanhanaikaiseksi.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.10.2021 17:22Mitäs tuumaatte Matinkylä-Leppävaara pikaratikasta ja Espoon kaupunkiradasta?
Välittämättä loppukysymyksistä niin ketuttaa kun lähin pysäkki on pirun kaukana, työpaikan vieressä olisi pysäkki. Tuolla voisin kuitenkin jaksaa lähteä Tapiolaan korvapuustille tai Toroon leikkeelle.

So Hard kirjoitti: 06.10.2021 17:42 Sähköbussien tulo tekee minusta kaupunkiraideliikenteen konseptin aika vanhanaikaiseksi.
Samanlailla ne sähköbussit on jumissa ruuhkassa kuin perinteisetkin, Espoo on kuitenkin bussikaistamiehien paikka. Raitsikka kulkee omia polkujaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 06.10.2021 19:42
sivustahuutaja kirjoitti: 06.10.2021 17:22Mitäs tuumaatte Matinkylä-Leppävaara pikaratikasta ja Espoon kaupunkiradasta?
Välittämättä loppukysymyksistä niin ketuttaa kun lähin pysäkki on pirun kaukana, työpaikan vieressä olisi pysäkki. Tuolla voisin kuitenkin jaksaa lähteä Tapiolaan korvapuustille tai Toroon leikkeelle.
Taidat puhua nyt raidejokerista?

Maarinsolmussa tullaan muuten rakentamaan sille turhalle maarinniityn jättömaalle, jonka mainitsin. Tälläiseltä isojen väylien varsien pitää näyttää! Pientalotkin kivasti toimistomuurien ja kerrostalojen takana loitommalla väylistä.
Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 06.10.2021 14:59

Sivistääkseni itseäni suuntasin päiväkävelyn tuolle Tapiolan pahamaineiselle aukiolle, jonka keskellä on se liikenneympyrä. Reunoja pitkin kävellen alue on vielä hienompi kuin autolla keskeltä ohi ajaen. Nimenomaan aukion iso koko avaa näkymiä, jotka on rakennetulle kaupunkiympäristölle harvinaisia ja poikkeuksellisen näyttäviä. Jopa niin harvinaisia, että aluetta ei missään nimessä saa mennä tuhoamaan liialla rakentamisella ja tiivistämisellä. Toivottavasti museovirasto suojelee alueen, ellei ole jo niin tehnyt.

Palaan siis alkuperäiseen lausuntooni ja perun kaikki liennytykset.



sivustahuutaja kirjoitti: 06.10.2021 15:02 ^ Minä taas olen käynyt jo useampana päivänä laskemassa Silkkiniityn preerioiden käyttäjät!

Kolmen tarkastuskäynnin saldo:
- 2 ihmistä, 1 koira
- 2 ihmistä, tuhat hanhea
- 0 ihmistä
Espoon aukeilla kävelee siis kaksi ihmistä, jotka molemmat ovat tarkastuskäynnillä olevia kitinäläisiä! Jos mäkin tulen, niin kävijämäärä raketoi edelleen!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.10.2021 21:45Taidat puhua nyt raidejokerista?
Jaa joo juu. Olen niin pimennossa, että tuommoisesta kuullutkaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Meinaavat ehostaa kulttuuriaukiota uudella pytingillä
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000008294253.html

Näyttää vähän omituiselta suunnitelmalta. Tuohan blokkaa taakseennjulttuuritalon lännestä katsottuna ja on aivan kiinni kulttuuritalossa. Yleensä on tapama jättää kulttuuritalon kaltaisille rakennuksille edes vähän tilaa hengittää.

Miksi tätä ei voitu laittaa tuohon etelämmäksi, jolloin kulttuuritalon pääovi olisi jäänyt avaraksi?

Edit: ihan ok tämä olikin. Pääovi jää tuonne nurkkaan.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pyörä metrossa tuli vakinaisesti sallituksiksi kolmisen vuotta sitten. Vasta nyt tuli testattua. Erittäin näppärää. Itse koin, että tuntui turvallisemmalta ottaa pyörä mukaan ja parkkeerata se päämäärään kuin pistää parkkiin metroasemalle espoon päässä taikka helsingissä.

Nyt pitäs sitten hommata fiksi punavuoressa asioimista varten.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kepun paskasote, kiitti vasemmisto.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000008545141.html

Miksi näihin uimahalleihin ei rakenneta sellaisia kylpylä- tai etelänhotelli-tyylisiä yleisaltaita, jotka on tarkoitettu kaikenlaiseen sellaiseen polskimiseen, jota teinit eivät nyt saa tehdä kuntouintiradoilla eivätkä vauvojen ja mummeleiden terapia-altaassa? Jotenkin tuo uimahallien peruskonsepti tuntuu vähän vanhanaikaisen ilottomalta.

Mut erityisesti lämmitti tietysti tuo, että Tapiolan uimahallin 2005 alkanut remontti on siis nyt tilanteessa, jossa hallin peruskorjauksen hankesuunnittelu on käynnissä.
Viimeksi muokannut urpiainen, 24.01.2022 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 24.01.2022 10:42

Mut erityisesti lämmitti tietysti tuo, että Tapiolan uimahallin 2005 alkanut remontti on siis nyt tilanteessa, jossa hallin peruskorjauksen hankesuunnittelu on käynnissä.
Ettei nyt hätäiltäisi! Eläköidyn ehkä 10 vuoden päästä Onko toivetta päästä eläkeläislipulla uimaan?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eiköhän tuo monitoimiallas loppujenlopuksi muodostu polskimisaltaaksi.

Aiheeseen vajaasti liittyen: voisin luvata itselleni, että käyn tänä vuonna ainakin kerran uimahallissa. Edellisestä käynnistä on aikaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 24.01.2022 10:42 Miksi näihin uimahalleihin ei rakenneta sellaisia kylpylä- tai etelänhotelli-tyylisiä yleisaltaita, jotka on tarkoitettu kaikenlaiseen sellaiseen polskimiseen, jota teinit eivät nyt saa tehdä kuntouintiradoilla eivätkä vauvojen ja mummeleiden terapia-altaassa?
Hyvä pointti. Hyppyaltaissa on hieman tuollaista menoa, mutta aika harva silti tykkää hyppiä pitempään.

Plekseilla tai verkoilla reunustettu seisomasyvyinen allas olisi aika jees. Voisi heitellä palloa tms. Vesiliukumäkikin olisi hyvä.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.01.2022 10:45
urpiainen kirjoitti: 24.01.2022 10:42

Mut erityisesti lämmitti tietysti tuo, että Tapiolan uimahallin 2005 alkanut remontti on siis nyt tilanteessa, jossa hallin peruskorjauksen hankesuunnittelu on käynnissä.
Ettei nyt hätäiltäisi! Eläköidyn ehkä 10 vuoden päästä Onko toivetta päästä eläkeläislipulla uimaan?
Vammalan Uimahalli Oy:n osakkeita myytiin 1969. Kun asuin siellä 26 vuotta sitten, uimahallin paikka oli jo valittu. Nyt tämän vuoden tammikuussa (jo nimeäänkin vaihtanut) kaupunki on aloittanut kaavamuutoksen tekemisen (Paikka on vaihtunut jo useampaan kertaan.)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 25.01.2022 20:08
James Potkukelkka kirjoitti: 24.01.2022 10:45
urpiainen kirjoitti: 24.01.2022 10:42

Mut erityisesti lämmitti tietysti tuo, että Tapiolan uimahallin 2005 alkanut remontti on siis nyt tilanteessa, jossa hallin peruskorjauksen hankesuunnittelu on käynnissä.
Ettei nyt hätäiltäisi! Eläköidyn ehkä 10 vuoden päästä Onko toivetta päästä eläkeläislipulla uimaan?
Vammalan Uimahalli Oy:n osakkeita myytiin 1969. Kun asuin siellä 26 vuotta sitten, uimahallin paikka oli jo valittu. Nyt tämän vuoden tammikuussa (jo nimeäänkin vaihtanut) kaupunki on aloittanut kaavamuutoksen tekemisen (Paikka on vaihtunut jo useampaan kertaan.)
Kiitos vinkistä. Ehkä eläkkeellä Vammalaan (mikä sen nimi silloin onkin)!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin