Espoon kauppalan kehittäminen

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.10.2023 11:36
James Potkukelkka kirjoitti: 06.10.2023 11:29
James Potkukelkka kirjoitti: 03.10.2023 11:14

Helsinki on laittanut uhkasakkoja Junekselle Linnunlaulun huvilasta. Pörssiyhtiöltä ne on varmasti helpompaa periä kuin eläkeläiseltä.
Uhkasakkojen perintä vaikeutui entisestään

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009904848.html
:(

Mitäköhän tuolla nyt tapahtuu? Se on varmaan testamentannut omaisuutensa jollekin tosi oudolle yhteisölle.
Sillä on kait lapsia. Muistaakseni joku viikko sitten oli juttua, että Junes oli sairaalassa ja lapset laittoivat kirpparin kiinni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.10.2023 11:50 ^ Sehän tässä pointtini juuri onkin. Palvelut siirtyvät tuolta mäeltä muualle ja kun alueelle tulee cittari tai prisma palvelutiskeillä, niin putiikeille käy kylmät vaikka olisivat jo muuttaneet ihmisvirtojen ääreen.
Riippuu paljon siitä mikä vaikutus uudisrakentamisella on alueen asujaimistoon. Kuten sanottu, niin tällä hetkellä Kauklahti on Espoon hipsterikylä. Alueella on kysyntää palveluille ja erikoistuotteille. Esimerkiksi Lasihytin K-market on valikoimaltaan hyvin mielenkiintoinen ja oletettavasti ne kalliit erikoistuotteet myös myy sen verran, että niitä kannattaa pitää hyllyssä. Olemassa oleva asiakaskunta riittää pitämään putiikit hengissä. Jos uudisrakentaminen ei aiheuta hipster flightia alueelta pois, niin palvelut pysyy hengissä jatkossakin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Olen 100% varma, että kun Kauklahden demografiaa tai kulutuskäyttäytymistä tutkitaan, niin ei sieltä mitään erityisempää löydy. Alueella nyt vaan sattuu olemaan putiikkivaltainen palvelurakenne, koska alueella odotellaan kaupunkiradan tuloa.

Jos kauklahdessa on putiikkeja 10v päästä enemmän kuin vastaavilla alueilla Espoossa muualla, niin toki sitten myönnän olleeni väärässä. Ratahan valmistuu vasta 2028.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.10.2023 12:16 Olen 100% varma.
Niinhän sä aina olet.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Minä olen tutkinut pk-seudun demografiaa 250m tilastoruuduilla. Mihin sinun käsityksesi perustuu?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.10.2023 12:27 ^ Minä olen tutkinut pk-seudun demografiaa 250m tilastoruuduilla. Mihin sinun käsityksesi perustuu?
Mä toisinaan asioin alueen liikkeissä. Valikoimissa on havaittavaa eroa verrattuna tässä lähempänä oleviin alueisiin. Törkeästi oletan, että erikoisemmille tuotteille on normaalia enemmän kysyntää, koska kauppiaan kannattaa niitä pitää valikoimassa. Mä en tiedä minkälaisessa demografiatilastossa kyseisen asian voisi nähdä. Kaupan omista myyntitiedoista asia voisi ehkä selvitä tai sitten ehkä laajasta kansalaisten ostotottumuksia käsittelevästä tutkimuksesta. Mistään tulojakaumasta tai ammattijakaumasta tuskin löytyy mitään erottelevaa tekijää.

Mutta painotan, että mä en missään nimessä ole varma mistään. Nykyiset erikoisakaupat ja muut paikalliset palvelut, paitsi Halmeen leipomo, on kuitenkin syntyneet aikana jolloin ihan kohtuullisella etäisyydellä on ollu Prismat ja Cittarit saavutettavissa, joten on oletettavissa että ne pärjäävät vaikka alueelle väkimäärän kasvun myötä myös noi isommat kaupat saapuvat. Onhan Maxin Kala tässä hiljattain laajentanut toimintaansa myös Espoonlahteen Lippulaivan K-marketin yhteyteen shop in shop ratkaisulla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

YIT yrittää saada Westendissä kerrostalosta Tapiolan hintoja. Kauppa ei käy.
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000009982847.html

Miksi hitossa kukaan kerrostaloon haluava maksaisi Westendin kämpästä korkeamman neliöhinnan kuin Tapiolan vastaavasta?

Vrt: molemmissa oma tontti:
https://www.etuovi.com/kohde/21249635?haku=M2046802098
https://www.etuovi.com/kohde/v63872
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.11.2023 12:12 YIT yrittää saada Westendissä kerrostalosta Tapiolan hintoja.
po. Tapiolaa korkeampia hintoja?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.11.2023 12:12 Miksi hitossa kukaan kerrostaloon haluava maksaisi Westendin kämpästä korkeamman neliöhinnan kuin Tapiolan vastaavasta?
Niinpä. Ei Westendissä kannattaisi mitään kerrostaloja olla. Isot omakotitalot, vallankin rantarivissä, on koko alueen hintatason pointti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.11.2023 12:25 po. Tapiolaa korkeampia hintoja?
Juu, mutta ei kyllä kannata yrittää Westendissä edes samoja hintoja pyytää kuin Tapiolassa.

Tuossa kohtaa Westendiä ei ole merinäköalaa ja paikalliset palvelut ovat olemattomia.

YIT:n pitää laskea hintoja merkittävästi alle Tapiolan.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Juu. Luonnollisesti Ainoan päällä olevassa kerrostalossa on valtavan paljon paremmat palvelut ja liikenneyhteydet kuin Westendissä olevassa.

Westend on tietysti hienompi osoite, mutta itsekin olen samaa mieltä, että ei pelkästä osoitteesta kannata noin paljoa maksaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Minusta Tapiola on aina ollut Espoon ykkönen. Westendin osoitteen hienous on perustunut pitkälti pienten asuntojen puuttumiseen. Vaikka neliöhinnat eivät ole olleet ihan pk-seudun korkeimpia, niin kämpän keskihinta on Westendissa todella korkea. Asuinpaikka on siis signaloinut tiettyä minimivarallisuutta. Nyt kun voi asua Westendissa 300k kämpässä, niin eipä siinä mitään hienoa ole. Rivari Nöykkiössä maksaa enemmän.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Piti vilkaista, onko Espoossa muitakin yli 10k/m2 kohteita omalla tontilla.

Haukilahdestakin löytyy!
https://www.etuovi.com/kohde/21879015?haku=M2047102094

Ilmeisesti Rantaraitin vetovoima on nykyään niin kova, että sen vieressä voi pyytää samoja hintoja kuin ytimessä. Tai sitten ei.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Unissani luin, että 'puolimätään autohalliin on kulku suoraan hissillä'.

Hirveän rempan tuohon kuvien kämppään joutuisi tekemään ennenkuin voisi muuttaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Todella sieluton ja kolkko tosiaan tuohon hintaan.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kauheita hintoja kerrostalosta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

10K neliöltä kerrostalosta Espoossa kuulostaa todella niche-ryhmän kämpältä.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.11.2023 9:07 ^ Todella sieluton ja kolkko tosiaan tuohon hintaan.
Näyttäkää mulle siulullinen ja viihtyisänlämmin tai edes laadukkaasti tyylikäs kerrostalonkämppä uudiskohteena! Ei taida löytyä. Kun tehdään bulkkia, tulee bulkkia.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.11.2023 14:41
sivustahuutaja kirjoitti: 14.11.2023 9:07 ^ Todella sieluton ja kolkko tosiaan tuohon hintaan.
Näyttäkää mulle siulullinen ja viihtyisänlämmin tai edes laadukkaasti tyylikäs kerrostalonkämppä uudiskohteena! Ei taida löytyä. Kun tehdään bulkkia, tulee bulkkia.
Todella sääli, että näissä pienemmissä luksuskerrostaloissakin hirttäydytään tuohon neukkukuutioblokkiin sen sijaan että tehtäisiin hienoja isoja kivitaloja, joissa sitten olisi useampia huoneistoja. Eirasta voisi vaikka käydä katsomassa mallia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 15.11.2023 9:22
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.11.2023 14:41
sivustahuutaja kirjoitti: 14.11.2023 9:07 ^ Todella sieluton ja kolkko tosiaan tuohon hintaan.
Näyttäkää mulle siulullinen ja viihtyisänlämmin tai edes laadukkaasti tyylikäs kerrostalonkämppä uudiskohteena! Ei taida löytyä. Kun tehdään bulkkia, tulee bulkkia.
Todella sääli, että näissä pienemmissä luksuskerrostaloissakin hirttäydytään tuohon neukkukuutioblokkiin sen sijaan että tehtäisiin hienoja isoja kivitaloja, joissa sitten olisi useampia huoneistoja. Eirasta voisi vaikka käydä katsomassa mallia.
Kyllä mun mielestä koko ajan tehdään myös kiinnostavaa kamaa. Äkkiseltään tulee mieleen ainakin Steven Hollin kerrostalo Taivallahdessa, Lauttasaaren itärannan meren päälle jatkuvat talot, Kalasataman se pienvenesatamaksi kietoutuva kerrostalo, mahdollisesti Niittykummun aika veistoksellinen torni, WeeGeen viereiset tähdenmuotoiset kerrostalot, ja osin pidän jopa Tapiolan uusimman osan viittauksista vanhoihin taskumattitaloihin. Ja se Ogelin retrotalo on ihan jees, ja oliko Kalliossakin jotain vastaavaa. Urheilupuiston aukio ravintoloineen on aika onnistunut, vaikka talot itsessään aika sieluttomia ovatkin. Keilaniemen-Otaniemen suunnitelmat ovat myös lupaavia, vaikka motariluokan liittymät vaivaavatkin. Tuusulantien kaupunkibulevardisuunnitelmat eivät ole hassumpia, mutta havainnekuvien ennustearvo todellisuudelle on perinteisesti aika heikko.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ikävä tosiasia on, että ainoat kiinnostavat 'uudiskohteet' on vanhojen talojen vinteille rakennettavat asunnot.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 15.11.2023 9:34 Ikävä tosiasia on, että ainoat kiinnostavat 'uudiskohteet' on vanhojen talojen vinteille rakennettavat asunnot.
AInakin Helsingin kantakaupungissa (ja muualla ei juuri vanhoja kerrotaloja ole) nämä ovat minusta kovin usein aika epäonnistuneita (ei sillä, että lompakkoni ohuuden kanssa olisin kohderyhmää). Ilmeisesti meillä on joku normi, että kattojen linjoja ei saa rikkoa, ja siksi näiden asuntojen ikkunat jäävät onnettomiksi ampuma-aukoiksi tai peräti pelkästään kattoikkunoiksi, joista ei korkeasta sijainnista huolimatta avaudu mitään näköaloja, ja asunnot pimeiksi kopeiksi, joissa on paljon hankalaa, matalaa tilaa. Jossain Pariisissa klassiset kattonäkymät muodostuvat päinvastoin siitä, että kattojen linjat on rikottu tosi kiinnostavaksi moninaisuudeksi. Meillä elää kovin vahvana sellainen yhdenmukaisen kasarmiarkkitehtuurin ihanne.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Muistaakseni KHO kävi muutama vuosi sitten paikanpäällä tutkimassa jonkun ullakkoprojektin suunniteltuja ikkunoita.

:roll:

Aivan järkyttävää kaikkien rahojen ja ajan haaskausta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23506
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Emmäänyt tiedä onko asia ihan noinkaan.

https://www.etuovi.com/kohde/21637265
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 15.11.2023 9:32
Vagabondo kirjoitti: 15.11.2023 9:22 ...näissä pienemmissä luksuskerrostaloissakin...
Kyllä mun mielestä koko ajan tehdään myös kiinnostavaa kamaa. Äkkiseltään tulee mieleen ainakin Steven Hollin kerrostalo Taivallahdessa, Lauttasaaren itärannan meren päälle jatkuvat talot, Kalasataman se pienvenesatamaksi kietoutuva kerrostalo, mahdollisesti Niittykummun aika veistoksellinen torni, WeeGeen viereiset tähdenmuotoiset kerrostalot, ja osin pidän jopa Tapiolan uusimman osan viittauksista vanhoihin taskumattitaloihin. Ja se Ogelin retrotalo on ihan jees, ja oliko Kalliossakin jotain vastaavaa. Urheilupuiston aukio ravintoloineen on aika onnistunut, vaikka talot itsessään aika sieluttomia ovatkin. Keilaniemen-Otaniemen suunnitelmat ovat myös lupaavia, vaikka motariluokan liittymät vaivaavatkin. Tuusulantien kaupunkibulevardisuunnitelmat eivät ole hassumpia, mutta havainnekuvien ennustearvo todellisuudelle on perinteisesti aika heikko.
Sun listauksessa monikaan ei taida oikein mahtua tuohon pienen kerrostalon määritelmään, mutta just noi tähdenmuotoiset Tapiolassa on ihan hyvä esimerkki siitä ettei aina tarttis lähteä siitä kuutiosta liikkeelle. Ne lienee sillä rajalla, että voitaneen laskea vielä pieniksi.

Mä ymmärrän, että tiukan budjetin bulkkia pitää tehdä halvimman kautta, mutta kun lähdetään tarkoituksella tekemään luksusta, niin kyllä se pitäisi näkyä jo rakennuksen arkkitehtuurissa. Toki tää on köyhän kitinää, jolla ei tule koskaan olemaan niin paljon rahaa, että voisi laittaa 7 numeroisia summia seiniin kiinni. Mutta jos olisi, niin haluaisin ehdottomasti vastinetta rahalle myös arkkitehtuurisesti.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin