Espoon kauppalan kehittäminen

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.01.2023 9:30 Harrogate Town katsojakeskiarvo 3.357 (veikkausliiga 1.627)
Lisäksi just nimenomaan Hongalla on ollut perinteisesti Veikkausliigan heikoin katsojakeskiarvo, toissa kaudella näemmä 490. Onkohan siinäkin mukana omat juniorit? Tyhjä stadion olisi surkuhupaisa näky. https://www.iltalehti.fi/veikkausliiga/ ... 455e078674
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 30.01.2023 9:31 Koska onhan tässä se, että vaikka pidän stadionia vähän järjettömänä hankkeena, niin kyllä se juuri minun viihtyisyyttäni lisäisi, vaikka moni muu rahankäyttö olisi yleisesti ottaen fiksumpaa.
Käyn usein urheilupuistossa ja tietenkin stadion lisäisi puiston viihtisyyttä. Hintalappu vaan taitaa olla kova pelkästä viihtyisyydestä. Leppävaaran stadionkin on tosi komea kun siitä menee ohi. Ei siellä kyllä koskaan mitään tapahdu, mutta onhan se nyt hieno. Vermokin on hieno, vaikka on ihan älytön palatsi täysin marginaaliselle lajille.

Espoossa on Tampereen jälkeen uusin liigatason jäähalli. Toimikoon esimerkkinä pöhinän luomisesta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.01.2023 9:54 Espoossa on Tampereen jälkeen uusin liigatason jäähalli. Toimikoon esimerkkinä pöhinän luomisesta.
Ei se ehkä oikein toimi vertailukelpoisena esimerkkinä. Ihan ulos vilkaisemalla ymmärtää, että hallilla on Suomen oloissa ulkoilmastadionia paljon suurempi tapahtumapöhinäpotentiaali.

Stadionille on tosi vähän järkeviä puoltoargumentteja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

urpiainen kirjoitti: 30.01.2023 9:33 Lisäksi just nimenomaan Hongalla on ollut perinteisesti Veikkausliigan heikoin katsojakeskiarvo, toissa kaudella näemmä 490.
En yhtään ihmettele. Ei näy mediassa tai yhtään missään joukkue/tulevat ottelutapahtumat.


Vermolle nyt olisi mahdollisuus saada tapahtumia jos ei kaadu nimbyjen vastustukseen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 30.01.2023 10:00 Ei se ehkä oikein toimi vertailukelpoisena esimerkkinä. Ihan ulos vilkaisemalla ymmärtää, että hallilla on Suomen oloissa ulkoilmastadionia paljon suurempi tapahtumapöhinäpotentiaali.

Stadionille on tosi vähän järkeviä puoltoargumentteja.
Tuosta olen täysin samaa mieltä.

Mutta tältäkö se jalkapallostadionia suurempi pöhinä näyttää:
https://www.metroareena.fi/tapahtumat/
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.01.2023 10:06
urpiainen kirjoitti: 30.01.2023 10:00 Ei se ehkä oikein toimi vertailukelpoisena esimerkkinä. Ihan ulos vilkaisemalla ymmärtää, että hallilla on Suomen oloissa ulkoilmastadionia paljon suurempi tapahtumapöhinäpotentiaali.

Stadionille on tosi vähän järkeviä puoltoargumentteja.
Tuosta olen täysin samaa mieltä.

Mutta tältäkö se jalkapallostadionia suurempi pöhinä näyttää:
https://www.metroareena.fi/tapahtumat/
Nimenomaan. Kun hallillakin on tuo tilanne, vaikea nähdä ulkostadionia tapahtumaväen mekkana.

Edit. Seppo on asian ytimessä. Tärkeintä on lähteminen. https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000009355567.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Espoon muuttotappio tulee olemaan hirmuinen, jos areena-asioita ei saada kuntoon.

Nämä oman elämänsä Sepot jaksavat aina ällistyttää kauppaamalla asuntonsa mukana koko irtaimistoa. Luuleeko Seppo omistavansa kovinkin paljon rahanarvoista kamaa? Eiköhän se mene vaivannäkö huomioiden aika lailla nollaan tuo Sepon irtaimiston hinta. Mutta ei Sepo sitä irtaimistoa kaupan päälle anna, joku 10.000€ olisi Sepon mielestä sopiva lisähinta valmiista sisustuksesta.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Vagabondo kirjoitti: 30.01.2023 8:56Mä oon vielä korona lock downissa enkä lähde mihinkään yleisötapahtumiin tai ylipäätään mihinkään missä on ihmisiä :paavi:

En ole muuten saanut minkäänlaista kontaktia tähän Kiekko-Espoon uuteen tulemiseen, vaikka arvostan vanhan brändin paluuta. Liittyy varmaan siihen, että kotimaan kiekkoilu ei tällä hetkellä kiinnosta yhtään. Ei ole edes liigan sarjatilanteesta mitään käryä. Saati sitten jostain divarikiekosta.
Syntyperäisenä Tonttukumpulaisena allekirjoitan. Yhden pelin kävin katsomassa heti kun muuttivat Pohjois-Tapiolaan. Se riitti. Matinkylään mulla oli kausikortti.

Oilersin pelejä kävin suht säännöllisesti katsomassa, mutta koronan vuoksi sekin on jäänyt nyt kokonaan pois kuvioista.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Espoo noussee, kirjaimellisesti.

Kuva

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009529564.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Tuohan on Tampere-pastissi :paavi:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä en oikein ymmärrä, miksi ne ei ole tekemässä mieluummin Kalasatama-pastissia. Mun mielestä esim. tämä asuintalon ja pienvenesataman yhdistelmä olisi tosi espoolainen (toki vaikka Kööpenhaminan Sydhavnen olisi vielä parempi malli, mutta liikaa ei voi vaatia suomalaiselta kaupunkisuunnittelulta):

Kuva
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 19.04.2023 14:58 Espoo noussee, kirjaimellisesti.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009529564.html
Saakohan keilaniemen rannasta enää asuinkäyttöön toimivaa aluetta? Ehkä olisi parempi jättää se toimistoerämaaksi ja keskittää asunnot kehän kannen päälle ja idemmäs?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No sen kannen päälle ei voi rakentaa, minkä lisäksi tunneli on tosi lyhyt, ja tunnelin molemmissa päissä on motariluokan liittymät suoja-alueineen. Eli se tunneliratkaisu lähtökohtaisesti pilasi T3-vision, joten sikäli joo asumisen voisi keskittää Kehän länsipuolelle Tapiolan yhteyteen, kun Keilaniemi on kuitenkin eristyksissä sen motariluokan hirvityksen takana (ja Länsiväyläkin huutaa vieressä). Mutta ihmiset tykkää asua merinäköalalla, eli jos nuo talot olisivat järkevämmän näköisiä, ihan hieno pieni alue siitä voisi tulla.

Edit. Jos tämä on vielä voimassa, Keilaranta 9 ja 11 (kartan #5) voivat olla siedettäviä:

Kuva
Viimeksi muokannut urpiainen, 19.04.2023 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 19.04.2023 15:18 Mun mielestä esim. tämä asuintalon ja pienvenesataman yhdistelmä olisi tosi espoolainen
Tuo terassitalo onkin ainoa rakennus koko alueella jolle voi taputtaa. Kulosaaren sillan eteläpuolen kaikki tummapintaiset talot voisi sitten räjäyttää saman tien ja aloittaa alusta paremmalla suunnitelmalla.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei edes yhtään pubia, että viitsisi mennä kävelemään tuon paikan ympäri.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 19.04.2023 15:36 No sen kannen päälle ei voi rakentaa, minkä lisäksi tunneli on tosi lyhyt, ja tunnelin molemmissa päissä on motariluokan liittymät suoja-alueineen.
Eihän sitä millilleen sen kannen kohdella tartte rakentaa. Tuossa kuvassakin 7 ja 8 on asuintorneja ja sijaitsevat just siinä "kannella". Oleellinen juttu on, että kannen ansiosta asuintaloja voi rakentaa kohtaan, joka muuten olisi liian lähellä kehää.

Lännempänä otsolahden rannalla olisi ihan hyvin tilaa. Sen kun lyö rahat kouraan noiden tonttien omistajalle ja purkaa matalat lättänät pois alta.

Alueen isoin ongelma asuinkäytössä on erittäin ankea rantaviiva idässä. Juu, ehkä se oma asuintalo on ihan vesirajassa, mutta siinä ympärillä oleva kävelymaasto on sitten ihan perseestä. Haluaisin nähdä alueella ratkaisun, jossa saataisiin servinniemen huikeat polut yhdistettyä saumattomalla viheralueella otsolahdenrantaan. Luultavasti tuo mahdollisuus kuitenkin sössitään.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.04.2023 16:14
urpiainen kirjoitti: 19.04.2023 15:36 No sen kannen päälle ei voi rakentaa, minkä lisäksi tunneli on tosi lyhyt, ja tunnelin molemmissa päissä on motariluokan liittymät suoja-alueineen.
Eihän sitä millilleen sen kannen kohdella tartte rakentaa. Tuossa kuvassakin 7 ja 8 on asuintorneja ja sijaitsevat just siinä "kannella". Oleellinen juttu on, että kannen ansiosta asuintaloja voi rakentaa kohtaan, joka muuten olisi liian lähellä kehää.

Lännempänä otsolahden rannalla olisi ihan hyvin tilaa. Sen kun lyö rahat kouraan noiden tonttien omistajalle ja purkaa matalat lättänät pois alta.

Alueen isoin ongelma asuinkäytössä on erittäin ankea rantaviiva idässä. Juu, ehkä se oma asuintalo on ihan vesirajassa, mutta siinä ympärillä oleva kävelymaasto on sitten ihan perseestä. Haluaisin nähdä alueella ratkaisun, jossa saataisiin servinniemen huikeat polut yhdistettyä saumattomalla viheralueella otsolahdenrantaan. Luultavasti tuo mahdollisuus kuitenkin sössitään.
Joo, harmi, että tunneli on niin lyhyt, että motariliittymät meteleineen ja suoja-alueineen on kuitenkin niiden talojen pihassa. Mut voihan se toimia. Mä olen muuten paljon optimistisempi niiden rantojen suhteen. Kehä I:n sisällä ranta saakin olla kunnolla pengerretty, kivinen paseo maritimo, eikä sellaista hyttysiä kuhisevaa kaislikko-pusikkoa kuin Servinniemessä, jossa viihtyvät lähinnä jotkut lintubongarit. Ilmansuunta on toki väärä, ilta-aurinko olisi parempi. (Ja tietty ne huutavat motarit, mut onhan se Espoota.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Hahmotat nyt alueen vähän pieleen. Tunneli loppuu tuohon liikenneympyrän kohdalla kohteen 4 kohdalle. 7, 8 ja 21 ovat tukevasti kannen kohdalla. Kannen länsipuolella 7:n kohdalla on myös tilaa rakentaa vaikka mimmoinen jättiläistorni. Nyt siinä on parkkipaikka.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 19.04.2023 16:27 Mä olen muuten paljon optimistisempi niiden rantojen suhteen. Kehä I:n sisällä ranta saakin olla kunnolla pengerretty, kivinen paseo maritimo, eikä sellaista hyttysiä kuhisevaa kaislikko-pusikkoa kuin Servinniemessä, jossa viihtyvät lähinnä jotkut lintubongarit.
Ootko koskaan kulkenut läpi tuota keilaniemen rantaviivaa? Raaden hampaalta laguunille reitti on todella ankea. Viivasuoraa satama-altaan reunaa ilman mitään mielenkiintoisia piirteitä. Kansi pelastaa tilanteen, jos tuossa kohtaa pystyy luontevasti siirtymään otsolahden puolelle. Karhusaari olisi muutenkin umpikuja.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Oon mä joo. Onhan se vähän tylsä, mutta samalla voisi parantaa kun muutenkin rakennetaan. Servinniemen rantaviivaa sen sijaan en ole kulkenut, kun ei sinne pääse lähellekään ilman jotain raivaussahaa tai viidakkoveistä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.kaupunkikeskustat.fi/2023/0 ... palkinnon/

Onkohan tämä joku vitsi: "Heikintori ja Tapiontori kytkeytyvät tasapainoisesti Ainoan kauppakeskukseen uusine asuintaloineen." Heikintori varsinkin, mutta pitkälti myös Tapiontori, eivät kytkeydy yhtään mihinkään vaan ovat alennustilaisia slummeja, joissa ei ole edes goottilaisen kummitustalon charmia, vaan pelkkää ankeutta. Nimenomaan tämä kytkeminen on toistaiseksi epäonnistunut aika täysin, vaikka Tapiontori voisi olla hieno alusta vaikka mille toiminnalle. Eritoten, kun puutarhakaupungin uusi keskusta on toteutettu ikkunattomana, paikattomana ja sieluttomana ostoskeskuskompleksi-sokkelona.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Pakko olla. Heikintori pitäisi ehdottomasti raivata rumentamasta Tapiolan keskustaa. Kauppapaikkanahan se on vajonnut kirpputorien pohjaluokkaan. Sillä tuloluokalla se ei enää ikinä nouse kukoistukseen. Pois vaan ja asuntoja tilalle. Alakertaan voidaan jättää liiketilaa.

Tapiontorissa on ehkä säilyttämisen arvoista 70-luvun estetiikkaa, mutta aika massiivisen remontin sekin kaipaisi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tapiontoria sentään kunnostetaan eli pidetään yllä ja tyhjää liiketilaakaan ei näytä olevan.

Heikintori tosiaan pitäisi saneerata dynamiitilla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Tapiontori on sellainen sisäänpäin kääntynyt umpinainen pussi, jonka läpi ei ole luonnollista tarvetta kulkea läpi. Ainoan ja kulttuurikeskuksen välinen ihmisvirta valuu tuosta ohi, koska pussissa pyörähtäminen ei ole luontevaa.

Heikintorin alueen kehittäminen voisi herättää tapiontorin henkiin, koska silloin osa ihmisvirrasta voisi kääntyä kulkemaan reittiä heikintori-tapiontori-ainoa/kulttuurikeskus.

Monesti menestyksekkäine kävelyalueiden tunnuspiirre on, että niiden pääreiteiltä ei pääse ainakaan helposti tai ilmiselvästi oikaisemaan minnekään. Eli ihmisvirta ohjataan tietyille pääreiteille, joiden varrelle sitten syntyy palveluja, jotka taas houkuttelevat ihmiset kävelemään tuota pääreittiä lisää. Esim. Amsterdamin Kalverstraat muistuttaa ostoskeskusta ilman kattoa: https://www.google.com/maps/@52.3698936 ... 384!8i8192

Tapiolassa ihmisvirtoja sääntelee pitkälti joukkoliikenne ja ainoan parkki. Ainakin toinen pää alkaa noista pisteistä ja usein reitin molemmat päät ovat noissa pisteissä. Pyöräilyäkin on hieman ja siinä ainoan edustan hyvä pyöräparkki on se keskuspiste, vaikka jossain piilossa maan alla on se hieno pyörähalli. Nyt luontaiset kulkureitit ovat jotenkin hukassa ja siksi jopa vanhan ainoan liikkeet ovat kusessa. Myös uuden ainoan länsipää on surkeaa aluetta, koska läntinen sisäänkäynti ei oikeastaan johda mihinkään. Tapiolan pelastaisi parhaiten yhtenäinen ja viihtyisä rengasreitti: uusi ainoa - vanha ainoa - tapiolan tori - heikin tori - uuden ainoan länsiovi. Tuosta sitten poikkeamat kulttuuritalolle ja mahdollisesti uimahallille. Nyt tuon reitin varret ovat pitkälti vajaasti rakennettua, rumaa ja ränsistynyttä. Oma ehdoton suosikkini on tämä kohta, jossa on ainoan länsiovelle johtava peltitunneli ja metroon johtava betornikanjoni: https://www.google.com/maps/@60.1753951 ... 3456?hl=fi
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Espoon kauppalan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mä luulen, että olen ihan samaa mieltä. Mä eksyn Tapiontorille lähinnä sillon, kun joku mun nettipaketti on uudelleenohjattu Heikintorin pakettiautomaatteihin, ja kuljen Tapiontorin kautta matkallani Ainoasta Heikintorille ja takaisin.

Mä jotenkin pidän siitä Tapiontorin atriumpihamaisesta tunnelmasta. Jos se olisi siisti ja vaikka jotain kahvilatapaista myyntiä ulkopöydille ja penkeille, niin aika ison osan vuodesta saattaisi siellä joitakin tyyppejä istuskellakin, ainakin jos olisi sen luontevan rengasreitin varrella.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin