Espoon kauppalan kehittäminen
-
- Kitisijä
Re: Espoon kauppalan kehittäminen
Mä ajattelen tämän niin, että espoolaiset ovat demokraattisesti valinneet päättäjät, jotka sitten katsovat, että tarvitaan uusi potkupallostadion.
Itse olen eri mieltä, mutta tällaista tämä demokratia on. Vaalit ovat tulossa.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Tapiolan uimahallihan ei sinänsä ole rahasta kiinni, vaan ongelma on ettei sitä saa korvata järkevästi räjäyttämällä vanha paska taivaan tuuliin. Ei tuo betoni niin harvinaista ole etteikö siihen pystyisi uudisrakentamaan samannäköisen tilalle, jos alueen arkkitehtuuri halutaan muuttumattomana säilyttää. Mutta siis ihan eri asia.sivustahuutaja kirjoitti: 11.03.2025 10:06 ^
Ihan tosissani olen. Urheilupuisto on hieno kokonaisuus, siellä yhdistyvät urheilijoiden ja harrastajien tarpeet hienolla tavalla. Espoo on kuitenkin velkainen kaupunki, enkä oikein näe miksi urheilupuiston tarvittaisiin isompi katsomo. Tapiolan uimahalli palvelisi paljon paremmin kansalaisten tarpeita kuin tyhjä katsomo.
Mutta siihen miksi palloiluhallit ja jäähallit pitää rakentaa yhteiskunnan rahoilla, vastaus on ihan selkeä. Meidän pohjoismainen hyvinvointivaltio on rakennettu niin, että rahat kiertää yhteishallinnon kautta ja kaikki toimii tukemalla. Näin ollen myös tälläiset hallihankkeet niin kauan kuin meillä on nykyisen kaltainen hallinto- ja verotusjärjestelmä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
^
Tällä velanotolla kaikki puuhastelu pitää lopettaa. Mutta mennään nyt tällä kunnes IMF puuttuu peliin.
Tällä velanotolla kaikki puuhastelu pitää lopettaa. Mutta mennään nyt tällä kunnes IMF puuttuu peliin.
-
- Kitisijä
Mielummin joku potkupallohalli, jolla on kuitenkin käyttäjiä, kuin joku ooppera jolla ei ole käyttäjiä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
Joo, ymmärrän tämän ajatuksen. Mutta just epäkaupunki Espoossa tämä on toiminut aiemmin aika huonosti, vaikka erilaiset eksentriset massimiehet ovat syytäneet aika lailla rahaa jääkiekkoon ja jalkapalloon. Toki Espoossa alkaa olla aika lailla ihan oikeita syntyperäisiä espoolaisia, kaikki eivät enää ole muualta edes identiteettinsä näkökulmasta. Lisäksi Honka taitaa olla aika merkittävä junioriseura, mikä ehkä tukee asiaa, vaikka tosiaan tällä hetkellä pelaakin siellä nelostasolla.Ylermi Ylihankala kirjoitti: 11.03.2025 9:55 Näissä stadionhankkeissa, mitä esim Tampereella on ollut viime vuosina peräti kolme, on isoin ajatus lajin ja ykkösjoukkueen nostaminen ja ennenkaikkea saada vetovoimatekijöitä asiassa. Eli yleisökapasiteetin ja puitteiden kohentuminen luo positiivista pöhinää jo etukäteenkin lajin ympärille, jolloin sponsorit, yleisö ja pelaajat kiinnostuvat. Toimiva resepti mielestäni.
Mä suhtaudun kyllä aika suurella varauksella suomalaiseen seurajalkapalloon busineksena ja suuren mittakaavan kansalaiselämyksenä, erityisesti Espoossa. Toivottavasti olen väärässä, mutta Sivustahuutajan tapaan käyttäisin mielelläni ainakin julkisia varoja (en tosin muista, onko tässä tarkoitus luvittaa vai myös osallistua kuluihin) pikemminkin kapunkilaisten omia liikkumistarpeita tukevaan infraan (kuten just se uimahalli) kuin tällaisiin toisten businesta palveleviin, lähtökohtaisesti liputtomalta yleisöltä suljettuihin ulkoilma-areenoihin sun muihin kaupunkimonumentteihin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Mä en saa ollenkaan kiinni tämän suhtautumisen rationaliteetista. Jonkunlainen Soini-tyyppinen kansa on puhunut, pulinat pois -linja? Ei liberaalissa demokratiassa kansalaisten poliittisen osallistumisen ja kansalaisyhteiskunnan poliittisen toiminnan ole tarkoituskaan rajoittua pelkkään äänestämiseen, vaan jatkuvaan dialogiin, keskusteluun, kritiikkiin, perusteiden vaatimiseen, toiminnan seuraamiseen ja ties mihin. Pulina on hyväksi.James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2025 10:17 Mä ajattelen tämän niin, että espoolaiset ovat demokraattisesti valinneet päättäjät, jotka sitten katsovat, että tarvitaan uusi potkupallostadion.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
Tämän ajattelumallin on tarkoitus lohduttaa mua itseäni. Siis jonkilaista ataraksian tavoittelua. Ts. ajattelen, että espoolaisten enemmistö ilmeisesti tätä haluaa. En halua rajoittaa muiden pulinointia.urpiainen kirjoitti: 11.03.2025 10:47Mä en saa ollenkaan kiinni tämän suhtautumisen rationaliteetista. Jonkunlainen Soini-tyyppinen kansa on puhunut, pulinat pois -linja? Ei liberaalissa demokratiassa kansalaisten poliittisen osallistumisen ja kansalaisyhteiskunnan poliittisen toiminnan ole tarkoituskaan rajoittua pelkkään äänestämiseen, vaan jatkuvaan dialogiin, keskusteluun, kritiikkiin, perusteiden vaatimiseen, toiminnan seuraamiseen ja ties mihin. Pulina on hyväksi.James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2025 10:17 Mä ajattelen tämän niin, että espoolaiset ovat demokraattisesti valinneet päättäjät, jotka sitten katsovat, että tarvitaan uusi potkupallostadion.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 11.03.2025 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing dramatic happens at the tipping point. That just means Amoc is then doomed and it will slowly die, but that process could take 50 to 100 years.
-
- Kitisijä
Mua ei juuri lohduta ajatus siitä, että suuri osa lähimmäisistäni näyttäisi olevan vähän hölmöjä (tää nyt ei ehkä ihan kohdistu tähän jalkapallostadion-keissiin, vaan yleisemmin poliittiseen tilanteeseemme).James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2025 10:51 Tämän ajattelumallin on tarkoitus lohduttaa mua itseäni. Ts. ajattelen, että espoolaisten enemmistö ilmeisesti tätä haluaa.
-
- Kitisijä
Suosittelen ataraksiaa.urpiainen kirjoitti: 11.03.2025 10:56Mua ei juuri lohduta ajatus siitä, että suuri osa lähimmäisistäni näyttäisi olevan vähän hölmöjä (tää nyt ei ehkä ihan kohdistu tähän jalkapallostadion-keissiin, vaan yleisemmin poliittiseen tilanteeseemme).James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2025 10:51 Tämän ajattelumallin on tarkoitus lohduttaa mua itseäni. Ts. ajattelen, että espoolaisten enemmistö ilmeisesti tätä haluaa.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Sulla näyttää olevan vaikeuksia elämän realiteettien kanssaurpiainen kirjoitti: 11.03.2025 10:56 Mua ei juuri lohduta ajatus siitä, että suuri osa lähimmäisistäni näyttäisi olevan vähän hölmöjä (tää nyt ei ehkä ihan kohdistu tähän jalkapallostadion-keissiin, vaan yleisemmin poliittiseen tilanteeseemme).

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
-
- Kitisijä
Oopperan katsomot ovat aika täynnä. Enemmän siellä käy porukkaa kuin potkupallokentän laidalla. Palkattuja esiintyjiäkin on oooperassa yhtä aikaa enemmän kuin jalkapallossa.Bluntly kirjoitti: 11.03.2025 10:39 Mielummin joku potkupallohalli, jolla on kuitenkin käyttäjiä, kuin joku ooppera jolla ei ole käyttäjiä.
Tietenkin ooppeassa pitäisi jokaisen käydä omilla rahoillaa, ihan kuten jalkapallomatsissakin.
-
- Kitisijä
James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2025 10:59Suosittelen ataraksiaa.urpiainen kirjoitti: 11.03.2025 10:56Mua ei juuri lohduta ajatus siitä, että suuri osa lähimmäisistäni näyttäisi olevan vähän hölmöjä (tää nyt ei ehkä ihan kohdistu tähän jalkapallostadion-keissiin, vaan yleisemmin poliittiseen tilanteeseemme).James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2025 10:51 Tämän ajattelumallin on tarkoitus lohduttaa mua itseäni. Ts. ajattelen, että espoolaisten enemmistö ilmeisesti tätä haluaa.
Tämäkin on miusta outo reaktio. Vaikka käytin vastauksessani Daven lohdutuskieltä, oikeasti koen tarvitsevani tosi vähän lohdutusta. Koen esimrkiksi aika vieraana sen nykyisin suositun puheen, että poliitikkojen pitäisi luoda toivoa. Mun mielestä keskeistä olisi muodostaa mahdollisimman realistinen ja tarkka tilannekuva, ja sitten miettiä mitä voidaan tehdä ja minkälaisia kehityskuluja meillä on auki. Ja yksi osa tilannekuvaa on, että äänestäjäkunnasta aika iso osa näyttäisi olevan vähän hölmöjä ja äänestävän typerillä perusteilla typeriä päättäjiä. Kitinässä joskus kohtaa sotaveteraaniargumentin kääntöpuolen, jonka mukaan jostain asiasta tiukastikin argumentoiminen muka tarkoittaa, että (a) pitää asiaa maailman tärkeimpänä tai (b) suhtautuu asiaan tunteellisesti ja kiihkoisasti, jotenkin esim. suuttuen. Tämä on minusta tosia outoa.Vagabondo kirjoitti: 11.03.2025 11:04Sulla näyttää olevan vaikeuksia elämän realiteettien kanssaurpiainen kirjoitti: 11.03.2025 10:56 Mua ei juuri lohduta ajatus siitä, että suuri osa lähimmäisistäni näyttäisi olevan vähän hölmöjä (tää nyt ei ehkä ihan kohdistu tähän jalkapallostadion-keissiin, vaan yleisemmin poliittiseen tilanteeseemme).![]()
-
- Kitisijä
Futiskentällä on esityksiä kuukaudessa enemmän kuin oopperassa koko vuodessa. Osassa ei toki maksavia katsojia ollenkaan, ei kai jonnekkin nappulapeliin mitään maksa?
Mutta kun mietitään kuntalaisten harrastuspalveluna oopparassa areenalla on ammattilaisia -> ei lasketa, futiskentällä suurin osa on harrastajia -> lasketaan käyttäjiksi.
Ja vaikka potkupallokenttä tekisi nollatuloksen niin se on pirun paljon parempi kuin ooppera.
Mutta kun mietitään kuntalaisten harrastuspalveluna oopparassa areenalla on ammattilaisia -> ei lasketa, futiskentällä suurin osa on harrastajia -> lasketaan käyttäjiksi.
Ja vaikka potkupallokenttä tekisi nollatuloksen niin se on pirun paljon parempi kuin ooppera.
-
- Kitisijä
Selvennän vielä, että alkuperäisessä viestissäni en antanut ohjetta kenellekään muulle siitä, miten heidän tulee suhtautua asiaan (myöhemmin sorruin antamaan suosituksen, anteeksi). Kerroin vain, miten itse yritän selviytyä.urpiainen kirjoitti: 11.03.2025 11:26James Potkukelkka kirjoitti: 11.03.2025 10:59Suosittelen ataraksiaa.urpiainen kirjoitti: 11.03.2025 10:56
Mua ei juuri lohduta ajatus siitä, että suuri osa lähimmäisistäni näyttäisi olevan vähän hölmöjä (tää nyt ei ehkä ihan kohdistu tähän jalkapallostadion-keissiin, vaan yleisemmin poliittiseen tilanteeseemme).Tämäkin on miusta outo reaktio. Vaikka käytin vastauksessani Daven lohdutuskieltä, oikeasti koen tarvitsevani tosi vähän lohdutusta. Koen esimrkiksi aika vieraana sen nykyisin suositun puheen, että poliitikkojen pitäisi luoda toivoa. Mun mielestä keskeistä olisi muodostaa mahdollisimman realistinen ja tarkka tilannekuva, ja sitten miettiä mitä voidaan tehdä ja minkälaisia kehityskuluja meillä on auki. Ja yksi osa tilannekuvaa on, että äänestäjäkunnasta aika iso osa näyttäisi olevan vähän hölmöjä ja äänestävän typerillä perusteilla typeriä päättäjiä. Kitinässä joskus kohtaa sotaveteraaniargumentin kääntöpuolen, jonka mukaan jostain asiasta tiukastikin argumentoiminen muka tarkoittaa, että (a) pitää asiaa maailman tärkeimpänä tai (b) suhtautuu asiaan tunteellisesti ja kiihkoisasti, jotenkin esim. suuttuen. Tämä on minusta tosia outoa.Vagabondo kirjoitti: 11.03.2025 11:04Sulla näyttää olevan vaikeuksia elämän realiteettien kanssaurpiainen kirjoitti: 11.03.2025 10:56 Mua ei juuri lohduta ajatus siitä, että suuri osa lähimmäisistäni näyttäisi olevan vähän hölmöjä (tää nyt ei ehkä ihan kohdistu tähän jalkapallostadion-keissiin, vaan yleisemmin poliittiseen tilanteeseemme).![]()
-
- Kitisijä
^^
Kun paremmille urheilijoille rakennetaan palatsi, niin nappulat suljetaan monesti pois sieltä.
On tässä urheilupuiston hankkeessa paljon hyvääkin. Autopaikat on kannen alla ja kerrostaloja tulee sinne jättömaille.
Erittäin kallis hanke kuitenkin kyseessä. Töölön stadion oli nykyrahaksi muutettuna 30 meur ja Tapiolan hanke on 56 meur. Pysäköinti ja monitoimihalli tulevat tuon päälle, 17 ja 44 meur. Itse olisin rakentanut 30 meur stadionin ja sitten 30 miljoonalla lähiliikuntapaikkoja. Pääsisi nappulat omalla polkupyörällä harrastamaan sen sijaan, että kuskataan katumaasturilla.
Kun paremmille urheilijoille rakennetaan palatsi, niin nappulat suljetaan monesti pois sieltä.
On tässä urheilupuiston hankkeessa paljon hyvääkin. Autopaikat on kannen alla ja kerrostaloja tulee sinne jättömaille.
Erittäin kallis hanke kuitenkin kyseessä. Töölön stadion oli nykyrahaksi muutettuna 30 meur ja Tapiolan hanke on 56 meur. Pysäköinti ja monitoimihalli tulevat tuon päälle, 17 ja 44 meur. Itse olisin rakentanut 30 meur stadionin ja sitten 30 miljoonalla lähiliikuntapaikkoja. Pääsisi nappulat omalla polkupyörällä harrastamaan sen sijaan, että kuskataan katumaasturilla.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Jos vitsi on huono, se ei naurata

-
- Kitisijä
Espoossa?sivustahuutaja kirjoitti: 11.03.2025 11:45 Pääsisi nappulat omalla polkupyörällä harrastamaan sen sijaan, että kuskataan katumaasturilla.
-
- Kitisijä
^
En keksi, miksi kaupungin pitäisi veronmaksajien rahoilla tukea epäterveellisiä elintapoja. Jos liikuntapaikkoja ei löydy läheltä, niin omataoiminen liikkuminen on vaikeampaa.
Meillä on kasvatettu lapsi hyötyliikkujaksi. Polkupyörä on se nopein väline lähiseudulla, eikä meiltä heru kyytiä kuin erikoistapauksissa.
Joka aamu sitä näkee vanhempien kuskaavan lapsiaan kouluun matkan ollessa jotain alle 3 km. Todella säälittävää.
En keksi, miksi kaupungin pitäisi veronmaksajien rahoilla tukea epäterveellisiä elintapoja. Jos liikuntapaikkoja ei löydy läheltä, niin omataoiminen liikkuminen on vaikeampaa.
Meillä on kasvatettu lapsi hyötyliikkujaksi. Polkupyörä on se nopein väline lähiseudulla, eikä meiltä heru kyytiä kuin erikoistapauksissa.
Joka aamu sitä näkee vanhempien kuskaavan lapsiaan kouluun matkan ollessa jotain alle 3 km. Todella säälittävää.
-
- Kitinäaddikti
Lähdin urheiluehdokkaaksi teemalla rahat pois himmelistä ja huippu-urheilusta ja kohdennus liikuntaan 
Chauffeur & Concierge Service Helsinki
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
Olen ehdolla kunnallis- ja aluevaaleissa 2025 Espoossa
>>
Älä seiso rännässä, lataa Android- tai iOS-sovellus
Kaikki mielipiteeni ovat omiani.
Olen ehdolla kunnallis- ja aluevaaleissa 2025 Espoossa
-
- Kitisijä
Minkä puolueen listalla olet?Penix-lintu kirjoitti: 12.03.2025 0:14 Lähdin urheiluehdokkaaksi teemalla rahat pois himmelistä ja huippu-urheilusta ja kohdennus liikuntaan![]()
-
- Kitisijä
Haluan tähdentää, että minuahan ei sinänsä kiinnosta espoolaisten sielunmaisema tai identiteetti niinku yleisesti. Jos he ovat tyytyväisiä ollessaan lähiö vailla urheilullista identiteettiään, niin ihan fine. Sellainen huomio tähän liittyy, että jo vuosikymmeniä on puhuttu siitä, miksi Espoossa ei ole juuri pääsarjajoukkueita isoissa lajeissa eikä urheilukulttuuria ylipäätään ja että moni kokee tämän selvänä haittana kaupungin imogolle.
Tätä vasten uusien urheiluareenoiden rakentaminen on varmasti viisasta ja tarpeellista.
Tätä vasten uusien urheiluareenoiden rakentaminen on varmasti viisasta ja tarpeellista.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
-
- Kitisijä
^
Espoo on Helsingin lähiö, ihan kuten Vantaakin. En ymmärrä, miksi Espoosta ei voi ajaa autolla Töölöön, jos kerran voi ajaa Urheilupuistoon.
Espoo investoi liikuntaan suunnilleen saman määrän rahaa per asukas kuin Helsinki:
https://yle.fi/a/74-20140381
Liikuntaa kannattaa harrastaa itse, eikä mennä katsomoon muiden liikkumista katsomaan.
Espoo on Helsingin lähiö, ihan kuten Vantaakin. En ymmärrä, miksi Espoosta ei voi ajaa autolla Töölöön, jos kerran voi ajaa Urheilupuistoon.
Espoo investoi liikuntaan suunnilleen saman määrän rahaa per asukas kuin Helsinki:
https://yle.fi/a/74-20140381
Liikuntaa kannattaa harrastaa itse, eikä mennä katsomoon muiden liikkumista katsomaan.
-
- Kitisijä
Ilmeisesti kuitenkin espoolaisten enemmistö haluaa rahojaan laitettavan seiniin, jonka sisällä potkitaan palloa. Eiväthän he muuten olisi asiaa kannattavia päättäjiä valtaan äänestäneet.
Itse voisin kyllä äänestää ehdokasta, joka kannattaisi mahdollisimman alhaista kunnallisveroa ja kunnan palveluiden supistamista lakisääteiseen minimiin. Olisi helppo tehdä budjettia. Katsotaan mihin laki pakottaa. JOs ei pakota, niin ei budjetoida.
Jos Janne lupaat eo:n, niin saat ääneni.
Itse voisin kyllä äänestää ehdokasta, joka kannattaisi mahdollisimman alhaista kunnallisveroa ja kunnan palveluiden supistamista lakisääteiseen minimiin. Olisi helppo tehdä budjettia. Katsotaan mihin laki pakottaa. JOs ei pakota, niin ei budjetoida.
Jos Janne lupaat eo:n, niin saat ääneni.
-
- Kitinä VIP-jäsen
Mun mielestä kannattaa sekä että, joskin mä preferoin urheilun seuraamista televisiosta. Tai sitten jossain formaatissa netin syövereistä.sivustahuutaja kirjoitti: 12.03.2025 10:15 Liikuntaa kannattaa harrastaa itse, eikä mennä katsomoon muiden liikkumista katsomaan.
Kotimaiset palloilusarjat ei sinänsä kosketa mua enää nykyisin. Sori siitä, Kiekko-Espoo.
-
- Kitisijä
Mun mielestä musiikissa oleellista on soittaa pimeässä vessassa nokkahuilua itselleen välillä taputtaen, eikä ängetä jonkun Metallican konserttiin menettämään kuuloaistiaan.sivustahuutaja kirjoitti: 12.03.2025 10:15 Liikuntaa kannattaa harrastaa itse, eikä mennä katsomoon muiden liikkumista katsomaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.