VKO 36

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

VKO 36

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kävimme eilen uudella asunnolla ja yritimme sopeutua Tapiolaan ostamalla Stockalta (toki osuuskauppa nykyään oikeasti) viiriäisenmunia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2021 8:50 Kävimme eilen uudella asunnolla ja yritimme sopeutua Tapiolaan ostamalla Stockalta (toki osuuskauppa nykyään oikeasti) viiriäisenmunia.
Mahtavaa! Mä luulen, että Tapiola on hyvä siirtymävaihe. Vähän aikaa siellä harjoittelette ja keräätte kulttuurista pääomaa, ja sitten uran viime vuosiksi ja eläkepäiviksi oikeaan kaupunkiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pyysin välittäjää eilen ilmoittamaan myyjälle, että käytämme asuntokauppalain 4 luvun 29 § mukaista oikeutta ja kiellämme pankkia luovuttamasta talletusta myyjälle.

https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19 ... p446606384

Osaavatko kitinäjuristit neuvoa lonkalta, miten ilmoitus kannattaa pankille tehdä? Toki asia ehkä kenties mahdollisesti selviää soittamalla pankkiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2021 9:18 Pyysin välittäjää eilen ilmoittamaan myyjälle, että käytämme asuntokauppalain 4 luvun 29 § mukaista oikeutta ja kiellämme pankkia luovuttamasta talletusta myyjälle.

https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19 ... p446606384

Osaavatko kitinäjuristit neuvoa lonkalta, miten ilmoitus kannattaa pankille tehdä? Toki asia ehkä kenties mahdollisesti selviää soittamalla pankkiin.
Etkö sä ole vähän aikaisessa? Vai onko jo nähtävissä ettei korjaustyöt tule kuukaudessa valmiiksi?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 06.09.2021 9:28
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2021 9:18 Pyysin välittäjää eilen ilmoittamaan myyjälle, että käytämme asuntokauppalain 4 luvun 29 § mukaista oikeutta ja kiellämme pankkia luovuttamasta talletusta myyjälle.

https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19 ... p446606384

Osaavatko kitinäjuristit neuvoa lonkalta, miten ilmoitus kannattaa pankille tehdä? Toki asia ehkä kenties mahdollisesti selviää soittamalla pankkiin.
Etkö sä ole vähän aikaisessa? Vai onko jo nähtävissä ettei korjaustyöt tule kuukaudessa valmiiksi?
No mä ajattelin, että hyvä ilmoittaa ajoissa, että eivät vain ehdi nostaa rahoja ja tästä on se hyöty, että nyt tieto menee varmasti myyjälle. Eli varsinainen hyöty tulee tuosta myyjälle ilmoittamisesta. Tähän asti olemme asioineet vain rakentajan kanssa. Luulisin, että myyjä laittaa rakentajaan painetta.

Kyllähän ne varat sitten vapautetaan, jos kuukauden sisällä tulee valmista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18730
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja Niba »

O*n hyvä asua tavanomaisessa havumajassa, ei tavi varainsiirroista huolehtia, vuokranantaja muisteuttaa..
Kuulema Tapiolan puutarhakaupinki on vain muisto enää..
Kuulin juuri päivällä että kahden tutkinnon lakimiers ja Agromoni skippas ja heitti lusikan nurkkaan, ikävää mutta kun oli syntynyt -45 ihan luonnollista? :paavi:
Mutta Sahdilla satavuotiaaksi?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2021 9:31
So Hard kirjoitti: 06.09.2021 9:28
James Potkukelkka kirjoitti: 06.09.2021 9:18 Pyysin välittäjää eilen ilmoittamaan myyjälle, että käytämme asuntokauppalain 4 luvun 29 § mukaista oikeutta ja kiellämme pankkia luovuttamasta talletusta myyjälle.

https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19 ... p446606384

Osaavatko kitinäjuristit neuvoa lonkalta, miten ilmoitus kannattaa pankille tehdä? Toki asia ehkä kenties mahdollisesti selviää soittamalla pankkiin.
Etkö sä ole vähän aikaisessa? Vai onko jo nähtävissä ettei korjaustyöt tule kuukaudessa valmiiksi?
No mä ajattelin, että hyvä ilmoittaa ajoissa, että eivät vain ehdi nostaa rahoja ja tästä on se hyöty, että nyt tieto menee varmasti myyjälle. Eli varsinainen hyöty tulee tuosta myyjälle ilmoittamisesta. Tähän asti olemme asioineet vain rakentajan kanssa. Luulisin, että myyjä laittaa rakentajaan painetta.

Kyllähän ne varat sitten vapautetaan, jos kuukauden sisällä tulee valmista.
Yritin eilen hoitaa tätä asiaa ensin pankin kanssa puhelimitse tarkoituksena saada neuvoa, miten kyseinen määräys käytännössä tulee toteuttaa. Tunnin jonottamisen jälkeen asia ei ollut edennyt lainkaan. Virkailijalla oli ensin vaikeuksia ymmärtää, mistä on kyse ja sen jälkeen hän käänsi minut takaisin jonoon puolelle, jossa asiassa osattaisiin ehkä auttaa. Kääntö meni kuitenkin ensin takaisin jonon alkupäähän ja toisella kertaa siirto katkesi. Yritin myös saada kiinni asuntoyhtiön taloussuunnitelmassa allekirjoittajien joukossa olevaa kahta pankin virkailijaa, mutta sekään ei edennyt. Keskuksen mukaan ovat tavoitettavissa, mutta kumpikaan ei vastannut puhelimeen (ehkä mun numero on mustalla listalla :) ). Jätin soittopyynnön, mutta tähän hetkeen mennessä soittoa ei ole kuulunut. Edit: nyt tuli soitto. Kiitin ja kerroin, että asia on nyt hoidossa.

Koska totesin, että asia ei puhelimitse etene, lähdin pankkiin, jossa myyjän sulkutili on.

Siellä yllättävän pienen jonottamisen jälkeen pääsin virkalijan puheille. Hänkään ei luonnollisesti alkuun ymmärtänyt lainkaan, mistä on kyse. Tämä siitä huolimatta, että minulla oli mukana kopio kauppakirjasta, jossa kyseinen ehto mainitaan. Lopulta hän ymmärsi, jonka jälkeen hän totesi, että käy kysymässä esimieheltä neuvoa. Noin kymmenen minuutin kuluttua virkailija palasi ja kertoi, että tällaistä ei tapahdu koskaan ( :) ), mutta pystyi kuitenkin antamaan ohjeen. Eli tuon kirjoitetun määräyksen heille, jonka jälkeen he laittavat sen "taustaselvitykseen". Kysyin, onko mahdollista saada sitten pankilta kirjallinen kuittaus siitä, että ovat vastaanottaneet määräyksen. Hän kertoi sen onnistuvan.

Ajellessani kotiin pankista vaimo soitti ja kertoi, että rakentajalta oli tullut yksityiskohtainen lista asunnon virheiden korjaamisesta (yhteensä 15 kohtaa). Jokaista kohtaa oli kommentoitu sen suhteen, miten asia hoidetaan.

Saattaa olla, että oli hyödyksi pyytää välittäjää ilmoittamaan myyjälle, että aiomme jättää pankille eo kiellon. Tähän asti rakentajan vastaukset ovat olleet "hoidetaan"-tyylisiä.

Eo. takia en nyt toistaiseksi jätä määräystä.

Epilogi

Mielenkiintoista, että pankin mukaan ei siis "koskaan" käy niin, että ostaja käyttäisi asuntokauppalain mukaista ja kauppakirjassa mainittua oikeutta kieltää viimeisen maksuerän luovuttamisen myyjälle. Jos haluaisin 15 minuuttia kuuluisuudessa, ottaisin yhteyden iltapäivälehteen ja kertoisin, että asiasta voisi tehdä jutun. Mutta voi olla, että sen jälkeen mulle ei enää Suomessa myytäisi asuntoa...

Osaako kitinäraati sanoa, miksi ostajat eivät käytä heille lain mukaan kuuluvaa oikeutta? Oikea vastaus ei ainakaan ole, etteikö uusissa asuinnoissa olisi vikoja...
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Sä olet kyllä yksi mustanaamio. Mut kysymykseesi tarjoaisin ensikuulemalta kolmea vastauslinjaa.

1) Ihmiset eivät selvitä mitään, vaan kyselevät välittäjältä tms. miten nämä tavallisesti hoidetaan.
2) Asiat kuitenkin hoituvat suht hyvin vuositarkastuksessakin.
3) Moni pelkää sua enemmän rähinöinnin aiheuttavan yllättäviä kuluja ja merkittävää vaivannäköä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18730
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja Niba »

En tiedä mutta luin sellaista että rakennuttajan vastuu on 10 vuotta rakennusvirheistä?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 10:41 Sä olet kyllä yksi mustanaamio. Mut kysymykseesi tarjoaisin ensikuulemalta kolmea vastauslinjaa.

1) Ihmiset eivät selvitä mitään, vaan kyselevät välittäjältä tms. miten nämä tavallisesti hoidetaan.
2) Asiat kuitenkin hoituvat suht hyvin vuositarkastuksessakin.
3) Moni pelkää sua enemmän rähinöinnin aiheuttavan yllättäviä kuluja ja merkittävää vaivannäköä.
Juu. Mä olen ehkä outo (?) siinä, että tämän kaltainen oikeuksistani kiinni pitäminen ei ole mulle lainkaan mitenkään raskasta, vaan tämä päin vastoin tuo mulle iloa. Tiedän toki, että jos menisin siihen, että kieltäisin rahojen luovutuksen, myyjä laittaisi juristit asialle. Siinä vaiheessa toki harkitsisin, mitä tehdä, mutta jos olisin edelleen tyytymätön, hankkisin itselleni asuntokauppariitoihin erikoistuneen juristin ja veisin asiaa eteenpäin aivan kansalaistaidon oppituntina ja ilolla. Kuten sanoin, mulla on kuitenkin vakuutus, joka kattaisi juristin palkkiot 10 kiloon saakka (15% omavastuulla). Toki jos juristi neuvoisi toisin, noudattaisin hänen ohjettaan.

Mutta nyt näyttää siltä, että asia ratkeaa.

Asunnon puutteista olohuoneen seinän uudelleen maalaus on sen kaltainen, että se on parempi tehdä ennen muuttoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Niba kirjoitti: 08.09.2021 10:45 En tiedä mutta luin sellaista että rakennuttajan vastuu on 10 vuotta rakennusvirheistä?
Näin ymmärtääkseni on. Mutta asunnon omistajan tulee myös reklamoida ajoissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Sit kans auttaa, jos se rakentanut firma on olemassa vielä 10 vuoden kuluttua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 08.09.2021 11:07 ^ Sit kans auttaa, jos se rakentanut firma on olemassa vielä 10 vuoden kuluttua.
Juu. Hyvän tavan mukaistahan on, että firma on silloin konkursissa :)

RS-kohteissa on joku suoja konkan varalta, mutta en tiedä, miten hyvin se käytännössä toimii..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18730
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja Niba »

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/1234248
Tilanne varmaan parantunut? Talouden aallot käy silleen että keskimäärin 11 vuoden välein on laskusuhdanne ja konkurssiaalto?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja annepa »

James Potkukelkka kirjoitti:

Juu. Mä olen ehkä outo (?) siinä, että tämän kaltainen oikeuksistani kiinni pitäminen ei ole mulle lainkaan mitenkään raskasta, vaan tämä päin vastoin tuo mulle iloa.
Olet outo mutta et ole ainoa. Ymmärrän tuon tosi hyvin ja minä teen samoin. Tosin asia ei tuo mulle iloa vaan itsestäänselvien asioiden jankkaaminen lähinnä vituttaa, mutta en saatana anna periksi.

Tähän muuten vaikuttaa se, että monet ihmiset ei lue sopimuksiaan. Minä luen. Aina. Ja jos en ymmärrä jotain kohtaa, kysyn ja jopa olen pyytänyt määrämuotoiseen sopimukseen tekstimuutoksia.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja So Hard »

annepa kirjoitti: 09.09.2021 21:04Tähän muuten vaikuttaa se, että monet ihmiset ei lue sopimuksiaan. Minä luen. Aina. Ja jos en ymmärrä jotain kohtaa, kysyn ja jopa olen pyytänyt määrämuotoiseen sopimukseen tekstimuutoksia.
Toi on aika tavallinen insinöörivika. Ei ymmärretä, ettei ne määrämuotoiset ole mitään neuvottelukysymyksiä.
Universaali disclaimer.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja annepa »

So Hard kirjoitti: 09.09.2021 22:53
annepa kirjoitti: 09.09.2021 21:04Tähän muuten vaikuttaa se, että monet ihmiset ei lue sopimuksiaan. Minä luen. Aina. Ja jos en ymmärrä jotain kohtaa, kysyn ja jopa olen pyytänyt määrämuotoiseen sopimukseen tekstimuutoksia.
Toi on aika tavallinen insinöörivika. Ei ymmärretä, ettei ne määrämuotoiset ole mitään neuvottelukysymyksiä.
Ai. No tähän mennessä ovat olleet ja olen saanut haluamani lisäykset. En katso viaksi sitä, että ajan omia etujani, mutta vastapuoli niin tietysti tekee. Ihan ymmärrettävää.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Suolakaivoksella!
Anekdoottina eiliseltä, reenautin tytärtäni takapihalla ja itsellä nappikset pitkästä aikaa jalassa. Koska mulla ei edes ole turffeja, pidän ryleensä eenatessa jaloissa miellyttävämpiä lenkkereita. Opettaessani kikkaa onnistuin osumaan toisen jalan nappiksella suoraan sääriluuhun ja saamaan rotevan avovekin sääriluun kohdalle, joka vieläkin jomottaa. Tilannehan oli viaton kuin ensilumi, mutta pehmeä nurmi ja pyörälenkin väsyttämät jalat ehkä edesauttoivat seuraamusta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Kerberos I
Kitinän uhri
Viestit: 546
Liittynyt: 21.04.2021 14:43
Paikkakunta: Savvoo hilij.. no ei vatussa!

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja Kerberos I »

Laiska lauantai menossa, en ole jaksanut pakollisten kotihommien lisäksi yhtään mitään. Väsyttää vietävästi, ja vielä pitää lasten takia puolitoista tuntia pysyä hereillä. Tuntuu maratonilta...

Tämä päivä on ollut omiaan syntyjen syvien miettimisessä. Mitä tahdon vielä elämältä, mitä kokemuksia, millaisen suunnan, mitä en halua kokea jne. Valaisevaa, mutta uuvuttavaa. Kun saisin kasvatettua noi kolme lasta hienoiksi aikuisiksi, siinä yksi tavoite. Ja odotan kuin kuuta nousevaa, että pieninkin on sen ikäinen että voisin huoletta mennä lenkille tai salille silloin kun haluan, eikä tarvitsisi olla lastenhoitojärjestelyitä. Noh, aika aikaansa...
"Ainoa todellinen viisaus on tieto siitä, että et tiedä yhtään mitään." - Sokrates
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25343
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

TPK!

Hiljaiselta näyttää päivä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Muutama projekti huutaa tekemistä. Ihan kohta aloitan...aloitan....aloitan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14925
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Taas olis tyttären futisturnausreissu Helsinkiin. Pari joukkuekaveria mukaan, kun ei ole bussia erikseen. On erityisen hienoa, kun joukkue voittaa oman ikäiset Suomessa noin aina, ja tytär pääsee tästä osalliseksi. Kohta tunteroisen kävelylenkki ja ratin taakse. Tykit jalkaan ja toppatakki ylle perillä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2767
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Siivosin klo 9-18, "raivolla" (imurointi, moppaus, muiden pintojen puhdistaminen, tavaroitten järjestelyä laatikoihin ja kaappiin, pesuhuoneen kaakelien välien jynssäystä, etc.

Meniköhän väärään ketjuun Paskanjauhannassa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4269
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Google mapsissa on Cumbre Vieja tulivuoren päällä punainen huutomerkki. Toivottavasti ulkoilijat huomaavat tämän, eivätkä astu laavaan.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: VKO 36

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Aika näyttävää settiä.

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin