Ilmastonmuutos

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 17.07.2023 18:23 Denialistit ovat nykyään kai (?) tosi vähissä. He haluavat heitä kutsuttavan realisteiksi. Eli realismia on hakea tietonsa "vaihtoehtoisista lähteistä" ja vastustaa tieteellistä konsensusta. Asia selvä. :roll:
Juu, en ole denialisteja nähnyt somessa tai perinteisessä mediassa pitkään aikaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.07.2023 18:28
Homeboy65 kirjoitti: 17.07.2023 18:23 Denialistit ovat nykyään kai (?) tosi vähissä. He haluavat heitä kutsuttavan realisteiksi. Eli realismia on hakea tietonsa "vaihtoehtoisista lähteistä" ja vastustaa tieteellistä konsensusta. Asia selvä. :roll:
Juu, en ole denialisteja nähnyt somessa tai perinteisessä mediassa pitkään aikaan.
Kelpaisiko tämä viime viikkoina ihmetelty nykyisen ilmatieteenlaitoksen vastuuministerin kanta vuodelta 2021?
Lulu Ranne kirjoitti:emme IPCC:n propagandasta huolimatta kykene erottamaan ihmisen vaikutusta ilmaston luontaisesta vaihtelusta
Kuulostaa yksiselitteiseltä tieteen kiellolta minun korvaani.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.07.2023 18:28 Juu, en ole denialisteja nähnyt somessa tai perinteisessä mediassa pitkään aikaan.
Korjataan tilanne, tosin en osaa sanoa kutsutaanko Simo Ruohoa denialistiksi, koska ei kiellä ihmisen vaikutusta.Kieltää kuitenkin ilmastokriisin, ilmastohätätilan, ilmastokatastrofin ja ilmastohelvetin. Kyseessä on suomalaisessa koulussa toimiva opettaja, joten kaikkien huolestuneiden kannattaa katsoa alla oleva video.

Simo Ruoho: Ilmastonmuutoksen opetus kouluissa
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 17.07.2023 19:33
James Potkukelkka kirjoitti: 17.07.2023 18:28
Homeboy65 kirjoitti: 17.07.2023 18:23 Denialistit ovat nykyään kai (?) tosi vähissä. He haluavat heitä kutsuttavan realisteiksi. Eli realismia on hakea tietonsa "vaihtoehtoisista lähteistä" ja vastustaa tieteellistä konsensusta. Asia selvä. :roll:
Juu, en ole denialisteja nähnyt somessa tai perinteisessä mediassa pitkään aikaan.
Kelpaisiko tämä viime viikkoina ihmetelty nykyisen ilmatieteenlaitoksen vastuuministerin kanta vuodelta 2021?
Lulu Ranne kirjoitti:emme IPCC:n propagandasta huolimatta kykene erottamaan ihmisen vaikutusta ilmaston luontaisesta vaihtelusta
Kuulostaa yksiselitteiseltä tieteen kiellolta minun korvaani.
:shock:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aiemmin aina harmittelin, miksi esi-isät tyhmyyksissään kääntyivät Volgan mutkasta lähtiessään väärään suuntaan. Kesät kylmiä jne.

Mutta nyt olen alkanut ajatella, että onhan se perinteinen suomalainen kesäsää kuitenkin parempi kuin se, mitä Etelä-Euroopassa nyt koetaan (toki tilanne nyt Etelä-Euroopassakin poikkeuksellinen).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2023 9:03 Mutta nyt olen alkanut ajatella, että onhan se perinteinen suomalainen kesäsää kuitenkin parempi kuin se, mitä Etelä-Euroopassa nyt koetaan (toki tilanne nyt Etelä-Euroopassakin poikkeuksellinen).
Mitä vikaa etelä-euroopan säässä? Meidän lomareissun aikaan päivälämpötilat 33-37C ja ihan leppoista oli. Euroopan puolella vaan pihtailevat ilmastointien kanssa. Jenkkilässä on työreissuilla ollut muutaman kerran yli 40C kelejä, eikä ne ole olleet mikään ongelma sikäläisten ilmastointijärjestelmien kanssa. Sisällä kuivaa ja viileää, niin hyvä nukkua, vaikka ulkona ilma kuumaa ja kosteaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 18.07.2023 9:26
James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2023 9:03 Mutta nyt olen alkanut ajatella, että onhan se perinteinen suomalainen kesäsää kuitenkin parempi kuin se, mitä Etelä-Euroopassa nyt koetaan (toki tilanne nyt Etelä-Euroopassakin poikkeuksellinen).
Mitä vikaa etelä-euroopan säässä? Meidän lomareissun aikaan päivälämpötilat 33-37C ja ihan leppoista oli. Euroopan puolella vaan pihtailevat ilmastointien kanssa. Jenkkilässä on työreissuilla ollut muutaman kerran yli 40C kelejä, eikä ne ole olleet mikään ongelma sikäläisten ilmastointijärjestelmien kanssa. Sisällä kuivaa ja viileää, niin hyvä nukkua, vaikka ulkona ilma kuumaa ja kosteaa.
Ulkona ei huvita pitkään olla, kun lämpötila ylittää 30 astetta. Jos puhutaan sisälämpötilasta, niin silloinhan on sama onko ulkona -30 vai +30.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2023 9:37 Ulkona ei huvita pitkään olla, kun lämpötila ylittää 30 astetta. Jos puhutaan sisälämpötilasta, niin silloinhan on sama onko ulkona -30 vai +30.
Yli 30C kelithän on just parhaita, kun varjossa on mukavan lämmintä ja vedessä tarkenee puljata vaikka koko päivän.

Nukkuminen on mulle ainoa ongelma hellekeleissä, kun sisälämpötila pyrkii turhan korkeaksi, mutta se hoituu ilmastoinnilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 18.07.2023 9:49
James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2023 9:37 Ulkona ei huvita pitkään olla, kun lämpötila ylittää 30 astetta. Jos puhutaan sisälämpötilasta, niin silloinhan on sama onko ulkona -30 vai +30.
Yli 30C kelithän on just parhaita, kun varjossa on mukavan lämmintä ja vedessä tarkenee puljata vaikka koko päivän.

Nukkuminen on mulle ainoa ongelma hellekeleissä, kun sisälämpötila pyrkii turhan korkeaksi, mutta se hoituu ilmastoinnilla.
Toki rannalla/altaalla paikallaan oleminen varjossa onnistuu, mutta ainakaan mulla mikään muu ulkona oleminen ei yli 30 asteen lämpötilassa pidempään onnistu.

Ajattelin tätä asiaa myös paikallisten näkökulmasta. Heidän pitäisi tehdä muutakin ulkona kuin maata varjon alla tai olla vedessä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Oma elämäntapani sisältää päivittäistä liikuntaa ja touhuamista, joten en näe lisäarvoa hellekeleillä. 20-24 raatia on optimi kesäkeli.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Golfbägiä ulkoiluttaessa max 25, sen jälkeen alkaa pahasti soijaa pukkaamaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2023 9:53 Toki rannalla/altaalla paikallaan oleminen varjossa onnistuu, mutta ainakaan mulla mikään muu ulkona oleminen ei yli 30 asteen lämpötilassa pidempään onnistu.
Mulla onnistuu :ohyeah:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Hieno homma!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ei kestä kauan ennen kuin perussuomalaistenkin ilmastonmuutosasenteet muuttuu...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2023 11:50 Ei kestä kauan ennen kuin perussuomalaistenkin ilmastonmuutosasenteet muuttuu...
Tarkoitatko ilmastonmuutokseen uskomista (muuttuu) vai sitä, mitä pitäisi tehdä (ei muutu).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2023 12:05
Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2023 11:50 Ei kestä kauan ennen kuin perussuomalaistenkin ilmastonmuutosasenteet muuttuu...
Tarkoitatko ilmastonmuutokseen uskomista (muuttuu) vai sitä, mitä pitäisi tehdä (ei muutu).
Mitä pitäisi tehdä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2023 12:13
James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2023 12:05
Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2023 11:50 Ei kestä kauan ennen kuin perussuomalaistenkin ilmastonmuutosasenteet muuttuu...
Tarkoitatko ilmastonmuutokseen uskomista (muuttuu) vai sitä, mitä pitäisi tehdä (ei muutu).
Mitä pitäisi tehdä.
En usko persujen kannan tuon suhteen muuttuvan. Miksi persuja kiinnostaisi, jos muualla on liian kuuma?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2023 12:13
James Potkukelkka kirjoitti: 18.07.2023 12:05
Homeboy65 kirjoitti: 18.07.2023 11:50 Ei kestä kauan ennen kuin perussuomalaistenkin ilmastonmuutosasenteet muuttuu...
Tarkoitatko ilmastonmuutokseen uskomista (muuttuu) vai sitä, mitä pitäisi tehdä (ei muutu).
Mitä pitäisi tehdä.
No tänään juuri oli uutinen, että turismiin pitäisi panostaa enemmän Suomessa. Lämpötila on nyt noussut 0,8 astetta esiteollisesta ajasta ja YK:n lukitsemaan 1,5 asteeseen päästään seuraavan sadan vuoden kuluessa (ehkä). Tuo tarkoittaa, että ilmastovyöhykkeet siirtyvät 200 kilometriä pohjoiseen eli Suomessa tulee miellyttävämmät kelit turisteille. Tervetuloa.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Aika hakea maataloustukea viininviljelyn!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bhven kirjoitti: 17.07.2023 20:10
James Potkukelkka kirjoitti: 17.07.2023 18:28 Juu, en ole denialisteja nähnyt somessa tai perinteisessä mediassa pitkään aikaan.
Korjataan tilanne, tosin en osaa sanoa kutsutaanko Simo Ruohoa denialistiksi, koska ei kiellä ihmisen vaikutusta.Kieltää kuitenkin ilmastokriisin, ilmastohätätilan, ilmastokatastrofin ja ilmastohelvetin. Kyseessä on suomalaisessa koulussa toimiva opettaja, joten kaikkien huolestuneiden kannattaa katsoa alla oleva video.

Simo Ruoho: Ilmastonmuutoksen opetus kouluissa
https: //www.youtube.com/watch?v=_HMeF5H_cow
Katsoin kärsivällisesti videon läpi. Sinänsä vaakuuttavalta kuulostavaa kerrontaa.

Eka tuska oli alkupuolella. Kukaan uskottava opettaja ei ole voinut olla kuulematta jääkauden jälkeisestä maannoususta. Olen tavallaan kuitenkin jäävi geologin poikana. Jää painoi maata satoja metrejä ja erityisesti merenkurkussa se nousee, sentin vuodessa. Ja kyllä sen näkee etelemässäkin vaikka omalla mökillä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Bhven »

nokkaelain kirjoitti: 19.07.2023 6:17
Katsoin kärsivällisesti videon läpi. Sinänsä vaakuuttavalta kuulostavaa kerrontaa.

Eka tuska oli alkupuolella. Kukaan uskottava opettaja ei ole voinut olla kuulematta jääkauden jälkeisestä maannoususta.
^ Omasta mielestäni huolestuttavinta on tieto siitä, että jokainen koulu päättää itse opetussisällöistään. Se on sitten arpapeliä osuuko omalle kohdalle uskottava opettaja vai hesaria lukeva ilmastouskovainen opettaja. Joku kertoikin taannoin, että oman lapsensa ala-asteella hiilidioksidi on pelkästään "ilmansaaste" eikä kasvien "ruokaa" ja koetehtävässä hiilidioksidi oli siten väärä vastaus. Oikeaksi vastaukseksi hiilidioksidi muuttuu kuulemma vasta yläasteella.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Bhven kirjoitti: 09.07.2023 9:46 Liittyy, tai ei liity mihinkään. Samana päivänä oli planeetan historian kuumin päivä kuulemma.

In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Järkevää olisi varautua tähänkin mahdollisuuteen. Esimerkiksi alkamalla pykäämään uutta ydinvoimalaa a.s.a.p.


Meriveden kierto on lähellä keikahdus­pistettä, väittää tuore tutkimus
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Epävarmuus tuossa on hyvin suuri. IPCC:n mukaan tod. näk. ei tällä vuosisadalla tapahdu. Mutta tietysti pienikin riski tuon suhteen on huolestuttava.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bhven kirjoitti: 19.07.2023 12:18
nokkaelain kirjoitti: 19.07.2023 6:17
Katsoin kärsivällisesti videon läpi. Sinänsä vaakuuttavalta kuulostavaa kerrontaa.

Eka tuska oli alkupuolella. Kukaan uskottava opettaja ei ole voinut olla kuulematta jääkauden jälkeisestä maannoususta.
^ Omasta mielestäni huolestuttavinta on tieto siitä, että jokainen koulu päättää itse opetussisällöistään. Se on sitten arpapeliä osuuko omalle kohdalle uskottava opettaja vai hesaria lukeva ilmastouskovainen opettaja. Joku kertoikin taannoin, että oman lapsensa ala-asteella hiilidioksidi on pelkästään "ilmansaaste" eikä kasvien "ruokaa" ja koetehtävässä hiilidioksidi oli siten väärä vastaus. Oikeaksi vastaukseksi hiilidioksidi muuttuu kuulemma vasta yläasteella.
Itseäni kuitenkin harmitta myös ko. opettajan autistinen suhtautuminen sanoihin. Ei ole kahta eri termiä "ilmastonmuutos".

Aikoinaan itselleni kvanttifysiikkaa opettanut proffa kertoi päivälehdissä julkaisevansa Naturessa artikkelin, joka kumoaa ilmastonmuutosteoriat. Kyse ei ole siitäkään, että asiasta kirjoittavat ihmiset eivät olisi (äärimmäisen) älykkäitä vaan vaaditaan laajempaa tutkimusta. Ja asemansa saaneet jäärät eivät halua yhteistyötä. Yliopistolla töissä ollessa (8,5v) näin välillä kuinka isoin energia meni riitelyyn tiedekunnan asioista - ei siis tieteestä vaan hallinnosta.
Vastaa Viestiin