Sivu 1/4

Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 10:28
Kirjoittaja Bluntly
Kaikenlaisen sukupuolittuneen tutkimuksen sijaan rahaa voitaisiin pistää oikeasti hyödylliseen tutkimukseen.

Oulussa kehitetään menetelmää, joka voisi mullistaa maailman energiatalouden

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 11:03
Kirjoittaja James Potkukelkka
Mielenkiintoinen juttu. Jos ideassa oikeasti on jotain potentiaalia, 10 miljoonaa perustutkimukseen on naurettavan pieni summa.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 11:07
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ epäilen, että tämä ei ole riittävän tehokas tapa tuottaa vetyä. Teholla tarkoitan tarvittavaa pinta-alaa. Vetytalous, jossa luontoa hävitetään entisestään vetykenttien alta ei kuulosta fiksulta.

Ydinvoimalla tuotettu vety on luultavasti fiksumpaa.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 11:12
Kirjoittaja Bluntly
sivustahuutaja kirjoitti: 19.10.2021 11:07Ydinvoimalla tuotettu vety on luultavasti fiksumpaa.
Niin paljon kuin ydinvoimaa kannatankin niin kun yhden atominhalkaisuvajan rakentaminen on ollut näinkin tuskallisen prosessin takana niin tuplaaminen...
Terästeollisuuden muuttaminen vetykäyttöiseksi lisäisi vedyn tarvetta noin 90 miljoonaa tonnia vuodessa. Maailman ydinvoimaloiden määrä pitäisi kaksinkertaistaa, jotta saataisiin riittävä määrä sähköä terästeollisuuden tarpeisiin.
Plus kaikki muu kasvava sähkön tarve.
– Ei tule tapahtumaan, sanoo Huttula.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 11:51
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ kannattaako terästehtaita käyttää vedyllä, jos niitä voidaan pyörittää suoraan sähköllä?

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 12:06
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vetyä käytetään pelkistämiseen (hiilen korvaajana).

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 12:12
Kirjoittaja James Potkukelkka

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 12:53
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ veikkaisin hiilen korvaamisen kemiallisissa rraktioissa olevan siellä kannattavuuskäyrän toisessa päässä. Tästä syystä tarvitsemme nopeasti globaalin päästökaupan. Kohdistetaan pääsöjen leikkaukset sinne, missä ne on halvinta tehdä.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 13:39
Kirjoittaja James Potkukelkka
Raahen terästehdas tuottaa yksinään 7% Suomen CO2-päästöistä. Uskomaton luku.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 14:24
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 19.10.2021 13:39 Raahen terästehdas tuottaa yksinään 7% Suomen CO2-päästöistä. Uskomaton luku.
Niin. Toisaalta tehtaan lopettaminen ei vähennä päästöjä yhtään, jos tuotanto vain siirtyy muualle. Teknologian modernisointihan se on ratkaisu tähänkin asiaan, koska terästä tarvitaan jatkossakin.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 14:42
Kirjoittaja Bluntly
Rellulta olisi tulossa pakettiratkaisu Suomen kaltaisille kehitysmaille.

Ranskalaisvalmistajalta uusi vetypakettiauto – ja paikan päällä vedyn valmistava tankkausasema

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 15:20
Kirjoittaja sivustahuutaja
So Hard kirjoitti: 19.10.2021 14:24 Toisaalta tehtaan lopettaminen ei vähennä päästöjä yhtään, jos tuotanto vain siirtyy muualle.
Luultavasti Suomessa kannattaisi lisätä ihan perinteista tuotantoa ja sulkea hiilitehottomampia terästehtaita muualta. Mutta silloin Suomen päästöt kasvaisivat, apua!

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 16:35
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti: 19.10.2021 14:24
James Potkukelkka kirjoitti: 19.10.2021 13:39 Raahen terästehdas tuottaa yksinään 7% Suomen CO2-päästöistä. Uskomaton luku.
Niin. Toisaalta tehtaan lopettaminen ei vähennä päästöjä yhtään, jos tuotanto vain siirtyy muualle. Teknologian modernisointihan se on ratkaisu tähänkin asiaan, koska terästä tarvitaan jatkossakin.
Näin on.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 20:10
Kirjoittaja urpiainen
Toisaalta, eikö just Raahen tapauksessa tuotanto ole siirtymässä Ruotsiin, jossa tehdas saadaan modernisoitua paljon hiilitehokkaammaksi. Aina ei pidä paikkaansa, että suomalainen tuotanto on ympäristöystävällisintä.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 19.10.2021 23:17
Kirjoittaja So Hard
urpiainen kirjoitti: 19.10.2021 20:10 Toisaalta, eikö just Raahen tapauksessa tuotanto ole siirtymässä Ruotsiin, jossa tehdas saadaan modernisoitua paljon hiilitehokkaammaksi. Aina ei pidä paikkaansa, että suomalainen tuotanto on ympäristöystävällisintä.
Ruotsiin ei ole tulossa korvaavaa määrää kapasiteettia.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 20.10.2021 8:36
Kirjoittaja urpiainen
No miten sen nyt konsernitasolla laskee - lehtijuttujen mukaan SSAB:n hiilivähennysten kärkihanke on Jällivaaran kai kokonaan uusi tehdas, jonka kapasiteetti on 2,7 miljoonaa tonnia vuodessa. Raahen on 2,6. Mutta Jällivaaran uusi linja kai tosiaan korvaa saastuttavampaa kapasiteettia myös tai jopa ennen muuta Ruotsissa.

Mutta tästä kokonaisuudesta on kyse: muualla satsataan vihreään siirtymään, Suomi paistattelee omassa erinomaisuudessaan eikä vahingossakaan lähde hötkyilemään. En usko, että varmuudella voi sanoa, että Suomesta mahdollisesti poistuva kapasiteetti korvautuu saastuttavammalla. Uutta tekniikkaa otetaan kovaa vauhtia käyttöön, toivottavasti myös täällä.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 20.10.2021 8:45
Kirjoittaja James Potkukelkka
Maksaako Raahen tehdas tällä hetkellä CO2-päästöistään vai onko se saanut ne systeemin aloitusvaiheessa ilmaiseksi?

Re: Vetytalous

Lähetetty: 20.10.2021 8:50
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 19.10.2021 14:42 Rellulta olisi tulossa pakettiratkaisu Suomen kaltaisille kehitysmaille.

Ranskalaisvalmistajalta uusi vetypakettiauto – ja paikan päällä vedyn valmistava tankkausasema
"Vety tuotetaan joko paikan päällä vesielektrolyysillä tai toimitetaan paikan päälle kaasusäiliöperävaunuin. "

Elektrolyysin hyötysuhde on noin 70%. Miksi joku haluaisi hukata sähköstä 30%, kun sen voi ladata sähköauton akkuun selvästi pienemmällä hävikillä.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 20.10.2021 8:54
Kirjoittaja Bluntly
James Potkukelkka kirjoitti: 20.10.2021 8:50Elektrolyysin hyötysuhde on noin 70%. Miksi joku haluaisi hukata sähköstä 30%, kun sen voi ladata sähköauton akkuun selvästi pienemmällä hävikillä.
Koska pakuissa tarvitaan lastin kuljetuskykyä eikä pelkästään akkujen siirtelyä?

Re: Vetytalous

Lähetetty: 20.10.2021 9:02
Kirjoittaja James Potkukelkka
Bluntly kirjoitti: 20.10.2021 8:54
James Potkukelkka kirjoitti: 20.10.2021 8:50Elektrolyysin hyötysuhde on noin 70%. Miksi joku haluaisi hukata sähköstä 30%, kun sen voi ladata sähköauton akkuun selvästi pienemmällä hävikillä.
Koska pakuissa tarvitaan lastin kuljetuskykyä eikä pelkästään akkujen siirtelyä?
Onhan tuossa hyvä toimintamatka kyllä. Jos vety tuotetaan ympäristöystävällisellä sähköllä elektrolyysillä, niin ok tuote (hinta tosin ilmeisesti auki). 99% vedystähän on nykyään fossiilista.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 20.10.2021 10:01
Kirjoittaja nokkaelain
Residenttinä fyysikkona sanoisin, että vety on tulevaisuudessa hyvä juttu. (Eli en sano mitään oleellista.)

Re: Vetytalous

Lähetetty: 20.10.2021 10:23
Kirjoittaja James Potkukelkka
nokkaelain kirjoitti: 20.10.2021 10:01 Residenttinä fyysikkona sanoisin, että vety on tulevaisuudessa hyvä juttu. (Eli en sano mitään oleellista.)
Residenttinä kosmologina sanon, että vetyä on paljon.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 20.10.2021 10:36
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ residenttinä ekonomistina sanon vedyn hinnan lähestyvän nollaa.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 20.10.2021 16:02
Kirjoittaja Bhven
James Potkukelkka kirjoitti: 20.10.2021 10:23 Residenttinä kosmologina sanon, että vetyä on paljon.
Jooh, tarvitsee vain pudottaa letku aurinkoon, niin sieltä sitä saa imuroitua.

Re: Vetytalous

Lähetetty: 26.10.2021 11:16
Kirjoittaja Bluntly