Vetytalous

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Vetytalous

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaikenlaisen sukupuolittuneen tutkimuksen sijaan rahaa voitaisiin pistää oikeasti hyödylliseen tutkimukseen.

Oulussa kehitetään menetelmää, joka voisi mullistaa maailman energiatalouden
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielenkiintoinen juttu. Jos ideassa oikeasti on jotain potentiaalia, 10 miljoonaa perustutkimukseen on naurettavan pieni summa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ epäilen, että tämä ei ole riittävän tehokas tapa tuottaa vetyä. Teholla tarkoitan tarvittavaa pinta-alaa. Vetytalous, jossa luontoa hävitetään entisestään vetykenttien alta ei kuulosta fiksulta.

Ydinvoimalla tuotettu vety on luultavasti fiksumpaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.10.2021 11:07Ydinvoimalla tuotettu vety on luultavasti fiksumpaa.
Niin paljon kuin ydinvoimaa kannatankin niin kun yhden atominhalkaisuvajan rakentaminen on ollut näinkin tuskallisen prosessin takana niin tuplaaminen...
Terästeollisuuden muuttaminen vetykäyttöiseksi lisäisi vedyn tarvetta noin 90 miljoonaa tonnia vuodessa. Maailman ydinvoimaloiden määrä pitäisi kaksinkertaistaa, jotta saataisiin riittävä määrä sähköä terästeollisuuden tarpeisiin.
Plus kaikki muu kasvava sähkön tarve.
– Ei tule tapahtumaan, sanoo Huttula.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kannattaako terästehtaita käyttää vedyllä, jos niitä voidaan pyörittää suoraan sähköllä?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vetyä käytetään pelkistämiseen (hiilen korvaajana).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ veikkaisin hiilen korvaamisen kemiallisissa rraktioissa olevan siellä kannattavuuskäyrän toisessa päässä. Tästä syystä tarvitsemme nopeasti globaalin päästökaupan. Kohdistetaan pääsöjen leikkaukset sinne, missä ne on halvinta tehdä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Raahen terästehdas tuottaa yksinään 7% Suomen CO2-päästöistä. Uskomaton luku.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.10.2021 13:39 Raahen terästehdas tuottaa yksinään 7% Suomen CO2-päästöistä. Uskomaton luku.
Niin. Toisaalta tehtaan lopettaminen ei vähennä päästöjä yhtään, jos tuotanto vain siirtyy muualle. Teknologian modernisointihan se on ratkaisu tähänkin asiaan, koska terästä tarvitaan jatkossakin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Rellulta olisi tulossa pakettiratkaisu Suomen kaltaisille kehitysmaille.

Ranskalaisvalmistajalta uusi vetypakettiauto – ja paikan päällä vedyn valmistava tankkausasema
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 19.10.2021 14:24 Toisaalta tehtaan lopettaminen ei vähennä päästöjä yhtään, jos tuotanto vain siirtyy muualle.
Luultavasti Suomessa kannattaisi lisätä ihan perinteista tuotantoa ja sulkea hiilitehottomampia terästehtaita muualta. Mutta silloin Suomen päästöt kasvaisivat, apua!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 19.10.2021 14:24
James Potkukelkka kirjoitti: 19.10.2021 13:39 Raahen terästehdas tuottaa yksinään 7% Suomen CO2-päästöistä. Uskomaton luku.
Niin. Toisaalta tehtaan lopettaminen ei vähennä päästöjä yhtään, jos tuotanto vain siirtyy muualle. Teknologian modernisointihan se on ratkaisu tähänkin asiaan, koska terästä tarvitaan jatkossakin.
Näin on.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Toisaalta, eikö just Raahen tapauksessa tuotanto ole siirtymässä Ruotsiin, jossa tehdas saadaan modernisoitua paljon hiilitehokkaammaksi. Aina ei pidä paikkaansa, että suomalainen tuotanto on ympäristöystävällisintä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 19.10.2021 20:10 Toisaalta, eikö just Raahen tapauksessa tuotanto ole siirtymässä Ruotsiin, jossa tehdas saadaan modernisoitua paljon hiilitehokkaammaksi. Aina ei pidä paikkaansa, että suomalainen tuotanto on ympäristöystävällisintä.
Ruotsiin ei ole tulossa korvaavaa määrää kapasiteettia.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16597
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No miten sen nyt konsernitasolla laskee - lehtijuttujen mukaan SSAB:n hiilivähennysten kärkihanke on Jällivaaran kai kokonaan uusi tehdas, jonka kapasiteetti on 2,7 miljoonaa tonnia vuodessa. Raahen on 2,6. Mutta Jällivaaran uusi linja kai tosiaan korvaa saastuttavampaa kapasiteettia myös tai jopa ennen muuta Ruotsissa.

Mutta tästä kokonaisuudesta on kyse: muualla satsataan vihreään siirtymään, Suomi paistattelee omassa erinomaisuudessaan eikä vahingossakaan lähde hötkyilemään. En usko, että varmuudella voi sanoa, että Suomesta mahdollisesti poistuva kapasiteetti korvautuu saastuttavammalla. Uutta tekniikkaa otetaan kovaa vauhtia käyttöön, toivottavasti myös täällä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Maksaako Raahen tehdas tällä hetkellä CO2-päästöistään vai onko se saanut ne systeemin aloitusvaiheessa ilmaiseksi?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 19.10.2021 14:42 Rellulta olisi tulossa pakettiratkaisu Suomen kaltaisille kehitysmaille.

Ranskalaisvalmistajalta uusi vetypakettiauto – ja paikan päällä vedyn valmistava tankkausasema
"Vety tuotetaan joko paikan päällä vesielektrolyysillä tai toimitetaan paikan päälle kaasusäiliöperävaunuin. "

Elektrolyysin hyötysuhde on noin 70%. Miksi joku haluaisi hukata sähköstä 30%, kun sen voi ladata sähköauton akkuun selvästi pienemmällä hävikillä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.10.2021 8:50Elektrolyysin hyötysuhde on noin 70%. Miksi joku haluaisi hukata sähköstä 30%, kun sen voi ladata sähköauton akkuun selvästi pienemmällä hävikillä.
Koska pakuissa tarvitaan lastin kuljetuskykyä eikä pelkästään akkujen siirtelyä?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 20.10.2021 8:54
James Potkukelkka kirjoitti: 20.10.2021 8:50Elektrolyysin hyötysuhde on noin 70%. Miksi joku haluaisi hukata sähköstä 30%, kun sen voi ladata sähköauton akkuun selvästi pienemmällä hävikillä.
Koska pakuissa tarvitaan lastin kuljetuskykyä eikä pelkästään akkujen siirtelyä?
Onhan tuossa hyvä toimintamatka kyllä. Jos vety tuotetaan ympäristöystävällisellä sähköllä elektrolyysillä, niin ok tuote (hinta tosin ilmeisesti auki). 99% vedystähän on nykyään fossiilista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Residenttinä fyysikkona sanoisin, että vety on tulevaisuudessa hyvä juttu. (Eli en sano mitään oleellista.)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 20.10.2021 10:01 Residenttinä fyysikkona sanoisin, että vety on tulevaisuudessa hyvä juttu. (Eli en sano mitään oleellista.)
Residenttinä kosmologina sanon, että vetyä on paljon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ residenttinä ekonomistina sanon vedyn hinnan lähestyvän nollaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 20.10.2021 10:23 Residenttinä kosmologina sanon, että vetyä on paljon.
Jooh, tarvitsee vain pudottaa letku aurinkoon, niin sieltä sitä saa imuroitua.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Vetytalous

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin