VKO_48/2021

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Aloitin joulusiivouksen. Tiskarin pesua, vessat viemäreineen, suiihkutilat ja pakolliset muut. Ei kiinnosta, mutta pakko.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 01.12.2021 12:58 Aloitin joulusiivouksen.
Eikö huomenna ole työpäivä!?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 01.12.2021 14:26
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 01.12.2021 12:58 Aloitin joulusiivouksen.
Eikö huomenna ole työpäivä!?
:lollero:

Jos aloittaa riittävän aikaisin ja menee ajoissa nukkumaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja Niba »

Bluntly kirjoitti: 29.11.2021 11:02
James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2021 10:57 Pitäisi ryhtyä myymään lasten käytössä ollutta Fordia. Ei millään jaksaisi. Myyn johonkin firmaan.
Kuusankoski hakee ilmaiseksi paalattavaksi. Ainut oikea paikka voortille.
Kuusakoski? Kuusankoskella asuin ennen suurta kuntakinte-seitsikkoa

Kuusankoski
Kuusankoski on entinen Suomen kaupunki, joka sijaitsee Kymenlaakson maakunnassa, Etelä-Suomen läänissä ja on nykyisin osa Kouvolaa. Kaupungin väkiluku oli lakkautushetkellä 19 739 asukasta, ja sen pinta-ala oli 128,53 km², josta 14,75 km² oli vesistöjä. Väestötiheys oli 173,5 asukasta/km²

Kuusakoski Group Oy on teollinen kierrätysalan yrityskonserni, joka on keskittynyt metallien kierrätykseen ja valimoliiketoimintaan. Teollisen toiminnan lisäksi se tarjoaa kierrätyspalvelu- ja ympäristöteknologian ratkaisuja. Wikipedia
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.12.2021 12:31
James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2021 11:18

Selitän muutolla, joka jatkuu vieläkin matalalla intensiteetillä sekä uuden asunnon vaatimalla temppuilulla (nyt lattialämmitystä käyty 3x säätämässä, ei vieläkään kunnossa). Pitääkin ottaa rakentajan lvi-tsaariin taas yhteys tänään. Toive on niinkin vaativa, että yksi piiri ei olisi koko ajan jumissa auki asennossa. 3 kertaa siis käyty nyt asiaa ihmettelemässä. Ainakin 5 tahoa mukana asiassa (rakentaja, 2 eri aliurakoitsijaa ja isännöitsijä ja minä). Isännöitsijällehän asia ei periaatteessa kuulu, mutta aluksi säädettiin koko talon lämpökäyrää, kun ei tajuttu, että vika on yhdessä piirissä. Em. tmp vaati isännöitsijän siunauksen

Huomenna tulee 4. kerta lattialämmityksen ihmettelyä.

Merkitään lisäksi kitinään, että pitkät kalsarit jalassa ja fordi edelleen myymättä.
Eilen yritin etsin auton jatkotakuulappua (7 vuoden takuu, kun oli maahantuojan juhlavuosi). Kaiken muun löysin, mutta juuri tuota en. Onneksi myyjäliikkeestä löytyi ja meilasivat sen. Tänään yritän käydä Sakalla ja Kamuxilla. En jaksanut laittaa Autovexiin, kun auto olisi pitänyt puunata, nyt renkaat kyydissä (suojapusseissa toki) ja pesämättä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.12.2021 14:29
sivustahuutaja kirjoitti: 01.12.2021 14:26
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 01.12.2021 12:58 Aloitin joulusiivouksen.
Eikö huomenna ole työpäivä!?
:lollero:

Jos aloittaa riittävän aikaisin ja menee ajoissa nukkumaan.
Tänään saattaa olla kyllä tiskauspäivä. Toisaalta olen aika väsynyt. *harkitsee*
Totean lopuksi:
Kun nousee tylsyys sankka (Kitinässä) sen torjuu Arska vankka. :l33t:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.12.2021 11:29
James Potkukelkka kirjoitti: 01.12.2021 12:31
James Potkukelkka kirjoitti: 29.11.2021 11:18

Selitän muutolla, joka jatkuu vieläkin matalalla intensiteetillä sekä uuden asunnon vaatimalla temppuilulla (nyt lattialämmitystä käyty 3x säätämässä, ei vieläkään kunnossa). Pitääkin ottaa rakentajan lvi-tsaariin taas yhteys tänään. Toive on niinkin vaativa, että yksi piiri ei olisi koko ajan jumissa auki asennossa. 3 kertaa siis käyty nyt asiaa ihmettelemässä. Ainakin 5 tahoa mukana asiassa (rakentaja, 2 eri aliurakoitsijaa ja isännöitsijä ja minä). Isännöitsijällehän asia ei periaatteessa kuulu, mutta aluksi säädettiin koko talon lämpökäyrää, kun ei tajuttu, että vika on yhdessä piirissä. Em. tmp vaati isännöitsijän siunauksen

Huomenna tulee 4. kerta lattialämmityksen ihmettelyä.

Merkitään lisäksi kitinään, että pitkät kalsarit jalassa ja fordi edelleen myymättä.
Eilen yritin etsin auton jatkotakuulappua (7 vuoden takuu, kun oli maahantuojan juhlavuosi). Kaiken muun löysin, mutta juuri tuota en. Onneksi myyjäliikkeestä löytyi ja meilasivat sen. Tänään yritän käydä Sakalla ja Kamuxilla. En jaksanut laittaa Autovexiin, kun auto olisi pitänyt puunata, nyt renkaat kyydissä (suojapusseissa toki) ja pesämättä.
Menin ensin Kamuxiin, jossa sanoin, että myyn tänään eniten tarjoavalle ja menen seuraavaksi Sakaan. Kamux tarjosi 9060. Sitten menin samassa talossa olevaan Sakaan. Kysyivät mitä Kamux tarjosi. Sanoin, että en kerro, kun tarjoat sitten kympin enemmän.
Saka tarjosi 11000 😲
Piti vielä tinkiä 11050:een, että ei tiedä tarjonneensa liikaa 😂
Melkein tuli paha mieli ostajan puolesta…
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Ostin glögiä, etten jää ilman niin kuin viime vuonna, kun joulu peruttiin viime tipassa ja nopeammat ehti putsata kaupat ensin. Nyt on runsaasti glögipulloja kaupassa, että ehdin hommata vielä jouluksikin pullon. On nimittäin sellainen perstuntuma, että vetäsen tuon olemassaolevan huomenna naamariin.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Illalla Nokia Arenan avajaispeliin Tappara-Ilves. Jännittää kuin nuorta varasta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Johtuuko tämä äkillinen ilmanlaadun paraneminen siitä, että kaikki Suomen persut pidättävät hengitystään odottaessaan, tuliko joulu etuajassa ja Varsinais-Suomen terrorismipidätykset koskevat mamuja - vai onko kyseessä taas vanha tuttu äärioikeistoterrorismi, jolloin joulukuun pimeys tuntuu entistäkin raskaammalta?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ " Vangittavaksi vaaditaan viittä nimiensä perusteella kantasuomalaista miestä."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008450787.html
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

:(
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.12.2021 13:54 ^ " Vangittavaksi vaaditaan viittä nimiensä perusteella kantasuomalaista miestä."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008450787.html
Mitä veikkaatte, onko kyse oikeisto- vai vasemmistoradikalismista? Vai taas jokin uusi variantti?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Veikkaan kepulaisia pontikankeittäjiä, jotka käyvät ikuista taisteluaan pahaa vallesmania vastaan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 03.12.2021 15:12
sivustahuutaja kirjoitti: 03.12.2021 13:54 ^ " Vangittavaksi vaaditaan viittä nimiensä perusteella kantasuomalaista miestä."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008450787.html
Mitä veikkaatte, onko kyse oikeisto- vai vasemmistoradikalismista? Vai taas jokin uusi variantti?
Niin joo, omassa viestissäni en edes ottanut huomioon mahdollisuutta, että kai nämä teoriassa olisivat voineet olla esim. vasemmisto- tai ekoterroristeja. Kyllähän kaikki selvitykset jo pitkään ovat sanoneet yksiselitteisesti, että uhka tulee oikealta, vaikka jonkun jihadistiryhmän mahdollisuuskin täytyy pitää mielessä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bona fide kysymys; mikä tekee kyseisestä nykyisen yhteiskuntajärjestyksen tuhoamiseen pyrkivästä radikalismista oikeistolaista?

Ps. TPK!11
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Aikainen lintu vie lihavimman madon. TPK 1! Harmitti vietävästi, kun en eilen ehtinyt tätä julistaa, vaikka ihan varmasti olin ennen Jamesta töissä. Ja huomennakin sorvilla. Älkää nyt herranjumala tulko pilaamaan vielä huomistakin huutelemalla ennen minua!

Aamulla kotona mitattu -21 raatia, mikä lienee pakkasenkka tälle talvelle kiekkopääkaupungissa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 05.12.2021 8:42 Älkää nyt herranjumala tulko pilaamaan vielä huomistakin huutelemalla ennen minua!

TPK!1111111111
:hep:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.12.2021 9:46 Bona fide kysymys; mikä tekee kyseisestä nykyisen yhteiskuntajärjestyksen tuhoamiseen pyrkivästä radikalismista oikeistolaista?

Ps. TPK!11
Varmastikin vika on monitorin ja tuolin välissä, mutta mä ajattelen oikeisto-vasemmisto jaon olevan taloudellis-yhteiskunnallinen. Oikeisto kannattaa yksityisomistusta, vapaata markkinataloutta ja valtion pienempää roolia. Vasemmisto sitten kannattaa valtion suurempaa omistusta ja muutenkin suurempaa valtion roolia, tasaisempaa tulonjakoa, yrityksien toiminnan rajoittamista jne.

Kun sitten joku porukkaa ilmoittaa tavoiteekseen sen, että nykyinen yhteiskunta tuhotaan ja sen tilalle nousee valtio, jossa on pelkästään valkoihoisia, niin mun mielestäni tämä ei kerro mitään siitä, mitä ko. porukka sanoo taloudesta ja valtion roolista siinä. Eli en pysty laittamaan tuota sakkia oikeisto-vasemmisto akselille lainkaan, koska sen tavoitteet ovat mielestäni aivan eri avaruudessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Maan alla elävä olmi voi olla syömättä jopa vuosia – parittelevat kerran kymmenessä vuodessa
En oi olla vuosia syömättä, mutta muuten ei ole isoa eroa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

nokkaelain kirjoitti: 06.12.2021 0:55
Maan alla elävä olmi voi olla syömättä jopa vuosia – parittelevat kerran kymmenessä vuodessa
En oi olla vuosia syömättä, mutta muuten ei ole isoa eroa.
Panomies!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 04.12.2021 9:46 Bona fide kysymys; mikä tekee kyseisestä nykyisen yhteiskuntajärjestyksen tuhoamiseen pyrkivästä radikalismista oikeistolaista?
Eiks näiden narratiivi nimenomaan ole, että ovat hakemassa Suomea takaisin, palauttamassa jonkinlaista luonnollista ja kunnollista perinteistä järjestystä, jonka nykyiset vallanpitäjät (kommunisteja!) ovat tuhonneet? Minusta tämä sopii suht koht osuvasti oikeisto-vasemmisto-eroon - käsittääkseni Ranskassa oikealla istuivat monarkistit, säätyoikeuksien tai jopa feodalismin kannattajat, jotka uskoivat luonnollisiin hierarkioihin ja luonnolliseen järjestykseen, ancient regimeen. Vasemmalla sitten olivat mullistajat, demokratiaa ja tasavaltaa kannattavat tyypit, jotka halusivat purkaa säätyerioikeudet ja muut vastaavat ja luoda uuden järjestyksen. Eivät persut tai trumpistit edes oman jäsennyksensä mukaan ole luomassa jotain uutta, vaan nimenomaan palauttamassa vanhaa, kuten oikeisto Ranskan vallankumouksen jälkeen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^OK. Ehkä nämä akselerationistit sitten ovat oikeistolaisia
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 07.12.2021 12:51 Vasemmalla sitten olivat mullistajat, demokratiaa ja tasavaltaa kannattavat tyypit, jotka halusivat purkaa säätyerioikeudet ja muut vastaavat ja luoda uuden järjestyksen. Eivät persut tai trumpistit edes oman jäsennyksensä mukaan ole luomassa jotain uutta, vaan nimenomaan palauttamassa vanhaa, kuten oikeisto Ranskan vallankumouksen jälkeen.
Ovatko uusliberaalit tuolla luokittelulla siis äärivasemmistoa? Hehän eivät ole palauttamassa mitään vanhaa, vaan uudistamassa nykyistä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: VKO_48/2021

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.12.2021 13:51
urpiainen kirjoitti: 07.12.2021 12:51 Vasemmalla sitten olivat mullistajat, demokratiaa ja tasavaltaa kannattavat tyypit, jotka halusivat purkaa säätyerioikeudet ja muut vastaavat ja luoda uuden järjestyksen. Eivät persut tai trumpistit edes oman jäsennyksensä mukaan ole luomassa jotain uutta, vaan nimenomaan palauttamassa vanhaa, kuten oikeisto Ranskan vallankumouksen jälkeen.
Ovatko uusliberaalit tuolla luokittelulla siis äärivasemmistoa? Hehän eivät ole palauttamassa mitään vanhaa, vaan uudistamassa nykyistä.
No siis poliittinen todellisuus ei ole mikään matemaattinen konstruktio, joka jäsentyy selvästi ja yksiselitteisesti. Kyseessä on sotkuinen, usein sisäisesti ristiriitainen ja muuttuva erilaisten tendenssien, painotusten ja ties minkä sekasotku, jota voi koettaa analysoida erilaisilla käsitteellisillä erotteluilla enemmän tai vähemmän hedelmällisesti. Itse, esimerkiksi, en oikein koskaan jäsennä politiikkaa tai ainakaan omia ajatuksiani oikeisto-vasemmisto-jaottelulla, ja minulla onkin vaikeuksia samaistua kitinän oikeistokaartin niin vahvaan identifikaatioon oikeistoon, että esimerkiksi äärioikeiston törkeilyjen käsittely tuntuu olevan mahdotonta ilman mielikuvituksellisia whataboutismeja. Minulle vasemmisto-oikeisto-jaottelu on aika harvoin oleellisena esiin nouseva.

Jos nyt ajatellaan vähän toisenlaisella jäsennyksellä, että modernin, demokraattisen ja tasavaltalaisen ajan (siis jostain 1900-luvun alusta meidän päiviimme) poliittista kenttää on leimannut kolmen poliittisen ideologian - nationalismin, liberalismin ja sosialismin - kilpailu, niin kai useimmat ajattelisivat, että nationalismi painuu tyypillisesti enemmän oikeistolaisuuteen, ja sosialismi vasemmistolaisuuteen. Brittiläiset liberaalit olivat aika kaukana nationalismista, kun yhteiskunnan perustana korostettiin sopimusta, ei mitään maata ja verta, itsenäisistä kansanhengistä puhumattakaan, ja ajatusten keskiössä oli nimenomaan vapautuminen erilaisten rakenteiden orjuudesta, olivatpa ne rakenteet uskonnollisia tai aristokratian, säätyjen tai feodaaliyhteiskunnan rakenteita. Nationalismi taas suhtautui hyvin suopeasti kansan järjestymiseen näihin luonnollisina pitämiinsä hierarkioihin.

Sosialismi taas oli aika samoilla linjoilla näiden liberalismin vapautuspyrkimysten kanssa, vaikka lisäsikin listaan myös vapautumisen tuotantosuhteiden tyranniasta. Ei ehkä ihme, että varhaiset liberaalit näkivät usein sosialismin luonnollisena liittolaisena, ja esimerkiksi Suomessa sosialidemokraatit ja liberaali Edistyspuolue liittoutuivat usein nationalistis-monarkistista kokoomusta vastaan. Tietysti liberalismin keskeinen painotus yksityisomistuksessa työnsi liberaaleja kauemmaksi sosialisteista, mutta esimerkiksi agraari-Suomessa, jossa sosialidemokratia oli pitkälti myös torpparien vapautusliike ja siis yksityisomistuksen ja pienyrittäjien liike, yhteistyösuhde oli pitkään luonteva.

Kun kommunismi ja yksityisomaisuuden sosialisointi pääsivät monessa paikassa valtaan, ja reaalisosialistit vielä vajosivat totalitaristisiin hirmuhallintoihin, liberalismi ajautui toiseen laitaan, ja oikeisto-vasemmisto-jako oli kylmän sodan ja reaalisosialismin ajan aika pitkälle sama kuin sosialistit v. ei-sosialistit (nationalistit ja liberaalit) -jako. Kauas oli tultu ajasta, jolloin brittiliberaalien mielestä liberalismi oli sosiaalidemokratiaa ilman sosialismia. Nykyisin, kun kukaan ei enää aja sosialismia ja kommunismia kuin persujen ja urpokokoomuslaisten unissa, liberalismin ja vasemmiston raja on taas hyvin häilyvä. Moderni vasemmistolaisuus on ehkä taas sitä sosiaalidemokratiaa ilman sosialismia, eli brittiläistä liberalismia.

Uusliberalismi on sitten oma ongelmansa. Vaikea aina tietää, mitä ihmiset termillä tarkoittavat. Jos ajattelee, että standardiversio on jonkinlainen itävaltalaisten aatelismiesten punaisessa wienissä kehittelemä oppi, joka sai vahvimman kokeilunsa myöhemmin Pinochetin Chilessä (ja kevytversioina Reaganilla ja Thatcherilla), voinee sanoa, että oikeistolaista oli. Mutta tavallaan jo se 1900-luvun alun brittiläinen sosiaaliliberalismi oli uusliberalismia suhteessa klassiseen liberalismiin, joka ei siis omankaan ymmärryksensä mukaan ollut oikeistolaista. Ja kuitenkin varmaan vaikutusvaltaisin uusliberalismin muoto on kuitenkin saksalainen ordoliberalismi, joka taas on EU:n kantava idea, ja jonka status vasemmisto-oikeisto-janalla on taas kyseenalaisempi: persujen ja urpokokoomuslaisten mielestä se on euvostoliittolaista kommunismia, Kataisen mielestä poliittinen niskalenkki markkinavoimista, ja monen mielestä kasvotonta byrokratiaa (kuten siis oli tarkoituskin) tai markkinavoimien kosiskelua.

Kiinnostavasti tällainen uusliberalismin tulkinnan tai versioiden siirtymä näkyi viikonlopun Hesarissa, jonka Visio-liitteessä oli Kitinän suosikkitytön Elina Valtosen pitkä haastattelu. Hänhän tuli poliittiselle näyttämölle card-carrying hayekilaisena uusliberaalina kaikkine hierarkioineen ja muineen, eli todella oikeistolaisena. Nyt hän kuitenkin korosti, että hän ei (enää?) kannata ainakaan heikkoa valtiota, koska haluaa vahvan valtion antavan markkinataloudelle tiukat säännöt, joiden puitteissa talous ja markkinat saavat toimia. Tämä on tulkintani mukaan selkeä siirtymä itävaltalaisesta uusliberalismista saksalaiseen ordoliberalismin muotoon uusliberalismista. Molemmat häivyttävät politiikkaa markkinoiden tieltä, mutta hyvin eri tavalla. Ja ordoliberalismi voi olla myös vasemmistotyyppistä monessa mielessä, kuten suomalaisten oikeistolaisten eurokommunistijutuista huomaamme. Valtonenhan aiheutti monelle pettymyksen äänestäessään EU:n elvytysmekanismin puolesta.
Viimeksi muokannut urpiainen, 07.12.2021 15:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin