Yliluonnolliset ilmiöt

Yleinen lätinä jä kitinä
Patz

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Patz »

Taidan olla varsinainen noita.
ninnithequeen

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Patz kirjoitti:Taidan olla varsinainen noita.
Kerro nyt lisää?
Mun anoppi on kans ihan noita. Se näkee enne-unia ja se on pelottavaa. Mun raskaudestakin se tiesi hyvän tovin ennenkuin kerrottiin. Ja kuolemat se osaa aavistaa. Creepy.
Mulli75

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Sukulaiseni sairastui syöpään oli varmaan ollut jonkinlaisessa tajuttomuuden tilassa muutaman päivän ennen kuolemaansa.

Maatessaan kuolinvuoteellaan hän aukaisi silmänsä muutama minuutti ennen kuolemaa. Hymyillen katsoi meitä kaikkia silmiin, nosti kätensä kohti kattoa ihan kuin olisi tietänyt kuolevansa ja pääsevänsä tuskasta eroon. Niin siinä sitten kävi.
Patz

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Patz »

ninnithequeen kirjoitti:Kerro nyt lisää?
Näen enneunia, kuolemia, syntymiä, lasten sukupuolet ennen syntymää, ajattelen samoja ajatuksia ihmisten kanssa, laulan päässäni samoja lauluja muiden kanssa, aavistan asioita jne.. En ala erittelemään kun näitä on aika paljon. Mitään näistä en kuitenkaan osaa ohjailla / pakottaa, kaikki tulevat itsestään...
Kid

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Kid »

Patz kirjoitti: Näen enneunia, kuolemia, syntymiä, lasten sukupuolet ennen syntymää, ajattelen samoja ajatuksia ihmisten kanssa, laulan päässäni samoja lauluja muiden kanssa, aavistan asioita jne.. En ala erittelemään kun näitä on aika paljon. Mitään näistä en kuitenkaan osaa ohjailla / pakottaa, kaikki tulevat itsestään...
Mun kaverilla on samanlaisia taipumuksia. Siksipä kiinnostikin avata tää ketju ja udella kuinka monella muulla on jotain samanlaisia kokemuksia.
Tai muita aiheeseen liittyviä. Mielenkiinnolla oon näitä juttuja lukenut, välillä karvat pystyssä ku mulla on liian vilkas mielikuvitus.
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Patz kirjoitti:Näen enneunia, kuolemia, syntymiä, lasten sukupuolet ennen syntymää, ajattelen samoja ajatuksia ihmisten kanssa, laulan päässäni samoja lauluja muiden kanssa, aavistan asioita jne.. En ala erittelemään kun näitä on aika paljon. Mitään näistä en kuitenkaan osaa ohjailla / pakottaa, kaikki tulevat itsestään...
Meillä on äidin puolen suvussa kanssa tällaista ollut. Yleisimmin esiintyy jokatoisen sukupolven tyttärissä. Äitini mummo oli näkijä ja äidilläni on samankaltaisia taipumuksia. Seuraavaksi taipumuksen tulisi siis olla omalla tyttärelläni, mutta nähtäväksi jää, tuleeko koko tytärtä ikinä.

Itselläni on muutamia selittämättömiä tapauksia tullut vastaan elämässäni. Sellaisia spookyja juttuja, useimmat niistä tapahtuneet mökillämme. Nämä omani siis enemmän kummitus- kuin näkemisosastoa.
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Herra Manala

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Patz kirjoitti:Taidan olla varsinainen noita.
Mutsini on.

Kerran noin 5-vuotiaana, mässäsin jotain keksejä tai mitä lie karkkeja. Mutsi kielsi syömästä enempää ja laittoi herkut fikkaan keittiön työtason päällä olevan ruokakaapin ylimmälle hyllylle. Nokkelana vaahtosammuttimena roudasin hetken päästä vaivihkaa talousjakkaran kaapin alle ja kiipesin sen avulla agenttina keittiön työtason päälle ja aloin hamuamaan herkkuja kaapin ylimmältä hyllyltä. Mutsi ei edes nähnyt touhujani olohuoneen puolelta jotain omia siellä touhutessaan, ja juuri kun olin koskemassa keksirasiaan, kuulin olohuoneesta omakotitalon toisesta päästä mutsini sanat "Älä poika kerjää verta nenästäsi".

Tässähän nyt ei ole vielä mitään niin kovin yliluonnollista, mutta siinä oli, että sillä samalla sekunnilla nenästäni alkoi vuotamaan verta yhtenä norona. Ja se oli ensimmäinen kerta kun nenästäni koskaan vuosi verta, ja seuraavan kerran nenästäni vuosi verta vasta joskus teini-iässä.
ninnithequeen

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Herra Manala kirjoitti:Kerran noin 5-vuotiaana, mässäsin jotain keksejä tai mitä lie karkkeja. Mutsi kielsi syömästä enempää ja laittoi herkut fikkaan keittiön työtason päällä olevan ruokakaapin ylimmälle hyllylle. Nokkelana vaahtosammuttimena roudasin hetken päästä vaivihkaa talousjakkaran kaapin alle ja kiipesin sen avulla agenttina keittiön työtason päälle ja aloin hamuamaan herkkuja kaapin ylimmältä hyllyltä.
Anteeks nyt vaan mut voi jessus että repesin :lol:
Pikku-Manala kiipeilly pitkiinsä keksi-paketin perässä :rofl:

Ja sitäpaitsi: tuo äitisi toiminta ei ole mitään noituutta, se on äidinvaistoa. (sitä verenvuotoa en kyllä osaa selittää)
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Herra Manala kirjoitti: Mutsini on.

Kerran noin 5-vuotiaana, mässäsin jotain keksejä tai mitä lie karkkeja. Mutsi kielsi syömästä enempää ja laittoi herkut fikkaan keittiön työtason päällä olevan ruokakaapin ylimmälle hyllylle. Nokkelana vaahtosammuttimena roudasin hetken päästä vaivihkaa talousjakkaran kaapin alle ja kiipesin sen avulla agenttina keittiön työtason päälle ja aloin hamuamaan herkkuja kaapin ylimmältä hyllyltä. Mutsi ei edes nähnyt touhujani olohuoneen puolelta jotain omia siellä touhutessaan, ja juuri kun olin koskemassa keksirasiaan, kuulin olohuoneesta omakotitalon toisesta päästä mutsini sanat "Älä poika kerjää verta nenästäsi".
Söpöä!
Kikkelis kokkelis.
Angita

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Angita »

Äidilläni oli joitakin selittämättömiä kykyjä. Eräällä espanjanmatkalla hän oli lukenut muille suomalaisille korteista ja yhden kohdalla oli nähnyt, että tälle on tehty abortti. Nainen oli pelästynyt tosissaan ja sanonut ettei ole koskaan kertonut siitä kellekään. Myöhemmin äitini oli kohdannut mustalaisen ja pyytänyt tätä ennustamaan kädestään. Mustalaisnainen oli käteen vilkaistuaan vain tokaissut, että äitinihän sen pitäisi hänelle lukea.

Äidilleni myös tehtiin kerran näkemiskoe. Häneltä otettiin kihlasormus ja se piilotettiin huoneeseen kukkaruukkuun. Äitini oli silmät sidottuna kävellyt suoraan ruukun luo. Kun hän oli kokeen jälkeen katsonut itseään peilistä, oli hänen naamassaan ollut samanlaisia punaisia laikkuja, joita tulee sydämen rasittuessa.

Itse olen aina kovasti toivonut, että olisin perinyt joitakin äitini taidoista, mutta ainakaan vielä siitä ei näy merkkejä.
HellBell

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Hyvä intuitio.
Nighthawk

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Nighthawk »

Mulla on aika samantapainen kokemus mitä manalalla ja se onkin ainoa sarjassa "ufot".

Olin lenkillä ja matkaa oli takana päälle 7 km. Pysähdyin hetkeksi polun varteen venyttelemään, kunnes huomasin oudon valoilmiön pilvettömällä yötaivaalla. Äärettömän kirkas valopiste kulki edessäni, itsestäni katsottuna poikittain, n. 500-1000m päässä. Jäin hengästyneenä suu auki ihmettelemään, että mitäs hemmettiä. Samoin teki valopistekin, pysähtyi noin sekunnin ajaksi paikoilleen, ja teki heti sen jälkeen valtavan kiihdytyksen kadoten samalla näköpiiristä.

Tuohon aikaan lenkkeilin monesti hyvän ystäväni kanssa. Harmittaa vieläkin ettei hän ollut mukana todistamassa tapahtumaa. Tai ehkä parempi ettei ollut, nimittäin jos hän ei olisi nähnytkään sitä.

Toinen outo juttu:

Taisin olla n. 5-6 vuotias, kun isäni kysyi: ”tiedätkös mitä tämä aine on?”. Hän sanoi vielä vinkiksi, että sitä laitetaan ketjuihin. En ollut kuuna päivänä nähnyt ainetta tahi kuullut sen nimeä. Mietin kuitenkin hetken ja vastasin jostain käsittämättömästä syystä ”vaseliini”. Isä sanoi vaan ”hyvä”, ja minä puolestani yritin heti perään selittää hänelle, etten todellakaan tiennyt mitä ko aine oli, kunhan arvasin.. Kukaan ei ole vieläkään ottanut todesta tätä tapausta.
Herra Manala

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Nighthawk kirjoitti:Taisin olla n. 5-6 vuotias, kun isäni kysyi: ”tiedätkös mitä tämä aine on?”. Hän sanoi vielä vinkiksi, että sitä laitetaan ketjuihin. En ollut kuuna päivänä nähnyt ainetta tahi kuullut sen nimeä. Mietin kuitenkin hetken ja vastasin jostain käsittämättömästä syystä ”vaseliini”. Isä sanoi vaan ”hyvä”, ja minä puolestani yritin heti perään selittää hänelle, etten todellakaan tiennyt mitä ko aine oli, kunhan arvasin.. Kukaan ei ole vieläkään ottanut todesta tätä tapausta.
Voihan tuollainen sana jäädä alitajuntaan ties mistä yhteydestä, ilman että sen sanan ymmärtämistä suoraan tuossa iässä tiedostaa.
Hebuli

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Herra Manala kirjoitti:mutsini sanat "Älä poika kerjää verta nenästäsi".
Tuo oli pelkkää psykologiaa. Äitisi tiesi millainen kuriton kakara olet ja että yrität päästä purkille heti kun silmä välttää.
Tässähän nyt ei ole vielä mitään niin kovin yliluonnollista, mutta siinä oli, että sillä samalla sekunnilla nenästäni alkoi vuotamaan verta yhtenä norona.
Tämä on selitettävissä kahdella asialla. Ekanakin hamutessasi purkkia nousit niin korkealle etteivät herkät pintaverisuonet nenässäsi enää kestäneet alhaisempaa ilmanpainetta. Myös äitisi sanojen aiheuttama pelästys ja kiihtymys nosti verenpainettasi, mikä osaltaan edesauttoi nenäverenvuodon syntyä (nörteille ominaista).

Minä olen sikäli ikävässä tilanteessa että haamut sun muut menninkäiset tuntuvat karttelevan minua ja missaan ne aina. Ehkä tämäkin on joku hajujuttu, ihan niinkuin rakastuminen.
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja brona »

Hebuli kirjoitti:Ehkä tämäkin on joku hajujuttu, ihan niinkuin rakastuminen.
Haiset niin pahalle ettei kukaan rakastu suhun?
...
Hebuli

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Pyh. Viittaan tietenkin aiemmin käytyyn keskusteluun. Tuota hajurakastumista voisin kyllä melkein pitää yliluonnollisena ilmiönä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Hebuli kirjoitti:Pyh. Viittaan tietenkin aiemmin käytyyn keskusteluun. Tuota hajurakastumista voisin kyllä melkein pitää yliluonnollisena ilmiönä.
Ei hemmetti, minä komppaan Hebulia. Yliluonnollisuushakuisuudessa - aivan kuin myös salaliittoteorioissa - lienee pitkälti taustalla se, että ihmiset eivät kestä epävarmuutta hankalien asioiden edessä. On psyykkisesti rauhoittavaa, jos pystyy paljastamaan todellisen mekanismin (yliluonnollisen ilmiön, jumalan tahdon, CIAn salaliiton, jne.) havaittavan (luonnollisen) kaaoksen takaa. Vastaavasti, ihmissuhteiden sosiaalipsykologia on niin hämmentävän monimutkaista, että yliyksinkertaistava biologiaselitys varmasti auttaa monia ottamaan asian haltuun - jos eivät siis kestä epävarmuutta ja monimutkaisuutta
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja saira »

Juuri laitettiin seinälle kello, joka pysähtyi samalla hetkellä kun mieheni mummo kuoli. Tosin aika mättää kymmenisen minuuttia, mieheni kun joskus veti sen kokeillakseen menikö rikki...

Ukkini puolelta sukuuni tulee kyky nähdä enneunia. Niihin on jo lapsuudessa niin tottunut, että se on melkeinpä normaalia, että joku aina tietää asioita etukäteen...
T3000

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Totuus on usein tarua ihmeempää. Mm. tapaus, jossa puhelinnumeroa valitseva vaimo painoi vahigonssa väärän suuntanumeron, ja soitti puhelinkoppiin. Puhelinkopissa sattui olemaan vaimon myyntiedustajamies, joka oli mennyt sinne aikeissa soittaa kotiin.

Jokainen joka väittää kokeneensa jotain yliluonnollista saa puolestani pitää kokemuksensa, mutta esim. "enneunet" ovat usein vain joko niin tavallisia kokemuksia tai niin paljon etukäteen pohdittuja asioita, että alitajunta on työstänyt niitä unina. Ei ole kovin paljon vaadittu, että esim. lentopelkoinen näkee ennen lentoa unen onnettomuudesta. Jos se sitten sattuu toteutumaan, se onkin yliluonnollista ja kummaa.

Samoin ihmettelen kovasti, että jos maailman on niin täynnänsä mitä ihmeellisimpiä maahisia, menninkäisiä, haamuja, rähinähenkiä, vamppyyrejä ja muita örkkejä, niin miksei ole olemassa yhtään edes etäisen luotettavasti dokumentoitua havaintoa? Luulenpa, että jos kauhuelokuvia, hömppätarinoita ja haamukirjallisuutta ei olisi syötetty mukelosta asti liikaa, ei kukaan koskaan kokisi mitään sellaista. Esim. spiritismikokeilut, joita säikyt teinitytöt keskenänsä harrastavat hyvä esimerkki itsesuggestion ja mielikuvituksen voimasta.

Missä on foliohattuhymiö?
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Hebuli kirjoitti:Pyh. Viittaan tietenkin aiemmin käytyyn keskusteluun. Tuota hajurakastumista voisin kyllä melkein pitää yliluonnollisena ilmiönä.
Ei v...u sentään! Eihän siinä ole mitään yliluonnollista, että ihmisten (ja eläinten) lisääntymistä ohjailee haju- ja muut aistit. Herätkää! Kyse on ihan yksinkertaisesta biologiasta.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Keikaus kirjoitti:Kyse on ihan yksinkertaisesta biologiasta.
Sinäpä sen sanoit.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
T3000

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Suvinen kirjoitti:Mutta tänä päivänä, kun lähes kaikki pitäisi pystyä todistamaan, ihmiset silti edelleen näkevät ja kokevat kummia.
Sivistyneet, lukeneetkin ihmiset. Minä taas luulen, että esim. kaltaisesi irvijät saavat aikaan vain sen, ettei näistä kokemuksista viitsitä huudella, ettei leimautuisi hulluksi tai muuten vaan höyrähtäneeksi.
Minä en ole irvijä. Olen tervejärkinen. En usko mitään ilman todisteita. Monet sivistyneet ja lukeneet ihmiset uskovat ihan tosissaan että jumala on olemassa, vaikka olisivat kuinka älykkäitä ja kriittisiä. Miksi? Siksi, että he HALUAVAT uskoa. Se tuo helpotusta elon tuskaan kun on tiedossa pelastus ja kuoleman jälkeine elämä.

Totta hemmetissä ihmiset näkevät ja kokevat kummia. Ensinnäkin, sattuma tekee vaikka mitä ihmeellisyyksiä. Toisekseen, ihmiset näkevät ja kuulevat hallusinaatiota johtuen mm. päihteistä, unenpuutteesta, stressistä, itsesuggestiosta, aivovaurioista tms. johtuen. On olemassa ihmisiä jotka elävät 24/7 muualla kuin tässä todellisuudessa.

Minusta on vain erikoista että kaikki nämä havainnot tapahtuvat a) syrjäisessä paikassa b) yksin ollessa c) pimeässä. Jos otetaan tavallisen typeryksen yksinäisyyden tai tuntemattoman pelko ja laukkaava mielikuvitus evääksi retkelle moiseen miljööseen, niin onko se nyt ihme tai kumma jos vähän näetään tai koetaan? Itse kävelin tuossa yksi päivä keskellä yötä yksinäni vanhna hautausmaan läpi. Huomasin, että itselläkin mielikuvitus laukkasi ja verenpaine nousi, vaikka kaiken aikaa rationaalisesti tuumailinkin, että onpa mukavan rauhallista ja hiljaista. Saman hautausmaan läpi kävely keskipäivällä yksin taas oli suorastaan rentouttava kokemus.

Esim. tuo kanervaesimerkki. Sehän on selvästi käytännön pila jolla on haluttu ruokkia jonkun mielikuvitusta. Ei se, että kukaan seurueesta ei tunnusta käytännön pilaa tee siitä yliluonnollista ilmiötä. Päinvastoin, tunnustamattomuus on hyvin suuri osa sitä pilaa jolla höynäytetään hyväuskoista sukulaislikkaa. Jne. Kun halutaan uskoa, niin uskotaan. Kun uskotaan, kokemus tuntuu todelliselta. Oli sitten kyse teinispiritististä tai askelista tai esineiden siirtymisestä.

Usko pois, minäkin haluaisin kovasti kohdata haamun. Olen käynyt varmaan 50 paikassa missä jonkun mukaan kummittelee. Koskaan en ole kokenut mitään. Onko nyt niin, että mulla on huono tuuri, vai pelotanko mä haamuja? Se haamujen arkuus olis aika hyvä selitys sille, miksi ne ilmestyy aina pimeässä, syrjäisessä paikassa ja yksin oleville ihmisille. Ovat myös hyvin kuvausarkoja, kun kukaan ei ole saanut kamerakännykkäänkään fotoa.

5+ miljardia ihmistä ei muka pysty yhden yhtä uskottavaa todistetta tuottamaan oikeasta ilmiöstä. Ei vaan käy järkeen.

PS. Jos vamppyyrit heräävät aina keskiyöllä, minkä aikavyöhykkeen mukaan ne heräilevät?
Hebuli

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

urpiainen kirjoitti:...
Urpoainen on aina yhtä hellyyttävä kun se yrittää olla piikikäs, varsinkin vastatessaan kieli poskessa heitettyihin kommentteihin.

Ai niin mutta sehän onkin seipäänniellyt komukka, se selittää kaiken.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Ann »

T3000 kirjoitti: Jos vamppyyrit heräävät aina keskiyöllä, minkä aikavyöhykkeen mukaan ne heräilevät?
Bootycallit sjoittuvat ovulaation aikoihin.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Hebuli

Re: Yliluonnolliset ilmiöt

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Suvinen kirjoitti:Tavaroiden siirtely niihin koskematta? Levitaatio? Ennustaminen? Esimerkiksi kaikkia näitä on kautta historian ihan todistettavasti tapahtunut.
Onko? :shock: Kerro lisää? Onko linkkejä noihin tapauksiin ja todistuksiin? Käsittääkseni Skepsis, James Randi ja monet muut tahot ovat valmiita maksamaan suuria summia tällaisista todisteista.
Minua kiinnostaa se, mistä tällaiset tapaukset johtuvat. Kuten jo aiemmin mietin: tulevatko ne ihmisestä itsestään vai jostain ulkopuolisesta?
Ei kannata yrittää selvittää mitään selitystä tuollaisille ilmiöille. Muuten sinua tullaan kutsumaan itsestään epävarmaksi vätykseksi, ja olet Hessu Homo. On parempi elää luuloissa ja väärän tiedon varassa, aivan kuten esim. komukat. Pääsee helpommalla tässä elämässä.
Eräs erittäin läheinen ystäväni koki ilmiön, josta hän ei ole omien sanojensa mukaan kertonut kenellekään, paitsi asiaan liittyville ihmisille.
Uskon häntä, koska kysyin moneen kertaan ja painokkaasti, ettei hän valehtele? Juksaa? Ja näinhän naamastakin, että hän oli tosissaan.
On eri asia uskooko läheinen ystäväsi kokemansa asian yliluonnollisuuteen ja se, oliko kyseessä oikeasti yliluonnollinen ilmiö. Mikä hän muuten oli horoskooppimerkiltään? Saattaahan olla että yliluonnolliset asiat tapahtuvat vain tietyille tähtimerkeille.
Viimeksi muokannut Hebuli, 15.12.2005 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin