HS 100 parasta laulua

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

75 Fall Upon Love - Slow

Ja sitten mennään taas. Tiistain settinä sijat 75-71. Päivän ekana ultimaattista hissimusiikkia. Pehmeää äänivallia mihin on ladottu tolkuttomasti kerroksia päällekkäin, mutta lopputulos pysyy kuitenkin hyvin hanskassa, eikä soundi kuulosta tukkoiselta. Melkein suosittelisin kuulokkeita tän kanssa, niin kuulee parhaiten kaiken kilkkeen.

Koko Pronto! levy on tolkuttoman hieno alusta loppuun ja ehdottomasti mukana mun parhaiden levyjen listalla. Onneksi mukana on sen verran laulua, että voin kiertää mun ei instrumentaalikappaleita rajoitusta.

Mä olin joskus yhden viikonlopun edustamassa messuilla samalla standillä DJ Slown kanssa ja hiljaisina aikoina ehti vähän turista musiikista ja hifistä. Oli Genelec -miehiä, mutta silti ihan mukava kaveri :lol:

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

74 Self Esteem - The Offspring

Sitten jotain ihan muuta. Clash London Calling oli punkin suuria hittejä. Neopunkin isoin levy mulle henkilökohtaisesti oli Offspringin Smash. Tarttuvia melodioita, tiukkaa soitantaa ja asennetta. Mennään taas sillä biisillä jonka kautta bändin löysin, vaikka muutama muu samantasoinen vaihtoehto olisi ollut tarjolla.

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Self esteem hyvä biisi, hyvät sanat. En onneksi ole koskaan ollut biisin kertojan tilanteessa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

73 Standing Next To Me - The Last Shadow Puppets

Tästä voi syyttää kitinää. Yksi kauniista neitosistamme tän postasi musiikkiketjuun, eikä mennyt kauaa, kun olin jo levyn tilannut. Tukevasti brittipopin perinteitä kunnioittaen. Kauniit ja tarttuvat melodiat. Klassinen radiosoittoon suunnattu alle 3 minuutin pituus saa aina haluamaan lisää. Kertakuuntelu ei vaan riitä.

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

72 Joneskaupunki - Juliet Jonesin Sydän

Täällä kun on pääosin vanhuksia, niin joku voi vielä muistaa Juliet Jonesin Sydämen. Yhtyeen ura sijoittuu sopivasti omaan kasvuun. Tuntui, että yhtye kasvoi ja kehittyi levy levyltä Joneskaupunkiin asti. Sen jälkeen tuli vissiin vielä yksi levy, mutta se ei ole oikein huomioimisen arvoinen. Alkuaikojen hieman punk henkinen räkäinen rock silottui ajan saatossa ja tilalle tuli hiotumpia soundeja ja sovituksia.

Nimikappale ei ollut singlejulkaisu vaan lyhyt fiilistely kappale viimeisenä raitana. Tän suurin vika on, että tää on liian lyhyt ja niin kuin edellinen Standing next to me, myös Joneskaupunki vaatii yleensä useamman kuuntelun, että saa tyydytettyä aiheuttamansa kuuntelunälän. Hyvä melodia ja hieno sovitus.

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

71 Papa Was A Rolling Stone - The Temptations

Funky soul music! Jos edellinen oli erikoispoiminta, niin nyt ollaan taas tukevasti klassikko-osastolla. Kappaletta on vuosien mittaan varioitu monesti, mutta mennään The Temptations versiolla. Tyylikästä fiilistelyä, mutta vaatinee sitä, että osaa arvostaa hyvin soitettuja instrumentaalipätkiä. Kuitenkin äärimmäisen hyvin ja ammattitaitoisesti tehtyä musiikkia, niin kuin Motownin hittikoneen tekeleet tuppaa olemaan.



Kertauslista tiistailta:

71 Papa Was A Rolling Stone - The Temptations
72 Joneskaupunki - Juliet Jonesin Sydän
73 Standing Next To Me - The Last Shadow Puppets
74 Self Esteem - The Offspring
75 Fall Upon Love - Slow
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 25.01.2022 10:39 ^Self esteem hyvä biisi, hyvät sanat. En onneksi ole koskaan ollut biisin kertojan tilanteessa.
Mullakaan ei ole sellaista omakohtaista samaistumispintaa sanoitukseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kyllä mä Juliet Jonesin sydämen muistan, vaikka en kyllä tuota biisejä. En tosin oikein muitakaan. Tai oikeastaan, koko tiistain listalta vain Papa was a rolling stone oli ilman muuta tuttu. Ja kyllä ne pitkät instrumentaalijaksot kestää, kun svengaa niin törkeän hyvin. Pulisongit ja leveät lahkeet vaan lepattaa. Nää ei varmaan ole Z-Salamapartion soundtrackillä, mutta pitäisi!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 25.01.2022 11:14 Kyllä mä Juliet Jonesin sydämen muistan, vaikka en kyllä tuota biisejä. En tosin oikein muitakaan. Tai oikeastaan, koko tiistain listalta vain Papa was a rolling stone oli ilman muuta tuttu.
Mutta mutta mutta... #73 kohdalla on Kitinästä tuttu -leima :!:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 25.01.2022 11:22 Mutta mutta mutta... #73 kohdalla on Kitinästä tuttu -leima :!:
Sitä minäkin ihemettelin! Mustassa kirjassa ei ole merkintää. Missäköhän mä olen ollut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

70 Mala Vida - Mano Negra

Mulla on kovin vähän taustatietoa tähän :oops: Joskus kuulin radiossa tai silleen, tykkäsin ja haalin äänitteen itselleni. Kappale on mitä mainioin. Hyvä rento meininki.

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

69 Kaunis Painajainen - Don Huonot

Don Huonot oli mulle iso juttu 90-luvulla. 3 loistavaa levy melodista rockia. Sitten menivät vaihtamaan levy-yhtiötä ja riisuivat melodiat pois. Bändi nousi suosionsa huipulle, mutta mun silmissä se alkuperäinen bändi kuoli, enkä ole koskaan sietänyt sitä vanhempaa tuotantoa. Onneksi tuosta kultaisesta kaudesta on levyt hyllyssä ja niihin voi aina palata.

Kaunis painajainen ole se ensimmäinen hitti, joka johdatti mut bändin lumoihin. Se on helpoin valinta edustamaan yhtyettä, kun muuten en pääse itseni kanssa yhteisymmärrykseen. Tässä on kuitenkin kaikki oleelliset elementit. Kauniita melodioita, laulustemmoja ja sävykästä soitantoa.

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

68 Return To Oz - Scissor Sisters

Noin iloisesti mä suosin meneviä biisejä listalla, mutta jossain kohtaa täytyy sortua tälläiseen kauniiseen slovariin. Tavallaan aika perusrockia, mutta tää vaan toimii mulle. Kivat melodiat ja silleen. Jotenkin sen tyyppinen kappale joita HSn listalla oli paljon Neil Youngilta ja muilta vastaavilta.

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

67 Miehen täytyy - Aki Sirkesalo

Sirkesalon debyytti oli mielettömän hyvä levy. Kuten monesti näiden loistavien debyyttien kanssa, niin se myös jäi Sirkesalon parhaaksi levyksi. Omassa tyylissään parasta mitä Suomessa on koskaan tehty. Monta hyvää biisiä levyllä, joten taas todella vaikea nimetä yhtä. Kertsin sanoituksella voittoon :D

"Miehen täytyy tehdä mitä miehen täytyy tehdä. Jos ei se tee, mitä sillä tekee."

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

66 Freestyler - Bomfunk MC's

Tähän päivään osui kotimaista taas aimo satsi. Kyllä ne tästä kohta vähenee. Pakkohan tää on tänne laittaa, vaikka en niin tän koneellisen musiikin perään olekaan. Siihen on kuitenkin syynsä miksi tästä tuli musiikkigenret ylittävä crossoverhitti. Lisäksi mulla on tähän tunneside, kun tää soi paljon kisoissa maailmalla, silloin kun vietin kiertue-elämää. Tästä tuli vähän niinkuin kansallislaulu :mrgreen:



Kertaus päivän kappaleista:

66 Freestyler - Bomfunk MC's
67 Miehen täytyy - Aki Sirkesalo
68 Return To Oz - Scissor Sisters
69 Kaunis Painajainen - Don Huonot
70 Mala Vida - Mano Negra
Viimeksi muokannut Vagabondo, 26.01.2022 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^tuo biisi on ilmeisesti merkittävä sukupolvikokemus, koska meemisaiteilla aika usein tulee vastaan

esim.

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.01.2022 10:54 ^tuo biisi on ilmeisesti merkittävä sukupolvikokemus, koska meemisaiteilla aika usein tulee vastaan
Tänhän voisi tutkia kitinägallupilla :idea:
Me ollaan suunnilleen oikeaa sukupolvea kaikki. Toki pieni otanta, mutta helposti yleistettävissä koskemaan koko kansaa. Mä äänestän sukupolvikokemuksen puolesta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mulla tuo biisi liittyy sellaiseen hienoon vaiheeseeen Suomessa, kun yht'äkkiä Nokia oli maailman valtias ja Freestyler ja HIM listoilla. Tuntui, että mehän ollaan jotain. Muistan kun biisi soi jossain asiaohjelmassa taustalla, jossa kerrottiin samaan aikaan, miten Nokia voitti Ericssonin kännykuninkuudesta kamppailtaessa.

Pian palattiin normaaliin päiväjärjestykseen :(
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23504
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aiheeseen liittyen:

Ihmetyttää edelleen kuinka usein Sandstorm tulee jenkkien urheilulähetysten aikana. Pitäisi varmaan itsekkin säveltää joku pimputus, että rojaltit juoksisi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Freestyler edustaa kai (riittävällä tarkkuudella) jonkinlaista hip hop -kulttuuria ja musiikkityyliä. Nämä ovat mulle aivan vieraita. Koin jotenkin oleeni liian vanha niihin, vaikka se lienee väärä analyysi, kun esimerkiksi nämä heput ovat kuitenkin kai samanikäisiä tai jopa vanhempia kuin minä.

Vaikka se taas edustaa toista musiikkityyliä, niin jotenkin pistän tämän mielessäni vähän samaan laatikkoon Daruden Sandstormin kanssa (julkaistiin kai molemmat 1999). Kumpikaan ei ole ollenkaan mun juttuni, mutta silti ymmärrän, että näissä oli heti ensikuulemalta jotain, joka perustelee maailmansuosion eri tavalla kuin mitä vaikka jossain UMK-biiseissä on.

Ja tavoitan osin myös tuon Vagiksen kansallislaulu-idean (ja Daven vastaavan). Olin kevään 1999 ulkomailla, ja jotenkin tuntui absurdilta edes ajatella, että törmäisi jossain suomalaiseen musiikkiin. Palasin kesällä kotimaahan, mutta lähdin taas 2000, ja yhtäkkiä oli ihan normaalia, että missä tahansa saattoi soida jompi kumpi näistä biiseistä.

Mut ei silti merkittävä sukupolvikokemus, vaan nostalginen mutta vähämerkityksinen anekdootti :leuhka:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 26.01.2022 13:27
James Potkukelkka kirjoitti: 26.01.2022 10:54 ^tuo biisi on ilmeisesti merkittävä sukupolvikokemus, koska meemisaiteilla aika usein tulee vastaan
Tänhän voisi tutkia kitinägallupilla :idea:
Me ollaan suunnilleen oikeaa sukupolvea kaikki. Toki pieni otanta, mutta helposti yleistettävissä koskemaan koko kansaa. Mä äänestän sukupolvikokemuksen puolesta.
Erittäin kova biisi. Minulle tämä ja ATV edustivat uutta kirkasta tulevaisuutta. Biisi on edelleen kova, video mainio, mutta suomi hoppi kehittyi enemmänkin puhutuksi suomi popiksi. ATV:n korvasi Youtube, ihan vaan teknologisista syistä. Konsepti kuitenkin on tavallaan sama: tervetuloa tekemään ilmaiseksi sisältöä ilmaiseksi katsottavaksi, ehkä tienaat joskus jotain.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 26.01.2022 14:08 Freestyler edustaa kai (riittävällä tarkkuudella) jonkinlaista hip hop -kulttuuria ja musiikkityyliä. Nämä ovat mulle aivan vieraita. Koin jotenkin oleeni liian vanha niihin, vaikka se lienee väärä analyysi, kun esimerkiksi nämä heput ovat kuitenkin kai samanikäisiä tai jopa vanhempia kuin minä.
Muistelisin kuunnelleen Radio Helsingistä pitkän haastattelun In Stereo levyn julkaisun aikoihin ja siinä artistit olisi määritelleet tyylisuunnan electrojoksikin. Google vihjailee, että kyseessä olisi electrobeat. Hämärämiestä ei ole näkynyt pitkään aikaan, mutta nyt olisi tarvetta, kun tämä on lähempänä hänen musiikillista erikoistumisaluetta. Mä olisin henkilökohtaisesti sillä linjalla, että ei tämä hiphoppia ole, vaikka vähän räpätäänkin. Väärä poljento biitissä. Mutta nämä musiikilliset raja-aidat on aina vähän häilyviä ja pääosin tarpeettomia. Ei tyylisuunta tee kappaleesta hyvää tai huonoa.

Mutta sun suhde urbaaniin musiikkiin on hieman tahra sun taiteilijakuvaan. Eikö tää nyt just ole sitä pöhinää sieltä loputtoman ruutukaavan kaupunkighetoista, missä ihmiset luovat elämää ja kulttuuri keskelle asfalttiviidakkoa. Kyllä sun pitäisi ainakin joku hiphopin lyhyt oppimäärä suorittaa, että pystyt uskottavasti esitelmöimään aiheesta :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 26.01.2022 14:08 Ja tavoitan osin myös tuon Vagiksen kansallislaulu-idean (ja Daven vastaavan). Olin kevään 1999 ulkomailla, ja jotenkin tuntui absurdilta edes ajatella, että törmäisi jossain suomalaiseen musiikkiin. Palasin kesällä kotimaahan, mutta lähdin taas 2000, ja yhtäkkiä oli ihan normaalia, että missä tahansa saattoi soida jompi kumpi näistä biiseistä.
Wikipedia tiesi kertoa, että Freestyler oli vuonna 2000 euroopan myydyin single. Enpä tiennyt tuota.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4291
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Vagabondo kirjoitti: 26.01.2022 16:35 että ei tämä hiphoppia ole, vaikka vähän räpätäänkin. Väärä poljento biitissä.
Onhan tämä eri genrejen sekametelisoppa. Biisi ei kelpaa drum'n'bass -puristeille, koska liian mainstriimiä. Omasta mielestäni aivan saatanan hyvä ralli.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Freestyler oli vielä 2019 suomalaisten biisien 9. soitetuin ulkomailla:
https://www.teosto.fi/ajankohtaista/tut ... freestyler

Edelle kiilasivat vain Sibelius ja Rasmuksen In The Shadows. Toivottavasti 20v päästä Teoston ulkomaisen soiton listalla on muutakin kuin Sibeliusta ja Freestyler.
Vastaa Viestiin