HS 100 parasta laulua

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eilen kuuntelin 100-94. Ainoa, joka ei yhtään koskettanut mun simpukkaani oli

95. Pepe Willberg – Toiset meistä (1973). Säv. Rauno Lehtinen, san. Mikko Haljoki.



Genre ei muhun iske ja lisäksi tuollainen suomenruotsalainen merifiilistely ei myöskään ole mun teekuppini.

98. Tapio Rautavaara – Juokse sinä humma (1953) Säv. trad., sov. G. de Godzinsky, san. Tapio Rautavaara.

en jaksanut kuunnella, mutta kuitenkin parempi kuin 95.
96. Metallica– Master Of Puppets (1986). Säv. & san. Cliff Burton, Kirk Hammett, James Hetfield, Lars Ulric
voi kommentoida, että muistanutkaan kuinka hyvä biisi se on.

94. Eagles – Hotel California (1977). Säv. & san. Don Felder, Don Henley, Glenn Frey.
toi ensimmäiset kylmät väreet.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä lueskelin uutisen läpi viikonloppuna. Pääosin aika hajuton ja mauton luettelo painottuen vahvasti englanninkieliseen rock musiikkiin ja tunnettuihin klassikoihin. Ei tuossa asiantuntemuus hirveästi painanut, vaan vastaava luettelo olis löytynyt vähän keltä vaan. Ongelma on ehkä tekotapa. Yksittäisen ihmisen 100 parasta kappaletta antaisi ehkä persoonallisemman ja mielenkiintoisemman luettelon.

Listalta jäi mieleen, että Beatlesiä oli enemmän kuin tarpeeksi ja vielä hieman huonoja valintoja IMHO. Peppers levyltä ei tuollaiselle listalle pitäisi valita ainuttakaan kappaletta, vaikka se musiikkihistoriallisesti merkittävä levy onkin sovitus ja äänitysteknisiltä ratkaisuiltaan.

Ehkä paras nosto listalle on Fly me to the moon, joskin Sinatran versio on kaukana parhaasta. Tästähän on maailmalla versioita vaikka kuinka ja sävellys taipuu hyvin erityylisiin sovituksiin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Omasta mielestän rollareiden täydellinen puuttuminen listalta on suurin puute.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2022 9:30 Omasta mielestän rollareiden täydellinen puuttuminen listalta on suurin puute.
Ymmärrän puuttumisen oikein hyvin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2022 9:30 Omasta mielestän rollareiden täydellinen puuttuminen listalta on suurin puute.
Mulla ei ole mitään käsitystä mikä rollareiden biisi olisi sellainen joka listalle pitäisi nostaa. Ei tule mieleen yhtäkään, joka olisi niin merkittävä, mutta toki tämä voi olla omaa sivistymättömyyttäni ja asiantuntijuuden puutetta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ehkä se hyppivä Jaska mahtuisi TOP500-listalle. Angiesta tykkään kovasti, mutta ei se ole 'klassikko' biisi. Loput hyvät taitaa olla covereita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Noin yleisesti vielä sellainen huomio, että oikeastaan listalla ei pitäisi olla kuin yksi kappale per artisti. Enempi on liioittelua, yliarvostamista ja osoittaa lista laatijoiden ahdasta musiikkimakua. Maailmassa on niin paljon hyvää musiikkia ja hienoja kappaleita.

Jos jaksaisi keskittyä, niin voisi rakennella oman parhaiden kappaleiden listan, mutta sitä pitäisi oikeasti hautoa ajatuksen kanssa ennen kuin uskaltaisi julkaista. Joka tapauksella voi varmuudella sanoa, että Hesarin listalta olisi joitakin kappaleita mukana.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 18.01.2022 11:05 Ehkä se hyppivä Jaska mahtuisi TOP500-listalle. Angiesta tykkään kovasti, mutta ei se ole 'klassikko' biisi. Loput hyvät taitaa olla covereita.
Se että jostain kappaleesta löytyy loistavia covereita on yleensä meriitti. Mitä enemmän niitä hyviä, ja vallankin erityylisiä, covereita löytyy, niin sitä varmemmin kappaleen sävellys ja sanoitus on jotain poikkeuksellisen laadukasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 18.01.2022 11:02
James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2022 9:30 Omasta mielestän rollareiden täydellinen puuttuminen listalta on suurin puute.
Mulla ei ole mitään käsitystä mikä rollareiden biisi olisi sellainen joka listalle pitäisi nostaa. Ei tule mieleen yhtäkään, joka olisi niin merkittävä, mutta toki tämä voi olla omaa sivistymättömyyttäni ja asiantuntijuuden puutetta.


Menee kylmät väreet, kun ajattelee 60-luvun rotumellakoita ja tätä biisiä.

Ajankohtainen nykyäänkin.

Ooh, a storm is threatening
My very life today
If I don't get some shelter
Ooh yeah I'm gonna fade away
War, children
It's just a shot away
It's just a shot away
War, children
It's just a shot away
It's just a shot away
Ooh, see the fire is sweepin'
Our streets today
Burns like a red coal carpet
Mad bull lost its way
War, children
It's just a shot away
It's just a shot away
War, children
It's just a shot away
It's just a shot away
Rape, murder, it's just a shot away
It's just a shot away
Rape, murder, yeah, it's just a shot away
It's just a shot away
Rape, murder, it's just a shot away
It's just a shot away
Mmm, a flood is threatening
My very life today
Gimme, gimme shelter
Or I'm gonna fade away
War, children
It's just a shot away
It's just a shot away
It's just a shot away
It's just a shot away
It's just a shot away
I tell you love, sister
It's just a kiss away
It's just a kiss away
It's just a kiss away
It's just a kiss away
It's just a kiss away
Kiss away, kiss away
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti: 18.01.2022 11:10 Se että jostain kappaleesta löytyy loistavia covereita on yleensä meriitti. Mitä enemmän niitä hyviä, ja vallankin erityylisiä, covereita löytyy, niin sitä varmemmin kappaleen sävellys ja sanoitus on jotain poikkeuksellisen laadukasta.
Mutta kunnia menee sinne ketkä biisin on alunperin pukanneet.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 18.01.2022 11:23
Vagabondo kirjoitti: 18.01.2022 11:10 Se että jostain kappaleesta löytyy loistavia covereita on yleensä meriitti. Mitä enemmän niitä hyviä, ja vallankin erityylisiä, covereita löytyy, niin sitä varmemmin kappaleen sävellys ja sanoitus on jotain poikkeuksellisen laadukasta.
Mutta kunnia menee sinne ketkä biisin on alunperin pukanneet.
Ei välttämättä. Kyllähän HS listalla ansaitusti oleva All Along The Watchtower on siellä nimenomaan Jimi Hendrixin tulkinnan takia. Bob Dylanin originaali ei pääse lähellekään ja on itsekin ylistänyt Hendrixin versiota.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2022 11:13 Menee kylmät väreet, kun ajattelee 60-luvun rotumellakoita ja tätä biisiä.
Kuuntelin 3 kertaa. Ihan ok ja ymmärrän pointtisi sanoituksesta, mutta en mä nostais 100 parhaan joukkoon. Mä kaipaisin vähän enemmän WOW-factoria.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Listalta puuttuu myös Elvis, joka kuitenkin on rockin merkittävin hahmo. Mutta lista toki käsittelee biisejä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 18.01.2022 9:29 Mä lueskelin uutisen läpi viikonloppuna. Pääosin aika hajuton ja mauton luettelo painottuen vahvasti englanninkieliseen rock musiikkiin ja tunnettuihin klassikoihin.
Selasin kans viikonloppuna, ja vähän hämmennyin. Tapaan ajatella, että tällaisissa on usein joko (i) itsestäänselviä suurimpia klassikoita ja hittejä, (ii) keinotekoisenoloisesti valittu yllättäviä vaihtoehtoja tai (iii) viimevuosien tusinakappaleita muka merkittävinä. Kiinnostavan listan pitäisi jotenkin perustellen kyetä välttämään kaikkia kolmea sudenkuoppaa. Nopealla vilkaisulla vaikutti, että tämä taas sortui melkein paradoksaalisesti kaikkiin kolmeen. Kuten Vagis sanoo, siellä oli tunnettuja klassikoita, mutta sitten vaikka Beatlesilta väärät biisit. Ja joku Anna Puu top 20:ssä vai miten se oli.

Toki mä en kuuntele musiikkia enkä ymmärrä siitä mitään, eli tämän kommentin voi ohittaa aika turhanpäiväisenä lässytyksenä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 18.01.2022 13:30 Toki mä en kuuntele musiikkia enkä ymmärrä siitä mitään, eli tämän kommentin voi ohittaa aika turhanpäiväisenä lässytyksenä.
*laittaa vilkun päälle* Yksittäisen henkilön tai henkilöiden musiikkimaku ei oikein kiinnosta. Joku kuuntelijoiden (min tuhansia) lista taas kiinnostaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008547755.html

joo. Käännän vähän kelkkaani kun nyt näin listan uudestaan. Parempi ja kiinnostavampi kuin paperilehden selailustani muistin. Ja kai siellä oli se klausuuli siitä, että just näille raatilaisille just tällä hetkellä henkilökohtaisesti parhaat biisit. Ehkä ne ei kuuntele muuta klassista kuin Sibbeä, eivät välitä Elviksestä, Michael Jacksonista ja Rollareista, ja eivät usko Suomi-Rockin rakentuvan Dave Lindholmille, Juicelle, Hectorille ja J. Karjalaiselle vaan Jenni Vartiaselle ja Anna Puulle ja muutamalle muulle tyypille, joista en ollut edes kuullut.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 18.01.2022 13:38 *laittaa vilkun päälle* Yksittäisen henkilön tai henkilöiden musiikkimaku ei oikein kiinnosta. Joku kuuntelijoiden (min tuhansia) lista taas kiinnostaa.
Mä oon ihan päinvastaisella kannalla. Suuret massat on aina tosi tylsiä ja keskinkertaisia maussaan oli kyse mistä tahansa. Toki niitä kuuntelemalla voi välttää isoimmat pettymykset, mutta jää myös löytämättä ne suurimmat aarteet. Sen sijaan yksittäinen asiaan perehtynyt ja hyvän maun omaava yksilö voi esitellä upeita taideteoksia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 18.01.2022 13:30 Selasin kans viikonloppuna, ja vähän hämmennyin. Tapaan ajatella, että tällaisissa on usein joko (i) itsestäänselviä suurimpia klassikoita ja hittejä, (ii) keinotekoisenoloisesti valittu yllättäviä vaihtoehtoja tai (iii) viimevuosien tusinakappaleita muka merkittävinä. Kiinnostavan listan pitäisi jotenkin perustellen kyetä välttämään kaikkia kolmea sudenkuoppaa. Nopealla vilkaisulla vaikutti, että tämä taas sortui melkein paradoksaalisesti kaikkiin kolmeen. Kuten Vagis sanoo, siellä oli tunnettuja klassikoita, mutta sitten vaikka Beatlesilta väärät biisit. Ja joku Anna Puu top 20:ssä vai miten se oli.
Just tätä mä yritin sanoa :komp:

Mutta ei se kaikki pielessä ollut, vaan oli siellä myös mielestäni onnistuneita valintoja, jotka olisi myös mun listalla tai on ainakin pystyn ymmärtämään miksi ne on listalle nostettu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 18.01.2022 14:00 https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008547755.html

joo. Käännän vähän kelkkaani kun nyt näin listan uudestaan. Parempi ja kiinnostavampi kuin paperilehden selailustani muistin. Ja kai siellä oli se klausuuli siitä, että just näille raatilaisille just tällä hetkellä henkilökohtaisesti parhaat biisit. Ehkä ne ei kuuntele muuta klassista kuin Sibbeä, eivät välitä Elviksestä, Michael Jacksonista ja Rollareista, ja eivät usko Suomi-Rockin rakentuvan Dave Lindholmille, Juicelle, Hectorille ja J. Karjalaiselle vaan Jenni Vartiaselle ja Anna Puulle ja muutamalle muulle tyypille, joista en ollut edes kuullut.
Mun mielestäni pitäisi olla yleissääntö, että tällaisille listoille ei saa laittaa 10:tä vuotta uudempaa taideteosta. Aika näyttää arvon.

En muuten usko, että HS:n raadin mielestä Strange Fruit, Billie Holiday, on juuri nyt se paras biisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Bhven »

James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2022 12:17 Listalta puuttuu myös Elvis, joka kuitenkin on rockin merkittävin hahmo. Mutta lista toki käsittelee biisejä.
Elvis ei säveltänyt uransa aikana yhtään biisiä. Tulkisti vain muiden tuotoksia.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Oma lista olisi varmaan täynnää klassikoita. Ja sitten erilaisia...klassikoita:



No ei ehkä juuri tuo Koleran biisi, mutta en nyt parempiakaan löytänyt.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Ei ole tunnareita hesariin, mutta en usko, että listalta löytyy M.A. Nummisen Auto Synnyttää, joka miltä tahansa top listalta toki pitäisi löytyä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: HS 100 parasta laulua

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bhven kirjoitti: 18.01.2022 15:21
James Potkukelkka kirjoitti: 18.01.2022 12:17 Listalta puuttuu myös Elvis, joka kuitenkin on rockin merkittävin hahmo. Mutta lista toki käsittelee biisejä.
Elvis ei säveltänyt uransa aikana yhtään biisiä. Tulkisti vain muiden tuotoksia.
Juu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin