TOP100 elokuvaanne

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Nyt näin viskeissä sain ajatuksen tämmöisestä listasta. Eräällä toisella ketjulla on toki ponnetta aiheeseen.

Pistän heti huomenna omani. Ehkä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

100 on liian iso lista ainakin mulle. 10 voisin laittaa random-järjestyksessä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Satunnaisessa järjestyksessä ja tipotelle

Pulp fiction (Quentin Tarantino, 1994). Yksi niistä harvoista leffoista, jolloin teatterista ulos tullessa oli samaan aikaan WTF ja Vau fiilikset.

Blue Velvet (David Lynch, 1986). Dennis Hopper aiheutti roolisuorituksellaan samat fiilikset kuin edellä kuvasin.
Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Star Wars (1977 George Lucas). Olin lapsena ja nuorena erittäin kova scifi nörtti ja tämä iski kuin kirves voihin. Lapsuuteni merkittävin elokuva.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

The Matrix (1999, The Wachowskis). En ole varma, kuuluuko top 10:een, mutta ei kauas jää jos ei kuuluisikaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Terminator 2: Judgment Day (1991 James Cameron). Arskan uran huipennus ja ehkä kaikkien aikojen paras toiminta sci-fi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Imperiumin vastaisku (1980 George Lucas). Samat perustelut kuin ekassa Star Warsissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

American Beauty (1999 Sam Mendes). Samat fiilikset kuin Pulp fictionista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Being John Malkovich (1999, Charlie Kaufmanin käsikirjoitus). Riemastuttavan absurdi leffa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

The Big Lebowski (1998 Ethan Coen, Joel Coen). Musta komedia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Olen näköjään antanut pisteitä imdb:ssä yli 2000 elokuvalle/sarjalle/tietokonepelille/standup-speciaalille. Lyhyt lista omia leffasuosikkeja:

Paha maa (2005)
Shichinin no samurai (1954)
Crank (2006)
Dances with Wolves (1990)
Avatar (2009)
Das Boot (1985) viiden tunnin versio
Coneheads (1993)
Predator (1987)
Men in Black (1997)
The Other Guys (2010)
Stakeout (1987)
Coming to America (1988)
Galaxy Quest (1999)
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kummisetä (1972, Francis Ford Coppolan )
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä tyydyn tohon musiikkilistaukseen. Ekokuviin ei ole sellaista intohimoa ja ymmärrystä, että osaisin alkaa listaamaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Elokuvissa ja musassa on sama taustavaikutin omalle TOP- listalle eli ne ovat parhaita, mitkä ovat osuneet "herkkyyskaudelle" eli nuoruuteen ja nuoreen aikuisuuteen.
Muutama mainio raina on: Rita Hayworth - avain pakoon, Braveheart ja Paha maa. Nämä nyt ekana tulee mieleen.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Ykkönen on tietenkin Butch Cassidy and the Sundance Kid. Hyvänä kakkosena tulee Unforgiven. Kolmoseksi laittaisin leffan Seven. Muista en sitten tiedä.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9425
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Fucking Åmål tuli katsottua monta kertaa vuosituhannen vaihteen seutuvilla ja ainakin silloin se oli tosi hyvä. Tavoitti jotenkin erinomaisen realistisesti pohjoismaisen pikkukaupungin tunnelman ja oman teini-iän pohjalta oli paljon samaistumispintaa, vaikka ei maalaiskunnan 80-luvun lopun yhtenäiskulttuurissa liikkunut edes huhuja, että kukaan olisi jotain muuta kuin hetero.

Kerran sotureita oli kanssa todella säväyttävä kertomus Uuden Seelannin Maoreista. Se tuli hiljattain katsottua pojan kanssa uudestaan ja vaikka nyt tuntui, että tarina oli pakattu hiukan liian tiiviiksi paketiksi ja olisi mielellään syventänyt henkilöhahmoja enemmän, niin edelleen väkevää draamaa.

A Good Year on sitten ollut vaimon kanssa meidän viimeisen vuosikymmenen suosikki, joka tulee katsottua säännöllisen epäsäännöllisesti. Keskimäärin noin kerran vuodessa. Hienoja maisemia, viiniä ja hyvä tunnelma. Aina ei rahat ja aika riitä kierrellä viinitiloja euroopassa, niin korvikkeena on kiva katsella aiheeseen liittyviä elokuvia. Tää on paras mitä tästä genrestä on löytynyt, mutta ei tietenkään mikään suuri taideklassikko. Mä en edes yritä vihjata, että mulla olisi mikään sivistynyt maku elokuvien suhteen :lol:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Diddley Bow kirjoitti: 16.02.2022 16:13 Ykkönen on tietenkin Butch Cassidy and the Sundance Kid. Hyvänä kakkosena tulee Unforgiven. Kolmoseksi laittaisin leffan Seven. Muista en sitten tiedä.
Onkohan mulla sun listan ykkönen ja kakkonen katsomatta, en ainakaan muista nähneeni. Sevenin olen katsonut monta kertaa ja on kyllä hyvä.

Kevin Spacey on hieno näyttelijä, harmi, että joutui sitten mustalle listalle.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.02.2022 9:05
Diddley Bow kirjoitti: 16.02.2022 16:13 Ykkönen on tietenkin Butch Cassidy and the Sundance Kid. Hyvänä kakkosena tulee Unforgiven. Kolmoseksi laittaisin leffan Seven. Muista en sitten tiedä.
Onkohan mulla sun listan ykkönen ja kakkonen katsomatta, en ainakaan muista nähneeni. Sevenin olen katsonut monta kertaa ja on kyllä hyvä.

Kevin Spacey on hieno näyttelijä, harmi, että joutui sitten mustalle listalle.
No eihän noissa leffoissa ole mitään merkittäviä näyttelijöitä. Robert Redford, Paul Newman, Clint Eastwood ja Morgan Freeman. Mut mä tykkään!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Ootteko koskaan miettineet mistä Sundance Film Festival nimi on peräisin?
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Diddley Bow kirjoitti: 17.02.2022 18:07
James Potkukelkka kirjoitti: 17.02.2022 9:05
Diddley Bow kirjoitti: 16.02.2022 16:13 Ykkönen on tietenkin Butch Cassidy and the Sundance Kid. Hyvänä kakkosena tulee Unforgiven. Kolmoseksi laittaisin leffan Seven. Muista en sitten tiedä.
Onkohan mulla sun listan ykkönen ja kakkonen katsomatta, en ainakaan muista nähneeni. Sevenin olen katsonut monta kertaa ja on kyllä hyvä.

Kevin Spacey on hieno näyttelijä, harmi, että joutui sitten mustalle listalle.
No eihän noissa leffoissa ole mitään merkittäviä näyttelijöitä. Robert Redford, Paul Newman, Clint Eastwood ja Morgan Freeman. Mut mä tykkään!
Jotain indie-leffoja siis!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16674
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Isäni ei ole mikään eurooppalaisen taide-elokuvan ystävä
Hänen mielestään elokuvataide saavutti huippunsa butch ja kidissä, puhalluksessa ja armottomissa, eikä niiden jälkeen enää ole elokuvissa kannattanut käydäkään. En ole itse niitä nähnyt varmaan 80-luvun jälkeen, pitäisi taas katsoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Lisään omaan listaani vielä pari leffaa:

Paris, Texas
O Brother Where Art Thou
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23475
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En vieläkään saanut listaa tehtyä, mutta aiheeseen liittyen:

Mietin tässä kun on saanut kuvan aika hyvään jamaan niin mitkä olisi semmoisia leffoja, jotka pitäisi hankkia ihan visuaalisista syistä?

Mieleen tuli Hero ja Kingdom of heaven. Kummastakaan ei taida olla vielä UHD käännöstä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16674
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Diddley Bow kirjoitti: 26.02.2022 17:32 Paris, Texas
Mä olen nähnyt tämän vain kerran, joskus viime vuosituhannella elokuva-arkistossa. Oli kyllä vahva ja mieleenpainuva kokemus.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16674
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: TOP100 elokuvaanne

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 26.02.2022 18:57 En vieläkään saanut listaa tehtyä, mutta aiheeseen liittyen:

Mietin tässä kun on saanut kuvan aika hyvään jamaan niin mitkä olisi semmoisia leffoja, jotka pitäisi hankkia ihan visuaalisista syistä?

Mieleen tuli Hero ja Kingdom of heaven. Kummastakaan ei taida olla vielä UHD käännöstä.
Mä en ole tätäkään elokuvaa nähnyt kymmeniin vuosiin, mutta jostain umpilisäkkeestä nousi tähän ensimmäisenä mieleen Thin Red Line. Siinähän on muistaakseni kaikenlaisia monologeja ja muuta, mutta silti koin sen nimenomaan visuaalisena mestariteoksena.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin