Kiinan tilanne

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tarkoitan sellaista 10% pudotusta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Koska Kiinan merkitys on vähentynyt kokoajan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 18.08.2023 9:25 Koska Kiinan merkitys on vähentynyt kokoajan.
Maailman toiseksi suurin talous kuitenkin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja pallon suurin kusetus.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Numerot voivat olla paisuteltuja, mutta toisaalta iso osa kaikesta ympärillä olevastasi on jo riippuvaisia kiinasta. Minusta on yhtä oikein väittää, että kiinan luvut ovat paisuteltuja kuin että luvut aliarvioivat kiinan merkitystä toimitusketjuille.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kiinan työttömyysprosentti >20 ja nousee, Suuren laman aikaan jenkeissä 24%.

Nuorisotyöttömyys >50%, tosin tämä hoituu helposti koska syntyvyys tippuu nopeammin kuin Väyrysen viitta heilahtaa.

Ulkomainen tuotanto pakenee maasta ja tilaukset loppuu koska yleinen perseily, huono laatu ja muualta saa halvemmalla.

Velkaantumisaste melkein jenkkien tasoa ilman kykyä hoitaa sitä.

Kaikki infra on tofua. Ilmeisesti Kolmen rotkon padostakin osa on liikkunut, se kun murtuu niin kymmenet miljoonat kuolee.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Risto J.N.E. Penttilä näkee riskinä, että
Kiina hakee ulkopoliittista konfliktia kääntääkseen huomion pois taloudesta. Hyökkäys Taiwaniin sopisi hyvin kuvioon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sellaisen näkökulman näin jossain, että Xi saattaa haluta hoitaa Taiwanin vielä kun hän on vallassa. Jos talouskriisi uhkaa hänen asemaansa, niin Taiwanin valtaus saattaa tulla nopeastikin ajankohtaiseksi. Minusta tämä henilökohtaiseen motiiviin perustuva ajatuskulku on konkreettisempi uhka kuin geneerinen "kiinan johto haluaa kääntää katseen muualle". Ei talouskriisi varmaan riittäisi vallankumoukseen, mutta ehkä Xi menettäisi asemansa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tosin kun Kiinan armeija ei ole paljoa paremmassa hapessa kuin ryssälandian niin itku siitäkin voi tulla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ukrainan jeesaaminenkin tuntuu olevan länsimaille sellaista tervanjuontia, että kauppasota saati oikea sota Kiinan kanssa ei taida oikein maistua.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.08.2023 9:35 ^ Ukrainan jeesaaminenkin tuntuu olevan länsimaille sellaista tervanjuontia, että kauppasota saati oikea sota Kiinan kanssa ei taida oikein maistua.
Sota olisi globaali talouskatastrofi sellaisenaan
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tuskin tämä maihinnousulla alkaa. Ensin kokeilevat jotain pientä ja katsovat riittääkö lännen kivet tehdä asialle mitään konkreettista. Siitä sitten kansanmurhaa kohden.

Intia sitten seuraava kukkoilija 20v päästä jos Kiina saa harrastaa imperialismia.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Sattui silmiin selkeä selitys sille, miksi Kiinan kiinteistöpommi on sellainen kuin on:

- Asunto on kiinalaisille oikeastaan ainoa helposti saatavilla oleva sijoituskohde ja sitä pidetään turvallisena
- Kiinassa käyttämätön asunto on paljon arvokkaampi kuin käytetty, liittyy jotenkin henkiin

Isoissa kaupungeissa asunnot ovat hervottoman kalliita ja muuttaneet duunarit asuvat tyypillisesi vuokralla. Sen sijaan jostain syrjemmästä, edelleen valtavasta kaupungista, voi ostaa kämpän edullisesti. Noiden syrjäistenkin kämppien hinnat ovat nousseet enemmän kuin tilillä olevasta rahasta saa korkoa. Kiinan pienemmissä kaupungeissä on siis paljon tyhjiä spekulatiivisia asuntoja. Aika kiikkerä systeemi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23505
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Ja niissä pienemmissä kaupungeissa ei välttämättä ole edes asukkaita.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ghost cityt taitaa olla taas omanlaisensa erikoisuus. Osahan noista on täyttynyt ajan saatossa.

Esim. tämä oli ghost city:
Kuva
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Huawein kotitekoinen 7nm siru osoitti Kiinan pystyvän tekemään kehittyneitä siruja sirusaarrkosta huolimatta:
https://www.reuters.com/technology/huaw ... 023-09-05/

Samaan aikaan Kiina valmistautuu omavaraisuuteen muutenkin:
https://www.hs.fi/visio/art-2000009841389.html
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^En lukenut, mutta ASLM:lle asetettu kielto toimittaa Kiinaan litografialaitteita ei ole ollut kovin pitkään voimassa.

Noita 7 mm siruja pystyy vielä tekemään ASLM:n edellisellä sukupolvella multiple patterning tekniikalla. Ymmärtääkseni Kiina ei tuosta enää pääse eteenpäin.

ASLM on ainoa joka pystyy toimittaa litografialaitteita tuon alle. Samsung ja Intel ovat heittäneet pyyhkeen kehään. En usko, että Kiina pystyy siihen, mihin Samsung ja Intel eivät ole pystyneet.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Noinhan tuossa veikkailtiin, että olisivat tehneet tuon ASML vehkeitä virittelemällä. Ehkei sitten niin merkittävä saavutus ollutkaan.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kiinan yliopistot pukkaavat ulos niin paljon teknisen alan väkeä että eiköhän ne ota länsimaiden pienen etumatkan kiinni teollisuusvakoilun avulla hyvin pian ihan kaikessa.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 15.09.2023 11:29 Kiinan yliopistot pukkaavat ulos niin paljon teknisen alan väkeä että eiköhän ne ota länsimaiden pienen etumatkan kiinni teollisuusvakoilun avulla hyvin pian ihan kaikessa.
Emmä kyllä tiedä tarvitevatko ne edes varsinaista teollisuusvakoilua kauaa - teknisen alan väen lisäksi Kiinan yliopistoista pukkaa niin paljon parhaissa lehdissä julkaistua teknisen alan tutkimusta, että kyllä tässä pian muut saa vakoilla niitä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tuohan tämän koko sirukuristuksen pointti on. On yritetty tunnistaa alueita, joilla Kiina on heikoimmillaan ja joiden kautta saadaan aiheutettua merkittäviä kerrannaisvaikutuksia. Jos nyt 20 vuotta saadaan pidettyä Kiina kurissa, niin ehkä ne sitten tulee järkiinsä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tämän ketjun lopussa tarinaa tuosta ASLM:n uudesta litografialaitteitteistosta. Mä uskon, että tuon kopiointi on erittäin vaikeaa koska se sisältää äärimmäistä huipputekniikkaa niin monelta eri alueelta.

viewtopic.php?t=12810
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2023 12:05 Tämän ketjun lopussa tarinaa tuosta ASLM:n uudesta litografialaitteitteistosta. Mä uskon, että tuon kopiointi on erittäin vaikeaa koska se sisältää äärimmäistä huipputekniikkaa niin monelta eri alueelta.
On kai sellainenkin mahdollisuus että kiinalaiset eivät yritä kopioida, mutta kehittävät jonkin oman prosessin. Tuskin tuo ASLM:n on ainoa tapa saada toivottu lopputulos aikaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2823
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kiinan tilanne

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

aasi kirjoitti: 16.09.2023 13:27
James Potkukelkka kirjoitti: 15.09.2023 12:05 Tämän ketjun lopussa tarinaa tuosta ASLM:n uudesta litografialaitteitteistosta. Mä uskon, että tuon kopiointi on erittäin vaikeaa koska se sisältää äärimmäistä huipputekniikkaa niin monelta eri alueelta.
On kai sellainenkin mahdollisuus että kiinalaiset eivät yritä kopioida, mutta kehittävät jonkin oman prosessin. Tuskin tuo ASLM:n on ainoa tapa saada toivottu lopputulos aikaan.
Se on tietysti vain ajan kysymys, mutta vain parilla firmalla on nykyään ajantasaiset prosessit. Jos tuntuisi kannattavalta, Euroopasa & USA:ssa varmaan koitettaisiin päästä kilpailuun mukaan. Venäjäkin sanoo yrittävänsä 7nm litografiaa, mutta on eri asia mitä sillä saadaan aikaan.
Vastaa Viestiin