aasi kirjoitti: ↑16.09.2023 13:27
On kai sellainenkin mahdollisuus että kiinalaiset eivät yritä kopioida, mutta kehittävät jonkin oman prosessin. Tuskin tuo ASLM:n on ainoa tapa saada toivottu lopputulos aikaan.
Ei ole. Kertakaikkiaan ei ole.
Nyt saatu kopioitua joku puolivuosikymmentä vanha länsimäinen prossu länsimaisilla vehkeillä. Ja laatu kun on kiiinalaista niin linjalta tulevista yli puolet menee roskiin. Loput toimii jos tuulee idästä.
James Potkukelkka kirjoitti: ↑15.09.2023 12:05
Tämän ketjun lopussa tarinaa tuosta ASLM:n uudesta litografialaitteitteistosta. Mä uskon, että tuon kopiointi on erittäin vaikeaa koska se sisältää äärimmäistä huipputekniikkaa niin monelta eri alueelta.
On kai sellainenkin mahdollisuus että kiinalaiset eivät yritä kopioida, mutta kehittävät jonkin oman prosessin. Tuskin tuo ASLM:n on ainoa tapa saada toivottu lopputulos aikaan.
No onhan se mahdollista, mutta sitten kyseessä olisi valtava läpimurto. EUV litografialaitteita on kehitetty pitkään ja isolla rahalla.
Mä uskon, että tämä vaatii vuosikymmenten organisatorista ja tieteellistä osaamista ja mikään yksittäinen nero ei tätä muuksi muuta.
^
ASML:n 15 000 patenttia ovat kuitenkin julkista kamaa ja Kiinalla on luultavasti fyysisiä laitteita purettavaksi. Vientikamaa ei tietty patenttirikkomusten avulla niin hyvin pysty väsäämään, mutta kotimarkkinat, aseet sekä tekoäly hoituisivat. Kiina on vaikeammin hallittavissa kuin Neuvostoliitto ja neukkulan kaatumisessa kesti aika kauan. Me ollaan helisemässä, jos Kiina jatkaisi pitkällä trendillään seuraavat 20 vuotta. Onneksi Kiinan kasvu näyttää hiipuvan.
sivustahuutaja kirjoitti: ↑18.09.2023 11:47Onneksi Kiinan kasvu näyttää hiipuvan.
Pitää katsoa _mikä_ siellä hidastuu. Ei ainakaan teknologian kehitys. Se, että joku rakennuskupla syklinä puhkeaa kuten aina ennenkin ei muuta isoa kuvaa eikä varmasti heiluta poliittistakaan järjestelmää.
sivustahuutaja kirjoitti: ↑18.09.2023 11:47
^
ASML:n 15 000 patenttia ovat kuitenkin julkista kamaa ja Kiinalla on luultavasti fyysisiä laitteita purettavaksi.
ASML tekee noita 50 vuodessa ja merikontin kokoinen laite, eli luulisin, että niiden leviäminen aika hyvin pystytään kontrolloimaan. Uskoakseni jos joku ostaja jälleenmyisi laitteen Kiinaan, istuisi sen jälkeen vankilassa.
Laitteita ostaa ASML:ltä varmaan TSMC, Samsung ja Intel. En usko, että Kiina noista pystyy ostamaan laitetta itselleen.
Jos Dave Ltd. yrittäisi ostaa laitteen, en usko, ASML myisi..
^
Strategisessa mielessä oleellista kuitenkin on, pystyykö Kiina tuottamaan riittävän hyviä siruja itse. Normaalitilanteessa Kiina voi ostaa sirut muilta, eikä siihen liity mitään ihmeellistä. Omaa tuotantoa Kiina tarvitsee lähinnä sellaisen tilanteen varalle, että sukset menevät ristiin sivistyneen maailman kanssa.
28nm vastaa sellaista 2010 teknologiatasoa. Onhan tuohon matkaa, mutta ei se ole samanlainen kuilu kyvykkyyksissä kuin mitä neukkulan ja lännen välissä oli 1990.
^
Jos kaikki on normaalia, niin miksi Samppa ei myisi siruja kiinalaisiin luureihin?
Ehkä olen ymmärtänyt tämän sirusaarron väärin. Olen käsittänyt, että sillä haetaan potentiaalista kuristusotetta: Jos kiina ryhtyy rähinöimään, niin se asetetaan kauppasaartoon, eikä sillä ole enää kykyä tuottaa monia tuoteita edes omaan käyttöön. Strategisesti Kiinalle on ihan ok, jos Taiwanin valtaamisen takia pitää tyytyä 2010 suorituskykyyn luureissa joksikin aikaa.
Olikos tämä varautumisen suurvalta nyt varautunut välirikkoon Kiinan kanssa?
EDIT: tykkään kinkkilaivan nimestä, mutta "Newnew Polar Bear Final" olisi ollut vielä parempi
EDIT2: Tarkistetaanko nyt lännen kivet? Jos kinkkipaatti yrittää poistua Tanskan salmista, niin pidättääkö Nato-kumppanimme laivan? Tanskan salmet kun ovat kokonaan heidän aluevesillään.
sivustahuutaja kirjoitti: ↑24.10.2023 17:20Tarkistetaanko nyt lännen kivet? Jos kinkkipaatti yrittää poistua Tanskan salmista, niin pidättääkö Nato-kumppanimme laivan? Tanskan salmet kun ovat kokonaan heidän aluevesillään.
Meinaatko ettei ole jo poistunut aikaa sitten?
Onhan tuo aika vittumaista että Venäjä sai Kiinan avuksi tihutöihin. Tätä on helppo väittää vahingoksi, venäläislaivan tekosia ei.
Edit: kyseinen paatti on jo Kuolan niemimaalla marinetrafficin mukaan. Voipi olla ettei laiva ja sen kapteenia nähdä länsimaissa muutamaan vuoteen.
^ Venäjällä ei riittäisi uskallus käyttää kiinalaisalusta ilman Kiinan lupaa. 95% todennäkäisyydellä tässä on takana Venäjä Kiinan suostumuksella. 5% mahkut annan Kiinan sooloilulle, jos pelaavat jotain pitkän ajan kiinalaista shakkia. Kellään muulla ei ole motiivia. Eikä tämä ollut vahinko.
sivustahuutaja kirjoitti: ↑25.10.2023 8:44
^ Venäjällä ei riittäisi uskallus käyttää kiinalaisalusta ilman Kiinan lupaa. 95% todennäkäisyydellä tässä on takana Venäjä Kiinan suostumuksella. 5% mahkut annan Kiinan sooloilulle, jos pelaavat jotain pitkän ajan kiinalaista shakkia. Kellään muulla ei ole motiivia. Eikä tämä ollut vahinko.
Ei ollut vahinko ja ko. aluksella ei normaalisti edes ole mitään asiaa Itämerelle.
Jotenkin tuntuu omituiselta, että meillä oltiin kädettömiä, vaikka alus kulki liittolaisemme aluevesillä. On aika naurettavaa Naton pääsihteerin väläytellä toimenpiteillä, jos epäiltyä alusta ei kyetä pysäyttämään Naton alueilla.
Oon kattonu tuubista Little Chinese Everywhere kanavaa. Kiinan maaseudulla pienemmissä kaupungeissa näyttää ihan samalta kuin Suomessa. Ihmisten keski-ikä jotain 300 vuotta. Sillä erotuksella, että siinä kun suomalaiset eläkeläiset juovat viinaa, niin kiinalaiset tekevät töitä seitsemänä päivänä viikossa.
Peter Zeihanilla mielenkiintoisia mielipiteitä Kiinasta. Sieltäkin loppuu työvoima, kiitos yhden lapsen politiikan ja romahdus tapahtuu kymmenen vuoden sisällä. Jäämme seuraamaan tilannetta.
Vielä väestön pieneneminen ei ole räjähtänyt silmille. Syynä on muun muassa nuorisotyöttömyys, jota on valtavasti rannikko-Kiinan suurkaupungeissa. Työvoiman tarjonta ja tarve ei kohtaa sektoreittain, ja tehdastöihin on ollut vaikea löytää motivoituneita kiinalaisia työntekijöitä.
”Tehtaissa, joissa halpatyövoimaa tarvitaan, tuodaan työntekijöitä naapurimaista”, Luova sanoo.
Carscoopsin mukaan varhaiset tutkimukset osoittivat palon alkaneen näyttelytilassa olleesta sähköautosta, mutta BYD kiistää tämän.
BYD:illä on kuitenkin ilmeisesti käynyt huono tuuri sen myymälöiden sähköjohdotusten suhteen, sillä kyseessä on jo kymmenes tulipalo Kiinan BYD-myymälöissä sitten lokakuun 2021.
Carscoops viittaa NTDTV:n raporttiin, jonka mukaan myymälöiden ohella on palanut kaksi autonkuljetusrekkaa, jotka ovat kuljettaneet BYD:in sähköautoja.