Ukrainan ja Venäjän sota

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä ymmärrän hyvin miksi sotilaat kirjoittelevat viestejä pommeihin ja jotenkin sen että joku haluaa tälläistä tukikanavaa käyttää. Toivottavasti rahat ja viestit vaan löytävät tiensä oikeaan kohteeseen, jotta Ukrainan armeija saa tukea ja sotilaat taistelua tukevia terveisiä maailmalta.

Mutta mä nyt en ole koskaan mieltänyt itseäni pasifistiksi...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tähän lainaan suurta suomalaista eli Paavi Lipposta

"so what?"

Tai kuten Jeremy Clarkson totesi

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo, ymmärrän tuon asenteen. Siihen nähden, että olen aika introvertti ja sosiaalisesti suht passiivinen tyyppi, joka usein viihtyy paremmi tekstien kuin ihmisten parissa, mulla on kuitenkin joku tällainen ihmeellinen yliherkkyys zeitgeistin ja julkisen diskurssin sävyn suhteen.

Mä olen varmaan tännekin avautunut, miten mun 90-luvun semihippeilyni aseistakieltäytyjänä perustui aika paljon sille, miten vastenmielisenä ja isänmaalle turmiollisena koin silloin päätään nostaneen uusnationalismin ja uusmilitarismin, joka sai sellaisia etnonationaistisia ja konservatiivisia sävyjä, ja joka tuntui korostuvan asepalvelusdiskurssissa - ei niinkään sille, että olisin jotenkin vastustanut puolustusvoimia ja niiden tehtävää sinänsä (olin aika huono pasifisti). Koin, että lähes velvollisuuteni oli omalla toiminnallani edes koettaa toimia tämän epämiellyttävän ajanhengen vastaisesti. Vähän samaa on ilmassa nyt. Tuen toki Ukrainan uljasta puolustustaistelua, mutta koen sen siivellä Suomessa nousevan puheenparren hyvin sivistymättömänä ja pelkään puheessa kuuluvan asenneilmaston muuttavan Suomea ikävämmäksi paikaksi asua ja elää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2023 12:08
sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2023 12:03 Jos kirjoittaja olisi lopussa todennut "Annetaan ukrainalle vitusti aseita venäläisten tappamiseen, muttei ilakoida asialla" olisi pelastanut kirjoituksen.
Mä otin annettuna, että tämä on mukana implisiittisesti.
Olisi laittanut kuvan omasta kranaatistaan, jossa lukee "asialliset hommat hoidetaan".
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 04.01.2023 12:31 Mä ymmärrän hyvin miksi sotilaat kirjoittelevat viestejä pommeihin ja jotenkin sen että joku haluaa tälläistä tukikanavaa käyttää.
Somessa pitää olla kuvia. Kranu täyttää tarpeen. Kukaan ei ole kiinnostunut tekstistä "laitoin rahaa ukrainan armeijalle".

Hate the game, not the player
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2023 12:52 Mä olen varmaan tännekin avautunut, miten mun 90-luvun semihippeilyni aseistakieltäytyjänä perustui aika paljon sille, miten vastenmielisenä ja isänmaalle turmiollisena koin silloin päätään nostaneen uusnationalismin ja uusmilitarismin, joka sai sellaisia etnonationaistisia ja konservatiivisia sävyjä,
Anteeksi, siis minkä? Kyllä mä muutaman klanipään silloin aikoinaan tunsin, mutta kyseessähän oli aivan marginaalinen hörhöily, eikä niitä ottanut kukaan tosissaan. Joskus tuntuu, että sä annat ihan liikaa arvoa pienten piirien touhuille millä ei ole mitään todellista yhteiskunnalista merkitystä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^^Ehkä kranaatti, jossa lukee "Maailmanrauhaa"?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 04.01.2023 13:08
urpiainen kirjoitti: 04.01.2023 12:52 Mä olen varmaan tännekin avautunut, miten mun 90-luvun semihippeilyni aseistakieltäytyjänä perustui aika paljon sille, miten vastenmielisenä ja isänmaalle turmiollisena koin silloin päätään nostaneen uusnationalismin ja uusmilitarismin, joka sai sellaisia etnonationalistisia ja konservatiivisia sävyjä,
Anteeksi, siis minkä? Kyllä mä muutaman klanipään silloin aikoinaan tunsin, mutta kyseessähän oli aivan marginaalinen hörhöily, eikä niitä ottanut kukaan tosissaan. Joskus tuntuu, että sä annat ihan liikaa arvoa pienten piirien touhuille millä ei ole mitään todellista yhteiskunnalista merkitystä.
En tarkoita klanipääporukoita, vaan pikemminkin jonkinlaista Overtonin ikkunan siirtymistä, jonka myötä ihan valtavirran puheenparsi muuttuu osin epämiellyttäväksi. Mun mielestä Onnisen kolumni kuvasi just tätä.

Sami Pihlström kirjoitti joskus Kanavassa oivan esseen siitä, miten talvi- ja jatkosotaa pitäisi muistaa pohjattoman surullisena siitä, miten maa ajautui hirvittävään tragediaan ja miten tuhannet perheet kärsivät vuosia tai jopa -kymmeniä traumaattisesta kokemuksesta. Sotaveteraanien uhrausta pitäisi kunnioittaa ja arvostaa, mutta ennen kaikkea myötäelää sitä hirvittävyyttä, että heille tällainen kaamea kohtalo maailmanhistoriassa osui. Sen sijaan sotia muistellaan jonkinlaisen jingoistisen riemun vallassa, ja sotaveteraaneista halutaan tehdä mielikuvissa sellaisia Hollywood-toimintaelokuvan sankareita.

Tämä asenne nousi 90-luvulla, ja nänen sen nousevan nytkin. Ja jotenkin tämä onnistutaan aina kytkemään pahimpaan etnonationalismiin, 90-luvulla kuuli ihan samanlaista puhetta kuin nuo Onnisen nostot 2020-luvulla juhlitun Karin esityksestä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Miten asiat mielestäsi tapahtuivat:
a) 90-luvulla puhe muuttui epänormaaliksi
B) 80-luvulla puhe oli epänormaalia ja palasi normaaliksi 90-luvulla
C) 80-luvulla puhe oli epänormaalia, meni yli 90-luvulla ja oli sitten hetken ihan ok
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Julkisessa sfäärissä esiintyy koko ajan kilpailevia, toisiaan tukevia ja keskenään ristiriitaisiakin diskurssilinjoja, joista välillä jotkut ovat marginaalissa ja toiset hegemonisessa asemassa. Puhetta tuotetaan koko ajan, toiset tuottajat uusintavat vallitsevaa tilannetta ja toiset muuttavat painopisteitä. Usein joku epäkohta vallitsevassa tilanteessa tuottaa ihan toivottavan vastareaktion, mutta saavuttaessaan hegemonisen aseman tämä toivottavakin vastareaktio saattaa sisältää epämiellyttäviä piirteitä, jotka taas laukaisevat vastareaktion. Usein tilanteen muuttuessa ihmiset kokevat hämmennystä ja hakevat menneisyydestä valmiita käsikirjoituksia uuden tilanteen käsittelyyn. Joskus tämä on hyödyllistä, joskus suorastaan haitallista. Joka tapauksessa tilanne on niin dynaaminen ja muuttuva, että en koe monivalintatehtävääsi mielekkääksi.

Mun mielestä 90-luvun muuttunut puheenparsi oli ehkä alkusysäykseltään ihan tervettä reaktiota kylmän sodan aikaiseen suomettuneisuuden puheeseen, mutta meni osin yli ja osin epätoivottavaan suuntaan. Samoin nyt tämä nouseva uusisänmaallisuus on ihan tervettä reaktiota Venäjän hyökkäykseen, erityisesti korostaessaan läntiseen kv-yhteisöön kuulumista ja solidaarisuutta Ukrainan kanssa. Mutta en pidä kaikesta urpomilitarismista, rasismista tai vaikka uussuomettumisesta Turkin suhteen, joita kaikkia on aika sakeasti ilmassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kysyn toisin: Millä 10v ajanjaksolla keskustelu on kokonaisuutena ollut parasta?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2023 13:20 En tarkoita klanipääporukoita, vaan pikemminkin jonkinlaista Overtonin ikkunan siirtymistä, jonka myötä ihan valtavirran puheenparsi muuttuu osin epämiellyttäväksi. Mun mielestä Onnisen kolumni kuvasi just tätä.

Sami Pihlström kirjoitti joskus Kanavassa oivan esseen siitä, miten talvi- ja jatkosotaa pitäisi muistaa pohjattoman surullisena siitä, miten maa ajautui hirvittävään tragediaan ja miten tuhannet perheet kärsivät vuosia tai jopa -kymmeniä traumaattisesta kokemuksesta. Sotaveteraanien uhrausta pitäisi kunnioittaa ja arvostaa, mutta ennen kaikkea myötäelää sitä hirvittävyyttä, että heille tällainen kaamea kohtalo maailmanhistoriassa osui. Sen sijaan sotia muistellaan jonkinlaisen jingoistisen riemun vallassa, ja sotaveteraaneista halutaan tehdä mielikuvissa sellaisia Hollywood-toimintaelokuvan sankareita.

Tämä asenne nousi 90-luvulla, ja nänen sen nousevan nytkin. Ja jotenkin tämä onnistutaan aina kytkemään pahimpaan etnonationalismiin, 90-luvulla kuuli ihan samanlaista puhetta kuin nuo Onnisen nostot 2020-luvulla juhlitun Karin esityksestä.
Ilmankos en ymmärtänyt mistä ongelmasta puhuit, kun kyseessä oli taas jotain abstraktia jonka olemassa oloa ei edes huomaa, jos ei ole sinun lailla akateemiselta pohjalta kiinnostunut yhteiskunnallisesta diskurssista :sir:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ näin on. Ei ole kevyttä kantaa maailman murheita harteillaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2023 15:12 ^ Kysyn toisin: Millä 10v ajanjaksolla keskustelu on kokonaisuutena ollut parasta?
Mun on tosi vaikea saada kiinni tästä tavasta jäsentää asiaa. Epäilen, että kysymys on mieletön ja tuollaista kokonaisuuden vertailukelpoista arvoa ei voi määrittää.

Mut tällaisena kehitysoptimistina ehkä ajattelisin, että eettinen, ihmisarvoa kunnioittava asenneilmasto on maailmassa pääsääntöisesti jatkuvasti edennyt noin niinku isossa kuvassa, vaikka lokaaleja takaiskuja onkin aina siellä täällä, joten ehkä viimeisin 10 v? Sitä suurempi syy tietysti tunnistaa herkällä korvalla kielteisiä virtauksia ja vastustaa niitä, jotta maailmanhengen vapautunisprosessi ei suotta takertele.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2023 15:25 ^ näin on. Ei ole kevyttä kantaa maailman murheita harteillaan.
Tieto lisää tuskaa :paavi:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 04.01.2023 15:35
urpiainen kirjoitti: 04.01.2023 15:25 ^ näin on. Ei ole kevyttä kantaa maailman murheita harteillaan.
Tieto lisää tuskaa :paavi:
Mut syventää kokemusta! Parempi olla kärsivä Sokrates kuin onnellinen sika, kuten Mill kirjoitti Matrixin esiosassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2023 15:33 Mun on tosi vaikea saada kiinni tästä tavasta jäsentää asiaa. Epäilen, että kysymys on mieletön ja tuollaista kokonaisuuden vertailukelpoista arvoa ei voi määrittää.
Jos kritisoit jonkun aikakauden keskustelun sävyä, niin eikö ole ihan aiheellistä kysyä, koska sitten oli paremmin? Tuo auttaa meitä vähemmän herkällä natsitutkalla varustettuja kaliboimaan antennimme,
urpiainen kirjoitti: 04.01.2023 15:33 Mut tällaisena kehitysoptimistina ehkä ajattelisin, että eettinen, ihmisarvoa kunnioittava asenneilmasto on maailmassa pääsääntöisesti jatkuvasti edennyt noin niinku isossa kuvassa, vaikka lokaaleja takaiskuja onkin aina siellä täällä, joten ehkä viimeisin 10 v?
Eli nyt keskustelun taso on parasta koskaan muutamasta hienosta kranusta huolimatta. Kehitetään yhdessä parempaa kieltä ukrainan aseistamiseen ja ryssien tappamiseen. Taidan kirjoittaa omaan kranuuni "keltaisen neutralointiin".
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.01.2023 15:40
urpiainen kirjoitti: 04.01.2023 15:33 Mun on tosi vaikea saada kiinni tästä tavasta jäsentää asiaa. Epäilen, että kysymys on mieletön ja tuollaista kokonaisuuden vertailukelpoista arvoa ei voi määrittää.
Jos kritisoit jonkun aikakauden keskustelun sävyä, niin eikö ole ihan aiheellistä kysyä, koska sitten oli paremmin?
Kritisoin tiettynä aikakautena esiintyvää rajattuun aihepiiriin liittyvää ilmapiirin osan muutosta. Analysoin, että muutoksessa oli mukana myönteisiä ja kielteisiä kehityskulkuja. Ajatus siitä, minkä asioiden suhteen ennen oli paremmin ja minkä asioiden suhteen huonommin oli näin ollen siinä ikään kuin valmiiksi mukana. Tämän analyysin vieminen hakemallesi kokonaisuuden tasolle tuntuu absurdilta sekä siinä mielessä, että on vaikea nähdä, kuinka tällainen arvio voitaisiin mielekkäästi tehdä, että siinä mielessä, että on vaikea nähdä, mitä tarkoitusta se palvelisi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tarkoitushan on hyvin selkeä, eli asetetaan kaksi tilaa vierekkäin ja kysytään "kumpi on parempi". Jos tuohon kyetään vastaamaan, niin riittävällä määrällä valintapareja voidaan muodostaa hyvinkin tarkat preferenssit eri asioiden välillä. Jos kysymykseen ei kyetä vastaamaan, niin sitten kaikenlainen tilojen keskinäinen arvottaminen on mahdotonta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 04.01.2023 13:20
Vagabondo kirjoitti: 04.01.2023 13:08
urpiainen kirjoitti: 04.01.2023 12:52 Mä olen varmaan tännekin avautunut, miten mun 90-luvun semihippeilyni aseistakieltäytyjänä perustui aika paljon sille, miten vastenmielisenä ja isänmaalle turmiollisena koin silloin päätään nostaneen uusnationalismin ja uusmilitarismin, joka sai sellaisia etnonationalistisia ja konservatiivisia sävyjä,
Anteeksi, siis minkä? Kyllä mä muutaman klanipään silloin aikoinaan tunsin, mutta kyseessähän oli aivan marginaalinen hörhöily, eikä niitä ottanut kukaan tosissaan. Joskus tuntuu, että sä annat ihan liikaa arvoa pienten piirien touhuille millä ei ole mitään todellista yhteiskunnalista merkitystä.
En tarkoita klanipääporukoita, vaan pikemminkin jonkinlaista Overtonin ikkunan siirtymistä, jonka myötä ihan valtavirran puheenparsi muuttuu osin epämiellyttäväksi. Mun mielestä Onnisen kolumni kuvasi just tätä.

Sami Pihlström kirjoitti joskus Kanavassa oivan esseen siitä, miten talvi- ja jatkosotaa pitäisi muistaa pohjattoman surullisena siitä, miten maa ajautui hirvittävään tragediaan ja miten tuhannet perheet kärsivät vuosia tai jopa -kymmeniä traumaattisesta kokemuksesta. Sotaveteraanien uhrausta pitäisi kunnioittaa ja arvostaa, mutta ennen kaikkea myötäelää sitä hirvittävyyttä, että heille tällainen kaamea kohtalo maailmanhistoriassa osui. Sen sijaan sotia muistellaan jonkinlaisen jingoistisen riemun vallassa, ja sotaveteraaneista halutaan tehdä mielikuvissa sellaisia Hollywood-toimintaelokuvan sankareita.

Tämä asenne nousi 90-luvulla, ja nänen sen nousevan nytkin. Ja jotenkin tämä onnistutaan aina kytkemään pahimpaan etnonationalismiin, 90-luvulla kuuli ihan samanlaista puhetta kuin nuo Onnisen nostot 2020-luvulla juhlitun Karin esityksestä.
Mun mielestä tämä on ihan hyvä ketju tästä samasta, tai ainakin aika läheisestä, tematiikasta. Ja onhan tässä ainakin implisiittisesti mukana tuo, että ehkä jopa voisi ajatella aika päinvastoin kuin pääpersu esittää, että nimenomaan epäinhimillistämistä on vältettävä, koska se jää helposti päälle, ja sitten alkaa olla näitä puukkoiskuja kirjastoihin, polttopulloiskuja vastaanottokeskuksiin, eri mieltä olijoiden potkimista kuoliaaksi tai lyömistä vasaralla päähän ja mitä niitä nyt on. Persujen yksi kontribuutio suomalaiseen poliittiseen diskurssiin on se, että yhä udeammin politiikka nähdään erimielisyyksien demokraattisen hallinnan ja konsensuksen hakemisen sijaan vihollisten taistelukenttänä. Kun tähän lisää epäinhimillistämisen, jälki voi olla rumaa.

"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21385
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Minusta kirjoituksessa mennään ihan metsään. Kyllä vihollisen voi epinhimmillistää, mutta raakuudet taas kertovat sotilaiden epäinhimmilistäneen itsensä. Rottaa rääkkäävää ihmistä pidetään epäinhimmillisenä.

Pitäisi varmaan keskustella laajemmin, mitä kranuun saa kirjoittaa. Ehkä valtio voisi ostaa jokaiselle suomalaiselle oman kranun ja jokainen voisi sitten itse laittaa siihen haluamansa terveiset. Onko humaania ampua kranu ilman viestiä, vai onko Sofin "jaxuhali" parempi?. "Mp" on aina hyvä, siihen ryssä voi vastata omin sanoin.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4291
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Mukavaa lukea, että Halla-aho on nykyään vain ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja. Aikaisemmin hän oli korkeimmassa oikeudessa tuomittu rikollinen.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16686
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

urpiainen kirjoitti: 07.12.2022 20:15 Ehkä voitaisiin lakata kyykkyhyppyjen teko Erdoganin pillin tahdissa ja kahdenvälisten neuvottelujen sijaan pitää koko naton tasolla enemmän ääntä siitä, että Pohjois-Atlantin turvallisuustilanne on nyt muuttunut, ja keskeiset läntiset toimijat siellä ovat Suomi, Ruotsi ja Pohjois-Atlantin puolustusliitto, jolloin olisi suotavaa, että ei annettaisi joidenkin Mustanmeren paikallisjänitteiden sotkea tämän muuttuneen turvallisuustilanteen järkevää hoitoa.
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 15100.html

Pidän tätä muutosta retoriikan sävyssä tervetulleena. Suomettuminen Erdoganin suuntaan on ollut ikävää. Hyvä, että Haavisto ja Kristersson lukevat Kitinää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9444
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 10.01.2023 11:38Hyvä, että Haavisto ja Kristersson lukevat Kitinää.
Mitähän tuosta poliiitikkojen touhustakin tulisi, jos ei olisi Kitinää?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25653
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Ukrainan ja Venäjän sota

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Alan viimein uskoa sun vaikutusvaltaasi julkisessa keskustelussa!

Mulla puolestani on suora linjan Euroopan johtaviin yrityspäättäjiin!

viewtopic.php?t=7444&start=5875
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin