Suomen Nato-jäsenyys

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.

Uskon Suomen hakevan Nato-jäsenyyttä

Marinin hallituksen aikana
6
40%
Seuraavan hallituksen aikana
7
47%
Myöhemmin
0
Ei ääniä
Ei koskaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa
1
7%
En tiedä asiasta riittävästi vastatakseni tähän kysymykseen (tämä vaihtoehto ei kitinäläisille)
1
7%
 
Ääniä yhteensä: 15

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mähän olen nimenomaan toistuvasti argumentoinut, että nimenomaan nyt hakemus sisään, kun ei Venäjä mitenkään pysty kahden rintaman sotaan.

Rauhanneuvottelutkin ovat Suomen kannalta vaarallisia. Ei kukaan tiedä, minkälainen paketti siellä leivotaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.03.2022 8:32 ^Mähän olen nimenomaan toistuvasti argumentoinut, että nimenomaan nyt hakemus sisään, kun ei Venäjä mitenkään pysty kahden rintaman sotaan.

Rauhanneuvottelutkin ovat Suomen kannalta vaarallisia. Ei kukaan tiedä, minkälainen paketti siellä leivotaan.
Tähän on vaikea ihan tiukimman sisäpiirin ulkopuolelta ottaa kantaa. Jos Biden on sanonut enempi vähempi suoraan Niinistölle kahdenkeskisissä neuvotteluissa, kuten laajalti spekuloidaan, että ei niin kauan kuin tilanne on päällä, niin sitten om varmaan ihan fiksua odottaa. Mun mielestä Suomi ei voi hakea, jos ei ole etukäteen ihan selvää, että USA (ja muut isot natomaat) kannattavat jäsenyyttä juuri siinä tilanteessa varauksetta.

Hesarin Junkkari myös spekuloi, että Niinistön puolue- ja valiokuntakierroksissa on kyse itse jäsenyyden lisäksi myös tai jopa pääasiassa siitä, että hän haluaa varmistaa yhdenmukaisen ja rakoilemattoman reaktion yli puoluekentän Venäjän mahdollisiin tai jopa todennäköisiin hybridireaktioihin Suomen hakiessa jäsenyyttä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ensi keväänä perseet tervataan.

Kuva
https://yle.fi/uutiset/3-12354756?origin=rss
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Rajua on muutos.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jengi on ihan paniikissa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.03.2022 15:42 ^ Jengi on ihan paniikissa.
Minusta rationaalinen toimija ei tässä tilanteessa tarvitse mitenkään ihmeellistä päättelykykyä siitä, kannattaako kuulua Natoon vai ei. Paniikissa ovat ne, jotka toistelevat suomettumisen aikaisia mantroja idänsuhteista. Kieltävät todellisuuden.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 14.03.2022 16:03 Minusta rationaalinen toimija ei tässä tilanteessa tarvitse mitenkään ihmeellistä päättelykykyä siitä, kannattaako kuulua Natoon vai ei. Paniikissa ovat ne, jotka toistelevat suomettumisen aikaisia mantroja idänsuhteista. Kieltävät todellisuuden.
Onko tällaisia natoa Venäjän hyökkäyksen jälkeenkin vastustavia tyyppejä tullut juuri esiin? Jonkun Iltalehden mukaan yli puolet demarien vaikuttajistakin kannattaa nyt natoa, ja alle eläkeikäisissä vaikuttajissa prosentti oli jo tosi korkea. Vaikea nähdä 60-luvulla tai jälkeen syntyneiden kepulaistenkaan kovasti vastustavan. Varmaan vasemmistoliiton eduskuntaryhmän usual suspects vastustaa, ja Tuomioja tuskin alistuu sanomaan ainakaan kannattavansa, mutta mun mielestä natovastaisten puheenvuorojen puute on huomattava.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Vastahan vain 58 kansanedustajaa kertoi kannattavansa Natoon liittymistä
https://www.verkkouutiset.fi/yle-kansan ... /#d48503b2

Nyt alkavat takiinkääntöviikot. Sitten ensi keväänä on edustajien vaihtoviikot.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 16:17
So Hard kirjoitti: 14.03.2022 16:03 Minusta rationaalinen toimija ei tässä tilanteessa tarvitse mitenkään ihmeellistä päättelykykyä siitä, kannattaako kuulua Natoon vai ei. Paniikissa ovat ne, jotka toistelevat suomettumisen aikaisia mantroja idänsuhteista. Kieltävät todellisuuden.
Onko tällaisia natoa Venäjän hyökkäyksen jälkeenkin vastustavia tyyppejä tullut juuri esiin? Jonkun Iltalehden mukaan yli puolet demarien vaikuttajistakin kannattaa nyt natoa, ja alle eläkeikäisissä vaikuttajissa prosentti oli jo tosi korkea. Vaikea nähdä 60-luvulla tai jälkeen syntyneiden kepulaistenkaan kovasti vastustavan. Varmaan vasemmistoliiton eduskuntaryhmän usual suspects vastustaa, ja Tuomioja tuskin alistuu sanomaan ainakaan kannattavansa, mutta mun mielestä natovastaisten puheenvuorojen puute on huomattava.
Onneksi kansanedustajista ei montaa. Mustajärvi ja Yrttiaho nyt varmaan ovat tuota 16 %. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mikä heidän pään sisässään on niin solmussa.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.03.2022 16:28 ^
Vastahan vain 58 kansanedustajaa kertoi kannattavansa Natoon liittymistä
https://www.verkkouutiset.fi/yle-kansan ... /#d48503b2

Nyt alkavat takiinkääntöviikot. Sitten ensi keväänä on edustajien vaihtoviikot.
Analysoit minusta väärin. Uskon, että yleinen jäsennys tulee olemaan se, että kansanedustajat ovat samassa veneessä, kun ovat aika yksimielisesti hyväksyneet nato-option roolin suomen puolustuspolitiikassa: toiset ovat olleet lähtökohtaisesti myönteisempiä/kielteisempiä kuin toiset, mutta kukaan ei ole aktiivisesti ajanut jäsenyyttä, ja kaikki ovat todenneet, että jos tilanne muuttuu, option lunastustarve arvioidaan. Tätä jälkimmäistä nyt tehdään. Ja silmiinpistävää on nimenomaan näkyvän nato-vastustuksen puute, vaikka varmaan sitäkin vielä nähdään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Vaalituloshan seen sitten osoittaa, menikö arvioni vikaan. Oma veikkaukseni on, että äänestäjät eivät ensi keväänä kohtele hellästi aiemmin Natoa vastustaneita ehdokkaita. Varsinkin kun nyt saatiin kansan mielipide ulos ennen kuin edustajat suostuivat paljastamaan suoraan omaa kantaansa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Tarkoitin erityisesti käsitystäsi takinkäännöstä. Useimmat kai ajattelevat, että turvallisuusympäristössä on tapahtunut muutos, joka perustelee muutoksen suhteessa nato-optioon. Ei se ole takinkääntöä.

Vaaleissa näemme epäilemättä korostuneen palkinnon turvallisuuspainotuksille ja kovillekin taloustoimille, jotka molemmat nostavat perinteisesti kokoomusta, joka taas olisi muutenkin oppositionosteessa. Paljon kerkeää tapahtumaan, mutta lähtökohtaisesti kokkareille tulossa iso voitto.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 17:35Vaaleissa näemme epäilemättä korostuneen palkinnon turvallisuuspainotuksille ja kovillekin taloustoimille, jotka molemmat nostavat perinteisesti kokoomusta, joka taas olisi muutenkin oppositionosteessa. Paljon kerkeää tapahtumaan, mutta lähtökohtaisesti kokkareille tulossa iso voitto.
Jos kepu nyt ryssii (pun intended) Natoon hakemisen tällä hallituskaudella, kepu on 5% puolue ensi vaaleissa.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 17:35 Vaaleissa näemme epäilemättä korostuneen palkinnon turvallisuuspainotuksille ja kovillekin taloustoimille, jotka molemmat nostavat perinteisesti kokoomusta, joka taas olisi muutenkin oppositionosteessa. Paljon kerkeää tapahtumaan, mutta lähtökohtaisesti kokkareille tulossa iso voitto.
Mä näen tämän eri tavalla. Tässä on mahdollisuus sille, että kokoomus jopa hieman kärsii siitä, että todnäk moni puolue päätyy enempi vähempi kollektiiviseen puoltoon Natolle.
Kovista taloustoimista en osaa vielä sanoa mitään. Tai no, kyllä kai nyt pitää pelkälle elvyttämiselle velanottoineen nähdä myös selkeitä vaihtoehtoja, joita myös on kyettävä tehokkaasti toimeenpanemaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 17:35 ^ Tarkoitin erityisesti käsitystäsi takinkäännöstä. Useimmat kai ajattelevat, että turvallisuusympäristössä on tapahtunut muutos, joka perustelee muutoksen suhteessa nato-optioon. Ei se ole takinkääntöä.
Katsotaan vaaleissa, mitä mieltä äänestäjät ovat. En povaa hyvää tulosta niille, joilta ei tullut myönteistä kantaa ennen kuin 62% kansasta kannatti Natoa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 14.03.2022 18:36
urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 17:35Vaaleissa näemme epäilemättä korostuneen palkinnon turvallisuuspainotuksille ja kovillekin taloustoimille, jotka molemmat nostavat perinteisesti kokoomusta, joka taas olisi muutenkin oppositionosteessa. Paljon kerkeää tapahtumaan, mutta lähtökohtaisesti kokkareille tulossa iso voitto.
Jos kepu nyt ryssii (pun intended) Natoon hakemisen tällä hallituskaudella, kepu on 5% puolue ensi vaaleissa.
En mä usko että ne voi ryssiä sitä. Kaikkonen on kaulaansa myöten kiinni prosessissa ja vie kepun mukaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mä luulen että tässä odotetaan vain Ruotsia matkaan, ja homma on ennen syksyä selvä - siellä on vaalit syksyllä, ja tuskin haluavat saada näistä Nato-vaaleja.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14926
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 20:01
So Hard kirjoitti: 14.03.2022 18:36
urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 17:35Vaaleissa näemme epäilemättä korostuneen palkinnon turvallisuuspainotuksille ja kovillekin taloustoimille, jotka molemmat nostavat perinteisesti kokoomusta, joka taas olisi muutenkin oppositionosteessa. Paljon kerkeää tapahtumaan, mutta lähtökohtaisesti kokkareille tulossa iso voitto.
Jos kepu nyt ryssii (pun intended) Natoon hakemisen tällä hallituskaudella, kepu on 5% puolue ensi vaaleissa.
En mä usko että ne voi ryssiä sitä. Kaikkonen on kaulaansa myöten kiinni prosessissa ja vie kepun mukaan.
Älä aliarvioi kepua. Kepun mahtitoimijoista syvällisiä Venäjän nuoleksijoita on jopa enemmän kuin demareissa. Esim. Vanhanen. Kepu kuitenkin pettää aina.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.03.2022 18:56
urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 17:35 Vaaleissa näemme epäilemättä korostuneen palkinnon turvallisuuspainotuksille ja kovillekin taloustoimille, jotka molemmat nostavat perinteisesti kokoomusta, joka taas olisi muutenkin oppositionosteessa. Paljon kerkeää tapahtumaan, mutta lähtökohtaisesti kokkareille tulossa iso voitto.
Mä näen tämän eri tavalla. Tässä on mahdollisuus sille, että kokoomus jopa hieman kärsii siitä, että todnäk moni puolue päätyy enempi vähempi kollektiiviseen puoltoon Natolle.
Tällaisina aikoina kansa kaipaa kypäräpappia. Kokoomus jyrää. Siksi en usko, että vaalitulos voi osoittaa, että Sivustahuutaja olisi oikeassa sen suhteen, että kansa äänestäisi yksinomaan ehdokkaiden kriisiä edeltävän natokannan mukaan. Äänet siirtyvät joka tapauksessa tiettyyn suuntaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
En ole missään kohtaan sanonut "yksinomaan aiemman nato-kannan" mukaan. Tuo tulee kuitenkin olemaan suurin yksittäinen tekijä seuraavissa vaaleissa. Kyseessä on hyvin mustavalkoinen ja helposti jälkikäteen verifioitava kanta, toisin kuin esim. joku sotesta loruilu. Meillä tullaan käymään valtava suomettumisen jälkipyykki ennen vaaleja.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä en näe lähitulevaisuudessa valtavaa suomettumisen jälkipyykkiä. Tuonkin aika tulee, mutta sota on vielä alkutekijöissään. Nato- kannan muuttumisen poliitikolla sodan vuoksi näen loogisena ja rationaalisena päätöksenä. Kyse ei ole missään nimessä takinkäännöstä. Se on väärä termi tähän. Ylipäätään on ennenaikaista ja vähän tympeää etsiä nyt syyllisiä aiempaan "väärään" Nato- kantaan. Mielummin etsisin ratkaisuja.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 14.03.2022 22:10 Mä en näe lähitulevaisuudessa valtavaa suomettumisen jälkipyykkiä. Tuonkin aika tulee, mutta sota on vielä alkutekijöissään. Nato- kannan muuttumisen poliitikolla sodan vuoksi näen loogisena ja rationaalisena päätöksenä. Kyse ei ole missään nimessä takinkäännöstä. Se on väärä termi tähän. Ylipäätään on ennenaikaista ja vähän tympeää etsiä nyt syyllisiä aiempaan "väärään" Nato- kantaan. Mielummin etsisin ratkaisuja.
Olen samoilla linjoilla. Sitä paitsi, jos kävisi niin hassusti, mitä tällä hetkellä ehkä pidän jopa todennäköisenä, että Suomi jättää natohakemuksen jo tällä hallituskaudella, niin Sivustahuutajan povaama kokoomuksen natoperustainen vastaisku vaaleissa olisi kyllä aika lussu. Olisimme tilanteessa, jossa kokoomuksella on ollut Gerogian 080808:n jälkeen pääministerin, ulkoministerin ja puolustusministerin salkut, mutta natoon viennin hoitaisi kokoomukseton hallitus (toki yhdessä kokoomuspressan kanssa). Kokoomuksen natokannatus näyttäisi aika teoreettiselta, konkreettiset aikaansaannokset olisi lähinnä nykyhallituksen torppaama Venäjäriippuvuuden lisäämisyritys energiapolitiikassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16689
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 14.03.2022 20:34
urpiainen kirjoitti: 14.03.2022 20:01
So Hard kirjoitti: 14.03.2022 18:36 Jos kepu nyt ryssii (pun intended) Natoon hakemisen tällä hallituskaudella, kepu on 5% puolue ensi vaaleissa.
En mä usko että ne voi ryssiä sitä. Kaikkonen on kaulaansa myöten kiinni prosessissa ja vie kepun mukaan.
Älä aliarvioi kepua. Kepun mahtitoimijoista syvällisiä Venäjän nuoleksijoita on jopa enemmän kuin demareissa. Esim. Vanhanen. Kepu kuitenkin pettää aina.
Taidat olla oikeassa: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f ... 6c595c0e0a
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mahtaako Kepu ehtiä muodostamaan Nato-kantansa ennen kuin Suomi on jo Naton jäsen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Suomen Nato-jäsenyys

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei tuolla ole väliä. Suomessa ei tulla pesemään suomettuneisuuden jälkipyykkiä.
Vastaa Viestiin