Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mut siis kävikö niin, että oli vessassa vain silloin, kun päätettiin neuvottelujen avaamisesta, mutta rahasta puhuttaessa oli kyllä paikalla: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010059676.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ 10 miljardia oli jöötin hinta. Tuosta 50 miljardista Orbanille kuuluu vähintään 20%.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Wanha:

Norjassa vapaaehtoisia veroja maksettiin yhteensä 1208€ vuonna 2017:
https://www.bloomberg.com/politics/arti ... -in-norway

Olisi mukava saada sama luku Suomesta, niin nähtäisiin ovatko veroja rakastavat poliitikot lähteneet yhteisiin talkoisiin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 20.12.2023 16:18 Wanha:

Norjassa vapaaehtoisia veroja maksettiin yhteensä 1208€ vuonna 2017:
https://www.bloomberg.com/politics/arti ... -in-norway

Olisi mukava saada sama luku Suomesta, niin nähtäisiin ovatko veroja rakastavat poliitikot lähteneet yhteisiin talkoisiin.
Mun mielestä tää kuulostaa tosi epärelevantilta kulmalta. Ajattelisin, että useimmat suhteellisen korkeaa veroastetta suosivat poliitikot nimenomaan ajattelevat, että julkisten menojen rahoitus ei saa olla yksilön hyväntekeväisyyspäätösten varassa, vaan pitää rakentaa kaikkia yhdessä sovittujen sääntöjen varassa koskeva järjestelmä. Eli epäilen, että sulla ei oikein ole pointtia.

Joskus iloisella 90-luvulla joku sosiologian proffa oli kaivanut luentoesimerkin siitä, miten amerikkalaisessa tutkimuksessa yhteiskunnan yleistä solidaarisuutta ja sitoutumista heikompiosaisten tukeen (tms.) mitattiin sillä, miten paljon annettiin vapaaehtoiseen hyväntekeväisyyteen - ja viereen ruotsalaisen tutkimuksen, jossa samaa asiaa mitattiin sillä, miten vähän sosiaalituet ovat riippuvaisia vapaaehtoisesta hyväntekeväisyydestä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Jos esittää olevansa iloinen veronmaksaja, niin onhan se vähän epäloogistä itse maksaa niin vähän kuin mahdollista. Minusta ihminen, joka maksaa minimin on selkeästi vastentahtoinen veronmaksaja, joka maksaa vain sen mitä on pakko.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25812
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun mielestäni valtionkonttorin tilinumeroiden jakaminen on aivan ok vastaus kaikille, jotka haluavat lisää veroja.

Pankkitilit

Danske Bank: FI41 8000 1900 0033 37
Nordea: FI50 1660 3000 1009 02
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mun mielestä se on niin tavattoman urpo vastaus, että esim sosiaalisen median keskustelun tasottomuudesta ei pidä hämmästyä, kun ihan suht järkevät hahmotkin ajattelevat, että tuollainen vastaus on jotenkin konstruktiivinen kontribuutio keskusteluun.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 21.12.2023 9:54 ^ Mun mielestä se on niin tavattoman urpo vastaus, että esim sosiaalisen median keskustelun tasottomuudesta ei pidä hämmästyä, kun ihan suht järkevät hahmotkin ajattelevat, että tuollainen vastaus on jotenkin konstruktiivinen kontribuutio keskusteluun.
Minäkin olisi valmis maksamaan enemmän veroja jos verorahat käytettäisiin järkevämmin. Tällä hulluuden tasolla en ole valmis moolokin kitaa ruokkimaan yhtää enempää kuin on välttämätön pakko. Yhtä kaikki on selvää, että työn verotuksen progressio on vahingollinen ja sitä tulisi laskea. Verotuksen olisi parempi painottua haittoihin kuin lisäarvon luomiseen.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^^
Uli-uli-uli-uli, kauheen vaikeeta, ei voi kukaan noin vaikeeta, uli-uli-uli.

Sitten vaan kolme nollaa tuhon perään:

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25812
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Nähdään, kuka on suorittaja eikä paskanpuhuja!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Oli muuten ihan älyttömän helppoa ja kätevää. Ainoa vaikeus oli tuossa summan laittamisessa. Oli ensin 1000€, mutta alkoi hikeä pukkaan siihen malliin, että oli pakko vähentää yksi nolla. 100€ jotenkin sekin väänsi rannetta, ja 10€ pisti mahan kurnimaan kun jäisi Wolt-lounas väliin. 1€ lopulta valikoitui sellaiseksi summaksi, johon affektuaalisesti kykenin affilioitumaan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 21.12.2023 9:59
urpiainen kirjoitti: 21.12.2023 9:54 ^ Mun mielestä se on niin tavattoman urpo vastaus, että esim sosiaalisen median keskustelun tasottomuudesta ei pidä hämmästyä, kun ihan suht järkevät hahmotkin ajattelevat, että tuollainen vastaus on jotenkin konstruktiivinen kontribuutio keskusteluun.
Minäkin olisi valmis maksamaan enemmän veroja jos verorahat käytettäisiin järkevämmin. Tällä hulluuden tasolla en ole valmis moolokin kitaa ruokkimaan yhtää enempää kuin on välttämätön pakko. Yhtä kaikki on selvää, että työn verotuksen progressio on vahingollinen ja sitä tulisi laskea. Verotuksen olisi parempi painottua haittoihin kuin lisäarvon luomiseen.
Joo, ja lisäksi siinä on se, että verojen nostaminen on poliitikolle liian helppo keino, jota pitäisi aina välttää aika viimeiseen asti. Ehkä mä olen sitten vain ottanut tämän velkapaniikkipuheen liian vakavasti, mutta jo paljon ennen vaaleja ekonomisteista valtaosa taisi sanoa, että valtiontalouden tasapainottaminen, tai edes sitä kohti siirtyminen, edellyttää ilman muuta sekä tulo- että menosopeutuksia. Nythän Suomen kokonaisveroaste on laskusuunnassa; ajattelen kyllä, että silläkin puolella olisi tehtävää. On makaaberi tilanne tämä nykyinen sopeutustoimien kohdennus.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25812
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

IMG_2612.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Sen verran rahamies olet, että oletan ensimmäisen harkitsemasi summan olleen 10.000€.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25812
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 21.12.2023 9:54 ^ Mun mielestä se on niin tavattoman urpo vastaus, että esim sosiaalisen median keskustelun tasottomuudesta ei pidä hämmästyä, kun ihan suht järkevät hahmotkin ajattelevat, että tuollainen vastaus on jotenkin konstruktiivinen kontribuutio keskusteluun.
Jos henkilö vakuuttaa haluavansa maksaa lisää veroja, miksi hän ei maksa? Ei kait hyviä tekoja jätetä tekemättä sen takia, että joku muu ei osallistu?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25812
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.12.2023 10:10 ^ Sen verran rahamies olet, että oletan ensimmäisen harkitsemasi summan olleen 10.000€.
Juu. Yritin laittaa 100t mutta verkkopankin automaattinen nostoraja esti ja kiireessä laitoin sitten noin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 21.12.2023 10:11 Ei kait hyviä tekoja jätetä tekemättä sen takia, että joku muu ei osallistu?
Totta kai jätetään. Kaikki tällaisten kollektiivisesti rationaalisten mutta yksilölle maksavien asioiden rationaalisuuden mallinnus lähtee jostain kollektiivisista normeista, joilla muokataan prisoners' dilemman tai stag huntin ja mitä niitä onkaan payoff-matriiseja. Osallistuminen on rationaalista vain, jos muutkin osallistuvat.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Ei tuolloin voi väittää olevansa valmis maksamaan lisää veroja. Verojen maksamatta jättäminen on laitonta ja maksamattomuus ei käytännössä ole vaihtoehto. Hyveposeeraava henkilö maksaa siis saman verran kuin minäkin, tosin euron vähemmän. Jos haluaa olla rehellinen, niin voi sanoa äänestävänsä verojen korottamisen puolesta. Tuo on se todellinen teko, jonka henkilö tekee.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25812
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sivustahuutaja ja minä kuulumme Suomessa uskoakseni hyvin harvinaiseen joukkoon, joka maksaa omasta halustaan enemmän veroja kuin on pakko. Kunpa kaltaisiamme olisi enemmän. Älkää olko niin ahneita!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.12.2023 10:38 ^
Ei tuolloin voi väittää olevansa valmis maksamaan lisää veroja. Verojen maksamatta jättäminen on laitonta ja maksamattomuus ei käytännössä ole vaihtoehto. Hyveposeeraava henkilö maksaa siis saman verran kuin minäkin, tosin euron vähemmän. Jos haluaa olla rehellinen, niin voi sanoa äänestävänsä verojen korottamisen puolesta. Tuo on se todellinen teko, jonka henkilö tekee.
Joo, ehkä tässä on sellainen Homie-ongelma, että ei oikein ole selvää, mistä keskustelemme. Kuten kirjoitin, luulin, että puhumme poliitikoista tai politiikan kommentaattoreista, joiden mielestä tässä taloustilanteessa olisi fiksua korottaa yleistä veroastetta tai ainakin torjua sen laskua, siis huolehtia myös valtion tulosopeutuksesta. Tällaisia tahoja tunnistan julkisesta keskustelusta useita. Jos puhummekin tyypeistä, joilla on itsellään joku henkilökohtainen halu maksaa enemmän, niin toki nämä ovat vähän outoja, jos eivät sitten maksa. Itse en kuitenkaan osaa tunnistaa yhtään tällaista tyyppiä julkisesta tai yksityisestä sfääristä. Paitsi sinut ja Jamesin, mutta te maksattekin!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Montako esimerkkiä haluat?

”Olen valmis mielellään maksamaan enemmän veroja” – Aki Lindén
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f ... b179bf1549
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25812
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.12.2023 10:47 Montako esimerkkiä haluat?
No yksikin olisi hyvä alku. Tuo ei tietenkään kelpaa. Kyllä nyt otsaluullakin näkee, että esitetty kanta on suurin piirtein, että henkilö haluaisi kiristää yleisesti verotusta ja olisi tällöin tietysti myös itse valmis ilomielin maksamaan enemmän veroja osana yhteistä ponnistusta.

Edit. Tuosta Honkasalon kuvasta nousikin aikanaan yhden kaltaisenne autistissävyisen literalistin aivopierun takia älyllisen haaksirikon syvyyttä kuvaava keskustelu: https://juhanavartiainen.fi/2020/haluan ... an-veroja/
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Aki on siis valmis hymyssä suin maksamaan saman ehdottoman minimin kuin joku vastahakoinen sairas ahne paskiainen, joka maksaa euron enemmän kuin minimin, samalla kun Aki rikkoo hankintalakia. Onpas meillä hurskas ja hyvä Aki. Hienosti moraaliposeerattu. Onneksi tunnistit Akin pohjattoman Hyvyyden.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 21.12.2023 10:54 ^

Aki on siis valmis hymyssä suin maksamaan saman ehdottoman minimin kuin joku vastahakoinen sairas ahne paskiainen, joka maksaa euron enemmän kuin minimin, samalla kun Aki rikkoo hankintalakia. Onpas meillä hurskas ja hyvä Aki. Hienosti moraaliposeerattu. Onneksi tunnistit Akin pohjattoman Hyvyyden.
Sä olet kyllä aika sekaisin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."