Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Millä logiikalla päädyit tuohon ja mitkä olivat tarkastelemasi osatekijät?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.03.2024 12:32 ^
Puhumme ihan samasta asiasta.

Perustelujesi mukaan alkaa vaikuttaa, että sinun kannattaisi saaristomeren luomun sijaan ostaa tuontituotteita itämeren alueen ulkopuolta.
Riippuu varmaan siitä, mitä nyt luomukäytössä olevalle peltoalalle tuossa tapauksessa tapahtuisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.03.2024 12:39 ^
Millä logiikalla päädyit tuohon ja mitkä olivat tarkastelemasi osatekijät?
sivustahuutaja kirjoitti: 22.03.2024 12:09

Juu, vaikutus siis vesistöjen fosforin osalta nolla ja typen osalta 4-30%. Luontokadon osalta vaikutus vesistöissä positiivinen, maalla vaikutus luultavasti negatiivinen. Kokonaisuutena sanoisin, että paikallinen vaikutus on luultavasti niukin naukin plussalla.
Onko vaikutus jossain kohtaa negatiivinen riippuu varmaan siitä, onko kesantomaan päätyminen luomuviljelyskäyttöön haitallista?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.03.2024 12:39
sivustahuutaja kirjoitti: 22.03.2024 12:32 ^
Puhumme ihan samasta asiasta.

Perustelujesi mukaan alkaa vaikuttaa, että sinun kannattaisi saaristomeren luomun sijaan ostaa tuontituotteita itämeren alueen ulkopuolta.
Riippuu varmaan siitä, mitä nyt luomukäytössä olevalle peltoalalle tuossa tapauksessa tapahtuisi.
Luomuvalinnalla urpsu saavuttaa 0% fosforista ja 4-30% typestä päästövehennyksen,

Jos urpsun kysyntää vastaava ala poistuisi luomuviljelykäytöstä, niin 100% tehotuotannon fosforista ja 70-96% typestä poistuisi valumasta vesistöihin.

Jos 50% pinta-alasta palaisi tehotuotantoon, niin vähennys oli 50% ja 50% tehotuotantoon nähden.

Vaikka vain 25% siirtyisi tehotuotantoon, niin silti fosfori olisi -25% ja typpi aika tasoissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.03.2024 12:41 Onko vaikutus jossain kohtaa negatiivinen riippuu varmaan siitä, onko kesantomaan päätyminen luomuviljelyskäyttöön haitallista?
Käsittääkseni tuo on haitallista. Luomu ei ymmärtääkseni kovin voimakkaasti keskity monimuotoisuuden lisäämiseen.

Uskoakseni land sharing -tyypinen ei-luomutuotanto olisi ympäristön kannalta paras ratkaisu suomeen. Luomu on kuitenkin hyvin brändätty ja on hienoa nähdä kuluttajien valitsevan sen, vaikka tuo voikin olla ympäristölle haitallista. Uskon näiden kuluttajien kuitenkin uskovan tekevänsä hyvää. Tuo on positiivinen signaali sen suhteen, että aidosti(*) ympäristöystävälliselle brändätylle tuotannolle voisi olla tulevaisuudessa kysyntää.

* btw, reilu kauppa on myös ihan huuhaata.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.03.2024 12:44
James Potkukelkka kirjoitti: 22.03.2024 12:39
sivustahuutaja kirjoitti: 22.03.2024 12:32 ^
Puhumme ihan samasta asiasta.

Perustelujesi mukaan alkaa vaikuttaa, että sinun kannattaisi saaristomeren luomun sijaan ostaa tuontituotteita itämeren alueen ulkopuolta.
Riippuu varmaan siitä, mitä nyt luomukäytössä olevalle peltoalalle tuossa tapauksessa tapahtuisi.
Luomuvalinnalla urpsu saavuttaa 0% fosforista ja 4-30% typestä päästövehennyksen,

Jos urpsun kysyntää vastaava ala poistuisi luomuviljelykäytöstä, niin 100% tehotuotannon fosforista ja 70-96% typestä poistuisi valumasta vesistöihin.

Jos 50% pinta-alasta palaisi tehotuotantoon, niin vähennys oli 50% ja 50% tehotuotantoon nähden.

Vaikka vain 25% siirtyisi tehotuotantoon, niin silti fosfori olisi -25% ja typpi aika tasoissa.
JOs merkittävä osa urpsun ruokkimiseen menevästä luomualasta poistuisi tosiaan kokonaan maatalouskäytöstä, olisi urpiasen varmaankin parempi tosiaan tuottaa elintarvikkeensa valuma-alueen ulkopuolelta. Jos kyseinen luomuala sen sijaan palaa perinteiseen tuotantoon, ei kannata.

edit: eteläsuomen pellot ovat kuitenkin kait suomen parhaita. Eiköhän niillä jotain viljeltäisi kuitenkin.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 22.03.2024 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Nimenomaan. Kysyntä ja tarjonta. Urpsu on jopa saattanut lisätä saaristomeren kuormitusta, jos hän on aikoinaan vaihtanut sisämaan tehotuotannon saaristomeren luomuun.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.03.2024 12:56 ^
Nimenomaan. Kysyntä ja tarjonta. Urpsu on jopa saattanut lisätä saaristomeren kuormitusta, jos hän on aikoinaan vaihtanut sisämaan tehotuotannon saaristomeren luomuun.
Perustan uudeen brändin "100% tehotuotanto - koska välität".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 22.03.2024 11:06 Ja välillä vieläkin lokaalimmin. Esimerkiksi Sivustahuutajan lähteen mukaan Saaristomeren alueella voitaisiin luomuun siirtymällä vähentää huonokuntoisimman merialueemme typpikuormitusta 20-30 %. Toki satomääräkin laskisi, eli varmaan jossain muualla, jossa vesistövaikutus on pienempi, pitäisi lannoiteviljellä enemmän, tai ottaa paketoituja/kesantopeltoja luomuviljelyyn. Mutta ostan siis mielläni luomujauhoa rannikon tiloilta.
Ihailtavaa paneutumista. Mä ostan jauhoni ihan vaan kaupasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 22.03.2024 13:16
urpiainen kirjoitti: 22.03.2024 11:06 Ja välillä vieläkin lokaalimmin. Esimerkiksi Sivustahuutajan lähteen mukaan Saaristomeren alueella voitaisiin luomuun siirtymällä vähentää huonokuntoisimman merialueemme typpikuormitusta 20-30 %. Toki satomääräkin laskisi, eli varmaan jossain muualla, jossa vesistövaikutus on pienempi, pitäisi lannoiteviljellä enemmän, tai ottaa paketoituja/kesantopeltoja luomuviljelyyn. Mutta ostan siis mielläni luomujauhoa rannikon tiloilta.
Ihailtavaa paneutumista. Mä ostan jauhoni ihan vaan kaupasta.
Mä en osta jauhoja ollenkaan!

No tarkalleen sanoen ostan kerran vuodessa (tai harvemmin, miten säilyy) perunajauhoja luumukiisselin suurustamiseksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.03.2024 13:20 Mä en osta jauhoja ollenkaan!

No tarkalleen sanoen ostan kerran vuodessa (tai harvemmin, miten säilyy) perunajauhoja luumukiisselin suurustamiseksi.
Mä ostan lähinnä durum ja tipo 00 vehnäjauhoja. Muut jauhot on vaimon vastuualueella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.03.2024 12:58 Perustan uudeen brändin "100% tehotuotanto - koska välität".
Esimerkki: Luomusato on 80% tehosadosta

Onko siis parempi:
a) 8 hehtaaria tehotuotantoa ja 2 hehtaaria suojeltua = 8 yksikköä tuotantoa
b) 10 hehtaaria luomua = 8 yksikköä tuotantoa
c) 9 hehtaaria monimuotoisuutta lisäävää tehotuotantoa ja 1 hehtaari suojeltua = 8 yksikköä tuotantoa

Suojeltu = esim. koskemattomat suoja-alueet vesistöille.
Monimuotoisuutta lisäävä tehotuotanto = jätetään tehopeltojen väliin niittyjä, ojanpenkkoja, paahteikkoja, puita, jne.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.03.2024 13:53
James Potkukelkka kirjoitti: 22.03.2024 12:58 Perustan uudeen brändin "100% tehotuotanto - koska välität".
Esimerkki: Luomusato on 80% tehosadosta

Onko siis parempi:
a) 8 hehtaaria tehotuotantoa ja 2 hehtaaria suojeltua = 8 yksikköä tuotantoa
b) 10 hehtaaria luomua = 8 yksikköä tuotantoa
c) 9 hehtaaria monimuotoisuutta lisäävää tehotuotantoa ja 1 hehtaari suojeltua = 8 yksikköä tuotantoa

Suojeltu = esim. koskemattomat suoja-alueet vesistöille.
Monimuotoisuutta lisäävä tehotuotanto = jätetään tehopeltojen väliin niittyjä, ojanpenkkoja, paahteikkoja, puita, jne.
d)12,5 hehtaaria luomua, uusi 2,5 tulee yksivuotista ruohoa kasvavalta kesantomaalta. Lopputuloksena 10 hehtaarin tehotuotantoa vastaava sato ja 2,5 hehtaaria yksivuotista heinää kasvavasta kesantomaasta vaihtui luomupelloksi.

Mutta ymmärrän pointtisi. Mutta urpiainenhan ei tee Suomen (tai EU:n) maatalouspolitiikkapäätöksiä. Hän voi ainoastaan päättää, mitä ostaa tai jättää ostamatta ja ketä äänestää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Tuo on juuri virheellistä ajattelua, että oma valinta olisi vain se staattisen maailman luomu vs ei-luomu. Se oma valinta tehdään markkinoilla ja sillä on vaikutus markkinoiden tasapainoon. Saariston luomun suosimiseen siirtyminen ei välttämättä syrjäytä saariston tehotuotantoa, vaan voi lisätä saariston kokonaiskysyntää lisäten näin päästöjä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.03.2024 14:20 ^
Tuo on juuri virheellistä ajattelua, että oma valinta olisi vain se staattisen maailman luomu vs ei-luomu. Se oma valinta tehdään markkinoilla ja sillä on vaikutus markkinoiden tasapainoon. Saariston luomun suosimiseen siirtyminen ei välttämättä syrjäytä saariston tehotuotantoa, vaan voi lisätä saariston kokonaiskysyntää lisäten näin päästöjä.
Eli Etelä-Suomeen raivattaisiin tämän takia lisää peltoa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös me just sovittu, että kesantopeltoa riittää vaikka kuinka? Eli saaristossa otettaisiin tehon rinnalle kesantopeltoa luomuksi ja päästöt kasvaisivat + ksannopellon yökkömyökköset häviäisivät.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 22.03.2024 14:32 ^ Eikös me just sovittu, että kesantopeltoa riittää vaikka kuinka? Eli saaristossa otettaisiin tehon rinnalle kesantopeltoa luomuksi ja päästöt kasvaisivat + ksannopellon yökkömyökköset häviäisivät.
Tuleeko luomupellosta enemmän päästöjä kuin kesantopellosta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Juu, luomusta pääsi yhtä paljon fosforia kuin tehopellosta ja typpeä se 70-96% tehopellosta. Kesannon luulisi olevan lähellä luonnontilaa. Jos luonnosta pääsee liikaa, niin pitää asfaltoida.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Miten tuo luomu voi toimia, jos pelto vuotaa ravinteita koko ajan ?
Peltohan muuttuu kohta sellaiseksi, ettei siinä
kasva mikään?

Vuotaako se jotain vanhoja teholannoitteita?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 22.03.2024 14:52 Miten tuo luomu voi toimia, jos pelto vuotaa ravinteita koko ajan ?
Peltohan muuttuu kohta sellaiseksi, ettei siinä
kasva mikään?
Luomuakin pitää lannoittaa, eihän pellossa muuten mikään kasva.
https://www.ruokavirasto.fi/globalasset ... -01-31.pdf
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25656
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Eli mikä se luomuviljelyn ero on?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Luomustandardit täyttämällä saa käyttää tuotteesta nimitystä luomu. Metsästä poimittuja mustikoita ei saa sanoa luomuksi.

EDIT: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luomutuote
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 22.03.2024 13:16
urpiainen kirjoitti: 22.03.2024 11:06 Ja välillä vieläkin lokaalimmin. Esimerkiksi Sivustahuutajan lähteen mukaan Saaristomeren alueella voitaisiin luomuun siirtymällä vähentää huonokuntoisimman merialueemme typpikuormitusta 20-30 %. Toki satomääräkin laskisi, eli varmaan jossain muualla, jossa vesistövaikutus on pienempi, pitäisi lannoiteviljellä enemmän, tai ottaa paketoituja/kesantopeltoja luomuviljelyyn. Mutta ostan siis mielläni luomujauhoa rannikon tiloilta.
Ihailtavaa paneutumista. Mä ostan jauhoni ihan vaan kaupasta.
Joo, suurimmaksi osaksi toki minäkin, ja silloin toisinaan luomua toisinaan mitä sattuu. Valikoivampi olen sitten liikkuessani loma-ajalla saaristossa ja pitkin rannikkoa. Jonkun verran siellä on nähtävissä ilmiötä, että sukupolvenvaihdosten yhteydessä tiloja siirtyy luomuun kasvi- ja eläintuotannossa, ja tyypillisesti tähän sisältyy laajempikin tietoisuuden ja vastuullisuuden lisääntyminen suhteessa vesistökurmitukseen ja sen sellaiseen. Mielelläni tuen tällaista kehitystä vähäisillä euroillani. Ja lomalla on aikaaa kierrellä tilamyynneissä ja toreilla. Tapiolan K-marketista luomun ostaminen on sitten vähän enemmän omaa identiteettiperformanssia siihen suuntaan, että kaipaan muutosta nykyisiin maatalousrakenteisiin, kuin varsinaista vaikuttamista. Toki eläinperäisten tuotteiden puolella se on ihan merkityksellistäkin, ja jonkin verran jaksan tilailla tuotteita viherhipeiltä suoraankin.

Kuten olen nyt n+1 kertaa kirjoittanut, toki mieluummin näkisin, että puolikommunistinen maatalousteollisuutemme insentivoitaisiin ympäristöystävälliseksi, mutta suomalaisen erityisen luontosuhteen poliitikot torppaavat kaikki vaikuttavat ohjaustoimet. Viimeisimpänä nyt tämän ennallistamisasetuksen, joka Suomen oloissa olisi ollut erityisen vesistöpainotteinen. Ei mulla olisi myöskään mitään sivustahuutajan maatalouden kokonaisuudistusta vastaan, tai hänen visioimaansa täydellistä luontosertifikaattia vastaan, puhumattakaan Daven visiosta, että koko maailman ruoantuotanto organisoitaisiin optimaalisesti, mutta näitä täydellisiä ratkaisuja odotellessa en pidätä hengitystäni ja maksan itseni kipeäksi luomusta vaikka piruuttani. Ainakin vähennän osallisuuttani piittamaattomuuteen, jossa mikään ei muutu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21386
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Vaikuttaahan se luomu jotain eläinperäisissä tuotteissa, mutta eniten vaikuttaisi eläinperäisten kokonaismäärän vähentäminen. En itse usko täydellisen lihattomuuden olevan fiksua, mutta ymmärtääkseni syödyn määrän voisi huoletta pudottaa kymmenesosaan keskiarvosta.

Meillä vaimo täyttää kaapit luomulla lähinnä kemikaalikuormituksen vähentämiseksi. Itse en jaksa vaimon kanssa vängätä. Kyse ei ole niin arvokkaasta asiasta. Lähinnä tyydyn kuittailemaan, jos hyvä tuote vaihdetaan huonoon, koska höpöhöpö. Kananmunissa valitsen itsekin luomua, koska tehomunantuottajat näyttävät olevan kyvyttömiä varmistamaan ja vakuuttamaan, että heidän tehomunansa ei maistu kalalle tai muuten paskalle.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16688
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ luomulihan hinta auttaa mua kummasti vähentämään lihankulutusta. Mut joo, en mä ole ollenkaan systemaattinen näissä, lounasravintoloissa vedän mitä teholihaa hyvänsä, ja just eilenkin ostin jotain ei-luomu-leikkeleitä kun teki mieli. Kananmunat on kyllä aina luomua.

Jostain syystä suhtaudun kemikaalikertymä-argumenttiin aika skeptisesti. Olen taipuvainen tuomitsemaan hörhöilyksi, vaikka en juuri tunne asiaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin