Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Suomalainen taksi oli joskus luotettava ja osasi kuljettaa perille ilman navigaattoria :(

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009394266.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Käytän aina uberia. Edullinen, luotettava.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

En ole käyttänyt mitään taksia uudistuksen jälkeen. Sitäkin ennen hyvin harvoin. Silti mua harmittaa tää tilanne, kun meillä oli laadukas ja toimiva järjestelmä ja se ryssittiin tarkoituksella vaikka esimerkit maailmalta kertoi, että just tätä olisi tarjolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 06.03.2023 8:58 En ole käyttänyt mitään taksia uudistuksen jälkeen. Sitäkin ennen hyvin harvoin. Silti mua harmittaa tää tilanne, kun meillä oli laadukas ja toimiva järjestelmä ja se ryssittiin tarkoituksella vaikka esimerkit maailmalta kertoi, että just tätä olisi tarjolla.
Mä olen tyytyväinen, koska mun uber-kyytini maksavat vähemmän kuin taksi aiemmin. Esim (kts. känniketju) Uberillä Mannerheimintieltä Tapiolaan su aamuyöllä 1.34-1:51 16,18 €

Ennen taksiuudistusta en missään tapauksessa olisi tuohon hintaan päässyt.

Uberillä olen Suomessa (ja ulkomailla) matkustanut kymmeniä kertoja.

Ainoa moitittava asia on, että välillä uber-kuski nappaa kyydin, mutta sitten hylkää sen, kun tulee joku parempi keikka. Mutta tuo ei ole suuri ongelma, koska aina joku muu sitten ottaa kyydin ja asiaa voi seurata koko ajan appsilla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Komps. En ymmärrä miten se vanha paska systeemi oli parempi kuin nykyinen. Nykyisillä hinnoilla tulee omallakin rahalla mentyä taksilla. Taksi on han kilpailukykyinen pariskunnan illallismatkaan verrattuna kahteen seutulippuun kun huomioidaan myös ajansäästö.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Viro valuu natsien suuntaan. Oikeistonatsit saattavat saada kokoon natsihallituksen, joka haluaa romuttaa Viron hyvinvoinnin laskemalla verotusta vielä entisestään nykyisestä 20% tasaverosta 15-17% tasolle. Velkaa ei haluta ottaa jälkipolvien maksettavaksi huikeasti tuottavien tulevaisuusinvestointien rahoittamiseen, joten viron elintaso on menetetty. Pahalta näyttää. Viinaakin saa ruokakaupoista.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.03.2023 9:47 En ymmärrä miten se vanha paska systeemi oli parempi kuin nykyinen.
Enkö mä jo yllä selittänyt? Kuljettajien osaaminen oli paljon parempaa ja palvelu oli turvallinen, helppo ja luotettava. Ei ollut mitään väliä minkä taksin otti. Aina pystyi luottamaan kuskiin eikä tullut huijatuksi. Suomalaisessa taksissa oli aina mukavampi fiilis kuin maailmalla.

...Mutta kuten sanottua, niin mun kokemus nykytilanteesta perustuu täysin lehtijuttuihin, kun en ole metriäkään ajanut taksilla uudistuksen jälkeen. Lentokentälle pysäköi viikoksi yhdensuuntaisen taksikyydin hinnalla ja mulla ei nykyään ole tarvetta juoda baarissa tai ravintolassa niin paljon ettei voisi ajaa autolla kotiin, jos olen kuskina.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4288
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tärpättiministeri Lintilän poliittinen ura taitaa olla taputeltu. Juomatapojen perusteella kelpaa enää kirkkoherraksi.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 06.03.2023 10:29 Enkö mä jo yllä selittänyt? Kuljettajien osaaminen oli paljon parempaa ja palvelu oli turvallinen, helppo ja luotettava. Ei ollut mitään väliä minkä taksin otti. Aina pystyi luottamaan kuskiin eikä tullut huijatuksi. Suomalaisessa taksissa oli aina mukavampi fiilis kuin maailmalla.
Itse en ole ihan hahmottanut, mtien näiden appsi-taksien aikana tehtäisiin se huijaus? Hinta näkyy kun taksin tilaa. Lentoasema on varmaan ainoa mesta, mistä ottaisin auton tolpalta. Kaikkialla muualla tilaisin taksin appsin kautta, vaikka vieressä seisoisi vapaa. En vaan jaksa sitä järjetöntä epäselvää hinnoittelua. Tilaan siis taksin sieltä ravintolapöydästä, enkä ulkona räntäsateessa.

Suurin osa kuskeista ajaa navin mukaan, joten ei sitä osaamistakaan niin kummoisesti tarvitse. Aikanaan se oli kuskeille joku ylpeyden aihe, että mentiin ilman navia ja osattiin kaikki pienet kikat, joilla sai sekunteja pois matkasta. Silti kyyti maksoi 2-3 kertaa enemmän kuin nyt.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16657
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.03.2023 10:42 Lentoasema on varmaan ainoa mesta, mistä ottaisin auton tolpalta. Kaikkialla muualla tilaisin taksin appsin kautta, vaikka vieressä seisoisi vapaa. En vaan jaksa sitä järjetöntä epäselvää hinnoittelua.
Lyhyen twitter-seurannan perusteella näyttää siltä, että myös lentokentällä kannattaa ottaa sovellustaksi. Epäselvyydet ja kinaamiset ovat koskeneet laajalti just näitä kentän tolpalta otettuja.

Mut mä siis olen tässä vähän Vagabondo: olen siirtynyt ajamaan yksityisiin matkoihin liittyvät lentokenttähommat itse ja jättämään auton parkkiin kentälle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.03.2023 10:42 ...Kaikkialla muualla tilaisin taksin appsin kautta, vaikka vieressä seisoisi vapaa. En vaan jaksa sitä järjetöntä epäselvää hinnoittelua...

Aikanaan se oli kuskeille joku ylpeyden aihe, että mentiin ilman navia ja osattiin kaikki pienet kikat, joilla sai sekunteja pois matkasta. Silti kyyti maksoi 2-3 kertaa enemmän kuin nyt.
Ennen yksinkertaisesti vain hypättiin siihen vieressä seisovaan taksiin. Kuten itsekin olet huomannut, niin nykyään ei voi epäselvän hinnoittelun takia. Eihän tää varmaan paljoa vaikuta paikalliseen usein taksia käyttävään henkilöön, joka tottuu käyttämään oikeita ratkaisuja.

Mä olen ollut ymmärtävänäni, että tilastollisesti taksikyytien hinnat on nousseet.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16657
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bhven kirjoitti: 06.03.2023 10:36 Tärpättiministeri Lintilän poliittinen ura taitaa olla taputeltu. Juomatapojen perusteella kelpaa enää kirkkoherraksi.
joo, kyllähän sen Hesarin vähän laajemman jutun (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009433628.html) jäljiltä näyttää siltä, että Lintilä on vedellyt menneiden vuosikymmenien normeilla, jotka eivät oikein enää käy.

Kiinnostavia linjoja tässä on enää varmaan kaksi: lähtikö tämä kepun omasta likaisten temppujen osastosta, kun kepun Vaasan vaalipiirin luultavasti kolmea paikkaa tavoittelee kaksi nykyistä ministeriä, kaksi nykyistä kansanedustajaa, yksi entinen kansanedustaja ja kourallinen maakuntasatraappeja? Ja toiseksi, ilmeisesti selkeän valheellisen viuhtomisen lisäksi osa kokee ihan oikeasti, että Lintilää vainotaan tässä jotenkin kohtuuttomasti vaikkapa Mariniin verrattuna, kun taas osan mielestä tilanne on täsmälleen päinvastoin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14910
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 06.03.2023 11:06Ja toiseksi, ilmeisesti selkeän valheellisen viuhtomisen lisäksi osa kokee ihan oikeasti, että Lintilää vainotaan tässä jotenkin kohtuuttomasti vaikkapa Mariniin verrattuna, kun taas osan mielestä tilanne on täsmälleen päinvastoin.
Arviot tuntuvat olevan puoluekirjasidonnaisia.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16657
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 06.03.2023 11:14
urpiainen kirjoitti: 06.03.2023 11:06Ja toiseksi, ilmeisesti selkeän valheellisen viuhtomisen lisäksi osa kokee ihan oikeasti, että Lintilää vainotaan tässä jotenkin kohtuuttomasti vaikkapa Mariniin verrattuna, kun taas osan mielestä tilanne on täsmälleen päinvastoin.
Arviot tuntuvat olevan puoluekirjasidonnaisia.
Joo. Muilla ei liene tarvetta tällaisiin vertailuihin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16657
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.03.2023 9:59 Viro valuu natsien suuntaan.
Päinvastoin. Kotoisten peräkammarinatsiemme sisarpuolue EKRE menetti vähän asemiaan, ja vaalivoittajahomorummuttajien pääjehu Kallas on ihan muina Marineina sulkenut jo etukäteen pois mahdollisuuden hallitusyhteistyöstä näiden kansalliskonservatiivien kanssa. Tähän eestipersut ovat trumpauttaneet kieltäytyvänsä hyväksymästä demokraattista vaalitulosta. Kiinnostava nähdä, jos persujen mahtijytky jäisi täälläkin vähän piippuun, niin olisiko klovnikavalkadilla pokkaa mennä yhtä pitkälle putinin hyödyllisten idioottien työssään kuin virolaiset aateveljensä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mua kiinnostaa tämä

https://yle.fi/a/74-20020988
Ylen tietopyynnöllä hankkimien lasku- ja kuittijäljennösten mukaan Lintilän sihteerin luottokortilla oli ostettu aiemmin samana päivänä Helsingin Stockmannin Alkosta kaksi pulloa kuohuviiniä sekä konjakkipullo. Kuohuviinit oli kirjattu työhyvinvointikuluiksi ja konjakkipullo edustusvarastoon.
Jos itse laittaisin kuohariostokset kirjanpitoon työhyvinvointikuluna, en usko, että kirjanpitäjäni olisi ko-operatiivinen. Edustuskuluihin voisi toki laittaa, mutta niistä voi vähentää vain puolet. Lisäksi edustuskuluihin pitäisi sitten eritellä, missä tilaisuudessa käytetty. Esim. itsensä kanssa edustaminen ei olisi suotavaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 06.03.2023 11:29Tähän eestipersut ovat trumpauttaneet kieltäytyvänsä hyväksymästä demokraattista vaalitulosta.
Tässä kohtaa olisi varmaan suoraselkäistä kieltäytyä edustuspaikoista :think:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9413
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.03.2023 11:29 Mua kiinnostaa tämä

https://yle.fi/a/74-20020988
Ylen tietopyynnöllä hankkimien lasku- ja kuittijäljennösten mukaan Lintilän sihteerin luottokortilla oli ostettu aiemmin samana päivänä Helsingin Stockmannin Alkosta kaksi pulloa kuohuviiniä sekä konjakkipullo. Kuohuviinit oli kirjattu työhyvinvointikuluiksi ja konjakkipullo edustusvarastoon.
Jos itse laittaisin kuohariostokset kirjanpitoon työhyvinvointikuluna, en usko, että kirjanpitäjäni olisi ko-operatiivinen. Edustuskuluihin voisi toki laittaa, mutta niistä voi vähentää vain puolet. Lisäksi edustuskuluihin pitäisi sitten eritellä, missä tilaisuudessa käytetty. Esim. itsensä kanssa edustaminen ei olisi suotavaa.
Mä ihmettelin samaa. Jotenkin tuntuisi, että verottajan pitäisi kiinnostua aiheesta. Ihan noin kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16657
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.03.2023 11:29 ko-operatiivinen
Mä olen alkanut suosia kirjoitusasua "koöperatiivinen", jossa siis ne pisteet o:n päällä ovat englannin kielen käytännön mukainen diereesiä merkitsevä treema, ei kirjain ö. (Siis treemallinen o, jossa on erokepisteiden diakriittinen merkki, ei o:sta eroava erillinen kirjain, johon kuuluu treema.) Tällainen arkaaisen englanninkielisen käytännön soveltaminen harhaanjohtavasti suomenkielisessä tekstissä on tarkoitettu jonkinlaiseksi itseironiseksi viittaukseksi siihen, että tunnistan potentiaalisen naurettavuuden siinä mahtailussa, että en kirjoita esimerkiksi "yhteistyöhaluinen". (Mä en itsekään haluaisi vastaanottaa kirjallista kommunikaatiota multa.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25594
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 06.03.2023 13:06
James Potkukelkka kirjoitti: 06.03.2023 11:29 ko-operatiivinen
Mä olen alkanut suosia kirjoitusasua "koöperatiivinen", jossa siis ne pisteet o:n päällä ovat englannin kielen käytännön mukainen diereesiä merkitsevä treema, ei kirjain ö. (Siis treemallinen o, jossa on erokepisteiden diakriittinen merkki, ei o:sta eroava erillinen kirjain, johon kuuluu treema.) Tällainen arkaaisen englanninkielisen käytännön soveltaminen harhaanjohtavasti suomenkielisessä tekstissä on tarkoitettu jonkinlaiseksi itseironiseksi viittaukseksi siihen, että tunnistan potentiaalisen naurettavuuden siinä mahtailussa, että en kirjoita esimerkiksi "yhteistyöhaluinen". (Mä en itsekään haluaisi vastaanottaa kirjallista kommunikaatiota multa.)
Sun kannattaisia laittaa tämä selvitys erillisenä liitetiedostona! Luonnollisesti asianmukaisine viitteineen.

Muuten joku saattaa sekoittaa esim. Metal umlautiin

https://en.wikipedia.org/wiki/Metal_umlaut
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12354
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Matti Klinge on kuollut.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Yleensä olen näissä aika änkyrä, mutta tuo nimi on meikäläisestä ihan validi. Kuten myös vanhempien perustelut.

Vanhemmat eivät saaneet lapselleen haluamaansa etunimeä, vain yksi kirjain ratkaisi
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21355
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Paska nimi. Hölmöt vanhemmat.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16657
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 06.03.2023 22:22 ^ Paska nimi. Hölmöt vanhemmat.
Kyllä. Silti omituista, että sensuurilautakunta jyrää tässä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin