Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Uskoakseni tuo heijastelee sitä, että julkisella sektorilla työntekijät ovat vain kuluerä. Yksityispuolella he ovat tuotannon resurssi, jota tarvitaan voiton tekemiseen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Yhteiskunnallinen asema on paljon kiinni geeneistä
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009491301.html

"Geenit selittivät noin 40 prosenttia ihmisten välisistä eroista yhteiskunnallisessa asemassa. Lapsuuden perheympäristö selitti puolestaan vain kymmenisen prosenttia tästä vaihtelusta"

Tässä tutkimuksessa oli 5000 norjalaiskaksosta, jotka olivat syntyneet 1941-1979. Tuon jakson alkupuolella perheellä oli suurempi vaikutus kuin myöhemmin.

Pysyn aiemmassa kannassani: nykypäivän pohjoismaissa ei ole perheestä johtuvia luokkaeroja. Ei ole mitään merkittävää potentiaalia, joka vapautuisi, jos heikoimmille syydettäisiin enemmän rahaa ja palveluja.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Erikoinen tämä Hesarin linja, että nostavat toistuvasti vertaisarvioimattomia, aika poleemisesti tiettyä näkökulmaa ajavia kontribuutioita isoihin tiedejuttuihin. Tarkkaan ottaen tällaiset vertaisarvioimattomat prujut kun eivät edes ole (vielä?) tieteellisiä kontribuutioita, joista tiedejuttujen luulisi kertovan. On tässä kuitenkin sinänsä se tuore näkökulma, että ei normaaliin tapaan nosteta turkulaisia evoluutiopsykologeja, vaan on löydetty muutakin porukkaa korostamaan haluttua näkökulmaa.

Mut joo, totta kai biologisesti periytyvät ominaisuudet ulkonäöstä kykyihin vaikuttavat yhteiskunnalliseen asemaan paljon. Tuskin tästä kukaan on eri mieltä. Tällaisten tarkkojen prosenttiosuuksien erittely on kai kuitenkin biologisen tietämyksen varassa aika ongelmallista. Mutta toki silti voisi esimerkiksi ajatella, että peritty luokka-asema antaa jonkinlaisen tilastollisen todennäköisyysjakauman sille, mihin yksilö päätyy yhteiskunnassa, ja yksilön kyvyt sitten osaltan määräävät yksilön reittiä aika paljonkin. Vahva sosioekonominen tausta pitää auki enemmän mahdollisuuksia. Mutta kun pohjoismaisessa systeemissä alustavat jakaumat leikkaavat tosi paljon, kyvyillä voi nähdä olevan aika suuren roolin. Näin kai se pitää ollakin: tähän kai vähän konstruktiivisempi näkökulma mahdollisuuksien tasa-arvoon perustuu - on varmistettava, että yksilön kyvyt pääsevät todella määräämään hänen elämänkulkuaan eikä kastileima otsassa määrää kohtaloa. Se hukkaisi aivan liikaa potentiaalia. Ideologisesti värittyneet confirmation biasin vallassa olevat yksityisajattelijat toki lukevat näihin juttuihin paljon vahvempia johtopäätöksiä kuin mitä niistä voi perustellusti johtaa, mutta sellaista se on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Mikä on tuo "peritty luokka-asema"? Mikä on minun peritty luokka-asemani, jos vanhemmat olivat duunariammateissa? Entäs mikä tyttäreni peritty luokka-asema on, kun molemmat vanhemmat ovat akateemisia? Mikä äitini peritty luokka-asema oli, kun tuli isolta tilalta? Entä isäni, joka tuli pieneltä tilalta?

Luokka-paskan voisi jo unohtaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Husin vastaus väsyneelle henkilöstölle: ”Voi tulla oveni taakse, jos huolettaa”
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009533318.html

Kuva
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ensi maanantaiksi parisataa henkeä oven taakse odottamaan!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ymmärtääkseni jono muodostuu jo sinne parkkihallin puomille. Pysäköintipaikasta maksaminen kun ei takaa, että halliin mahtuu.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 04.04.2023 9:04 Uganda on syöpä. Yrittää vielä levittää paskansa pitkin afrikkaa: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009498433.html

Jotenkin niin harmillista, että tälläisiä valtioita on olemassa :cry:
Olen samaa mieltä. Persuja taas ei kiinnosta: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7 ... c38384549f vaikea kuitenkin olla ajattelematta, että Hakkarainen tässä soveltaa vähän sellaista Vagabondo-etiikkaa tietämättömyyden ja vastuuta ottamattomuuden saralla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 21.04.2023 23:40 Olen samaa mieltä. Persuja taas ei kiinnosta: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7 ... c38384549f vaikea kuitenkin olla ajattelematta, että Hakkarainen tässä soveltaa vähän sellaista Vagabondo-etiikkaa tietämättömyyden ja vastuuta ottamattomuuden saralla.
Auts :apuva:

Älä sano tolleen. Mä äänestän kiltisti edustajan ottamaan kantaa mun puolesta ettei mun tarvi tuhlata aikaa tutustumalla kaikenlaisiin asioihin. Jos päättää hakeutua edustajan ammattiin, niin mun etiikalla sellaisen pitää ottaa kantaa tälläisissä äänestyksissä. Älä siis sotke mun nimeä mihinkään mitä persut tekee :kele:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4296
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bhven »

En tiedä mikä on homoseksuaalisuuden historia Afrikassa mutta siitä voimme kaikki olla samaa mieltä, että katolinen kirkko on pilannut sekä Afrikan, että Latinalaisen Amerikan. Paavinhan näitä päätöslauselmia tulisi julistaa afrikkalaisille ja lyödä vielä nyrkillä perään, jotta viesti menee varmasti perille.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4296
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Itsesaastutusta ei myöskään suositella joten vaihtoehtona vaikka kanan raiskaaminen.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2834
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bhven kirjoitti: 22.04.2023 12:25 ^ Itsesaastutusta ei myöskään suositella joten vaihtoehtona vaikka kanan raiskaaminen.
Essitalopraami muuten toimii hyvin, ei yleensä tule haluja itsesaastuttukseen eikä kanan nussintaan.
Avatar
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2834
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

nokkaelain kirjoitti: 22.04.2023 18:35
Bhven kirjoitti: 22.04.2023 12:25 ^ Itsesaastutusta ei myöskään suositella joten vaihtoehtona vaikka kanan raiskaaminen.
Essitalopraami muuten toimii hyvin, ei yleensä tule haluja itsesaastuttukseen eikä kanan nussintaan.
Kannattaa nostaa annos maksimiin jos kanat edelleen kiinnostavat.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Espanjlaismies joi lounaalla litratolkulla olutta – Oikeus katsoi, ettei sen perusteella saanut irtisanoa
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009538692.html

Oikeus huomautti esimerkiksi, ettei työntekijänsä erottanut yhtiö ottanut huomioon Etelä-Espanjan kuuman kesän mahdollista vaikutusta miehen juomiseen.


Nyt on kunnollista! Jos kuuma päivä, niin saattaahan sitä 3 litraa olutta kulua. Vettäkö muka pitäs juoda!?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ kyllä. Toki olisi vieläkin ymmärrettävämpää, jos kaveri olisi ammatiltaan vaikka tiskaaja tai siivooja. Joka tapauksessa, aina, kun asiaan liittyy palkattu yksityisetsivä, on siirrytty ihailtaville absurdiustasoille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei voi oikein sanoa, että Viro olisi mennyt pikakaistaa ohi Suomesta. Ennemmin ajaneet vakaasti kuuttakymppiä kun Suomessa keskitytty ampumaan omaan jalkaan.


Näin suomalaiset asuvat Virossa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^
Pakkasilla pitää muistaa, että rommin kaltaista lämmikettä voi kulua runsaastikin päivän aikana, varsinkin jos auton lämmityslaite on heikkotehoinen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti: 24.04.2023 10:43 Ei voi oikein sanoa, että Viro olisi mennyt pikakaistaa ohi Suomesta. Ennemmin ajaneet vakaasti kuuttakymppiä kun Suomessa keskitytty ampumaan omaan jalkaan.

Näin suomalaiset asuvat Virossa
Viron ostovoimakorjattu bkt per capita on jo 80% Suomesta. Menevät meistä ohi 10-20 vuoden sisällä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 24.04.2023 10:44 ^^
Pakkasilla pitää muistaa, että rommin kaltaista lämmikettä voi kulua runsaastikin päivän aikana, varsinkin jos auton lämmityslaite on heikkotehoinen.
Venäjällä joissain pohjoisen tukikohdissa on ongelma, että joissain laitteissa pakkasnesteenä on etanolin ja veden sekoitus. Näin ollen pakkasnestettä kuluu paljon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

BKT != yhteiskunnan toimivuus.


Jenkeissä on paljon isompi bkt ja on täysi kehitysmaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Mig-25 käytti viinaa laitteidensa jäähdyttämiseen. Venäläinen siis käyttää viinaa pakkasella ja helteellä. Nerokas aine. Nerokas kansa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 24.04.2023 10:51

Jenkeissä on paljon isompi bkt ja on täysi kehitysmaa.
Jaa? Maailman eniten Nobel-palkittuja ja maailman johtavat yritykset tulevat sieltä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2023 11:00 Jaa? Maailman eniten Nobel-palkittuja ja maailman johtavat yritykset tulevat sieltä.
Ja tämä liittyy kansalaisen arkielämään kuinka?

- velkaa vitusti
- kilometri ambulanssilla = 8000$
- vuosittain ammutaan pienen kaupungin verran ihmisiä
- kansalaisen it-palvelut viime vuosituhannelta
- koita täyttää veroilmoitus
- keskiverto collegesta valmistunut osaa hädin tuskin lukea
- ruuan laatu

yms
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 24.04.2023 11:06
James Potkukelkka kirjoitti: 24.04.2023 11:00 Jaa? Maailman eniten Nobel-palkittuja ja maailman johtavat yritykset tulevat sieltä.
Ja tämä liittyy kansalaisen arkielämään kuinka?

Kummallisesti se Yhdysvallat houkuttelee siirtolaisia maailman eniten.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin