Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12426
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti: 01.04.2022 14:23
Homeboy65 kirjoitti: 01.04.2022 14:16 Siis kärsivällisesti...
Minähän nimenomaan kirjoitin että palkkaus on varmaan huono työn vaativuuteen ja koulutukseen suhteutettuna.
Mutta ERITTÄIN epäuskottavalta tuntuu puheet vakavista toimeentulo-ongelmista ja makaronipussien hintojen vertailusta kaupassa tms. Eikö sinusta?
Hoitajien palkkataso on vain hivenen huonompi kuin maan keskipalkat.

Olen usein ajatellut että mitäköhän esim. 60-luvun suomalaiset miettisivät NYKYISISTÄ toimeentulo-ongelmien valituksista.
Mutta ei sehän on niin että mikä ennen oli ylellisyyttä on nykyään välttämätöntä, vai?
Vai olisiko sittenkin "välttämätöntä"...
Minulla ei ole mitään syytä epäillä hoitajan kokemusta tulon riittävyydestä. Ajattelen myös, että olet takertunut tässä lausunnon yksityiskohtaan, joka tuntuu itselle aika vähäisiltä osin relevantilta suhteessa kokonaisuuteen. Hoitajan on syytä ajaa etuaan, vaikka ei häilyisikään nälkäkuoleman partaalla.
En väitä vastaan.
Kysyn vaan kun henkilä tienaa 3000 e/kk niin tuntuuko sinusta uskottavalta väitteet vakavista toimeentulo-ongelmista? ("Ei ole aina ruokaa" tms.) Sitähän ainakin jotkut hoitajat väittävät ja ovat vielä ilmeisen tosissaan. Siis HE nimenomaan kyseenalaistavat aivan tosissaan tulojensa riittävyyden.
MIKSI jotkut valittavat toimeentulo-ongelmia vaikka niitä ei - faktisesti - ole? Koska yritetään etsiä legitimiteettiä vaatimukselle lisää paalua.

Miten legitimiteetti syntyy? Ei se synny siten että henkilö toteaa että kyllähän minä tulen toimeen mutta haluan p a r e m p a a elintasoa, haluan elää paksummin. Pitää puhua toimeentulo-ongelmista. Varmasti niitä oikeitakin toimeentulo-ongelmia Suomessa jollain on. Mutta en usko että vakituisesti työssäkäyvällä, kohtuullisesti elävällä hoitsulla.

Voi kuulostaa kyyniseltä mutta en ole kyyninen.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 01.04.2022 14:51 taisin siihen täälläkin läpikäytyyn hyvinvointialuevaalikoneeseen rastittaa, että hoitajien palkkojen nostoa tärkeämpää olisi parantaa työoloja, kun jopa Sivustahuutaja oli valmis nostamaan palkkoja.
Mun mielestäni tuo on alentuva asenne. Hoitajat itse sanovat haluavana lisää rahaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16736
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.04.2022 15:11
urpiainen kirjoitti: 01.04.2022 14:51 taisin siihen täälläkin läpikäytyyn hyvinvointialuevaalikoneeseen rastittaa, että hoitajien palkkojen nostoa tärkeämpää olisi parantaa työoloja, kun jopa Sivustahuutaja oli valmis nostamaan palkkoja.
Mun mielestäni tuo on alentuva asenne. Hoitajat itse sanovat haluavana lisää rahaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12426
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 01.04.2022 14:51
James Potkukelkka kirjoitti: 01.04.2022 14:32 Olen homien kanssa samaa mieltä siitä, että aika lailla naurettavaa ryhtyä puhumaan jostain makaronien hintavertailusta.
Mut onks ne puhunut, vai onko vaan Homie puhunut? Kyllä mä ajattelen, että vaikeaa voi hyvinkin olla arki pks:n asumiskustannuksilla jossain parin lapsen vuorotyöläis-yksinhuoltajaperheessä 3 tonnin palkalla (vaikka sitten taas toisaalta joihinkin yliopistokoulutettuihin lastentarhanopettajiin verrattuna tulotaso on ihan hyvä). Jos ne on oikeasti puhuneet makaroneista, se kai täytyy ymmärtää metaforisena viittauksena tähän arjen hankaluuteen raskaan työn palkkana. Mut sikäli ehkä olen Homien linjoilla, että taisin siihen täälläkin läpikäytyyn hyvinvointialuevaalikoneeseen rastittaa, että hoitajien palkkojen nostoa tärkeämpää olisi parantaa työoloja, kun jopa Sivustahuutaja oli valmis nostamaan palkkoja.
Kyllä ne on puhuneet. En ole keksinyt omasta päästäni. Ja meillähän on vielä universaaleja yhteiskunnan tukiakin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kyllä mä välillä ihmettelen millä noi perustyötätekevät elää pääkaupunkiseudulla ja millä rahoilla alueen asuntojen hintatasoa pidetään ylhäällä. Pienistä ja vanhoista kerrostaloluukuista pyydetään ja maksetaan sellaisia hintoja joita mä en millään näe mielekkäinä. Siihen kun pistetään päälle auto ja pari lasta, niin aika tasapainoilua on jos perheen nettotulot on jossain 4000€ seutuvilla.

Ja Homielle tiedoksi, että lapsiperhe joka maksaa itse asumisensa ja elämisensä tarvitsee huomattavasti enemmän käteistä arkensa pyörittämiseen kuin yksinäinen elämäntapatyötön. Suomi ei suotta keiku ostovoimavertailujen häntäpäässä länsimaiden välisessä vertailussa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12426
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 01.04.2022 15:46

Ja Homielle tiedoksi, että lapsiperhe joka maksaa itse asumisensa ja elämisensä tarvitsee huomattavasti enemmän käteistä arkensa pyörittämiseen kuin yksinäinen elämäntapatyötön. Suomi ei suotta keiku ostovoimavertailujen häntäpäässä länsimaiden välisessä vertailussa.
Vagabondolle tiedoksi että työssäkäyvä lapsiperhe ei läheskään aina maksa itse 100 %:sti asumistaan ja elämistään vaan saa esim. asumistukea, toimeentulotukea ym. Ja lapsilisiä saa tietääkseni jokainen lapsiperhe universaalisti.

Minun pointtini vaan oli että kun työssäkäyvä henkilö X joka tienaa tuollainen 3000 e/kk väittää tosissaan että kaupassa joutuu vertailemaan makaronipussien hintoja (olisikohan hintaskaala siis 15 c - 40 c) niin kyllä sellainen tuntuu HYVIN epäuskottavalta.

Me ollaan sotien jälkeen siirrytty ensin maatalousyhteiskunnasta teollisuusyhteiskuntaan, sitten ns. jälkiteolliseen yhteiskuntaan ollaan vaurastettu ihan saatanasti ja vauraus (maailman 6. pienimmät tuloerot) on hyvin tasaisesti jakautunut. Sos.turva voi olla maailman paras (reality check: Suomen perusturva ei ole mitenkään huono. Em. harha johtuu siitä että muualla perusturvaan kuuluu myös asuminen Suomessa saadaan erikseen asumistukea). Eikä minimituellakaan elävä saa vain hieman alle 600 e/ 4 viikkoa vaan päälle tulevat yleensä asumistuki ja toimeentulotuki.

Kaiken tämän vaurastumisen jälkeen tuntuu että toimeentulo-ongelmia, köyhyyttä ja kurjuutta on todella paljon.
Niin ja ruoka ei ole koskaan ollut niin halpaa (EU-jäsenyyden jälkeen) kuin nykyään. Tästä on Tilastokeskuksen julkaisemaa dataa. Uskon että tuo data on paikkansapitävää.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 01.04.2022 15:46 Kyllä mä välillä ihmettelen millä noi perustyötätekevät elää pääkaupunkiseudulla ja millä rahoilla alueen asuntojen hintatasoa pidetään ylhäällä. Pienistä ja vanhoista kerrostaloluukuista pyydetään ja maksetaan sellaisia hintoja joita mä en millään näe mielekkäinä.
Minä taas en ymmärrä, miten kellään on varaa asua laskevien asuntohintojen alueilla? Ei tuollainen ainakaan omilla tuloilla elämiseen sovi.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.04.2022 20:56
Vagabondo kirjoitti: 01.04.2022 15:46 Kyllä mä välillä ihmettelen millä noi perustyötätekevät elää pääkaupunkiseudulla ja millä rahoilla alueen asuntojen hintatasoa pidetään ylhäällä. Pienistä ja vanhoista kerrostaloluukuista pyydetään ja maksetaan sellaisia hintoja joita mä en millään näe mielekkäinä.
Minä taas en ymmärrä, miten kellään on varaa asua laskevien asuntohintojen alueilla? Ei tuollainen ainakaan omilla tuloilla elämiseen sovi.
Totta tuokin. Lehdissäkin ollut juttua tälläisistä isoista uusista kalliista omakotitaloista jossain Noormarkuissa joista ei sitten yllättäen pääsekään eroon edes lähelle rakennuskustannuksia vastaavalla hinnalla, kun tajuaa, että olisikin mukavampi asua lähempänä työpaikkoja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja exsu »

Homeboy65 kirjoitti: 02.04.2022 13:47
Vagabondo kirjoitti: 01.04.2022 15:46

Ja Homielle tiedoksi, että lapsiperhe joka maksaa itse asumisensa ja elämisensä tarvitsee huomattavasti enemmän käteistä arkensa pyörittämiseen kuin yksinäinen elämäntapatyötön. Suomi ei suotta keiku ostovoimavertailujen häntäpäässä länsimaiden välisessä vertailussa.
Vagabondolle tiedoksi että työssäkäyvä lapsiperhe ei läheskään aina maksa itse 100 %:sti asumistaan ja elämistään vaan saa esim. asumistukea, toimeentulotukea ym. Ja lapsilisiä saa tietääkseni jokainen lapsiperhe universaalisti.
Lapsilisät on alle satasen kuussa/ muksu. Päivähoitomaksu on helposti 200-400*, eli ei kata edes sitä, saati muita elämisen kuluja. Asumistukea saa vain hyvin pienillä tuloilla, esim. sairaanhoitajan palkalla ei saa. Toimeentulotuki on sellainen, mitä saa ihan viimesijaisena, eli sitä ei juuri mitenkään työssäkäyvänä saa, paitsi jos kaikki oma tulo menee jonnekin esim. ulosottoon.


*Tarkistin: Tampereella 295kk ja Hki pari kymppiä vähemmän kunnallisessa, joka siis on yleensä halvin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pakkotyölakia taas sorvataan. Ei hyvä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12426
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti: 04.04.2022 10:49
Homeboy65 kirjoitti: 02.04.2022 13:47
Vagabondo kirjoitti: 01.04.2022 15:46

Ja Homielle tiedoksi, että lapsiperhe joka maksaa itse asumisensa ja elämisensä tarvitsee huomattavasti enemmän käteistä arkensa pyörittämiseen kuin yksinäinen elämäntapatyötön. Suomi ei suotta keiku ostovoimavertailujen häntäpäässä länsimaiden välisessä vertailussa.
Vagabondolle tiedoksi että työssäkäyvä lapsiperhe ei läheskään aina maksa itse 100 %:sti asumistaan ja elämistään vaan saa esim. asumistukea, toimeentulotukea ym. Ja lapsilisiä saa tietääkseni jokainen lapsiperhe universaalisti.


Lapsilisät on alle satasen kuussa/ muksu. Päivähoitomaksu on helposti 200-400*, eli ei kata edes sitä, saati muita elämisen kuluja. Asumistukea saa vain hyvin pienillä tuloilla, esim. sairaanhoitajan palkalla ei saa. Toimeentulotuki on sellainen, mitä saa ihan viimesijaisena, eli sitä ei juuri mitenkään työssäkäyvänä saa, paitsi jos kaikki oma tulo menee jonnekin esim. ulosottoon.


*Tarkistin: Tampereella 295kk ja Hki pari kymppiä vähemmän kunnallisessa, joka siis on yleensä halvin.
OK. Niitä tukia annetaan kuitenkin universaalisti TARPEESEEN. Asumistukia maksetaan tässä maassa niin paljon (absoluuttisesti ja suhteellisesti) että väitteesi että sitä saa vain hyvin pienillä tuloilla tuntuu kyllä oudolta.
Siirrytään konditionaalin puolelle. Jos hoitsujen väitteet, EI siis minun väitteeni (makaronipussien hintoja täytyy vertailla ja aina ei ole ruokaa) pitäisivät paikkansa se tarkoittaisi että melkein keskituloinen joutuisi elämään tässä maassa syvässä köyhyydessä ja olisi vakavia toimeentulo-ongelmia. Mitenköhän tämä vaan tuntuu kovin epäuskottavalta? :?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 04.04.2022 12:58Jos hoitsujen väitteet, EI siis minun väitteeni (makaronipussien hintoja täytyy vertailla ja aina ei ole ruokaa) pitäisivät paikkansa se tarkoittaisi että melkein keskituloinen joutuisi elämään tässä maassa syvässä köyhyydessä ja olisi vakavia toimeentulo-ongelmia. Mitenköhän tämä vaan tuntuu kovin epäuskottavalta? :?
Koska sä et osaa samaistua? Työssäkäynti nostaa tulotasoa yllättävän vähän keskituloisilla ihmisillä. Lapsiperheessä ei tarvi elämänhallinnan paljoa heittää tai tulla yllättäviä kuluja, kun alkaa olemaan tiukkaa.

Kuva

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002896715.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^tuon graafin mukaan käteen jäävä rahamäärä kyllä kasvaa ansiotyössä välittömästi. Kts käyrän x-askelin alkupäätä, eli 0-800 euroa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos puhe oli tavallisista työssäkäyvistä, niin ei tuolla mainitsemallasi kohdalla taida olla merkitystä? 800-2500 haarukassa ei tapahdu mitään kehitystä.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12426
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Tämän vuoden alussa juttelin herra P:n kanssa. Hän teki duunia joka ei vaadi mitään koulutusta. Siitä huolimatta hän totesi että jos hän jäisi työttömäksi hänen elintasonsa laskisi selvästi. Mutta hän varmaan elää jossain aivan eri todellisuudessa? Rinnakkaistodellisuudessa? :?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^On kuitenkin imho merkittävää, että työssä käynti siis kannattaa myös alle 2600 tuloilla. Sen sijaan 800-2600 euroa välillä enemmän tienaaminen ei paranna tilannetta.

Kyseessä siis päiväkoti-ikäisen lapsen yh.

Tuon laskelman laatimisen (2016) jälkeen pienituloisten päivähoitomaksuja on poistettu, joka graafin perusteella vaikuttaa järkevältä ja tod. näk. parantanut työnteon kannattavuutta n 1600-2600 tuloilla, koska aiemmin siinä kohtaa joutui jo maksamaan päivähoitomaksuja.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 04.04.2022 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja exsu »

Homeboy65 kirjoitti: 04.04.2022 13:33 Tämän vuoden alussa juttelin herra P:n kanssa. Hän teki duunia joka ei vaadi mitään koulutusta. Siitä huolimatta hän totesi että jos hän jäisi työttömäksi hänen elintasonsa laskisi selvästi. Mutta hän varmaan elää jossain aivan eri todellisuudessa? Rinnakkaistodellisuudessa? :?
Tähän vaikuttaa koulutusta enemmän
a) paljonko hän saa palkkaa ja
b) paljonko hänellä on huollettavia
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25814
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 04.04.2022 13:43
Homeboy65 kirjoitti: 04.04.2022 13:33 Tämän vuoden alussa juttelin herra P:n kanssa. Hän teki duunia joka ei vaadi mitään koulutusta. Siitä huolimatta hän totesi että jos hän jäisi työttömäksi hänen elintasonsa laskisi selvästi. Mutta hän varmaan elää jossain aivan eri todellisuudessa? Rinnakkaistodellisuudessa? :?
Tähän vaikuttaa koulutusta enemmän
a) paljonko hän saa palkkaa ja
b) paljonko hänellä on huollettavia
Tosiaan päiväkoti-ikäisten lasten määrä on merkittävä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12426
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti: 04.04.2022 13:43
Homeboy65 kirjoitti: 04.04.2022 13:33 Tämän vuoden alussa juttelin herra P:n kanssa. Hän teki duunia joka ei vaadi mitään koulutusta. Siitä huolimatta hän totesi että jos hän jäisi työttömäksi hänen elintasonsa laskisi selvästi. Mutta hän varmaan elää jossain aivan eri todellisuudessa? Rinnakkaistodellisuudessa? :?
Tähän vaikuttaa koulutusta enemmän
a) paljonko hän saa palkkaa ja
b) paljonko hänellä on huollettavia
No en muista tarkasti paljonko palkkaa mutta selvästi alle keskipalkkainen. Ei huollettavia.

Mutta minua huvittaisi taas vetää tätä historiallista perspektiiviä. Me ollaan sotien jälkeen vaurastuttu todella paljon, ko. vauraus on hyvin tasaisesti jakautunut ja sos.turva on myös parantunut todella reilusti. Silti tuntuu köyhyyttä ja toimeentulo-ongelmia vaan olevan todella_paljon.
Eli miten helvetissä ne ihmiset ENNEN tuli toimeen? Kuoliko joku esim. 50-luvulla nälkään tai pakkaseen?
Think of it, darling...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Homeboy65 kirjoitti: 04.04.2022 13:33 Tämän vuoden alussa juttelin herra P:n kanssa. Hän teki duunia joka ei vaadi mitään koulutusta. Siitä huolimatta hän totesi että jos hän jäisi työttömäksi hänen elintasonsa laskisi selvästi. Mutta hän varmaan elää jossain aivan eri todellisuudessa? Rinnakkaistodellisuudessa? :?
Elintaso voi tarkoittaa yksilölle lähes mitä tahansa. Joku saattaa pitää esim. työyhteisöä merkittävästi elintasoa nostavana tekijänä.

Subjektiivisten asioiden sijaan kannattaisi keskittyä ihan raakaan rahaan. Lisänsioiden pitäisi aina näkyä rahallisena nettohyötynä.

Ja vaikka työssäkäynti tuottaisi nettona rahallisesti esim. 50€ kuussa, niin tuo tuntuu aika pieneltä summalta käytettyyn aikaan nähden. Luultavasti työkykyinen ihminen kykenee n. 150 unnin työpanoksella saavuttamaan suuremman hyödyn kuin mitä 50€ tuo ostovoimana. Jos esim. 150 tuntia käyttää käytetyn tavaran ostamiseen, ruuan valmistukseen ja maksuttomien palvelujen kuluttamiseen, niin luultavasti elintaso on parempi kuin 50€ enemmän tienanneella.

Itse tosin uskon, että työttömyys tuhoaa suurimmalta osalta mielen. Eli työtä kannattaisi oikeasti tehdä vaikkei se rahallisesti näyttäisi kannattavankaan. Tästä syystä valtion pitäisi ottaa pois tukia saavien vapaa-aika, jolloin tukia saavat eivät astuisi miinaan kuvitellessaan työttömyyden olevan kannattava tie.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12426
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Herra P puhui ihan eksplisiittisesti rahallisesta elintasosta.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9488
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 04.04.2022 13:33 Tämän vuoden alussa juttelin herra P:n kanssa. Hän teki duunia joka ei vaadi mitään koulutusta. Siitä huolimatta hän totesi että jos hän jäisi työttömäksi hänen elintasonsa laskisi selvästi.
Tapausta tietämättä, niin tämä voi olla mahdollista. Mulla on vastaavasti lähipiiristä kokemusta 3 pienen lapsen isästä, joka jättäyty vaimonsa seuraksi työttömäksi, kun käytettävissä olevat varat sen mukana nousivat.

Pointti lähinnä oli se, että käytettävissä oleva varallisuus kasvaa yllättävän hitaasti palkan noustessa, kun huomioidaan tulot ja tuet. Painotan että tämä koskee ennen muuta lapsiperheitä ja niistäkin eritoten yksinhuoltajia. Toki palkkatyö mahdollistaa varallisuuden kasvattamisen ihan eri tavalla, mutta käytettävissä oleva raha voi jossain elämäntilanteissa olla aika tiukalla vaikka yksinasuvan työttömän silmiin olisi olevinaan hyvät tulot.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21482
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Homie: Sitten pitäisi tietää, mihin hän vertaa nykyistä tilannettaa: ansiosidonnaiseen, työmarkkinatukeen, toimeentulotukeen vai mihin?

Tuossa ylhäällä käppyrässä 1900€/kk palkka tippuu 1400 euroon ilman duunia. On tuo kuitenkin jo 500€ pudotus.

Riippuu ihan kulutuksesta, saako 150h panostuksella kerättyä 500€ vastaavan hyödyn.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12426
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.04.2022 14:27 ^^ Homie: Sitten pitäisi tietää, mihin hän vertaa nykyistä tilannettaa: ansiosidonnaiseen, työmarkkinatukeen, toimeentulotukeen vai mihin?

Luulen että hän vertasi työmarkkinatukeen ja toimeentulotukeen.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix