Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
James Potkukelkka
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.09.2024 9:15
James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2024 8:49 Tutkijat sanovat, että tulokset vaihtelevat. Jotkin sopivat paradoksiin, jotkin eivät. Eli en nyt sanoisi, että paradoksi on "kumottu".
Et kai nyt sano, että yliopisto on julkaissut raflaavan tiedotteen, joka ei ole linjassa julkaistun paperin johtopäätösten kanssa!?
Ja sitten vielä Hesari vetäisi enemmän tendenssimäiseen suuntaan?! Ei niin voi tapahtua!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2024 8:49 Tutkijat sanovat, että tulokset vaihtelevat. Jotkin sopivat paradoksiin, jotkin eivät. Eli en nyt sanoisi, että paradoksi on "kumottu".
Joo. Tässä on ainakin kolme asiaa.

Ensinnäkin, vaikka paradoksi olisikin tutkijan mielestä kumottu, tutkija tuskin kirjoittaisi, että se on kumottu, vaan että jotkut tulokset näyttäisivät haastavan jossain esitetyt tulkinnat ja lisätutkimusta tarvitaan.

Toiseksi, aika monen yliopiston viestinnän kanssa on ollut se ongelma, että tiedotteissaan ja tiedeviestinnässään värittävät tutkimustulokset liian raflaaviksi hakiessaan läpipääsyä mediaan. Pahimmillaan saa vakavastiotettavat tutkijat näyttämään pelleiltä, vaikka koettavat siis vain tukea tutkijoita.

Kolmanneksi ja keskeisimmin, mun mielestä vuosi sitten täällä - ja osin Hesarissa ja Wikipediassa - esitettiin, että olisi olemassa joku hyvin etabloitu tasa-arvon paradoksi, jossa hyvin etabloitua on paitsi ilmiö, myös sen nojatuolievoluutiopsykologinen tulkinta, joka sattumoisin istuu kuin nenä päähän uuskonservatiivisten kulttuurisoturien agendaan. Esitin ihan lyhyen google-harjoituksen perusteella, että näin ei näyttäisi olevan tieteellisessä diskurssissa, vaikka uuskonservatiivisessa propagandassa olisikin:
urpiainen kirjoitti: 14.08.2023 10:44
urpiainen kirjoitti: 14.08.2023 9:56 Mun käsittääkseni alkuperäinen väite tasa-arvon paradoksissa, että tämä johtuisi suoraviivaisesti sukupuolten erilaisista, luontaisista taipumuksista ja preferensseistä, jotka nousevat määräämään tasa-arvoisessa tilanteessa, on vähintäänkin kyseenalainen.
vaikka tiedeyhteisön kannalta ilmiön olemassaolo ja/tai sen luonteen ymmärrys on ilmiselvästi aivan auki ja kesken, niin uuskonservatiivinen uusoikeisto erityisesti Jordan Petersonin johdolla on saanut väsymättömällä toistolla todella hyvin läpi (tosiasiassa siis perusteettoman) väitteensä, että tasa-arvon paradoksi olisi joptenkin ongelmattomasti verifioitu tieteellinen fakta. Tätähän kitinän konservatiivisiipi, siis erityisesti sinä ja James, olette toistelleet, ja nyt näköjään tämä ideologinen, ei faktuaalinen kela, on mennyt läpi myös Hesariin.
Oma summauksesi HY:n tyyppien tutkimuksesta sopii tähän ihan hyvin:
Ehkä ei varsinaisesti kumottu, mutta ehkä kuitenkin tukee käsitystä, että tieteen näkökulmasta paradoksia tässä uuskonservatiivisessa mielessä (sisältäen siis myös empiiristen havaintojen keittiöevoluutiopsykologisen tulkinnan) ei ehkä koskaan ole edes ole ollut edes olemassa. Eli siinä mielessä uuskonservatiivien yksinkertainen narratiivi, joka oli saatu läpi jopa laatulehdistöön, on ehkä vähän kumottu, ja tieteellistä sotkuisuutta saatu tilalle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
James Potkukelkka
Kitisijä

^Juu

Kait tässä on sekin, että nollatuloksella (jotain ei todeta) on aika mahdotonta todistaa, että jotain ei ole. Nollatuloksella on kait vaikea myös saada paperille näkyvyyttä.

Tämän takia todistustaakka onkin aina positiivisen väitteen esittäjällä, kuten olen vuosikymmeniä itsekin toitottanut.

Erityisesti tsykologian alalla on kait jopa jonkinlainen kriisi menossa, koska useat tunnetut, uraaurtavat vuosikymmeniä sitten julkaistut tulokset ovat osoittautuneet vaikeaiksi toistaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Nyt olet asian ytimessä. Jos siis väittää, että sukupuolten jakautuminen aloille johtuisi sorrosta, niin se varmaan pitäisi näyttää tilastollisesti toteen.

Jos eroja eri maiden tasa-arvotasoilla ei näytä löytyvän, niin occamin partaterä tuntuisi kallistuvan siihen suuntaan, että eroja selittävät sukupuoleen liittuyvät pysyvät preferenssit, eikä maiden tasa-arvotilanne.

Perusskenaarioitahan on kolme:
1) Tasa-arvon lisääntyminen lisää naisten suuntautumista tekniikkaan ja massipäällikköaloille
2) Tasa-arvon lisääntyminen vähentää naisten suuntautumista tekniikkaan ja massipäällikköaloille
3) Tasa-arvon lisääntuminen ei vaikuta naisten suuntautumista tekniikkaan ja massipäällikköaloille

Jos mitään eroja maiden väliltä ei löydy, niin 3) vaikuttaisi todennäköisimmältä.
James Potkukelkka
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 02.09.2024 10:04

Erityisesti tsykologian alalla on kait jopa jonkinlainen kriisi menossa, koska useat tunnetut, uraaurtavat vuosikymmeniä sitten julkaistut tulokset ovat osoittautuneet vaikeaiksi toistaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Replication_crisis
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010669829.html

Tragikoominen tarina. Juoppohullu luulee olevansa mafiapomo..

Tässä olisi hyvä elokuvaidea😁
sivustahuutaja
Kitisijä

Vanhoillinen Oulu kieltää oppilaita ilmaisemasta identiteettiään
https://www.is.fi/perhe/art-2000010670861.html

Identiteettirasismia
James Potkukelkka
Kitisijä

Tasa-arvotyössä ja suvaitsevaisuudessa on vielä paljon tekemistä.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Opettajille pitäisi järjestää koulutusta, jotta osaisivat suhtautua oikein ja hienotunteisesti therianeihin ja zwongailuun.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Huikea kyllä tuo rehtorin perustelu:

"– Me tiedetään, että joissain Etelä-Suomen kouluissa se on jo jonkinasteinen ongelma. Me ajateltiin puuttua siihen heti ja tehdä selväksi, että koulu on opiskelua ja koulua varten."

Tohon on ladattu aika paljon.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Selkeästi pohjoisessa ei haluta, että etelän therian-ongelma leviää sinne. Hallituksella on aikamoinen urakka edessään, jos haluavat houkutella suomeen työperäisiä therianeja.
James Potkukelkka
Kitisijä

Therianit ovat mulle uusi asia, mutta thetan-koulutusta mulle tarjottiin Helsingin rautatieasemalla jo 90-luvun alussa ja kävin oikein testeissäkin, minkälaista kurssitusta tarvisin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thetan
James Potkukelkka
Kitisijä

Kuva

Karoliina ei voisi käydä koulua Oulussa.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010670297.html

Poikaystäväkään ei voi käsittää, mistä Onlyfans-veloitukset ovat tulleet.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Epäilyt kohdistuvat taas afrikkalaisiin hakkereihin.
James Potkukelkka
Kitisijä

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3 ... 3871b06da0

Oma veikkaus, että tässä käy kuten tuontiautojen autoverossa, eli lopulta Suomi joutuu muuttamaan lakejaan.
sivustahuutaja
Kitisijä

Mounjaro-lihavuuslääke maksaa 7000€ vuodessa ja painoa lähtee 20kg satakiloiselta
https://www.hs.fi/elama/art-2000010659461.html

Jos olisin 100kg ja joku lupaisi maksaa 12.000€, jos paino tippuu 20 kg, niin taitaisi kilot lähteä.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 04.09.2024 12:45 Mounjaro-lihavuuslääke maksaa 7000€ vuodessa ja painoa lähtee 20kg satakiloiselta

Jos olisin 100kg ja joku lupaisi maksaa 12.000€, jos paino tippuu 20 kg, niin taitaisi kilot lähteä.
Mistä ero 7000€ vs. 12000€ ?
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Pitäähän sitä verot maksaa, jos joku maksaa minulle 12.000€. Samoin pitää tienata 12k, jos meinaa ilman kela-korvauksia osaa 7000:lla lääkettä.
So Hard
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 04.09.2024 12:45 Mounjaro-lihavuuslääke maksaa 7000€ vuodessa ja painoa lähtee 20kg satakiloiselta

Tahdonvoimaa voi harvoin ostaa, nythän se vähän näyttää siltä että sitä on kaupan jos on fyrkkaa. Painon alentaminen on hidastuneella vanhan miehen aineenvaihdunnalla ainakin minusta aika haastavaa, koska hedonistiset taipumukset eivät noin vain katoa.

Kaukana kyllä ollaan siitä, että laittaisin rahaa lääkkeisiin sen sijaan että katson tarkemmin mitä syön ja juon.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Sen takia tuon kirjoitin auki, että löytyskö sitä motia, jos joku tarjoaisi 12k. Itse varmaan hoitaisin säälittävän pömppöni pois tuolla hinnalla, vaikka se muuten istuu sitkeästi.

Artikkelin mukaan tuota lääkitystä pitää myös luultavasti jatkaa, eli hommasta ei selviä vuoden kuurilla. Tarvii tienata pysyvästi +10k vuodessa enemmän. Toisaalta lihavuus vähentää toisen jutun mukaan elinikää jopa 10v, eli 500.000€. Jos eliniön saa takaisin maksamalla 5000€ vuodessa 40v ajan, niin jää 300k voitolle. Noista luvuista ja kysynnästä arvioisin, että laihdutuslääkkeiden valmistajat ovat tehneet kotiläksynsä.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 04.09.2024 13:01 ^
Pitäähän sitä verot maksaa, jos joku maksaa minulle 12.000€. Samoin pitää tienata 12k, jos meinaa ilman kela-korvauksia osaa 7000:lla lääkettä.
ok.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 04.09.2024 13:26 ^
Sen takia tuon kirjoitin auki, että löytyskö sitä motia, jos joku tarjoaisi 12k. Itse varmaan hoitaisin säälittävän pömppöni pois tuolla hinnalla, vaikka se muuten istuu sitkeästi.

Artikkelin mukaan tuota lääkitystä pitää myös luultavasti jatkaa, eli hommasta ei selviä vuoden kuurilla. Tarvii tienata pysyvästi +10k vuodessa enemmän. Toisaalta lihavuus vähentää toisen jutun mukaan elinikää jopa 10v, eli 500.000€. Jos eliniön saa takaisin maksamalla 5000€ vuodessa 40v ajan, niin jää 300k voitolle. Noista luvuista ja kysynnästä arvioisin, että laihdutuslääkkeiden valmistajat ovat tehneet kotiläksynsä.
Novo Nordiskin markkina-arvo on nyt isompi kuin kuin Tanskan BKT. Onneksi Suomella ei ole tuollaista ongelmaa! Aiheuttaisi joidenkin rikastumista ja siten epätoivottavaa kehitystä.

https://fortune.com/europe/2024/05/01/n ... k-economy/
sivustahuutaja
Kitisijä

^ käytännössä firma tarjoaa jopa viittä elinvuotta ilmaiseksi. Hyvä bisnes. Suomessa 1,2 miljoonaa lihavaa = 6 miljardin myyntimahkut vuodessa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Hallitus päätti: Osa vanhusten hoitajista voidaan korvata teknologialla. Hallitus päätti myös laskea hoitajamitoitusta.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010674235.html

Katsotaan millainen ulina tästä nyt syntyy, koska hoitajamitoitushan oli vielä hetki sitten Maailman Tärkein Asia.