Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
sivustahuutaja
Kitisijä

Re: Päivän uutiskatsaus V - Kleptoimperiumin vastaisku

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Sanankäänteet ovat moraaliposeerauksessa tärkeitä. Samaan aikaan taskuun livahtaa 50.000€. Tuota juuri tarkoitin, kun sanoin, että puheissa ollaan kovin kantaa ottavia, mutta aamupalat, korruptiorahat ja yksityissuihkarit silti maistuu makealta.
urpiainen
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.09.2024 13:22 En nyt jaksa lukea Suomen vanhimman ihmelapsen tekstiä, mutta Hazardin twiittiin liittyen; eikös tästä vähän niinku just äsken äänestetty?
Elämä on kiinnostavampaa, jos tällaisista asioista keskustellaan kriittisen analyyttisesti eikä jotenkin pinnallisesti äänestetä vieläpä siten, että saadaan slogan kiinnitettyä ja keskustelu lopetettua. Paskanjauhanta on lähes aina tyydyttävämpää kuin toteuttaminen. Sitäpaitsi jutussa K. Kiljunen antaa erityistä tunnustusta hallitukselle, jonka tupo-selonteossa keskustelua Stubbin sloganeista on aloitettu ja sisältöä kehitetty! Mun mielestä Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja voisi keskittyä teoreettiseen käsiteanalyysiin eikä mihinkään tekoihin oikeassa maailmassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Oikeaa puhetta! Sosiaali- ja terveydenhuollon alallakin tulisi kiinnittää huomiota syvällisemmin ikääntymisen merkitykseen ja sen olemuksellisiin kysymyksiin sen sijaan, että keskittyisimme yksinomaan hoitajamitoituksen kaltaisiin teknokraattisiin ja määrällisiin mittareihin. Vanhuus on monisyinen ilmiö, joka kytkeytyy niin filosofisiin kuin eksistentiaalisiin pohdintoihin elämän loppuvaiheista ja siitä, millaista on arvokas ja merkityksellinen ikääntyminen. Olisi oleellista tarkastella, miten voimme edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia ja inhimillistä arvokkuutta ikääntyneiden elämässä, eikä ainoastaan keskittyä resurssien tehokkaaseen allokointiin.
James Potkukelkka
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 05.09.2024 14:09
James Potkukelkka kirjoitti: 05.09.2024 13:22 En nyt jaksa lukea Suomen vanhimman ihmelapsen tekstiä, mutta Hazardin twiittiin liittyen; eikös tästä vähän niinku just äsken äänestetty?
Elämä on kiinnostavampaa, jos tällaisista asioista keskustellaan kriittisen analyyttisesti eikä jotenkin pinnallisesti äänestetä vieläpä siten, että saadaan slogan kiinnitettyä ja keskustelu lopetettua. Paskanjauhanta on lähes aina tyydyttävämpää kuin toteuttaminen. Sitäpaitsi jutussa K. Kiljunen antaa erityistä tunnustusta hallitukselle, jonka tupo-selonteossa keskustelua Stubbin sloganeista on aloitettu ja sisältöä kehitetty! Mun mielestä Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja voisi keskittyä teoreettiseen käsiteanalyysiin eikä mihinkään tekoihin oikeassa maailmassa.
Juu. Demokratia on liian tärkeä asia kansalaisten päätettäväksi!

Vakavasti puhuen, olen edustuksellisen demokratian kannattaja juuri sen takia, että asiat monesti oikeasti ovat liian vaikeita kyllä/ei -äänestyksille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Minä taas kannatan markkinoita, koska monet päätökset ovat liian vaikeita ihmisille.
urpiainen
Kitisijä

James Potkukelkka kirjoitti: 05.09.2024 14:32
urpiainen kirjoitti: 05.09.2024 14:09
Juu. Demokratia on liian tärkeä asia kansalaisten päätettäväksi!

Vakavasti puhuen, olen edustuksellisen demokratian kannattaja juuri sen takia, että asiat monesti oikeasti ovat liian vaikeita kyllä/ei -äänestyksille.
Tämä on tärkeää. Kuten kaikki peruskoulun yhteiskuntaopin suorittaneet tietävät (tai ainakin heidän pitäisi tietää), esidemokraattisten hallintamuotojen keskeinen kysymys oli, miten varmistetaan suvereenin vallan päätyminen parhaisiin käsiin. Demokraattisten hallintamuotojen kysymys on radikaalisti erilainen: miten varmistetaan, että suvereeni valta ei koskaan päädy kenenkään käsiin.

Usein kuulostaa, että nykyhallituksen urpoimpien tahojen päässä edustuksellinen demokratia nähdään kuitenkin sivistymättömästi vastauksena esidemokraattiseen kysymykseen, mistä sitten seuraa kaikenlaista majoritaarisen enemmistötyrannian ja muun illiberaalin demokratian ihannointia. Sama sävy kuului ehkä sinunkin tuollaisessa "suuri johtaja on valittu, pulinat pois" -kommentissasi Hazardille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 05.09.2024 14:46 Usein kuulostaa, että nykyhallituksen urpoimpien tahojen päässä edustuksellinen demokratia nähdään kuitenkin sivistymättömästi vastauksena esidemokraattiseen kysymykseen, mistä sitten seuraa kaikenlaista majoritaarisen enemmistötyrannian ja muun illiberaalin demokratian ihannointia. Sama sävy kuului ehkä sinunkin tuollaisessa "suuri johtaja on valittu, pulinat pois" -kommentissasi Hazardille.
Voisiko tuo johtua siitä, että yksilöt kokevat keskushallinnon puuttuvan liian paljon heidän elämäänsä? Kun on kyllästytty tanssimaan muiden pillin mukaan, riemastutaan mahdollisuudesta päästä itse päättämään.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 05.09.2024 14:36 ^ Minä taas kannatan markkinoita, koska monet päätökset ovat liian vaikeita ihmisille.
Et ole tutustunut tieteelliseen sosialismiin!

https://en.wikipedia.org/wiki/Project_C ... prov=sfti1
James Potkukelkka
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 05.09.2024 14:46 [ . Sama sävy kuului ehkä sinunkin tuollaisessa "suuri johtaja on valittu, pulinat pois" -kommentissasi Hazardille.
No se oli puoliksi vitsi mutta puoliksi totta siinä, että Hazardin mukaan asiasta ei ole keskusteltu missään, vaikka Stubbido kuitenkin esitteli ajatustaan kaikissa vaalipaneeleissa, joita jaksoin katsoa, ja hänet vaaleissa valittiin presidentiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä

^ Kaarinalta ei kukaan kysynyt mitään!
sivustahuutaja
Kitisijä

Punavihreät miehet puhuvat uuden ajan maskuliinisuudesta
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010650110.html

"Olen sosiaalisessa mediassa havainnut miesten menestyjä­narratiivin, jossa pitää olla upeat, kalliit vaatteet ja hieno auto, joilla leveillään."

Siis hetkinen, Bile-Ilmariko ei leveile hankkimillaan palveluilla ja etuoikeuksilla sosiaalisessa mediassa? Jos teet mitään muuta, kuin kehität, tuotat ja kulutat ehdottoman välttämättömiä hyödykkeitä, niin olet osa ongelmaa. Ei ole kovin rehellistä hurskastella, että "en piittaa merkkivaatteista" ja samaan aikaan lentää yksityiskoneella eurooppaan juhlimaan. Harjanteen some taas oli aivan täynnä matkustuskuvia ennen kuin matkustaminen alkoi olla lopullisesti out punavihreissä piireissä. Kaikki varmaan muistavat, että vielä vuosituhannen alussa jatkuva reissaaminen oli vihreiden yksilöiden mielestä kuuminta hottia ja maailmankatsomusta avartavaa.

Jos itse kuluttaa 60k vuodessa, niin ei kannata arvostella henkilöitä, jotka kuluttavat yleensä vähemmän, mutta eri hyödykkeisiin.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Joo, oli aika provosoiva otsikko hesarissa. Mä en nyt näe että maailma olisi hirveesti muuttunut tässä suhteessa. Ihan sama menestyjänarratiivi oli tarjolla meidän nuoruudessa. Mutta on koko ajan tarjolla ollut toisenlaisiakin elämäntyylejä ja tavoitteita, joten ei tuohon ole pakko lähteä mukaan. Ja jos kasvattaa hieman selkärankaa, niin voi vaikka elää just niin kuin itse haluaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Ihmeellistä säätöä lentokentällä: https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010678921.html

Oon vähän sitä mieltä, että jos yli tunnin turvatarkastukseen odotuksen takia myöhästyy lennolta, niin lentolipun korvaus on Finavian vastuulla. Joku vastuu lentokenttäpalvelua tarjoavalla yritykselläkin pitää olla toiminnastaan. Kuluttajavirasto vois ottaa kopin tästä. Saman tien ajaa EU tasolle vastaava sitova ohje kuin lentoyhtiöillä on myöhästyneiden lentojen suhteen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 06.09.2024 8:54 Joo, oli aika provosoiva otsikko hesarissa. Mä en nyt näe että maailma olisi hirveesti muuttunut tässä suhteessa.
No on kait se siinä mielessä ehkä muuttunut, että avoimesti soijapoikia on enemmän. Vähän sama kuin homoseksuaalisuuden kanssa siis.
urpiainen
Kitisijä

urpiainen kirjoitti: 09.02.2024 10:42 Tää oli mun mielestä kaikessa yksinkertaisuudessaan melkein paras teksti siitä, miksi niin moni demokraatti kannattaa Bidenin pyrkimistä jatkokaudelle vaikka hammasta purren:

Kolumni | Yksi mies tietää, kuka voittaa Yhdysvaltojen vaalit: https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 19550.html

" ”Moni demokraatti sanoo, että voi hyvä luoja, Biden on liian vanha, tarvitsemme jonkun toisen. Mutta se on häviön resepti”, Lichtman sanoi. Ellei Biden lähde ehdolle, kääntyvät myös vastaukset väittämiin 2 ja 3 kielteisiksi. "

Vaikka onhan se ajatus ikivanhasta pressasta USAssa aika hurja. Kiinnostaisi tietää, onko kyseessä Bidenin itsekkyys, kuten SH arvelee, vai päinvastoin epäitsekäs uhrautuminen ehdolle ja valmius vetäytyä kesken kauden. Kyllä tämä jälkimmäinenkin toki aika megalomaaniselta kekkostelulta kuulostaisi, Lichtmanin kysymyspatteristosta huolimatta.
Suhdanteet muuttuvat. Nyt Lichtmanin omasta listastaan tekemän tulkinnan mukaan Harris voittaa. Demokraatit onnistuivat tekemään ehdokasvaihdon siten, että väite 2 ei kääntynytkään kielteiseksi.

https://www.hs.fi/maailma/art-2000010679252.html
sivustahuutaja
Kitisijä

^ olisi ilmeisesti mennyt bidenin kohdalla ennuste pieleen.

Ei Trumpin voittamiseen tarvita kuin semikelvollinen ehdokas. Hillary oli inhotuimpia poliitikkoja Trumpin ohella. Hölmö valinta.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 06.09.2024 9:48 ^ olisi ilmeisesti mennyt bidenin kohdalla ennuste pieleen.

Ei Trumpin voittamiseen tarvita kuin semikelvollinen ehdokas. Hillary oli inhotuimpia poliitikkoja Trumpin ohella. Hölmö valinta.
Kamalakin oli kyllä kait ennätyksellisen epäsuosittu varapresidenttinä.
sivustahuutaja
Kitisijä

Huippu­tutkijalla on ratkaisu: Näin kaikkein rikkaimmat saataisiin maksamaan veroja
https://www.hs.fi/talous/art-2000010671761.html

Suomen miljardööreillä on noin 13 miljardia. 2% tuosta on 360 miljoonaa vuodessa. Tuolla summalla ei "torjuttaisi ilmastonmuutosta ja väehnnettäisi sosiaalista epätasa-arvoa", vaan otettaisiin 12 miljardin sijaan 11,6 miljardia syömävelkaa.
sivustahuutaja
Kitisijä

Eläkemaksut nousevat tai eläkkeet laskevat
https://www.hs.fi/talous/art-2000010657401.html

En ihan hahmota, miksi Tanskan malli ei ole vaihtoehto. Minusta aikuisten pitää tehdä töitä niin kauan kuin pystyvät. Jos kunto riittää 72 vuotiaana duuniin, niin sitten painetaan duunia. Jos tuo ei maistu, niin sitten eläkkeitä pitää laskea. On nimittäin ihan naurettava ajatus, että nuoret tai työperäiset maahanmuuttajat suostuisivat maksamaan huikeita eläkemaksuja täysin toimintakykyisille varttuneille.
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

Lasketaan eliniän odotetta, niin ongelma ratkeaa :idea:
James Potkukelkka
Kitisijä

Vagabondo kirjoitti: 09.09.2024 9:06 Lasketaan eliniän odotetta, niin ongelma ratkeaa :idea:
Viimeinkin joku ajattelee laatikon ulkopuolella! Jos lähdet 2027 vaaleihin, voin tulla jakamaan esitteitä torille!

Kamppanjabiisi on jo valittu

Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen

James Potkukelkka kirjoitti: 09.09.2024 9:10
Vagabondo kirjoitti: 09.09.2024 9:06 Lasketaan eliniän odotetta, niin ongelma ratkeaa :idea:
Viimeinkin joku ajattelee laatikon ulkopuolella! Jos lähdet 2027 vaaleihin, voin tulla jakamaan esitteitä torille!

Kamppanjabiisi on jo valittu
Ei tolla biisillä. Ei pysty. Liian hapokasta.

Mä muistelen jossain lukeneeni, että puolet ihmisen sairaalakuluista syntyy kahden viimeisen elinvuoden aikana. Jos tuosta vähän leikkais elvytystä ja tehohoitoa pois, niin saataisiin säästettyä sekä eläke- että sairaanhoitokustannuksia. Asian voisi hoitaa vaikka laittamalla elvytys- ja tehohoitokiellon defaulttina päälle jossain iässä ja se pitäisi itse vuosittain käydä kytkemässä takaisin päälle, jos vielä kokee, että elämää pitää pitkittää hinnalla millä hyvänsä.

Eikö elinluovutukseen tehty muutos taannoin, niin että oletusarvoisesti saa luovuttaa ja pitää itse kieltää jos ei halua? Mä olen selkeesti luovuttamisen puolella, mutta en koe asiaa niin merkitykselliseksi, että olisin edes lainsäädännöstä perillä. Saati että täyttäisin jonkun lapun jossain. Vanhenemisen ja sairaalahoidon kanssa voi helposti käydä samalla lailla. Omat vanhempani ovat paljon ahkerampia ja vastuullisempia, niin ovat elvytyskiellon jo omalta osaltaan täyttäneet.
sivustahuutaja
Kitisijä

Raakku-gate näyttää kallistuvan Stora Enson töppäykseksi:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010681931.html

Voipi olla ihan systemaattinen toimintamalli, jossa etsitään vain lähintä varastopaikkaa, jotta korjuun hinta saadaan alas. Jos noin on, niin noita löytyy kohta tukuttain lisää.
James Potkukelkka
Kitisijä

sivustahuutaja kirjoitti: 09.09.2024 12:34 Raakku-gate näyttää kallistuvan Stora Enson töppäykseksi:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010681931.html

Voipi olla ihan systemaattinen toimintamalli, jossa etsitään vain lähintä varastopaikkaa, jotta korjuun hinta saadaan alas. Jos noin on, niin noita löytyy kohta tukuttain lisää.
Toivottavasti tulee kunnon sanktiot nimenomaan päättäjille.
sivustahuutaja
Kitisijä

^
Kuvittelisin, että näin operatiivisessa asiassa henkilökohtainen vastuu jää aika alas. Suomen puunhankinnan pomo varmaan olisi ylin kuviteltavissa oleva. Toimari sitten ottaa paskaa niskaan yleisemmällä tasolla ja jakaa kivaa alaspäin.