Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mulla on tässä ehkä sellainen juttu, että suurin osa uhkista kehittyy sen verran hitaasti, että uskon kaltaiseni 24/7 uutisvirtaa seuraavan ejaculatio praecox -tyypin ehtivän toimia ennen muita, jos oikea tarve tulisi.

Joku https://en.wikipedia.org/wiki/Carrington_Event kyllä tietysti tulee niin nopeasti, että myöhäistä lähteä kauppaan, kun kaikki jo jumissa.

Ps. tosin tuossakin _ehkä_ olisi aikaa toimia "The geomagnetic storm is thought to have been initiated by a major coronal mass ejection (CME) that traveled directly toward Earth, taking 17.6 hours to make the 150 million kilometer (93 million mile) journey." Veikkaisin, että nykyään auringon toimintaa seurataan niin reaaliaikaisesti, että cme:n isku tiedettäisiin tunteja etukäteen.

Neuvo kitinäläisille; kun luette uutisista, että auringossa nähty iso maata kohti tulossa oleva purkaus, jättäkää se, mitä olette sillä hetkellä tekemässä ja lähtekää kauppaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 28.03.2022 11:53 Mut en mä silti oikein tiedä, miksi en varustaudu paremmin. Ei se niin hankalaa olisi pitää vähän laajempaa kuivaruoka- ja säilykepurkkivalikoimaa kaapissa, vaikka en oikein näekään mitään merkittävää uhkaa leijumassa päittemme yllä. Mutta jokin tässä tökkii niin, että en saa aikaiseksi.
Itse en vaan tykkää tilanteesta, jossa minulla ei ole oikean mallista pastaa kun tulee ajatus laittaa jotain. Pelkästään pastaa on siis useampi paketti. Riisiä tietty myös: basmati, jasmiini, tumma, sushi ja varmaan puuro. Tilauspiste ei myöskään ole "kun se on loppu" vaan kun "paketissa on alle 1/3", joten keskimäärin meillä on joka sorttia 2/3 pakettia.

En näe pitkän säilyvyyden kamojen valikoimassa mitään suurempia haittoja. Pääomakustannus on marginaalinen. Kaappitilaa tietty tarvitaan.

Ehkä varautuminen voi olla joku juttu niille, joilla on jääkaapissa vain homehtunut tyhjä ketsuppipullo.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voidaanko me urpsun kanssa tulla sun luo jasmiini-riisille, jos apocalypse tulee?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 12:32 Voidaanko me urpsun kanssa tulla sun luo jasmiini-riisille, jos apocalypse tulee?
Ensin siis kokataan jääkaapin sisältö: protskut, vihannekset ja perunat grilliin. Jasmiinit vamistan vasta kun te olette nääntyneet.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 12:32 Voidaanko me urpsun kanssa tulla sun luo jasmiini-riisille, jos apocalypse tulee?
Jos myös minä pääsen viimeiselle riisiaterialle, voin tuoda "lehmät".
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Kuulostaa hyvältä. Sienipilvi viimeistelee rusketuksen, niin voidaan lähteä täydellisinä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Mä tykkään pitää kuiva-ainekaapin sen verran täynnä, ettei sieltä koskaan lopu mikään mitä voi tarvita ruuan laitossa. En siis varsinaisesti varaudu katastrofiin, mutta varastoa on sen verran, että sillä elää monta päivää. Myös pakkasesta löytyy aina useamman päivän ateriat.

Erähenkisenä löytyy monia ruuanvalmistusvälineitä. On kaasu- ja hiiligrilliä, nuotiota telinettä ja polttopuita sekä trangiaa kaasuineen. Isompi ongelma sähkön loppumisessa olisi CPAP laitteen virransaanti. Auton akulla vois pärjätä pari yötä, mutta ei ole aggregaattia tai aurinkopaneelia lataamiseen. Paremmin soveltuva akkukin on vielä hankkimatta. Se on kyllä ollut suunnitteilla monta vuotta, jotta joskus pääsisi taas jotenkin retkeilemään, mutta odottanut elämänvaihetta jossa olisi enemmän aikaa moiseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Purkkipapuja ja nötköttiä on. Purkkihernekeitto ei säily kun vedän pikkupieruissa himoihini.

Ostin aasiakaupasta ison säkin riisiä, mutta se oli täynnä ötököitä. Täytyy hankkia muutama pussi kotimaisia. Makaronia on vähän, en suuremmin pidä enkä edes oikein saisi syödäkkään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tässä keskustellaan ihan väärästä asiasta taas. Kannattaa katsoa The Road -elokuva uudestaan muistin virkistykseksi miksi post-apokalypsiin ei kannata varautua muulla kuin ysimillisellä patruunalla. Sen sijaan kotona kannattaa olla edes yksi kymppilitrainen kanisteri täynnä hanavettä niitä päiviä varten kun vedentulo on katkennut jostain syystä, niin naamaa ja vehkeitä ei tarvitse pestä viilillä tahi muulla maitotuotteella. Tai ei tarvitse lähteä kauppaan ostamaan pullovettä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bhven kirjoitti: 28.03.2022 15:00 Kannattaa katsoa The Road -elokuva uudestaan
En ole nähnyt, mutta lukenut pohjana olleen romaanin. Mut mä varaudun enemmän valistusajan yhteiskuntafilosofisten klassikkojen perusteella (niissäkin kirjaversiot).
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No eihän tässä mikään kiire olekkaan uusia varastoja. Jalostajan nötkötti vanhenee 01/2023 ja Tulipin 03/2023.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 28.03.2022 15:58 En ole nähnyt, mutta lukenut pohjana olleen romaanin. Mut mä varaudun enemmän valistusajan yhteiskuntafilosofisten klassikkojen perusteella
Teille valistuneille käy aina heikosti Mad Maxissa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.03.2022 21:09 Teille valistuneille käy aina heikosti Mad Maxissa.
Paksu kirja riittää pysäyttämään 9mm luodin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bluntly kirjoitti: 28.03.2022 21:14
sivustahuutaja kirjoitti: 28.03.2022 21:09 Teille valistuneille käy aina heikosti Mad Maxissa.
Paksu kirja riittää pysäyttämään 9mm luodin.
Keskimääräistä hieman kovempana toimistotyöläisenä ballistinen suoja rakentuu kahdessa minuutissa kopiopaperipinoista aina kaarevaksi muuriksi.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.03.2022 21:25 Keskimääräistä hieman kovempana toimistotyöläisenä ballistinen suoja rakentuu kahdessa minuutissa kopiopaperipinoista aina kaarevaksi muuriksi.
Paperiton toimisto?

Ei mulla ainakaan ole kuin post-ittejä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 28.03.2022 21:09
urpiainen kirjoitti: 28.03.2022 15:58 En ole nähnyt, mutta lukenut pohjana olleen romaanin. Mut mä varaudun enemmän valistusajan yhteiskuntafilosofisten klassikkojen perusteella
Teille valistuneille käy aina heikosti Mad Maxissa.
Mel Gibsonin Mad Maxin katsomisesta on 40 vuotta, mutta oliko siinä joku saarnamies, joka kantoi kirjaa kainalossaan ja ammuttiin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja exsu »

Meillä teknisesti on ruokaa, mutta vähän epävarmuutta onko jotain systeemiä millä sitä riisiä kypsentäisin ilman sähköä. Takka ja kaasugrilli löytyy, sopiva astia voi olla ongelma. Trangia voisi siis olla hyvä hankinta jos johonkin haluaa varautua. Mutta ruoan, polttopuiden ym. puolesta varmaan muutama viikko menisi ennen kun pitäisi pohtia seuraavaa siirtoa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Onhan teillä varmaan esim. kattiloita. Ne toimivat ihan hyvin vaikka takassa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 29.03.2022 8:40 Meillä teknisesti on ruokaa, mutta vähän epävarmuutta onko jotain systeemiä millä sitä riisiä kypsentäisin ilman sähköä. Takka ja kaasugrilli löytyy, sopiva astia voi olla ongelma. Trangia voisi siis olla hyvä hankinta jos johonkin haluaa varautua. Mutta ruoan, polttopuiden ym. puolesta varmaan muutama viikko menisi ennen kun pitäisi pohtia seuraavaa siirtoa.
Jos teillä on kaasugrilli, niin eikös ongelma ole ratkaistu? Tosin ruoanhaju voi houkutella zombieta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja exsu »

Niin siis grilli on, mutta astiaa mietin. Ehkä joku teräskattila tosiaan ajaa asian, takkaan meidän kattilat on suurin osa liian suuria.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exsu kirjoitti: 29.03.2022 10:14 takkaan meidän kattilat on suurin osa liian suuria.
Post-apokalyptisessa maailmassa saattaa joutua pärjäämään vain kahdella takkaan sopivalla kattilalla.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2447
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja KKK »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 12:03 Joku https://en.wikipedia.org/wiki/Carrington_Event kyllä tietysti tulee niin nopeasti, että myöhäistä lähteä kauppaan, kun kaikki jo jumissa.
Varustautuminen alkoi kiinnostaa kun Ukrainan "erikoisoperaation" alettua uutisissa näytettiin hillittömiä jonoja bensa-asemilla ja pankki-automaateilla. Silloin kun naapuri tulee kutsumatta kylään, on liian myöhäistä lähteä kauppaan. Kyllä vierasvaraa pitää olla!

Tuo gene-homma pitää nyt selvittää siksikin että pelkkä paha myrsky voi katkoa sähköt pitkäksi aikaa. Tässä kämpässä taitaa pisin katko olla 6-7h luokkaa. On sekin aika lasten kanssa kivempi viettää valossa kuin säkkipimeässä. Mieluummin sähkö poikkeusoloissakin töpselistä kuin kompastella jossain jatkoroikkahelvetissä.

Tietty näissäkin hommissa voi mennä yli ja överiksi. Jos ruvetaan hazmat-pukuja, kevlar-liivejä ja kenttäsairaalaa varailemaan niin kannattaisi ehkä ensimmäiseksi tarkistaa se oma lääkitys.

Nato-keskustelua sivuten - ei kannata hetkeäkään kuvitella ettei kaikenlaista "kivaa" ala tapahtua heti kun Suomi on julkisesti jättänyt hakemuksensa pohjois-Atlantin liittoon. Hybridihäiriköintiin kun ei panssaridivisioonia tarvita, pari joukkueellista motivoituneita ja koulutettuja nahkatakkimiehiä puuhapusseineen saavat paljon kaaosta aikaan niin halutessaan. Loput hoitaa Pietarin trollitehdas apunaan "hyödyllisten idioottien" lauma.
Amazing shit happens!
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

KKK kirjoitti: 31.03.2022 21:51Nato-keskustelua sivuten - ei kannata hetkeäkään kuvitella ettei kaikenlaista "kivaa" ala tapahtua heti kun Suomi on julkisesti jättänyt hakemuksensa pohjois-Atlantin liittoon. Hybridihäiriköintiin kun ei panssaridivisioonia tarvita, pari joukkueellista motivoituneita ja koulutettuja nahkatakkimiehiä puuhapusseineen saavat paljon kaaosta aikaan niin halutessaan. Loput hoitaa Pietarin trollitehdas apunaan "hyödyllisten idioottien" lauma.
Varmaankin niin, että kaikki se häiriö on tilapäistä ja kun katsoo mitä Ukrainassa tapahtuu, ns. peanuts.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mulla on oma ruokakauppa. :mrgreen:
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vesper kirjoitti: 31.03.2022 22:30 Mulla on oma ruokakauppa. :mrgreen:
Tyylikästä :jee:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin