Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2447
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja KKK »

Meillä on tätä lähdetty aktiivisesti parantamaan. Kuivamuonaa on noin viikoksi, käteistä jemmassa, astioita vedenkeräämistä varten, paristoradio. Haulikkoja kodinturvaksi oli jo, mutta panoksia tarvitaan lisää.

Minkälaista varautumista muut ovat tehneet?

Sen epätodennäköisen mahdollisuuden varalta että täältä löytyisi sähköasennuksia ymmärtävä - onko mahdollista kytkeä kolmivaiheinen diesel-agregaatti kodin sähköverkkoon? Asennuksen luonnollisesti tilaan ammattilaiselta koska en halua oikeudelliseen vastuuseen.

1-vaiheisia on löytynyt mutta niiden tehontuotto on siksi vaatimaton ettei verkkokytkentä oikein tunnu kannattavalta. Ajatus oli että pisemmän sähkökatkon tullessa saisi kylmälaitteille, valaistukselle ja ehkä ilmalämpöpumpulle virtaa.
Amazing shit happens!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja onhan noita agregaattoreita asennettu iät ajat varalle maatalouksiin, luulisi niiden olevan kolmivaihevehkeitä kun tarve on iso.

Luulisin, että pitää vetää nousujohtoon ennen pääkeskusta ja jonkinlainen regulaattori vaaditaan.
Viimeksi muokannut Bluntly, 26.03.2022 9:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja aasi »

Bluntly kirjoitti: 26.03.2022 9:32 Luulisin, että pitää vetää nousujohtoon ennen pääkeskusta ja jonkinlainen regulaattori vaaditaan.
Kai se mittarin jälkeen kuitenkin, ettei nyt maksa myös omasta sähköstä. Joku verkonvaihtokytkin vissiin pitää olla ettei voi vahingossakaan syöttää valtakunnanverkkoon mitään.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jaa ei riitä regulaattori, pitää olla kytkin jolla erottaa koko mökki sähköverkosta. No tämähän on halvempi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tästä tulikin Mieleen, että täytyy tarkistaa nötkötin viimeinen käyttöpäivä. Sitä on pariksi viikoksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

KKK kirjoitti: 26.03.2022 9:27 Minkälaista varautumista muut ovat tehneet?
En sitten yhtään mitään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 26.03.2022 9:50
KKK kirjoitti: 26.03.2022 9:27 Minkälaista varautumista muut ovat tehneet?
En sitten yhtään mitään.
Olen Yllen linjoilla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12292
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 26.03.2022 10:29
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 26.03.2022 9:50
KKK kirjoitti: 26.03.2022 9:27 Minkälaista varautumista muut ovat tehneet?
En sitten yhtään mitään.
Olen Yllen linjoilla.
Miksi olet Yllen linjoilla?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Bhven »

urpiainen kirjoitti: 26.03.2022 10:29
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 26.03.2022 9:50
KKK kirjoitti: 26.03.2022 9:27 Minkälaista varautumista muut ovat tehneet?
En sitten yhtään mitään.
Olen Yllen linjoilla.
Marttaliiton tädit vetäisivät teitä molempia turpaan ja perseeseen jos kuulisivat.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Bhven kirjoitti: 26.03.2022 11:31
urpiainen kirjoitti: 26.03.2022 10:29
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 26.03.2022 9:50
En sitten yhtään mitään.
Olen Yllen linjoilla.
Marttaliiton tädit vetäisivät teitä molempia turpaan ja perseeseen jos kuulisivat.
Mulla on niitä varten hiekkasäkkejä ja telamiinoja, eiku...
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

urpiainen kirjoitti: 26.03.2022 10:29
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 26.03.2022 9:50
KKK kirjoitti: 26.03.2022 9:27 Minkälaista varautumista muut ovat tehneet?
En sitten yhtään mitään.
Olen Yllen linjoilla.
Just näin. Sijoitettuna olisin kurkkusalaatit päällä toiminnassa mukana.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Diddley Bow kirjoitti: 26.03.2022 13:26 Just näin. Sijoitettuna olisin kurkkusalaatit päällä toiminnassa mukana.
Mitäs ne kurkkusalaatit auttaa jos esimerkiksi aurinkomyrsky katkaisee sähköt Suomesta pariksi viikoksi?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Luin tehtävänannon huonosti ja liian nopeesti! Eihän tää liittynytkään sotilalliseen uhkaan.
Who says you need to buy a guitar?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Weber toimii ilman sähköä, samoin Trangia. Jos sähköt menee, niin jääkaapista helposti pilaantuvat ensin grilliin. Jääkaapissa on yleensä ruokaa 1-2 viikoksi. Pakkasen sulaminen kestää tovin, sitten hirvenlihat grilliin ja kitusiin. Kuivatavaraa on tyypillisesti ainakin parin viikon tarpeisiin. Säilykkeitä on normaalisti ehkä viikoksi. Juomavesi olisi ensimmäinen haaste, mutta kyllähän sitä jostain löytäisi. Jos auto ei jostain syystä olisi vaihtoehto, niin pyörällä käväisee nopsaan hakemassa vettä vaikka lähimmästä järvestä. Viereisestä purosta saa pesuvedet. Eli ainakin nelisen viikkoa pärjättäisiin ihan omillamme ilman mitään varautumista.

Aivan kovimpien pakkasten aikaan sähköttömyys voisi olla ongelma, koska tällä hetkellä meillä ei ole makuupusseja. Tämmöisessä tapauksessa mentäisiin varmaan kylään jonkun tuttavaperheen luokse, jossa olisi takka tai puusauna.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jaa-a. Kaasugrilli ja spriitrangia hoitaisi kokkauksen aika pitkään. Makuupusseissa tarkenisi kyllä yöt, jos kaukolämpö menisi alas. Kämppä toki homehtuisi talvikuukausina aika nopeasti ilman lämmitystä ja huippuimuria. Ruokaa riittäisi varmaan reiluksi viikoksi. Juomavettä on Suomessa vaikea nähdä probleemaksi niin kauan kun on vekotin millä keittää järven/lammen vesi tai sulattaa lumi.

Metsästyskivääri ja haulikko voisivat teoriassa olla kunnon kriisissä ruoan lähde, joskin vähän epäilen että metsästykseen tyypillisesti kuluu enemmän kaloreja kuin mitä siitä saa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^
Miehen energiankulutuksen kuittaa 600g vehnäjauhoja tai 300g rypsiöljyä = Luultavasti kaapeistasi löytyy ruokaa reippaasti yli viikoksi pelkästään kuivatavarana.

Yli 2 viikon totaaliromahdus on mielestäni epätodennäköinen ja sellaiseen yksilön ei kannata varautua. Jos vesi ja sähköt ovat poikki yli 2 viikkoa ja maasta ei pääse ulos, niin tilanne on niin karmea, että luultavasti tarvittaisiin preppausta pitempiaikaiseen kriisiin.

Mielestäni kodin huoltovarmuudeksi riittää se, että kaapista löytyy aina kamat ex-tempore kokkailuille ja retkeilyille. Tuollaisesta ei edes koidu mitään ylimääräisiä kustannuksia, kunhan huolehtii ettei anna ruokatarvikkeiden mennä vanhaksi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 27.03.2022 12:50 ^
Miehen energiankulutuksen kuittaa 600g vehnäjauhoja tai 300g rypsiöljyä = Luultavasti kaapeistasi löytyy ruokaa reippaasti yli viikoksi pelkästään kuivatavarana.

Yli 2 viikon totaaliromahdus on mielestäni epätodennäköinen ja sellaiseen yksilön ei kannata varautua. Jos vesi ja sähköt ovat poikki yli 2 viikkoa ja maasta ei pääse ulos, niin tilanne on niin karmea, että luultavasti tarvittaisiin preppausta pitempiaikaiseen kriisiin.

Mielestäni kodin huoltovarmuudeksi riittää se, että kaapista löytyy aina kamat ex-tempore kokkailuille ja retkeilyille. Tuollaisesta ei edes koidu mitään ylimääräisiä kustannuksia, kunhan huolehtii ettei anna ruokatarvikkeiden mennä vanhaksi.
Ei meillä mitään erityistä kriisivarastoa ole. Proteiinin lähteet loppuisi ekana.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen jo aiemminkin kertonut, että kun korona alkoi, ostin paketin näkkileipää. Mutta olen jo syönyt sen.

Jkv on läskiä vyötäröllä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 27.03.2022 14:43 Ei meillä mitään erityistä kriisivarastoa ole. Proteiinin lähteet loppuisi ekana.
Ei siis meilläkään. Mutta silti protskuakin on niin paljon, että ei 'gainsit' katoa parissa viikossa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olisi tosiaan merkittävä tragedia, jos gainsit häviäisivät pelkästään apocalypsen takia. Arska armeija-aikanaan säilytti panssarivaunussa käsipainoja ja treenasi niillä aina tilaisuuden tullen.

Vaikka en koskaan katso realityjä, on jäänyt mieleen erään hahmon lausahdus jossain selviytyjät tms sarjassa, kun hän sai peilin eteensä viikkojen jälkeen; "My guns are gone!".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 8:46 "My guns are gone!".
Juuri tuon takia kannattaa liittyä Natoon.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.03.2022 8:48
James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 8:46 "My guns are gone!".
Juuri tuon takia kannattaa liittyä Natoon.
Selviytymispakkauksessa pitää olla käsipainot ja proteiinijauhetta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 10:15
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 28.03.2022 8:48
James Potkukelkka kirjoitti: 28.03.2022 8:46 "My guns are gone!".
Juuri tuon takia kannattaa liittyä Natoon.
Selviytymispakkauksessa pitää olla käsipainot ja proteiinijauhetta.
Tippa vettä, lavallinen aminoa ja 70 kilon "lehmät".
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Opin uuden sanan :]
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kodin huoltovarmuuden lisääminen

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 26.03.2022 11:28
urpiainen kirjoitti: 26.03.2022 10:29
Ylermi Ylihankala kirjoitti: 26.03.2022 9:50 En sitten yhtään mitään.
Olen Yllen linjoilla.
Miksi olet Yllen linjoilla?
Tää on kyllä ihan hyvä kysymys. Varmaan pitäisi varustautua edes vähän paremmin. Vanhasta, nykyisin kyllä tosiasiassa ei-aktiivisesta retkeilyharrastuksesta johtuen mulla on kyllä erinomainen makuupussi ja erinäisiä retkikeittimiä, mutta niihinkin on varmaan polttoaineet aika lopussa. Mut sen verran tuolla kaapissa on varmaan pastaa ja riisiä, että kyllä niillä muutaman päivän elelisi.

Mut en mä silti oikein tiedä, miksi en varustaudu paremmin. Ei se niin hankalaa olisi pitää vähän laajempaa kuivaruoka- ja säilykepurkkivalikoimaa kaapissa, vaikka en oikein näekään mitään merkittävää uhkaa leijumassa päittemme yllä. Mutta jokin tässä tökkii niin, että en saa aikaiseksi.

Jostain syystä - ja tää on varmaan jotain mun omaa, irrationaalista psykopatologiaani, jolle ei ole järkeviä perusteita - mua vähän ällöttää kaikki sellainen survivalistihenkinen pahimman varalta varustautuminen. Jos töissä on jotain helkkarin kriisiharjoituksia, joissa larpataan jotain ihme roolileikkejä kriisivalmistautumisen merkeissä, mua alkaa puistattaa. Meininki saa muuten ihan järkevissäkin tyypeissä kaivettua esiin sellaisen vastenmielisen komentoketju-auktoriteettiuskoisen pikkuhitlerin. Mun on vaikea kestää edes tavallista paloharjoitusta, vaikka tiedollisella tasolla ymmärrän oman hulluuteni tässä. Ehkä mä pelkään jotain ihme kaltevaa pintaa tässä. Vähän kun hamstraa säilyketölkkiä kaappiin, niin kohta mä sit olen jo tyyppi, joka lähtee ydiniskua karkuun kun Venäjä riehuu Ukrainassa. Enkä mä halua olla se tyyppi. Varustautumattomuuteni on identiteettiperformanssi!

Edit. Mulla on käteistä varmaan alle euro. Sen verran olen varustautumista harkinnut, että jos kävisi pankkiautomaatilla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin