VKO 15/2022

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Leegoja vai muuta?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Aamun road rage

Taustaa;
tieliikennelaki (729/2018) 27 § on muotoiltu seuraavasti:

”Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.
Rikospaikka:

https://www.google.com/maps/place/Laaja ... gIgARICCAI

Nopeusrajoitus 70 km/h. Sivuun kirjoittaneen nopeus auton mittarin mukaan 80 km/h,todellinen nopeus 79 km/h, joka teknisen vähennyksen (3 km/h) jälkeen on 76 km/h, joka jää alle rangaistavuusrajan.

Lähestyin pysäkkiä autollani oikeanpuolimmaista (kuvassa hiukan tummempi asfaltti) kaistaa. Kyseessä ei ole bussikaista, vaan normaali ajokaista. Aiemmin kyseessä oli bussikaista, mutta asia on muuttunut Kehä I:n remontin yhteydessä. Ilmeisesti ennakoiden raidejokerin tuloa.

Kaukaa näin, että pysäkillä ollut bussi laittoi suuntavilkun päälle aikomuksenaan poistua pysäkiltä. Koska voimassa olevan lain mukaan minulla ei ole väistämisvelvollisuutta, jatkoin kyseistä kaistaa reagoimatta. Tästä huolimatta bussi tuli pysäkiltä ja jouduin viime hetkellä väistämään vasemmalle kaistalle, joka onneksi oli tyhjä, välttääkseni kolarin.

Pysäytin auton seuraavalle bussipysäkille ja kävin antamassa kuljettajalle (n. 60 v virolaismies) palautetta asiasta. Hän tunnusti tilanteen, mutta selitti sitä sillä, että hän laittoi vilkun päälle kauan aikaa ennen kuin lähti liikkeelle. Totta. Ei muuta asiaa. Kerroin laittavani HSL:lle palautetta asiasta.

Näkökohtia
1. Juridisesti bussinkuljettaja on syyllinen. itse ajoin ylinopeutta, mutta alle rangaistavuusrajan ja se ei muuta väistämisvelollisuutta.
2. Liikenteen sujuvuuden takia on joskus hyvä joustaa omista oikeuksistaan.
3. Olen vuosia (en tällä kertaa) ajanut bussikaistaa ja ajoin ylinopeutta (alle rangaistavuusrajan, mutta silti). Saattaa olla pradoksaalista, että vaadin muita noudattamaan tieliikennelakia, mutta en itse noudata sitä.
4. Jos kaikki autoiljat toimisivat kuten minä, ongelma saatettaisiin korjata laskemalla nopeusrajoitus 60 km/h tasolle tai muuttamalla kyseinen kaista takaisin bussikaistaksi.

Täytyy vielä laittaa HSL:lle palautetta, kun ehtii.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.04.2022 8:32 Kaukaa näin, että pysäkillä ollut bussi laittoi suuntavilkun päälle aikomuksenaan poistua pysäkiltä. Koska voimassa olevan lain mukaan minulla ei ole väistämisvelvollisuutta, jatkoin kyseistä kaistaa reagoimatta. Tästä huolimatta bussi tuli pysäkiltä ja jouduin viime hetkellä väistämään vasemmalle kaistalle, joka onneksi oli tyhjä, välttääkseni kolarin.
Vagabondon tuomio: Sä olit itsekeskeinen törppö. Opettele ottamaan muut tienkäyttäjät huomioon ja joustamaan omista oikeiksistasi yleisen sujuvuuden eduksi. Kerran siellä vasemmalla oli tilaa, niin olisit voinut ihan suosiolla tehdä bussille tilaa liittyä liikenteeseen. Asiasta enemmän haloon nostaminen on vaan tyhmää. Bussikuskin läksyttämisenkin olisit voinut jättää väliin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 12.04.2022 9:43
James Potkukelkka kirjoitti: 12.04.2022 8:32 Kaukaa näin, että pysäkillä ollut bussi laittoi suuntavilkun päälle aikomuksenaan poistua pysäkiltä. Koska voimassa olevan lain mukaan minulla ei ole väistämisvelvollisuutta, jatkoin kyseistä kaistaa reagoimatta. Tästä huolimatta bussi tuli pysäkiltä ja jouduin viime hetkellä väistämään vasemmalle kaistalle, joka onneksi oli tyhjä, välttääkseni kolarin.
Vagabondon tuomio: Sä olit itsekeskeinen törppö. Opettele ottamaan muut tienkäyttäjät huomioon ja joustamaan omista oikeiksistasi yleisen sujuvuuden eduksi. Kerran siellä vasemmalla oli tilaa, niin olisit voinut ihan suosiolla tehdä bussille tilaa liittyä liikenteeseen. Asiasta enemmän haloon nostaminen on vaan tyhmää. Bussikuskin läksyttämisenkin olisit voinut jättää väliin.
Voi olla noin. Toisaalta laki on laki ja bussikuskikin olisi voinut odottaa.

Kiitoksia palautteesta, se parantaa itsetuntemustani.

Ps. olen aiemminkin kertonut samanlaisesta asiasta cityssä tai kitinässä, silloin Manala antoi saman tuomion.

Pps. Koska tuntuu ikävältä ajatella, että olen itsekeskeinen, selitän asian itselleni niin, että pidän tiukasti kiinni oikeuksistani.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.04.2022 9:48 Toisaalta laki on laki ja bussikuskikin olisi voinut odottaa.
Laki ei pysty huomioimaan kaikkia liikennetilanteita ja on paikoin kovin kankea. Lain pikkutarkka noudattaminen tekee liikenteestä kankeaa.
Bussikuskilla on aina kiire. Niillä on kireät aikataulut ja siitä huolimatta julkinen liikenne on hidas. Sulla ei selvästikään ollut oikeasti mikään kiire minnekään, koska oli aikaa pysähtyä seuraavalle bussipysäkille juttelemaan.

Ja sitten siihen päälle se, että ajoit ylinopeutta ja olet tunnustanut käyttäneesi bussikaistaa omaksi eduksesi, joten selvästikään et ole sitoutunut noudattamaan tieliikennelakia pilkun tarkasti, vaan mieluusti joustat siitä omaksi eduksesi, joten mielestäni sun kohdalla huonojen tapojen puolustaminen lakiin vetoamalla ei oikein päde. Henkilö joka noudattaisi lakia silloinkin kun siitä on itselle haittaa voisi ehkä sillä käytöstään perustellakin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:sir:

Ehkä olen englanniksi "entitled". En tiedä, mitä se on suomeksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.04.2022 10:23 Ehkä olen englanniksi "entitled". En tiedä, mitä se on suomeksi.
Etuoikeudettu?

Tässä kohtaa liehee soveliasta tunnustaa, että mua vituttaa noi bussit. Aina tiellä tukkeena ja hidasteena :9mm: Voisivat länsimetron valmistuttua poistamaan ne kokonaan. Tekis ihmisille ihan hyvää kävellä tai pyöräillä metroasemille :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti: 12.04.2022 10:29 Tekis ihmisille ihan hyvää kävellä tai pyöräillä metroasemille :leuhka:
Siis ajaa autolla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 12.04.2022 10:30
Vagabondo kirjoitti: 12.04.2022 10:29 Tekis ihmisille ihan hyvää kävellä tai pyöräillä metroasemille :leuhka:
Siis ajaa autolla.
Mä tarkoitin köyhiä joilla ei ole varaa ajaa autolla 8)
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 12.04.2022 10:29
James Potkukelkka kirjoitti: 12.04.2022 10:23 Ehkä olen englanniksi "entitled". En tiedä, mitä se on suomeksi.
Etuoikeudettu?
Entitled sisältää ajatuksen, että henkilö itse _uskoo_ omaavansa muita enemmän oikeuksia.

Nyt vaikuttaa siltä, että mähän olen idiootti! Ei se niin voi olla. Mähän olen hyvä tyyppi! Äitikin sanoi niin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.04.2022 10:46
Vagabondo kirjoitti: 12.04.2022 10:29
James Potkukelkka kirjoitti: 12.04.2022 10:23 Ehkä olen englanniksi "entitled". En tiedä, mitä se on suomeksi.
Etuoikeudettu?
Entitled sisältää ajatuksen, että henkilö itse _uskoo_ omaavansa muita enemmän oikeuksia.

Nyt vaikuttaa siltä, että mähän olen idiootti! Ei se niin voi olla. Mähän olen hyvä tyyppi! Äitikin sanoi niin.
Musta tuntui etten mä taivuttanut sanaa oikein ja pohdiskelinkin asiaa ennen viestin lähetystä, mutta nyt vasta tajusin, että lipsautin sinne d:n. Pahuksen lukihäiriö :oops:

Suomessa pitäisi kai tarkentaa sanomalla "mielestään etuoikeutettu", jotta sais ton sun sanoman lauseeseen. Mulle ei ainakaan tule mieleen yksittäistä sanaa missä olisi haluamasi tunnelataus.

Mä yritin asettaa sanani mahdollisimman kauniisti palautetta antaessani, mutta vähän tuollaisen vaikutelman kertomuksesi antoi. Sä oot kuitenkin ihailtavan vastaanottavainen palautteelle, joten ehkä sä tästäkin jotain opit ja oot taas parempi ihminen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 12.04.2022 11:05 ehkä sä tästäkin jotain opit ja oot taas parempi ihminen.
Yritän.

Kyllähän näitä välillä sattuu :oops:

Olen varmaankin kertonut aiemmin kuntosaligatesta, jossa joku oli erehtynyt istumaan mun taukopaikalleni :oops: :oops:

Sitten juuri muutama päivä sitten valitin henkilölle, joka oli tilapäisesti pysäköinyt dinosauruksellaan sähköauton latauspaikalle. Tässäkin olin teknisesti oikeassa, mutta kun kävi ilmi, että kyseessä oli hallin isännöitsijä, joka vain kävi lyhyesti tsekkaamassa tilanteen, olisin voinut antaa olla.

Mun pitäisi varmaan syödä jotain jarrua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 12.04.2022 11:14 Sitten juuri muutama päivä sitten valitin henkilölle, joka oli tilapäisesti pysäköinyt dinosauruksellaan sähköauton latauspaikalle. Tässäkin olin teknisesti oikeassa, mutta kun kävi ilmi, että kyseessä oli hallin isännöitsijä, joka vain kävi lyhyesti tsekkaamassa tilanteen, olisin voinut antaa olla.
Ei kyl kauhean tyylikästä isännöitsijältä näyttää huonoa esimerkkiä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12289
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Lait ovat tietynlaisia periaatteita. Harva periaate toimii ehdottomasti ja ilman varauksia.
Eräässä Velho-sarjakuvassa talonpoikia kiellettiin puhuttelemasta kuningasta jollei kuningas puhutellut heitä ensin. Kuningas joutui liikenneonnettomuuteen koska talonpojat eivät saaneet varoittaa (puhutella) kuningasta...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

On melkoinen suo tämä rotiskon ostaminen. Samoja papereita pitää pyöritellä sinne sun tänne ja asianajajakin pitää olla. Häntä ei viitsi kuitenkaan "turhaan" vaivata, koska voi tulla extraveloitus. Ehkä tämä prosessi etenee kauniiseen loppuun vielä tämän vuoden puolella :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Hansan edessä joku veti kyseenalaista performanssia: Venäjän lippu maalattu kasvoihin, paidassa takana Z, siinä heiluessaan joi ~litran pullosta vodkaa suomiräpin soidessa.

Kevät on muutenkin tullut; joku nautti vastaavasta aineesta Wiklundissa (marketti), Alkon kassojen edustalla.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nokkaelain kirjoitti: 14.04.2022 15:17 Hansan edessä joku veti kyseenalaista performanssia: Venäjän lippu maalattu kasvoihin, paidassa takana Z, siinä heiluessaan joi ~litran pullosta vodkaa suomiräpin soidessa.
Voi kyllä illan kuluessa sattua juhanovskia leukaan.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

@ suolakaivos. Oma kapula ei ota virtaa, joku elementti portissa vääntynyt, eikä puhdistuskaan auta. Akku tyhjä ja pyhäpäivä. Kaikkea sitä setä Kohtalo keksiikään. Mulla on sellainen FOMO- olo. Ihan varmasti joku huipputärkeä kissameemi jää näkemättä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Niba »

Ilkka Kanerva kuoli, ei sitä voi edes juhlia niin mitätön tapahtuma..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Niba »

Arveluttaa vaan kuinka paljon avaruus taipuu metrin matkalla, kun ei löydy ratkaisua tuihin Ukraiankaan asiaan?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 15.04.2022 9:32 @ suolakaivos. Oma kapula ei ota virtaa, joku elementti portissa vääntynyt, eikä puhdistuskaan auta. Akku tyhjä ja pyhäpäivä. Kaikkea sitä setä Kohtalo keksiikään. Mulla on sellainen FOMO- olo. Ihan varmasti joku huipputärkeä kissameemi jää näkemättä.
Etkös sä just käynyt sitä korjauttamassa, vai oonko nähnyt unta?

Ps. TPK!

PPs. Motarilla kesärajoitus!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

^ Juu, kävin. Sama vaiva.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: VKO 15/2022

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Pääsiäinen tuli oltua töissä, kuis muuten. Sunnuntaina tein vain puolikkaan päivän. Toisella puolikkaalla kävin treffeillä. Ei mitään raportoitavaa suhteiluun tai erotiikkaan, mutta ihan mielenkiintoiset treffit. Katellaan...
Who says you need to buy a guitar?
Vastaa Viestiin